بازدید 2621
۲

اتهام نقض تحریم‌ها به شهروند ایرانی در آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند ایرانی‌الاصل را متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷ 04 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از رویترز، در ادامه رویکرد غیرسازنده و خصمانه آمریکا در قبال مردم ایران، روز سه شنبه نیز وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند ایرانی‌الاصل را متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران کرد.

وزارت دادگستری آمریکا این شهروند ایرانی الاصل را متهم به فروش نرم‌افزار تجهیزات مخابراتی به ایران کرد.

بیانیه وزارت دادگستری این فرد ایرانی را با نام «فرهاد نافعی» و ۷۰ ساله عنوان کرده و مدعی شده که او پیمان اضطراری اقتصادی قدرت‌های بین‌المللی را نقض کرده است. این پیمان که برای مقابله با تهدیدهای فوق‌العاده خارجی علیه آمریکا در سال ۱۳۵۶ وضع شده است به رئیس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا ضمن اعلام شرایط اضطراری در تنظیم مقررات بازرگانی بین‌المللی اعمال نظر کند.

وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرده است که هرگونه تهدید علیه امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد آمریکا مشمول این قانون می‌شود و بر همین اساس انجام برخی فعالیت‌ها و معاملات با ایران و حکومت ایران نیز ممنوع هستند و لذا صادرات یا تسهیل صدور محصولات آمریکایی و ارائه خدمات به ایران در چارچوب تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده است که فرهاد نافعی به عنوان مشاور شرکت‌های مخابراتی غیرایرانی در حوزه معامله با ایران فعالیت داشته و با نادیده‌گرفتن موازین شغلی خود به فروش مستقیم نرم‌افزارهای تجهیزات مخابراتی به ایران اقدام کرده است.

بر مبنای بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، نافعی ساکن ایالت کالیفرنیاست و با اقرار به جرم خود، مبلغ معامله با ایران را حدود چهارصد هزار دلار عنوان کرده است. قرار شده که این پرونده تا چند ماه دیگر مورد بررسی قرار گرفته و قاضی مربوطه حکم خود را حداکثر تا ۵ دیگر صادر کند.

این نخستین بار نیست که شهروندان ایرانی در آمریکا هدف اتهام زنی از سوی دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند. در مواردی حتی این اتهامات متوجه اساتید دانشگاه و دانشمندان و کارشناسان فنی به دلیل ارتباط با ایران نیز شده است و برخی مجبور به تحمل حبس تحمیلی در دادگاه‌های آمریکا شده‌اند.

این اتهام زنی همزمان با آن صورت گرفته است که رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با امیر قطر از نقش دوحه در میانجیگری برای دستیابی به توافق تبادل زندانیان با ایران تشکر کرد. جو بایدن در تماس تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی با اشاره به نقش فعال و سازنده دوحه در عرصه بین المللی، بر عمق روابط دو کشور تاکید کرد.

همچنین امیر قطر در این گفتگوی تلفنی به رئیس جمهور آمریکا درباره پایبندی دوحه به نقش خود به عنوان یک میانجی قابل اعتماد فراتر از مرزهای منطقه اطمینان داد و تأکید کرد که دوحه به نقش خود به عنوان یک میانجی قابل اعتماد بدون محدود شدن به مرزهای منطقه‌ای برای برقراری صلح پایبند است. تمیم بن حمد آل ثانی همچنین تأکید کرد که که دوحه به اهمیت گفتگو به عنوان تنها راه حل اختلافات اعتقاد دارد.

هفته گذشته نیز «ماجد الانصاری»، سخنگوی وزارت خارجه قطر در سخنانی اعلام کرده بود که پس از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا احتمال دستیابی به توافق‌های جدید میان ۲ طرف افزایش یافته است. سخنگوی وزارت خارجه قطر در ادامه با اشاره به نقش قطر در دستیابی به توافق میان تهران و واشنگتن گفت: وجود یک بستر انسانی در دوحه، گفتگو و دستیابی به توافق را آسان‌تر می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
حالا یه ایرانی دیگر را گرفتند که جلوتر باشند در زمان مبادله
خوب حالا اینجا هم چند شهروند امریکا را می گیرن و بعد با هم مذاکره و یکم و پول و ازادی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست