بازدید 8027
۴

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند

بدون شک پرتیراژترین و پرفروش‌ترین خودرو داخلی ایران، پراید است. یک خودروی غیر ملی که امتیاز تولید آن از آمریکا به کره و از کره به ایران رسید. سایپا طی سال‌های ۷۵ تا ۹۹ بیش از ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار نسخه از این خودرو را تولید کرد و به فروش رساند و در این گزارش نگاهی به پرفروش ترین خودرو ترکیه خواهیم انداخت.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸ 27 September 2023

 

به گزارش تابناک، خبرآنلاین نوشت: با نگاهی به آمارهای فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ در ترکیه، فیات پیشرو از نظر برند با فروش ۱۴۶۴۳۵ دستگاه خودرو بود و در این میان Fiat Egea پرچمدار فروش در ترکیه بوده‌است؛ Fiat Egea که در ایران با نام فیات تیپو شناخته می‌شود، نخستین بار در سال ۱۹۸۸ معرفی و به بازار عرضه شد. نسل نخست این خودرو یک هاچ‌بک ۵ در کامپکت بود که در کارخانه‌های ایتالیا، برزیل و ترکیه فیات مونتاژ می‌شد و با بهینه‌سازی‌های جزئی تا سال ۲۰۰۰ تولید شد.

سال‌ها هیچ خبری از فیات تیپو نبود تا این که در سال ۲۰۱۵ فیات مجدداً این خودرو اقتصادی را به خط تولید برگرداند. نسل جدید فیات تیپو در نسخه‌های سدان، هاچ‌بک، استیشن واگن، هاچ‌بک کراس و استیشن کراس در سایت تولیدی فیات در شهر بورسا ترکیه مونتاژ و از آن‌جا به بازارهای هدف صادر می‌شود. البته خود ترک‌ها این خودرو را با نام فیات Egea می‌شناسند.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند

بعد از معرفی فیات تیپو به سراغ بررسی طراحی این خودرو می‌رویم. با توجه به این‌که فیات تیپو یک خودرو اقتصادی است و چهره آن از سال ۲۰۱۵ تاکنون تغییر چندانی را به خود ندیده، نباید توقع طراحی مطابق با مد روز را از آن داشته باشیم. اما اوضاع چندان هم بد نیست و این محصول فیات چهره‌ای متناسب و قابل قبول دارد.

در نمای جلو فیات تیپو چراغ‌هایی نسبتاً باریک را می‌بینیم که در ترکیب با جلوپنجره‌ای عریض، چهره‌ای نافذ را برای این نما ایجاد کرده است. ضمن این‌که سپر جلو هم در عین سادگی، طراحی خوبی دارد و خطوط روی آن با خطوط کلی بدنه هماهنگ هستند.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند

نمای جانبی فیات تیپو به رسم همه خودروهای اقتصادی، طراحی ساده‌ای دارد و فقط وجود یک خط که از امتداد چراغ‌های جلو شروع می‌شود و با گذر از دستگیره‌های درب به چراغ‌های عقب می‌رسد؛ این نما را از یکنواختی خارج کرده است.

در نمای عقب فیات تیپو هم سپر ساده‌ای را می‌بینیم اما طرح جالب چراغ‌ها در ترکیب با حالت برآمده درب صندوق بار، یک جذابیت نسبی برای این نما ایجاد کرده است.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند

طراحی کابین فیات تیپو هم ساده و در حد یک خودرو اقتصادی است اما چیدمان بسیار منظم و مهندسی‌شده اجزای داشبورد، اصالت اروپایی این خودرو را به بیننده یادآوری می‌کند. جذاب‌ترین قسمت کابین فیات تیپو، ترکیب غربیلک فرمان و صفحه نشان‌ دهنده‌ها است که طرحی نسبتاً اسپرت دارد.

فیات تیپو بسته به بازار هدف، مشخصات فنی متفاوتی دارد و طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی برای آن قابل سفارش است. با توجه به سقف قیمتی واردات خودرو و هم‌چنین وضعیت بازار ایران، می‌توانیم بگوییم که به احتمال زیاد این خودرو با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به ایران بیاید.

ترک‌ها به جای پراید این خودرو را سوار می‌شوند

پیشرانه مذکور حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو این سدان ایتالیایی می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این نسخه از فیات تیپو هم به ترتیب برابر با ۶.۳ لیتر در صد کیلومتر و ۱۱.۲ ثانیه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بعله
ترکیه با یک شرکت بزرگ وبرند اروپایی کار کرده وخودرویی قابل عرضه به مردمش ارائه کرده ولی ایران همیشه دوست دارد سنگ بزرگ بزنه خودروهای کشورهای دیگر رو با تعمیرات جزئی به نام خودشان تولید می کنن در کاپوت سمند رو باز می کردی آرم پژو داشت اسمش خودروهای ملی بود تا کی دروغگویی فریب بازی با مردم وقتی داخل اقتصاد ایران بروی همه اش مثل خودرو سازی مون هست تمام .
مسوولین رانتخور همینو بیارن ایران، زیر ۲ میلیارد نمیفروشن
لیاقت این ملت پرایده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی