بازدید 2638
۱

نوسازی مسکن با کاهش هزینه‌های بالاسری

دولت با هدف نوسازی واحدهای مسکونی قصد دارد تا هزینه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را کاهش دهد. این هدف از طریق سه برنامه اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران و ارایه امتیازات و تسهیلاتی به سازندگان اجرا می‌شود. تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه صدور پروانه، ارایه مجوز دو طبقه تشویقی، حفظ انشعابات قبلی و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی از جمله این امتیازات است.
کد خبر: ۱۱۹۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷ 11 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دولت برای سازندگان و مالکان بافت‌های فرسوده مشوق‌هایی در نظر گرفته تا قیمت ساخته شده مسکن برای این افراد کاهش پیدا کند. کارشناسان معتقدند با توجه به وجود زیرساخت‌ها و امکانات شهری در بافت‌های فرسوده، تولید مسکن در این مناطق، مقرون به صرفه‌تر از عرضه زمین در پیرامون کلانشهرها است.

در صورتی که بتوان هزینه‌های بالاسری در نوسازی بافت‌های ناکارآمد را کاهش داد بازده سرمایه در بافت‌های فرسوده از ساخت و ساز در دیگر نقاط شهری بیشتر خواهد شد. البته در حال حاضر ۱۵۳ هزار واحد در بافت‌های فرسوده به مرحله ساخت رسیده که بخش قابل توجهی از برنامه ساخت یک میلیون خانه در سال را به خود اختصاص می‌دهد.

طبق بررسی‌هایی که توسط فعالان صنعت ساختمان صورت گرفته استفاده از فناوری‌های نوین، صنعتی‌سازی، کاهش حداکثری فضای مشاعات، معماری ساده و متقارن و استفاده از مصالح استاندارد ارزان قیمت از جمله راهکارها برای کاهش قیمت مسکن است.

وزارت راه و شهرسازی از ۲۳ بهمن سال گذشته بسته تشویقی ۱۹ بندی را برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغ کرد. از جمله مشوق‌های بسته ۱۹ بندی می‌توان به تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی اشاره کرد.

بسته جدیدی نیز در قانون بودجه سال جاری مصوب شده است، در قالب این بسته معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز تحت عنوان طرح «کلید به کلید» گنجانده شده است. ساکنان واحدهای واقع در بافت فرسوده می‌توانند خانه خود را با ۴۰ درصد تخفیف، با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی معاوضه کنند. از جمله مهم‌ترین شرایط دریافت این تسهیلات، واقع شدن واحد مورد نظر در بافت فرسوده طبق نظر کمیسیون ماده ۵ است که در سال اول معاوضه ۱۰ هزار واحد در برنامه قرار گرفته و جزئیات آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

هم‌چنین اوایل خرداد امسال، سند ملی سکونتگاه‌های غیررسمی رونمایی شد. طرح شهرسازی در استطاعت، مسکن در استطاعت و مسکن تدریجی در قالب سند ملی سکونتگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

امتیازات دیگری هم در اختیار سازندگان واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده قرار می‌گیرد. تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصد عوارض صدور پروانه از جمله این موارد است. شهرداری‌ها موظفند در کمترین زمان ممکن پروانه ساخت را صادر کنند. گام بعدی برای کاهش قیمت تمام شده ساختمان در بافت‌های فرسوده به انشعابات مربوط است. چنانچه انشعابات از قبل وجود داشته باشد این انشعابات محفوظ است و علاوه بر این دستگاه‌های خدمات‌رسان باید انشعابات آب، برق، گاز و تلفن را خارج از نوبت دایر کنند.

برای تامین منابع مالی نیز تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به سازندگان بافت‌های فرسوده شهری پرداخت می‌شود. محمد آیینی - مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این خصوص گفته است: تمام کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند می‌توانند از سه نوع تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند. علاوه بر این وام ارزان‌تری را برای بافت‌های ناکارآمد تعریف کرده‌ایم که ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر درصد لحاظ می‌شود. این عدد محدود است و سال گذشته از این محل  به ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد تسهیلات تعلق و قرارداد مربوطه منعقد شد.

به گفته آیینی، وام نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله تقسیط می‌شود اما وام ویژه نوسازی بافت فرسوده در سال جاری ۷ ساله تقسیط خواهد شد. بنابراین سازندگان و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر حسب شرایط خود هرکدام از این وام‌ها را انتخاب کنند. همچنین برای زمان دوران نوسازی، ودیعه اسکان موقت نیز در نظر گرفته‌ایم که مبلغ آن در تهران ۱۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بافت‌های تاریخی و برنامه بازآفرینی برای آنها بیان کرد: در این بافت‌ها برای اولین بار در شورای عالی پول و اعتبار برای مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی معادل ۸۰ درصد تسهیلات ساخت ارایه می‌شود که تمام این موارد منجر به کاهش قیمت تمام شده مسکن خواهد شد.

از طرف دیگر بر اساس بسته‌ی تشویقی شهرسازانه امکان نوسازی خانه‌هایی با مساحت کمتر از ۵۰ متر مربع مساحت به شرط رعایت کلیه‌ی ضوابط شهرسازی و معماری وجود دارد؛ البته این واحدها از ضوابط تشویقی موضوع این مصوبه برخوردار نخواهند شد.

دولت برای کاهش هزینه خدمات مهندسی نیز برنامه‌هایی دارد. در این زمینه مذاکراتی بین شرکت بازآفرینی و سازمان نظام مهندسی صورت گرفته است. تسریع در فرآیند انجام مراحل بررسی نقشه و نظامات مهندسی به منظور سرعت بخشیدن به صدور پروانه‌های ساختمانی، کاهش حق‌الزحمه مهندسان طراح، ناظر و مجری که طبق تفاهمنامه تنظیمی به صورت داوطلبانه در نظر گرفته خواهد شد از جمله مواردی است که رییس سازمان نظام مهندسی قول در این زمینه‌ها قول همکاری داده است.

در سال ۱۴۰۰ نوسازی مسکن به ۶۱ هزار واحد و سال ۱۴۰۱ به ۶۵ هزار واحد رسید که رشد ۶۲ درصد در مقایسه با میانگین دولت‌های قبل را نشان می‌دهد. این آمار از تعداد پروانه‌های صادره استخراج شده است. در چهار ماهه ابتدای امسال هم بیش از ۲۰ هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده که از رشد ۴۰ درصد در مقایسه با چهار ماهه ابتدای سال گذشته حکایت دارد. یکی از دلایل این رشد به ارایه بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه مربوط می‌شود.

طبق آخرین آمار در دو سال گذشته بیش از ۱۵۳ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به مرحله نوسازی رسیده که ۴۲ هزار واحد بهره برداری شده است. محمد آیینی معتقد است رسیدن به رقم ۳۰۰ هزار واحد تا پایان سال دور از دسترس نخواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
از مصوبه تا عمل خیلی زمان می بره خواهشمند است پیچ و خم اداری را از بین ببرید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست