بازدید 3353

یونان توافق پناهندگان با ترکیه را تمدید می‌کند

دولت یونان به منظور مقابله با هجوم مهاجران توافق پناهندگان اتحادیه اروپا با دولت ترکیه را به ابتکار آتن تمدید می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴ 24 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از "ان تی وی"، وزیر جدید مهاجرت یونان به دنبال تمدید توافقنامه پناهندگان با ترکیه است. این موضوع می تواند در نشست آتی بین نمایندگان دولت ترکیه و یونان مطرح شود.

به گفته دیمیتریس کایریدیس، وزیر مهاجرت جدید یونان، این کشور به دنبال تمدید توافقنامه پناهندگان بین اتحادیه اروپا و ترکیه در سال 2016 است. کایریدیس به شبکه تلویزیونی دولتی ERT گفت: ما یک توافق می خواهیم. جو مثبت است. او گفت: "این توافق در درجه اول اروپایی-ترکیه خواهد بود. مهاجرت یک مشکل اروپایی-ترکیه است."

"کایریدیس" افزود، هدف بهبود و "گسترش" توافقنامه 2016 "از طریق ابتکار یونان است، زیرا کشور او در خط مقدم مسائل مهاجرت قرار دارد و بنابراین "منفعت فوری" دارد.

انتظار می رود این موضوع در نشستی بین مقامات دولت یونان و ترکیه در سالونیک در 7 دسامبر مورد بحث قرار گیرد. کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم این هفته در نیویورک دیدار کردند و در این باره با هم بحث و تبادل نظر کردند.

در کنار ایتالیا، یونان نیز در سال جاری شاهد افزایش گسترده مهاجران بوده است. به گفته این وزارتخانه، بیش از 18000 مهاجر در هشت ماهه نخست سال جاری وارد یونان شده اند که نسبت به سال 2022 افزایش 106 درصدی را نشان می دهد.

پس از بحران پناهجویان در سال 2015، زمانی که بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجو به اتحادیه اروپا آمدند، کشورهای اتحادیه اروپا توافقنامه ای را با ترکیه منعقد کردند. این قانون تصریح می کند که ترکیه تعداد پناهجویان را که از طریق خاک خود وارد اتحادیه اروپا می شوند، محدود کند. در مقابل، اتحادیه اروپا در سال های اخیر میلیاردها دلار از ترکیه حمایت کرده است.

یونان با داشتن مرزهای دریایی طویل به موازات مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه، گذرگاهی مطلوب برای پناهجویانی به شمار می‌رود که معمولاً از مبدا ترکیه عازم شمال اروپا هستند.

بسیاری از کشتی‌های حامل پناهجویان اغلب در دریای اژه که یونان و ترکیه را از هم جدا می‌کند دچار حوادث مرگبار شده‌اند؛ این در حالیست که یونان اغلب متهم به بازگرداندن «غیرقانونی» قایق‌های حامل پناهجویان است.

علاوه بر این گذرگاه، مهاجران همچنین سعی می‌کنند با عبور از آب‌های دریای مدیترانه در جنوب پلوپونز یا جزیره کرت، مستقیماً عازم ایتالیا شوند.

سازمان پزشکان بدون مرز چندی پیش از مفقود شدن حدود هزار پناهنده در جزیره لسبوس یونان در سایه سیاست‌های سختگیرانه و خشونت بار نهادهای دولتی این کشور علیه پناهجویان خبر داد.

از حدود سال 2014 مشخص شده است که یونان به طور غیرقانونی و خشونت آمیز کسانی را که به دنبال حفاظت هستند و به ترکیه یا به آب های بین‌المللی می رسند را دوباره به عقب بر می گرداند. از سال 2020، شدت و خشونت به اصطلاح این رویکردها برای بازگرداندن پناهندگان به شدت افزایش یافت و تلفات مکرری رخ داده است. آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا، فرونتکس نیز در این اقدامات شرکت داشته است. دولت یونان علیرغم شواهد فراوان تا به امروز این موضوع را رد می کند.

اتحادیه اروپا در نظر دارد در آینده رویه های پناهندگی را در اردوگاه ها به طور مستقیم در مرزهای خارجی متمرکز کند. یونان یکی از کشورهایی است که این امر در حال حاضر به صورت مقدماتی در آن انجام می شود. دولت ائتلافی آلمان هم برای پیشبرد این رویکرد سختگیرانه در قبال پناهندگان به اتحادیه اروپا چراغ سبز نشان داده است.

نخست وزیر یونان هم اخیرا در تداوم سیاست های سختگیرانه خود در قبال پناهندگان توافق نامه ای را امضا کرده است که طولانی کردن حصارهای مرزی با ترکیه را پیش بینی می کند.

هدف از این کار، بستن مرزهای اصلی با ترکیه برای مهاجران و پناهندگانی است که می خواهند به اتحادیه اروپا بیایند.

دولت میتسوتاکیس که از 8 ژوئیه 2019 بر سر کار آمده است، عقب راندن مهاجران و پناهندگان را به عنوان پروژه "حماسه "Evros به عنوان بخشی از سیاست محدودکننده پناهندگان معرفی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست