بازدید 18643

تعداد نامعلوم مهاجران غیرقانونی در ایران

دولت سیزدهم از سال گذشته روی آمار ۵ میلیون افغانستانی در ایران درجا زده است
کد خبر: ۱۱۹۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲ 28 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از هم میهن، وزیر کشور روز گذشته بار دیگر تعداد اتباع خارجی افغانستانی را ۵ میلیون نفر اعلام کرد؛ آماری که در فروردین‌ماه سال گذشته (۱۴۰۱) توسط وزیر امور خارجه نیز اعلام شده بود. اگرچه پیش از این وحیدی اعلام کرده بود که نمی‌توان به‌طور دقیق آماری از میزان حضور اتباع افغانی اعلام کرد، اما برخی از منابع غیررسمی این آمار را بیش از آمار اعلامی می‌دانند. با این حال وزارت کشور مجدداً به تکاپو افتاده است با توجه به نگرانی‌های موجود، اتباع غیرمجاز را اخراج کند، اما با توجه به جمعیت بالایی که در پشت مرز‌های مشترک ایران و افغانستان وجود دارد، نمی‌توان امیدوار بود که وزارت کشور در اجرای این سیاست موفق عمل کند.

معضل ورود افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی به ایران مسئله جدیدی نیست، عبور بی‌حد و حصر افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی در یکی دو سال اخیر از مرز‌های ایران شدت گرفته و آژیر خطر را به صدا درآورده است تا جایی که وزیر کشور دولت سیزدهم هم مجبور شد به آن واکنش نشان دهد و با توجه به نگرانی‌های ایجادشده ضمن تضمین اینکه این اتباع چالش امنیتی برای ایران ندارند، از بازگشت اتباع غیرمجاز سخن بگوید. بدون تردید آمار‌های اعلامی با حقیقت موجود از حضور اتباع افغانی در تعارض است.

ایران در باتلاق گنگ مهاجرت

پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و شروع دولت سیزدهم در ایران، اتفاق عجیبی در مسئله مهاجرت کشورمان رخ داد و ایران را در باتلاق گنگ مهاجرت گیر انداخت. بسیاری از متخصصان و کارشناسان ایرانی که برای تحصیل و کسب تجربه آنها، دولت هزینه‌های گزافی داده است، در دو سال اخیر به دلایل متعدد مهاجرت کرده‌اند، اما در مقابل شاهد هجوم اتباع افغانی بیشتر به‌صورت غیرمجاز هستیم. این ورود غیرقانونی موجب شده تا انتقادات بی‌شماری نسبت به مدیریت مرزبانی اعلام شود. البته هرازچندگاهی شاهد اخراج این اتباع هستیم؛ برای نمونه طبق آماری رسمی در مرداد امسال تنها از یک نقطه مرزی خراسان رضوی بیش از ۷ هزار افغانستانی توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد طرد شدند.

این روز‌ها حضور افغانستانی‌ها در شهر‌های ایران به‌ویژه تهران به‌صورت ملموسی افزایش یافته و غیرقابل انکار است. فیلم‌هایی که از ورود افغانستانی‌ها به‌صورت غیرقانونی از مرز ایران منتشر می‌شود نیز نگران‌کننده است. برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر قرار است برای عبور افغانستانی‌ها آن‌هم به‌صورت غیرقانونی از مرز با طالبان همکاری صورت گیرد، باید این موضوع به اطلاع شهروندان ایران برسد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس در مرداد امسال در این باره اعلام کرد: «یک‌پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند. امروز هر ایرانی امکان رصد امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دارد، اما برای مهاجران افغانستانی چنین امکانی وجود ندارد. حضور آن‌ها منجر به چالش‌های مختلفی شده است.» موضوع دیگر آمار موالید افغانستانی‌های مقیم ایران است. با آنکه آمار‌های غیررسمی حاکی از افزایش میزان موالید اتباع افغانستانی‌ها است، اعلام شد تنها در شهر قم از مجموع موالید امسال حدود ۲۱ درصد مربوط به اتباع افغان است. اما اکبر زارعی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم اعلام کرد: «نرخ زاد و ولد اتباع در قم جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد. کمتر از ۲۰ درصد جمعیت استان قم را اتباع خارجی تشکیل داده‌اند. طبق آخرین سرشماری‌های اتباع در سال ۱۴۰۱، ۲۲۰ هزار تبعه از ۱۲۰ ملیت جهان در قم زندگی می‌کنند که بخش زیادی از آن‌ها را مهاجران افغانستانی تشکیل داده‌اند.» این آمار‌ها بر این موضوع صحه می‌گذارد که جمعیت افغانستانی‌ها در ایران خیلی بیشتر از ۵ میلیون نفری است که وزیر کشور روز گذشته به آن اشاره کرده است. هرچند خبرگزاری فارس درباره حضور افغانستانی‌ها در ایران نوشت: «طبق آمار منتشرشده جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به ۸ میلیون نفر رسیده و هر روز حدود ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرقانونی و قانونی وارد مرز‌های ایران می‌شوند. افزایش جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است که این آمار تکان‌دهنده است و باید نمایندگان مجلس و وزارت امور خارجه برای تصویب طرح‌های فوریتی و راهکار‌های عملی و جدی برای خروج داوطلبانه یا اجباری آن‌ها وارد عمل شوند.»

چرا وزیر کشور آمار را اعلام کرد؟

اما زمانی که رضا مراد‌صحرایی، وزیر آموزش و پرورش از تحصیل ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ایرانی خبر داد و گفت: «امروز، روز تولد دوباره امید و آینده در کشور ماست»، شاید نمی‌دانست چه آمار تکان‌دهنده‌ای را اعلام می‌کند و اطلاع‌رسانی آن چه انتقاداتی را به سوی دولت روان می‌کند؛ وگرنه از این موضوع به‌عنوان سرفرازی دولت سیزدهم یاد نمی‌کرد. همین آمار‌ها و انتقاداتی که در پی آن مطرح شد و شایعات مبنی بر حضور ۱۰ تا ۱۵ میلیون افغانستانی در ایران بود که وزیر کشور را وادار به اعلام آمار افغانستانی‌های حاضر در ایران کرد. چراکه احمد وحیدی در تیرماه امسال اعلام کرده بود که تمایلی برای اعلام رسمی آمار افغانستانی‌ها در ایران ندارد، اما حضورشان آنقدر پررنگ نیست که او بخواهد نگرانی از حضور آن‌ها داشته باشد یا مشکل امنیتی به وجود آید، از سوی دیگر شایعات مبنی بر آنکه دولت سیزدهم و گروه خاصی از طیف اصولگرایان از ورود غیرقانونی اتباع خارجی استقبال می‌کنند نیز در اعلام آمار توسط وزیر کشور بی‌تاثیر نبود. وزیر کشور روز گذشته گفت: «مسئله مهاجرین و اتباع خارجی تبدیل به یک مسئله قابل‌توجهی شده است که در دستور کار جدی دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت کشور است. البته آنچه در رسانه‌ها بعضاً گفته می‌شود ممکن است گاهی مبالغاتی است راجع به عدد آن، که هیچ مرجع رسمی آن عدد‌های آنچنانی را تایید نمی‌کند و اطلاعات ما چنین عدد‌هایی را نشان نمی‌دهد.»

او با اشاره به اینکه حدود ۵ میلیون اتباع خارجی در ایران حضور دارند، تاکید کرد: «در هر حال کاملا مشخص است براساس برنامه طراحی‌شده نسبت به ساماندهی ابتاع خارجی اقدام خواهد شد و این برنامه عملاً در دست اجراست. طبیعتاً افغانستانی‌هایی که اتباع غیرمجاز هستند باید به هر ترتیب بازگردانده شوند، چون حضور غیرقانونی دارند. در مواردی که مجوز حضور دارند باید طبق ساماندهی عمل کنند و این کار در دست اجراست و دنبال می‌شود.» با وجود آنکه یک مقام رسمی – وزیر کشور – این آمار را ارائه می‌کند، اما باز هم این آمار قابل اتکا نیست. چراکه ماموران سرشماری دسترسی کاملی به این مهاجران غیرقانونی ندارند.

یک میلیون افغانستانی در راه ایران؟

در این میان موضوعی که باعث افزایش دلواپسی بیشتر در ایران می‌شود خبر اخراج یک میلیون افغانستانی از پاکستان است؛ دستور اخراجی که ایران را با چالش حتمی روبه‌رو می‌کند و بیم آن می‌رود که این یک میلیون نفر نیز از ایران سر در بیاورند. پاکستان شاید با اخراج این تعداد از افغانستانی‌ها بتواند امنیت داخلی کشور خود را کنترل کند، اما این اقدام، برای کشور‌های منطقه به‌ویژه ایران خطری بزرگ محسوب می‌شود و اگر مسائل ربودن اشتغال از دست کارگران ایرانی در کشورمان را فاکتور بگیریم و کنار بگذاریم، نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم که ورود غیرقانونی این مهاجران، رصد و ردیابی آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند و هزینه‌های کشور را افزایش می‌دهد.

اعطای تابعیت سیاسی به افغانستانی‌ها؟

محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در مجلس، اما از موضوع بسیار مهمی پرده برداشته است. او درباره موضوع مهاجرت در ایران گفت: «طرح سازمان ملی مهاجرت با دادن تابعیت سیاسی به افغانستانی‌های مقیم ایران، تنها به‌دنبال انتقال جمعیت و قانونی کردن حضور میلیون‌ها تبعه افغان در ایران بدون هرگونه نگرانی در خصوص مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ایرانی متخصص و وضعیت میلیون‌ها ایرانی خارج از کشور است.» او افزود: «رصد فضای سیاستگذاری و اجرایی کشور در برابر بالا رفتن بی‌قاعده و غیرطبیعی اتباع افغانستان در ایران مؤید این موضوع است که نه‌تن‌ها اراده جدی در دستگاه‌های اجرایی متولی برای کنترل و مقابله با ورود بیقاعده و غیرقانونی افغان‌ها به ایران وجود ندارد که با نادیده انگاشتن تعمدی آسیب‌های گسترده اجتماعی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از حضور بیش از ۸ تا ۱۰ میلیون تبعه افغانستان در ایران، به سمت تسهیل ورود و اقامت آن‌ها در کشور هستند به‌گونه‌ای‌که مجلس شورای اسلامی یازدهم در آبان ۱۴۰۱ کلیات طرح سازمان ملی مهاجرت را تصویب کرد.» حتی یکی از کارشناس مذهبی در یک برنامه تلویزیونی پیشنهاد کرد به مهاجرین افغانستانی مؤمن و متدین پیرو اهل بیت شناسنامه ایرانی داده شود تا حق رای داشته باشند و خواست که قانون اعطای شناسنامه به این دسته از افغانستانی‌ها در مجلس تصویب شود.

اما به نظر می‌رسد این پیشنهاد به مذاق بهارستان‌نشینان خوش نیامده و برخی از نمایندگان به عمق فاجعه ورود غیرقانونی برخی از افغانستانی‌ها اشاره کردند. جلال رشیدی‌کوچی نماینده مرودشت در مجلس، اول مهر امسال درباره معضل ورود غیرقانونی اتباع خارجی هشدار داده و در توئیت خود نوشت: «با احترام به اتباع قانونی، معتقدم تا دیر نشده باید هزینه‌ها برای مهاجرین غیرقانونی و کسانی که امکانات در اختیار این افراد می‌گذارند چنان افزایش یابد که ماندن در ایران برایشان به‌صرفه نباشد. اگر دولت فکر عاجلی نکند به زودی با چالش‌های امنیتی و اجتماعی ناگواری روبه‌رو خواهیم شد.» هرچند که این آژیر خطر قبل‌تر هم به صدا درآمده بود. اتباع خارجی که مهارت یا تخصصی داشتند ایران را پلی برای رسیدن به کشور‌های اروپایی و توسعه‌یافته کردند، اما آن‌هایی که نه مهارتی داشتند نه تخصص، در ایران باقی ماندند.

نگرانی از افزایش تعداد پناهجویان افغانستانی

میثم مهدی‌پور، معاون رسانه‌ای نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در توئیتی ضمن ابراز نگرانی از افزایش تعداد پناهجویان افغانستانی در ایران، نوشت: «چند نکته در خصوص روند افزایشی تعداد پناهجویان افغانستان در کشور که این روز‌ها موجب نگرانی بسیاری شده: نخست برخلاف اخبار مغرضانه این روزها، ورودی مرز‌ها خلوت است و کشور نیز هیچ انگیزه‌ای در خصوص افزایش تعداد پناهجویان افغانستان ندارد (دستگاه‌های مسئول نسبت به نشر این دست اخبار هدفمند مشکوک، حساس باشند) دوم اینکه، طرح انسداد فیزیکی مرز‌ها تصویب و با جدیت در حال اجراست امید اینکه با اجرای این طرح بخش اعظمی از ورود غیرقانونی حل شود. سوم اینکه، اخراج پناهجویان، راه‌حل مشکل موجود نیست. (چند روز دیگر از طریق غیرقانونی وارد می‌شوند) فارغ از هزینه‌ای که به کشور تحمیل می‌شود. در نهایت هماهنگی جزایر تصمیم‌گیر کشور در موضوع افغانستان - تعریف صحیح از افغانستان (فرصت یا تهدید) - عمل به نقشه_ راه در قبال افغانستان و... راهکار اساسی است. تلاش شود دوستی تمدنی دو ملت در سایه مشکلات موقت آسیب نبیند.» 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۹۳
پس به خاطر رای گیری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
کسی ک شناسنامه نداره چطور رای میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
براشون شناسنامه هم صادر میشه کاری داره؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
در افغانستان هیچ جنگی وجود ندارد
اتباع به کشور خود بازگردند
فارغ التحصیلان شریف و امیرکبیر و تهران و .... رو از کشورفراری می دید . کارگر ساده افغانی وارد می کنید . از رییس جمهور دانشمند و دولت نخبه اش غیر از این هم انتظاری نمی رفت ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
اینا از خداشون هست که نخبه ها فراری بشن تا پسر و دختر و داماد و عروس پخمه شون رو به بدنه مدیریت
کشور غالب کنن و حقوق مفت مادام العمری بگیرن و همچنین سفر به اروپا و امریکا و مکه و کربلا با پول ملت.
باورود بی رویه ی مهاجران افغانی در شهر قم جمعیت دانش آموزان افغانی زیادی وارد مدارس شده وباعث جمعیت زیاد در کلاس ها شده که این مسئله زیادی دانش آموز هم به ضرر دانش آموزان ایرانی است وهم مشکل طاقت فرسا برای معلمان می باشد که باید مشکل شلوغی کلاس ها را تحمل کنند بنا بر این مسئولین فکری برای خروج این مهاحرا ن کنند
دولت بی تدبیر نیروی انتظامی بی عرضه
ایران میشه مثل فلسطین لا اقل فلسطین ایران رو داشت که ازش حمایت کنه ما هیچ کس رو نداریم
خواهش میکنم افغانیها را به داخل ایران راه ندین اینها فردا باعث هزاران مشکل و معضل میشن ،بخاطر گرانی وبیکاری جوانان نخبه خودمان مهاجرت میکنند انوقت شما مهاجر افغانی که از گرسنگی فرارکردن به داخل راه میدین سیاستمدار ندار ایران،بی دروپیکر ایران
مهاجرت بی حد ومرز افغانی ها به ایران یه نقشه ی حساب شده از طرف طالبان هست
ازیک طرف که جلوی حق آبه ی ایران رو می گیره واز طرفی سیل جمعیت افغان رو وارد ایران می کنه تا بر مشکلات مردم ایران اصافه تر شود باید دولت همه ی آن ها رو از کشور بیرون کند
شما امار کلاغ ها ودیگر پرندگان هر شهر را دارید چطور امار مهاجران را ندارید؟؟
امشب بابلسر بودم روی پل کابلی بابلسر پر بود از افغانی
میوه فروشی های استان مازندران پر شده از کارگر افغانی!
لازم به ذکره که ورود افغانی به استان مازندران ممنوعه! من نمیدونم پس اینا چطور دارن خیلی راحت کار میکنن! یکی از این میوه فروشی که کارگر افغانی داره درست روبروی کلانتری هم هست!
سلام ازاقای وحیدی بپرسید امروز ناهارچی خورده تاچشم کارمی کند هرجا که نگاه می کنی فقط افغانی می بینی
بالای دوازده میلیون افغانی در ایران هستند! آنها پس از گرفتن شناسنامه حق اعتراض داشته و به راحتی جمعیت بومی یک شهر را می توانند تهدید و در صورت عدم حمایت دولت بومیها را اخراج کنند. برید تو تاریخ ببینید دویست سال پیش کریم خان زند که از دخالت سرداران افغان به جا مانده از ارتش نادرشاه با آنها چکار کرد!! الان در قرن 21 دولت ما منفعل و هنوز نمیدونه چکار باید بکنه. شاید برخیها اصلا دوست دارند افغانها بیان ایران و شناسنامه بگیرتد.
توروخدا این افغانی ها رابیرون مثل مور وملخ ریخت به جان مردم وکشور ایران بخوابه زوایای زود کشور ایران راتصرف میکنن اگر خوب آدمهای بودن کشور های دیگر بیرونشون نمیکردن چرا مسولی ن کشور خودشون رازدن بخواب تورم گرونی بی خانمانی مردم ایران را نمی بینن تا دیر نشد فکر ی بکنید بیرونشون کنید
وزیرکشوردودستی‌میخوادایران‌نابودشود
تعداد نامعلوم افغانستانی در ایران یعنی بی در و پیکر بودن مرزها
من اصلا حیران موندم ، ما در شرق کشور مرزبانی داریم ؟؟
آقایان مسئول آنقدر با مردم خودتون لج نکنید
بشینید پای حرف مردم
آخر یه جایی تق کار درمیاد ها
ببینم ماجرای اسب تروا را شنیدید
حکایت ما و افغانیها و یک جنگ احتمالیه ( حالا یا با طالبان یا با جمهوری آذربایجان)
حالا بزنید به بیخیالی
ورود مهاجر به یک کشور اگر مانند اروپا،آمریکا،استرالیا و کانادا باشد ینی طبق قوانین مشخصی باشد و مهاجر دارای سرمایه،تخصص یا هنری باشد خوبست،اما شرایط امروز که نه آمار دقیقی وجود دارد و نه کنترلی،دیر یا زود به یک معضل امنیتی تبدیل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
همین ترکیه همسایه را ببینید و یاد بگیرید محافظت از مرز یعنی چه
میهمان گرچه عزیز است ولی خفه می سازد اگر آید و بیرون نرود
پاسخ ها
امیرداداش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
کسی که بدون اجازه و غیر قانونی بیاد ،مهمان نیست مهاجمه
بنظرم باید و فوری وزیر کشور استیضاح شه.چون اصلا یه طوری میاد اظهار نظر میکنه که انگار اصلا اتفاقی نیافتاده و همه چی تحت کنترل 100درصده.اقای وزیر بیا تو کوچه خیابون یه چرخی بزن فاجعه افغانارو فراتر از اونی که تصور میکنی میبینی
پاسخ ها
الی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
نمیدونم چرا نمایندگان مجلس استیضاح نمیکنن وزير کشورو
وزیر کشور گفتند جای هیچ نگرانی نیست و همه چیز تحت کنترل هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
این همان وزیر کشوری است که پارسال پس از گران کردن ا4 قلم کالا توسط دولت از جمله روغن و لبنیات با نخوت جلوی دوربین تلویزیون امد و گفت اقلام دیگر حق گران شدن ندارند! آنوقت به چنین فردی اعتماد دارید؟
ما مردم ایران از تمامی مسئولین تقاضا داریم هرچی زودتر افغانها را از کشور بیرون کنند ..ایران را نجات بدین .. چرا باید مردم ایران محروم از امکانات باشند و بچه های کارگران نتوانند به مدرسه بروند ولی ۷۰۰هزار کودک افغانی در مدرسه های ما با سواد شوند ..
ازبس که کشوربه درپیکرشده ومرزبان خوابند تعدادمهاجران افغان مشخص نیست چه قانونی چه غیرقانونی افغانی هابای به کسورشان برگردانده شوندایران شده بهشت افغانها نانوایهاپرشده پرافغانها طالبان آب به طرف ایران بستند آنوقت دولت ایران افغانداری میکندپدرمهربانشان شده بهشان جامکان وبرای بچه هیشان مدرسه وحق تحصیل داده این بوجه وسرنایه ازکجا تامین میشود؟به مردم ایران باشید تاافغانیهارا پناه وجا مکان دادن
ثبت نام کنید بفرستید سوریه
باا ین همه مهاجر افغانی فاجعه بزرگی در آینده درحال وقوع است
پس کی قراره صدای اعتراض مردمو بشنوید؟؟؟!!! کاش ذره ای برای مردم و کشور ایران ارزش قائل بودید
به خدا قسم مردم از این وضعیت خسته شدن ،، افغانیارو بیرون کنید گذشته از فشار اقتصادی و فرهنگی که به مردم تحمیل کردن ، از نظر امنیتی مشگل ساز شدن و با وجود اینهمه افغانی در ایران کنترل کردن و اخراجشون مشگل میشه
اینها حاضر نیستند یک لیتر اب به ما بدن
اونوقت برای چی باید از امکانات ایران استفاده کنند
برن کشور خودشونو اباد کنن
مردم خودمون دست بکار بشیم منتظر دولت بی کفایت نباشیم مگه دولت تا به حال کاری به نفع مردم انجام داده.کشور شده پر از افغانی بخدا ادم میترسه تنها توی خیابون قدم بزنه یه جور بدی به ادم نگاه میکنن کشور بخاطر افغانیها ناامن شده دیگه امنیت نیست.هر کارخونه ای یا هر جایی دیدین افغانی کار میکنه بزنین بیرونش کنین تظاهرات راه بندازین یک روز مشخصی رو تعیین کنید همگی با هم علیه افغانیها تظاهرات راه بندازیم.باید به فکر ناموسمون باشیم به فکر اینده فرزندانمان
مگه ن افغانستان ارزش پولش از ایران بیشتر شده برن تو خاک خودشون تو ایران چ میخوان چ سودی دارن جز اشوب و شلوغی .
ایران میشه فلسطین دوم،، اون وقت ما به اونا سنگ می زنیم که از کشورمونذبرند اونا هم ما رو می کشند
ازن دولت بی عرضه خودش باعث بانی این معضل کشور است این افاغنه را تو مملکت راه داده است
تمام دست فروشهای میدان هفت تیر افغانی هستن که متاسفانه شبیه ایرانیها هم هستن قابل تشخیص نیستند مملکت ما بی در وپیکر شده شما عمرا دیگه بتونی اینارو بیرون کنید
باید کاارزاری توسط مردم راه انداخته شود ودر یک روز معین همگی مردم با داشتن پلاکارد جلوی مجلس جهت اعتراض به ورود مهاجرین افغان حضور یابند،تا دیر نشده خود مردم باید دولت و نظام را مجبور کنند که فکری جدی وفوری برای این معضل بشود.والسلام
یک ذره غیرت و محافظت از وطن و مرزها را از مرزداران ترکیه یاد بگیرید که جلوی قاچاق و هجوم افغانی ها را گرفته اند. دوره آموزشی بگذارید و ازشون یاد بگیرید. دوراندیشی آنها کجا ما کجا...
آیاماافغانیانباشیم شماهم میتونبم پول دربیاریم مگه ما بشماهان چی بدرساندیم شما کهکا کرده نمتونم تومیری یه کیسه سیمان ازجایش بالاکرده میتونی ماافغانیایم که شما همه مهندسم وگرنه نه همه غلام م وزیر وکیل می‌شدیم نه مهندس همه کاریگری ساده بودیم شما باید خدا شکر کنم قرریشونه بدونیم وسلام
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
ساخته نمیشدمگر وقتی افغانی ها نبودند توایران ساختمون
مشکل سران کشور ما اینه که فکر می‌کنند افغانی، عراقی، لبنانی، فلسطینی، سوریه ای، یمنی، وَ،،،،،، دلسوزترند
چرا نمیتونن برگشت بزنند اینا رو بابا حق مردمه نباید مردم راضی باشن دارن کنار ما زندگی میکنند نظر ما مهم نیست.؟از کشور درست حسابی که نمیان کشور ما هر چی داغونه جمع میکنند دور ما
حتی ما ندیدیم افغانی های مقیم ایران، یه بار علیه طالبان و به نفع حقابه ایران شعار بدن!
بعلت حضور کارگران افغان ارزان ،،از کار بیکار شدم و افغانها رو استخدام کردند،، سرپرست خانواده هستم و دربدر دنبال کارم،، قابل توجه وزیر کشور،نماینده مجلس،، وزیر کار،، و رییس جمهور محترم، رسیدگی کنید، افغانها رو بیرون کنید تا کارگر ایرانی بتونه نفس بکشه
یک روز می گفتند فرزند کمتر زندگی بهتر بعد از چند سال دیدن بزرگترین اشتباه را کردن حالا هم فکر می کنیند افاغنه برای رای و... بدرد می خورند باشد تا روزی که بفهمند اشتباه کردن آنهم فاجعه بسیار بزرگ
#اتباع_غیرمجاز
درخواست سختگیری در جهت بازگشت اتباع غیرمجاز به کشورشان

جناب آقای حسین امیرعبدالهیان
وزیر محترم امور خارجه
جناب آقای احمد وحیدی
وزیر محترم کشور

با سلام
در سال‌های اخیر بیشتر اتباعی که اقامت غیرمجاز در کشور دارند با ویزای گردشگری به ایران آمده و بعد از اتمام مدت ویزا کشور را ترک نکرده‌اند. در کشورهایی که با این مشکل روبه‌رو هستند، قبل از صدور ویزا برای اتباع کشورهای دیگر ضمانت‌های سخت برگشت وضع می‌کنند و به راحتی ویزای خود را به اتباع این کشورها نمی‌دهند اما متأسفانه این اتباع غیرمجاز عنوان می‌کنند به راحتی ویزای ایران را گرفته و وارد کشور شده‌اند.
از مسئولین مربوطه تقاضا داریم موضوع را بررسی کرده و با همفکری نهادهای مربوطه، راهکارهای مؤثری برای جلوگیری از سوء استفاده از ویزای ایران برای ماندگاری و اقامت و اشتغال غیرقانونی اتباع این کشورها در ایران وضع شود.

با تشکر
نمایند گان باید پیگیری کنند و جلو این مهاجران را بگیرند چون امنیت سیاسی فذایی حتی بی حجابی از طرف اتباع است برای مسولین کشور تکلیف معین می کنند انتقادی که ایرانی نمی کند اینها اینقدر پر رو تشریف دارند و به ما ایرانی ها بر می گردند دارد زمان محمود افغان می شود ایرانی ها را از خانه با پول زیا یا در خرید یا جاره بیرون می کنند و خودشان را جایگزین می کنند و کارفرماها خیانت به مشور می کنند باید دولت محترم قاطعیت و اخراجشان کنند
از دید وزیر کشور همه چی آرومه : مسمومیت در مدارس دخترانه (که رهبر هم اون رو جنایت دونست ) شیطنت جند تا دختر بچه بود . 5 میلیون افغانی هم یبیشتر نداریم که اون هم مشکلی نیست و تحت کنترله وبه قول روزنامه زاکانی جرایم اونها هم چندان زیادنیست . اخراج اساتید دانشگاه هم عادیه و کاملا به حق و عادلانه ست و ......
زنگ خطر بزرگی برای ایران هست متاسفانه مسولان در خوابن بخدا از فلسطینی‌ها بدتر میشیم باید تا دیر نشده اخراجشون کنیم
اگر کار پیدا نکنن خودشون میروند. کارفرماها نباید به اینا کار بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
دقیقا. منتها کارفرما به دلیل ارزان بودن اینها را استخدام می کنند البته باید گفت که متاسفانه جوانان ما هم حاضر به انجام کارهای سخت نیستند.
خوب والا هرکی باید زندگی داشته باشه و یه بنده خدایی حق داره واسه پیشرفتش هر کاری کنه..
دولت که مثل سایر مسائل در این مورد هم خودش را به بیخیالی زده پس مردم باید خودشان آتش به اختیار عمل کنند؟
عمدی در کار است ولا چرا باید این همه دانش آموز افغان رایگان در مدارس ثبت نام بشن پشت پرده کسانی هستند که مایل با وارد کردن میلیونی جمعیت افغانی هستند
لطفا به انعکاس نظرات مردم و افشاگری در خصوص عوامل داخلی و خائنین وطن فروش که حتی حاضر نیستند آمار واقعی مهاجرین را بگویند و حتی در این خصوص که مطالبات مردم سیاسی نبوده ودر جهت منافع کشوراست به حرف مردم گوش نمی کنند انشاالله شما اسیر فشار جریانات نشوید و این مطالب روشن گرانه را ادامه دهید
چقدر افغانستان هراسی شده است مرزبانان ایرانی سر مرز پول میگیره میاره، اگه نخواهد یه پرنده هم نمی تونه از مرز رد بشه چه برسه به انسان
خوشابخال این مردمان بافرهنگ باادب باتمدن همزبان بااین کامنت های پرازانسانیت باآمدن رونالدونشان دادید
پاسخ ها
ناشناس
| Bosnia and Herzegovina |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
شما فیلم پر کن بفرست برای اینترنشنال و بی بی سی بگو اومدم تو خیابونای ایران انگشتم اوف شد !
توی تیم تاک پر هست از هموطنان بافرهنگت که به پرچم ما توهین می کنند!
حالا خوبه از ما بدتون میاد هجوم اوردید کشور ما! خوشتون میومد چه تعدادی می اومدید ؟
آقای وزیر کشور از امار بی اطلاع نیست ولی طبق معمول عادت دارد .اقای وزیر کشور در جایی زندگی میکند که حفاظت شده است. طبعات افزایش افغان برایش مهم نیست. اقای وزیر کشور مردم صاحب این کشور هستند نه شما.. مردم احساس خطر میکنند نه شما.
شک نکنید همان باندهای قدرتی که با عنوان چنبش اصیل منطقه توجیه گیر لزوم حضور طالبان در منطقه بودند الان با زمینه سازی حضور میلیونی افاغنه در ایران، کمک شایانی به طالبان کردند. این موضوع در اینده نه چندان دور تبدیل به معضل بزرگی برای ایران از حیث امنیتی و اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. متاسفانه فرهنگ مهاجرین با ملت ما همخوانی هم ندارد. هیچ کس به آمادگی مرزبانی ایران تردید ندارد اما به نظرمی رسد دستور داده شده که بی توجه به ورود این همه افغان باند. با رشد بیحد این جمعیت مهاجم، تفاوت فرهنگی و حتی مذهبی، دشمنی طالبان با ایران و کذهب شیعه، بی شک سرنوشت فلسطین این بار در ایران تکرار خواهد شد.
در مصادر تصمیم گیری امثال کریمی قدوسی و میرسلیم که خود از اتباع افغانستانی هستند از عاملان ورود مهاجرین به این کشورند. آ قای وحیدی من مطمین هستم شما آمار دقیق کارمندان دولت را ندارید. این را یکی از وزرای سابق دولت گفته. چطور شما آمار دقیق مهاجرین را اعلام می کنید.روزانه‌ هزاران افغانی غیر مجاز و قاچاق وارد ایران می‌شوند. روزانه هزاران نوزاد افغانی در دخمه های حجم واشی شهرها بدون شناسنامه به دنیا می آیند. برخی افغانی ها چند همسر دارند و از هر همسر چند فرزند دارند و همه هم دارند کارهای گوناگون میکنند. چگونه. شما میخواهید آمار داشته باشید آقای وزیر
مطمئن باشید اگر روزی طالبان بخواهد قدرت خود را نشان دهد همین افاغنه موجود در کشور، چنان ضرباتی به مردم عادی از طریق بمب گذاری و عملیات انتحاری خواهند زد که در تاریخ بی نظیر باشد و یاد و خاطره اشرف و محمود افعان را زنده خواهند کرد. جمعیتی میلیونی بی هویت در همه جا پراکنده هستند. حال مسئولین چه عامدا چه سهوا خود را به خواب بزنند تا مگر گرفتار سرنوشت شاه سلطان حسین شوند که هر چقدر هشدار می دادند می گفت فاصله افاغنه تا اصفهان زیاد است!
با توجه به نگرانی به جای مردم از انتقال افاغنه به ایران، همراهی حاکمیت با ملت می تواند موجب وفاق ملی و بازگشت اعتماد عمومی شود. چنانچه خلاف این امر روی دهد (امری که با اظهارات وزیر کشور و بی خبری از موضوع مشهود است) مسلما بی اعتمادی بیشتر خواهد شد. کاش حاکمین ایران از این فرصت برای جلب رضایت مردم و رفع نگرانی آنها به نفع خود هم که شده، سود می بردند
سلام من یک افغان هستم و به‌نظر ایرانی ها موافق هستم تا جای رو بیشتر مهاجرین افغانستان که تو ایران هست تقریباً 80درصد شون پشتو زبان است هر خلاف دزدی است همینا هست من خودم کارخانه کار می‌کردم البته‌ من همه مجوز کار ومدارک شناسای دارم هیچ مشکلی قانونی ندارم با چندتا ایرانی کار می‌کردم این ایرانی ها در ماه فقط ده روز شون رو سر کار می‌آمدند هتا اجازه هم نمی‌گرفت از صاحب کار تا اين که صاحب کار مجبور شد اخراج شون کنه حالا شما میگید افغاني زیاد شده وقتی خودتی تون حال کار کردن ندارید چرا حرف می‌زنید
پاسخ ها
ناشناس
| Bosnia and Herzegovina |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
اشتباهی مثبت دادم
دلیلش ترس از دولت طالبان هست که حتی یه دبه آب هم بهمون نداد و تازه آقادکترتحصیلکرده رییس جمهور !!!!!ما رو هم مسخره کرد.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
به‌ایناکارندی‌خدشون‌برمیگردن‌افغانستان
آقای وزیر یادتون رفته همین افاغنه دهه پیش در تهران چه جنایاتی کردن .‌یا همین دزدی‌ها وباجگیریهای چند روز پیش در کرج توسط ۱۵تن افغان ..آمار زیر ده میلیون افغانی نیست ..اینها که دارن اسمهای فارسی را از سر در مدارس و دانشگاه‌ها برمیدارند چه توجیهی واسه حضور یه قوم وحشی وجنابتکار در ایران دارید ؟مگه خودتون را صاحب ایران میدونید ؟این ملت صاحب واقعی ایران هستند پس شاکر باشید واز حق مردم دفاع کنید وگرنه مردم می‌دونن با این قوم افسار گسیخته چکار کنند
وقتی از مرزبانان تعریف میکنن اونا را در حد خدا بالا میبرند ولی توان اینو ندارن چند تا افغان گریگوری را نرارن بیان و مردم ما هم بیشتر مقصر هستن که بهشون کار و مسکن میدن تمام مشاغل را از ایرانیان گرفتن
تعداد نامعلوم مهاجران غیرقانونی در ایران؟
در این دولت (اگه بشه اسمشو دولت گذاشت) چه چیزی روشن و درسته که این موضوع درست باشه؟
واقعا دلم براتون میسوزه
بابا چی از جون ماه میخوان من موندم برای خودمان کار گیر نمیاد اونها تا میان همه میرن سر کار تمام رستوران‌ها شده افغانی کار از چنگ ما کشیدن بیرون الان من خودم بیکارم افغانی سر کاره
افرادی که فکر می کنند اینها باید رای بدهند اشتباه بزرگی می کنند.این افراد مملکتشان را رها کردند و به ایران فرار کردند آنوقت قرار است برای ایران دل بسوزانند.این اتباع از لحاظ اجتماعی و فرهنگی اصلا در حد قیاس با ایرانی ها نیستن،کشوری که ورزش ملی آن بز کشی و تفریح جوانان آن جنگ خروس است چه انتظاری می رود.باید اتباع ساماندهی شوند و از آنها در کارهای ساختمانی و نظایر آن استفاده کرد ،ورود در سایر فعالیتهای اقتصادی باید با سختگیری انجام شود و اتباع غیر مجاز سریعا اخراج شوند
دریاچه چیتگر و میدان آزادی و شهریار و . . . پر از افاغنه هستند البته خیلی هایشان انسانهای محترمی هستند ولی بحث روی مهاجرت بی رویه است
من کار خرید و فروش بطری ضایعاتی انجام می‌دادم. الان شرایط جوری شده که افغانی من ایرانی کار کنم و توکار ضایعات مافیا تشکیل دادن و صاحب کارخانه و کارگاه های بزرگ بازیافت شده اند
عجب مدیریتی واقعا. نخبه ها ونابغه ها را فراری میدهید چون حرف میزنن وراه درست را به شما میگوین.چون ازشما شایسته ترهست خودتان هم میدانیددر عوض مشتی افغانی که وبال گردن ومنابع ایران را میخورن میارید. شتید هم خیلی از روسا مثل کریمی قدوسی افغانی باشن که صداشون در نمیا د
اخراج افغانی از ایران موجب نارضایتی طالبان و همچنین بعضی از مسئولین محترم که خودشان با نزدیکانشان افغانی هستند ،می شود بنابراین دولت نه تنها افغانیها را اخراج نجی کند بلکه مرزها را بیشتر باز می کند و با دادن امتیازات بیشتر و امکانات و خدمات بیشتر به افغانهامثل کارت هوشمند و گواهینامه و بیمه و تحصیل رایگان ،آنان را به هجوم بیشتر به ایران تشویق می کند تا طرح افغانی سازی ایران به سرعت بیشتری عملی شود ،لذا مردم باید خودشان برای اخراج افغانی دست به کار شوند
این مردم توبطن جامعه هستندآمارومشکلاتی که میگن حقیقت داره بیایدگزارش بگیرید
مانندچندسال قبل که برای هرچیزی گزارش تهیه میکردیدودراخبارنشان می‌دادید
ببینیدمردم ازتعداداین افغانیهادر رنجند به خد ظلم به مردم و جوانهای خودمون میکنید
افغانها نمک می‌خوردند نمکدان مشکنندحال ببنیددرداخل داریدمارتوآستین می پرورند
ما خسته شدیم این همه مهاجرت ارچیه
خدا وکیلی ۸۰ دصد جنوب شهر تهران وشهرستانهای استان تهران افقانی هستنند بابا مگر ایران بی در وپیکر است اینها چند وقت دیگر جمع کردنشان بسیار مشکل ساز میسود اینها افقانیها
حضور افغانی ها به صورت کنترل شده می تواند در آبادانی کشور موثر باشد. اما این همه افغانی واقعا ترسناک است. رفته بودم نقش جهان از روبرو هر که می آمد 80 درصدش افغانی بود. البته ناگفته نماند که متاسفانه جوانان خودمان حاضر نیستند کارهای سخت بکنند یا به شهرستان دور یا کارخانجات بروند برای کار. افغانی ها هم ارزان تر و هم بهتر کار می کنند. البته ایرانی ها هم که می روند کانادا و امریکا به هر کار سختی تن می دهند ولی در ایران خیر. متاسفم برای مسئولین. واقعا اگه یک روزی هرج و مرج شود چه؟ اگه مثل فلسطنی شدیم چه؟ آیا واقعا مسئولین برای رای دادن اینها را به ایران آورده اند. داستان چیه؟
کار را باید به دست خود مردم سپرد هیچ امیدی مسوولین کشور نیست مشکل مهاجران افغانی هم مثل سایر مشکلات اقتصادی و بیکاری و رانت و دزدی و .... از ناکارآمدی مسوولین ایران است.
اگر افاغنه در شبکه های اجتماعی خودشونو با هویت پنهان ایرانی جا نزنن و از ریزششون اینجا طرفداری نکنن عالیه دانش آموزان اونها نزدیک یک میلیون شدن پس کم کمش همشون باید حدود دوازده تا پانزده میلیون باشن ما که میگیم اینا همه دستی هست برای جایگزینی جمعیت و پاشیدن کشور
برید ببینید کل دست فروشها افغانی شدن مثلا دم پاساز علاعدین باند تشکیل دادن به ایرانیها هم اجازه کار نمیدن مسولین هم پشتشون هستند
الآن مسئولین دستشون برای مردم رو شده و فهمیدن که هیچ ایرانی واقعی دیگه رأی نمیده
برای همین دنبال رأی افغانیا هستن
سی تا چهل درصد از همه مدرسه ها افغانی شدن
من دوست ندارم بچم کنار افغانیها درس بخونه
اینو به کی بگم؟
باسلام والا ادم میماانه چی بگه طالبان باخروج جمعیت بدردنخورش راحتتر میتونه باقیمانده انهارامدیریت کنه ودرعوض ایران راپرنیروی بی تخصص وفقط کارگر ودرعوض بیرحم میکنه بنده ۵سال پیش تهران کارمیکردم خداراشاهد میگیرم۷نفری ریختن سرم اخرسر هم کارفرما گفت یابهشان رضایت بده یا اخراج میشی
شمال که رفتم ودنبال یک خانه میگشتم جالب است یک افغانی که نودسانت قدش بود ممنون برد یکخانه تحویلم داد می‌گفت من صدتا سرباز زیر نظرواموزشم بوده؟ ..‌‌و.
اعتراض درفضای مجازی فایده ندارد، باید درب تمام استانداری های جهت اخراج افغانها تجمع مسالمت آمیز برگذارکنیم،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی