بازدید 2565

پیش بینی وزش باد شدید در ۱۷ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۴ استان و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در ۱۷ استان هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۹۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 08 October 2023

به گزارش تابناک،سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش محسوس دما از بعدازظهر دوشنبه تا پنجشنبه (۱۷ تا ۲۰ مهر) خبرداد.

این شرایط جوی روز دوشنبه دراردبیل، گیلان، غرب مازندران، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی، سه‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، همدان، نیمه شمالی مرکزی، زنجان، قزوین و ارتفاعات در البرز و تهران، چهارشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال کردستان، زنجان، قزوین و دامنه و ارتفاعات البرز، تهران و سمنان و پنجشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، دامنه جنوب کردستان، همدان، لرستان، شمال ایلام، مرکزی، قم، نیمه شمالی اصفهان، تهران، سمنان، البرز، قزوین و شمال زنجان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه از افزایش گرادیان فشار و  وزش باد نسبتاً شدید تا شدید از دوشنبه تا پنجشنبه ( ۱۷ تا ۲۰ مهر) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، جنوب تهران، شمال غرب اصفهان، چهارشنبه در جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، شمال و غرب اصفهان، قم، البرز، تهران، سمنان و پنجشنبه در سمنان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، جنوب شرق اصفهان و یزد پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب و مخاطرات، اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار سطح زرد دیگری از افزایش سرعت بیشینه وزش باد شمال غربی تا ۲۶ نات و افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۱.۵ متر از پیش از ظهر دوشنبه تا بعدازظهر سه‌شنبه ( ۱۷ تا ۱۸ مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس اثر خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و غواصان، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و تفریحی و شناورهای مسافربری، احتمال آسیب به شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و تردد شناورهای سبک و تفریحی، محدودیت فعالیت‌های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه ازافزایش سرعت وزش باد تا ۲۸ نات و افزایش ارتفاع امواج بیشینه در سواحل تا ۲.۵ متر و در فراسواحل بیش از ۲.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و مناطق دور از ساحل استان گلستان، در دریای خزر از بعدازظهر دوشنبه تا سه‌شنبه (۱۷ تا ۱۸ مهر) خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل و تردد کشتی‌ها پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و کشتی‌های تجاری و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل را توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی