بازدید 2358

تخلیه مقرهای گروهک‌های تروریستی از مرزهای ایران

کمیته عالی توافق امنیتی ایران و عراق اعلام کرد مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک تخلیه شده و آن‌ها خلع سلاح شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸ 19 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از فارس، کمیته عالی اجرای توافق امنیتی ایران و عراق، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، از تخلیه مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک ایران و عراق خبر داد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، کمیته مذکور اعلام کرد: «براساس تعهد جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافقنامه امنیتی مشترک و با تلاش مشترک دولت فدرال، دولت منطقه کردستان و کمیته عالی مشترک دو کشور، مقرهای مستقر در نزدیکی مرز با ایران که گروه‌های ایرانی مخالف (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در آن حضور داشتند، تخلیه شدند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «این افراد به محلی دور از مرزها منتقل و خلع سلاح شده‌اند تا مطابق با ضوابط کمیته پناهندگان، پناهنده تلقی شوند. همچنین نیروهای مرزی فدرال در این مناطق مستقر شده‌اند. حضور دائمی است و پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است».

کمیته مشترک همچنین اعلام کرد: «نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه با امکان تعامل  با این گروه‌ها در صورت برخورداری از عنوان غیرنظامی اعلام کرد».

 در ادامه آمده است: «عراق تاکید دارد در راستای تقویت روابط ویژه و بزرگ ملت‌های ما که حماسه اربعین بهترین نمود آن است، امنیت مرزها مسئولیت مشترک دو کشور است و این توافق مرجع حل هرگونه اختلاف یا تخلفی است که صورت می‌گیرد و گفت‌و‌گو مسالمت‌آمیزترین راه برای حل هرگونه مشکل یا اختلاف می‌باشد».

کمیته مشترک در پایان این بیانیه خارج کردن گروهک‌های تروریست از غارها و پناهگاه‌ها در مجاورت مرزها و انتقال آن‌‌ها را «گامی مهم و بزرگ» توصیف کرد که نیازمند حفظ و تکمیل اجرای مراحل بعدی توافق است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست