بازدید 2706
۴

کرملین: ارمنستان متحد روسیه باقی خواهد ماند

سخنگوی کرملین تصریح کرد که روسیه همچنان ارمنستان را متحد خود می‌داند و به گفت‌وگو با این کشور در سطوح مختلف ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷ 25 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگاران با اشاره به تحولات اخیر در خصوص قره‌باغ کوهستانی گفت که ایروان همچنان متحد مسکو باقی خواهد ماند و این‌که روسیه به گفت‌وگو با مقام‌های ارمنی در سطوح مختلف ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، پسکوف در این خصوص گفت: «فدراسیون روسیه به گفت‌وگو با مقام‌های ارمنستان از جمله (نیکول) پاشینیان (نخست‌وزیر ارمنستان) اامه می دهد اما همچنان به شدت با تلاش‌ها برای مقصر جلوه دادن حافظان صلح روسیه مخالف است».

اظهارات سخنگوی کرملین در واکنش به جدیدترین موضع‌گیری پاشینیان علیه روسیه بوده است به طوریکه رسانه‌ها روز گذشته (یکشنبه) گزارش کرند که  نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در جریان یک سخنرانی با طعنه‌زدن مبهم و تند علیه روسیه که متحد قدیمی ارمنستان است،  ساز و کارهای امنیتی خارجی کنونی کشورش را «ناکارآمد» خواند. (جزئیات بیشتر)

پسکوف در واکنش به جدیدترین اظهارات پاشینیان گفت: «در وهله اول، گفت‌وگوها ادامه دارد. گفت‌وگوها در سطوح مختلف با ارمنستان به خصوص در این روزهای دشوار ادامه دارد. همانطور که می‌دانید همین اخیراً، (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) با پاشینیان گفت‌وگوی تلفنی داشت».

وی با ابراز مخالفت با انتقادات نخست‌وزیر ارمنستان از حافظان صلح روسیه در قره‌باغ گفت: «ما شدت احساسی این لحظه را درک می‌کنیم اما قاطعانه با تلاش برای مقصر جلوه دادن طرف روسیه به ویژه حافظان صلح روسیه که ازخود قهرمانی واقعی نشان دادند و مطابق با دستوراتی که به آن‌ها محول شده بود، وظایفشان را انجام می‌دهند، مخالفیم».

سخنگوی کرملین در این خصوص تصریح کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند، حافظان صلح را برای اشتباهاتی که صورت گرفته است، مقصر بداند ما هرگز با چنین رویکردی موافق نیستیم».

پسکوف در ادامه تصریح کرد: «ما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم. ما به گفت‌وگو طرف ارمنستانی و با پاشینیان ادامه می‌دهیم».

این دیپلمات روس در خصوص تحولات قره‌باغ گفت: «تاکنون، به ندرت کسی می‌توانسته درباره چشم‌انداز حضور حافظان صلح در قره‌باغ چیزی بگوید. روسیه به تماس‌های خود با باکو ادامه می‌دهد».

وی تأکید کرد که حافظان صلح روسیه در حال ارائه کمک‌ هستند و همچنین در مذاکراتی که بین ارامنه قره‌باغ و نمایندگان جمهوری آذربایجان آغاز شده است، حضور دارند.

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور ماه)، جمهوری آذربایجان یک عملیات نظامی برق آسا در قره‌باغ آغاز کرد و آ« را «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» با هدفاحیای نظم قانون اساسی توصیف کرد.

ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره‌باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه، توافقی برای آتش‌بس حاصل شد که در بین شروط آتش‌بس می‌توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

در تاریخ ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور ماه)، در شهر «یولاخ» جمهوری آذربایجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی استپاناکرت، نشستی بین نمایندگان ارامنه قره‌باغ با هیأت جمهوری آذربایجان با هدف ادغام منطقه قره‌باغ با جمهوری آذربایجان برگزار شد.

وزارت دفاع روسیه از طرف‌های درگیر خواست که هرچه سریع‌تر آتش‌بس کنند و به مذاکره ادامه دهند. یگان نظامی روسیه تصریح کرد که حافظان صلح روسیه، خدمات پزشکی را برای زخمی‌ها و همچنین خروج جمعیت غیرنظامی قره‌باغ از مناطق پرخطر را سازماندهی می‌کنند.

پس از آن، وزارت خارجه روسیه از طرف‌های درگیر خواست تا هرچه سریع‌تر خونریزی رامتوقف کنندو آتش‌بس کنند و از برجای ماندن تلفات غیرنظامی جلوگیری کنند و هرچه سریع‌تر به اجرای توافقات سه‌جانبه نوامبر ۲۰۲۰ بین ایروان، مسکو و باکو بازگردند.

وزارت دفاع روسیه روز ۲۲ سپتامبر (اول مهر ماه) اعلام کرد که گروههای مسلح قره‌باغ مطابق با توافقات در خصوص آتش‌بس قره‌باغ، تسلیم سلاح‌ها و تجهیزات نظامی را تحت کنترل حافظان صلح روسیه آغاز کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
متحد در چی؟
کشورش بر باد رفت تو چیکار کردی؟
تازه روسیه اعلام کرد آذربایجان قبلا با ما هماهنگ کرده بود!!!
قابل توجه سینه چاکان شرق
باور میکنید روسیه تا این حد به ذلت افتاده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
برنامه جهانی سازی همه چیز رو نابود میکنه
جمهوری اسلامی ایران هم متحد روسیه است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی