بازدید 2434

کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی را چگونه درمان کنیم؟

هرساله با نزدیک شدن به فصل پاییز و گذراندن روزهای پایانی فصل تابستان به دلیل نوسانات زیاد در دمای هوا و استفاده از وسایل سرمایشی شاهد افزایش آمار سرماخوردگی و همچنین ابتلا به ویروس آنفولانزا خواهیم بود. اما قریب به چهار سال است که ویروس کرونا به جمع این دو بیماری اضافه شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی را دو چندان کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ 18 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس،  بسیاری از افراد به دلیل استفاده مداوم از باد سرد کولر در فصل تابستان علائم ویروس سرماخوردگی را تجربه می‌کنند اما با شیوع ویروس کرونا در دنیا بسیاری از افراد سرماخوردگی را با کرونا و یا آنفولانزا اشتباه می‌گیرند. در حال حاضر به دلیل نزدیک شدن به فصل پاییز، شیوع سویه جدید کرونا و بیماری برخی از زائرین اربعین شاهد شلوغی مراکز درمانی و افزایش آمار مبتلایان به کرونا هستیم. در این گزارش می‌خواهیم روش‌های تشخیص این سه ویروس و همچنین روش‌های درمان هرکدام را بررسی کنیم.

سویه جدید کرونا «۱۴۰۲»

مدتی است  شیوع سویه جدید کرونا در جهان رو به افزایش است. به گفته دانشمندان سویه جدید کرونا متشکل از دو زیرسویه EG.5 و BA.2.86 است که با نام‌های مستعار پیرولا و اریس شناخته می‌شوند. محققان این دو سویه را نسخه بسیار جهش یافته از سویه امیکرون و زیر سویه XBB که پیش از این شیوع پیدا کرده بود دانسته‌اند که علائم شدیدتر، سرایت‌پذیری بالاتر و مقاومت در برابر واکسن از ویژگی‌های اصلی آن‌ها است.

علائم کرونای جدید «۱۴۰۲» چیست؟

 از آنجایی که زیر سویه‌های جدید کرونا «نهمین سویه» از خانواده سویه اومیکرون هستند ممکن است  برخی از علائم آن مانند امیکرون باشد. عارضه گلودرد در مبتلایان به امیکرون نسبت به دیگر زیرسویه‌ها ۸ برابر شایع تر است. طبق مطالعاتی که بر روی سویه جدید کرونا انجام شده، افرادی که بیماری آن‌ها با گلودرد شدید شروع می‌شود به احتمال زیاد گرفتار زیرسویه جدید کرونا «اومیکرون» شده‌اند. آبریزش بینی، سردرد، ضعف و بیحالی، تهوع و استفراغ، معده درد، عطسه، گلو درد شدید، سوزش قفسه سینه و بدن درد از جمله علائم مهم و شایع سویه جدید کرونا است. 

چگونه از ابتلا به سویه جدید کرونا پیشگیری کنیم؟

مدتی است با کمرنگ شدن سایه کرونا در کشور میزان استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده، رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی،  واکسیناسیون و ...کم شده است. اما با توجه به شیوع سویه جدید کرونا باید برای مهار این بیماری از روش‌های زیر استفاده کنیم: 

۱- استفاده از ماسک‌های با کیفیت: 

از آنجایی که استفاده از ماسک خوب و استاندارد یکی از روش‌های مؤثر در مهار شیوع ویروس کرونا در جهان بوده است، در حال حاضر هم استفاده از ماسک یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کرونا است. بنابراین بهتر است با زدن ماسک، شانس ابتلا به ویروس کرونا را در خود و اطرافیان را کاهش دهیم.

۲- رعایت فاصله گذاری اجتماعی:

در دوران پیک کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تردد در مکان‌های عمومی و...  تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا بود. بنابراین حفظ رعایت فاصله اجتماعی یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کروناست. 

۳- تکمیل کردن روند واکسیناسیون و تزریق دز یادآور: 

تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران پیک کرونا  افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند. اما با تزریق مداوم واکسن کرونا و مهار شیوع این بیماری در کشور، بسیاری از شهروندان نسبت به تزریق دز یادآور واکسن کرونا کوتاهی کرده و آن را فراموش کرده‌اند.

سعیدکریمی، معاون درمان وزیر بهداشت در ابتدای سال ۱۴۰۲ با شیوع زیر سویه قبلی در خصوص تزریق دز یادآور واکسن کرونا اظهار کرد:‌ « با توجه به گذشت مدت زیادی از واکسیناسیون در جامعه، ایمنی جامعه کم شده و تزریق دوز یادآور واکسن کرونا پیشنهاد می‌شود.»

۴- انجام تست PCR:

یکی از بهترین روش‌ها جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا یا PCR ‌است. اگر شاهد برخی از علائم بیماری کرونا در بدن خود هستید بهتر است در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و به نزدیکان و افرادی که با آن‌ها تماس داشته‌اید و ممکن است ناقل بیماری باشند اطلاع دهید. همچنین پس از گذشت دو روز از شروع علائم نسبت به انجام تست PCR اقدام کنید. بهتر است برای جلوگیری از انتقال بیماری بع دیگر شهروندان از مراجعه حضوری به آزمایشگا‌ه‌ها خودداری کرده و تست را داخل خانه انجام دهید. 

چگونه سرما خوردگی را از آنفولانزا و کرونا تشخیص دهیم؟

سرما خوردگی یک بیماری ویروسی بسیار شایع است که معمولاً با علائم سوزش گلو و آبریزش بینی آغاز می‌شود. ویروس‌ سرماخوردگی  می‌تواند به راحتی از شخص یا سطوح آلوده به سایر افراد منتقل شود و به طور میانگین هر فرد بالغ دو الی سه بار در سال سرما می‌خورد. 

امروزه تشخیص برخی از بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا، آنفولانزا و سرما خوردگی به علت شباهت‌های بسیاری که دارند سخت است. تنها روش تشخیص آنها از یکدیگر مقایسه علائم آنها با یکدیگر است. سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، احتقان بینی، تب و لرز خفیف از جمله علائم شایع سرماخوردگی است. 

یکی از راه‌های تشخیص سرماخوردگی از کرونا مدت زمان بروز علائم این بیماری است. معولاً وقتی در معرض ویروس ایجاد کننده سرماخوردگی قرار می‌گیریم ۱ الی ۳ روز طول می‌کشد تا علائم در بدن ظاهر شود. علائم سرماخوردگی در عرض ۵ روز به اوج خود می‌رسد و معمولا در عرض ۷ الی ۱۰ روز به طور کامل بهبود پیدا می‌کند. اگر علائم در عرض یک هفته تشدید شد با بعد از ۱۰ روز همچنان علامت داشتیم بهتر است به پزشک مراجعه کنیم.

چگونه به سرماخوردگی مبتلا می‌شویم؟

برخلاف تصور عموم، قرار گرفتن در معرض هوای سرد باعث سرماخوردگی نمی‌شود. هر چند سرماخوردگی در فصول‌ سرد سال بیشتر است اما ابتلا به سرماخوردگی دلایل دیگری دارد. این دلایل شامل:

۱- مدرسه: احتمال ابتلا به ویروس سرماخوردگی با آغاز مدارس و سال تحصیلی بیشتر می‌شود. زیرا این ویروس از طریق تماس دست‌ها با فرد بیمار، یا استفاده مشترک از وسایل آلوده مثل حوله، تلفن و اسباب‌بازی، میز مشترک و... پخش شود. از آنجایی که مدرسه یک مگان عمومی است و دانش‌آموزان مرتب با یکدیگر در تعامل هستند احتمال ابتلا به سرماخوردگی با آغاز فصل مدارس بیشتر می‌شود. 

۲- سردی هوا: درست است که سرما عاملی برای ابتلا به سرماخوردگی نیست. اما در فصل‌های سرد سال معمولاً افراد بیشتر در منزل و محیط‌های سربسته می‌مانند و همین عاملی است که باعث می‌شود بیشتر در ارتباط با یکدیگر قرار بگیرند.

۳- خشکی هوا: در فصل پاییز و زمستان رطوبت کم هوا باعث خشکی مجرای بینی شده و فرد را بیشتر مستعد سرماخوردگی می‌کند.

راه‌های پیشگیری از سرما خوردگی: 

همیشه توصیه پزشکان به پیشگیری از ابتلا به بیماری بوده است. زیرا کم‌هزینه‌تر و راحت تر است. پس بهتر است در فصولی که آمار ابتلا به بیماری‌های ویروسی بیشتر است برخی از اصول بهداشتی را رعایت کنیم. برخی از این اصول عبارتند از: 

۱- شست‌وشوی مداوم دست‌ها: شست‌و‌شوی دست‌ها با آب و صابون بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی است. در صورت نداشتن دسترسی به آب می‌توان از ژل یا محلول‌های ضد عفونی کننده حاوی الکل استفاده کرد.

۲- حفظ فاصله با افراد بیمار: در فضاهایی بسته مانند محیط کار و یا مدرسه ویروس به راحتی پخش شده و به سایر افراد سرایت می‌کند. بنابراین اگر کسی در اطراف ما احساس ناخوشی داشت بهتر است فاصله خودمان را با فرد بیمار حفظ کنیم.

۳-صورتمان را لمس نکنیم: تا زمانی که ویروس از طریق بینی، دهان یا چشم‌ها وارد بدن نشده باشد، دچار سرماخوردگی نمی‌شویم. بنابراین بهتر است برای اینکه این اتفاق نیافتد صورت خود را لمس نکنیم.

سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سرماخوردگی و آنفلوآنزا دو بیماری متفاوت هستند. سرماخوردگی نسبت به آنفلوآنزا خطر کمتری دارد و خود به خود برطرف می‌شود. البته سرماخوردگی در برخی از موارد می‌تواند باعث عفونت‌های ثانویه مثل عفونت گوش شود. در صورتی که آنفلوآنزا می‌تواند باعث عوارض شدیدی مثل پنومونی (ذات‌الریه) شود.

گاهاً آنفولانزا و سرماخوردگی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند اما علائم آنفولانزا و سرماخوردگی کمی باهم متفاوت هستند. یکی از راه‌های تشخیص ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا مقایسه علائم آنها با یکدیگر است. 

آنفلوآنزا چه علائمی دارد؟

آنفولانزا هم مانند بسیاری از بیماری‌ها علائم خاص خود را دارد. اما مسئله اینجاست که برخی از علائم آنفولانزا بسیار به ویروس کرونا و سرماخوردگی شباهت دارد. بنابراین شاید نتوان به صورت دقیق از روی برخی از علائم نوع این بیماری را تشخیص داد. بنابراین بهتر است با مشاهده برخی از علائم مانند تب شدید، تب خفیف، سردرد، بینی خشک، گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه شدید، بدن درد شدید، خستگی شدید و گلودرد به پزشک مراجعه کنید.

چگونه سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا را درمان کنیم؟

قبل از هرچیز گفتنی است که هر کدام از این بیماری‌های ویروسی دارای عواقب و عوارضی است که باید به محض ظاهر شدن علائم بیماری نسبت به درمان آنها اقدام کرد. البته در برخی از موارد امکان درمان این بیماری در صورتخفیف بودن آن در منزل وجود دارد اما بهتر است قبل از مصرف هرگونه آنتی بیوتیک و داروهای ضد احتقان به پزشک مراجعه کرده و روند درمان را با دستور پزشک پیش ببرید.

اما برخی از مراقبت‌های خانگی می‌تواند به سریع‌تر شدن روند درمان کمک کند. برخی از این مراقبت‌های خانگی شامل: 

۱- بخار استنشاق کنید: تنفس بخار آب گرم، می‌تواند به تسکین بینی، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها کمک کند. بخور دادن صورت در شل شدن احتقان مخاطی کاربرد دارد. استنشاق بخار برای تسکین سرفه خشک، تحریک بینی و سفتی قفسه سینه (احساس فشار روی قفسه سینه) مفید است. البته لازم به ذکر است که از بخور گرفتن با آب در حال جوش خودداری کنید. 

۲- آب نمک غرغره کنید: غرغره کردن آب نمک یکی از روش‌های درمان خانگی آنفولانزا است که می‌تواند گلو درد را تسکین دهد. همچنین این کار، به خارج کردن و حذف مخاط کمک می‌کند.

۳- آب گوشت و سوپ مرغ گرم بنوشید:

خوردن سوپ مرغ، سوپ گوشت یا آب گوشت یک راه خوب برای کمک به حفظ آب بدن و هیدراته ماندن است. همچنین این خوراکی‌ها به کاهش و از بین رفتن احتقان بینی و سینوس‌ کمک می‌کنند.

۴- استراحت کنید: 

یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا استراحت و خواب بیشتر است. خوابیدن با تقویت سیستم ایمنی، به بدن کمک می‌کند تا راحت‌تربا ویروس‌ها مبارزه کند. بنابراین روال معمول زندگی خود را تغییر داده و خواب را در اولویت قرار دهید.

۵- استفاده از آبمیوه‌های طبیعی: آبمیوه‌ طبیعی دارای مقدار زیادی ویتامین است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و روند درمان را سریع‌تر می‌کنند. همچنین در دوران بیماری به دلیل تعریق و آبریزش بینی سطح آب بدن کاهش می‌یابد بنابراین استفاده از مایعات به جبران آب از دست رفته بدن کمک شایانی می‌کند.

همچنین استفاده از آب پرتغال، لیموترش، لیموشیرین و میوه‌هایی که دارای سطح زیادی از ویتامین C هستند بسیار پیشنهاد می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی