بازدید 2882

کدام پزشکان می‌توانند جراحی پلاستیک انجام دهند؟

این روزها تب جراحی‌های زیبایی داغ است و همه به دنبال حفظ جوانی صورت و زیباسازی آن هستند. اما با توجه به گستردگی انجام این عمل در مراکز مختلف زیبایی این سوال مطرح است که کدام پزشکان می‌توانند جراحی پلاستیک انجام دهند؟
کد خبر: ۱۱۹۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ 17 September 2023


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، طبق ماده ۳۱ انتظامی نظام پزشکی، همه پزشکان برای خدمات زیبایی که انجام می‌دهند، یا باید آموزش رسمی در دانشگاه دیده باشند، یا در مراکز مجازی که خود وزارت بهداشت تعیین کرده، دوره آن را دیده و مدرکش را دریافت کرده باشند.

یکسری آموزش‌ها هست که می‌توان آنها را با دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش دید که البته وزارت بهداشت باید آن را تایید کند. مثل گذاشتن ژل و بوتاکس و لیزرهای کم‌توان و ... . یک سری خدمات هم تحت عنوان عمل‌های جراحی زیبایی مثل رینوپلاستی و جراحی‌های پلاستیک است که دوره‌های خاص و بلندمدتی باید برایش دید. باید کاملا مشخص باشد که پزشک چه آموزشی دیده است.

برخی پزشکان مثل جراحان قلب، تکلیف‌ خود را همان موقع تحصیل مشخص کردند. اینها وقتی جراح عمومی بودند، می‌توانستند بروند در رشته جراحی پلاستیک تحصیل کنند و اعمال رینوپلاستی انجام دهند. جراح قلبی که تمایل داشت،  همان موقع می‌توانست انتخاب کند که جراح پلاستیک یا جراح عمومی باشد. اما وقتی جراحی عمومی می‌شود، دیگر نمی‌تواند عمل رینوپلاستی انجام بدهد. مگر این که دوره اش را آموزش ببیند.

این گونه جراحی‌ها چیزی نیست که فرد بخواهد برود خودش یاد بگیرد، یا تازه بیاید روی مردم امتحان کند. این خطا است و پذیرفتنی نیست. سلامت مردم را نمی‌شود به خطر انداخت. برای جراحی زیبایی باید دوره‌های مدون دید.

تازه آن کسی هم که درسش را در دانشگاه می‌خواند، اول زیر نظر استاد چند مورد را می‌بیند و بعد خودش انجام بدهد و امتحانش را بدهد و بعد از فارغ‌التحصیل شدن هم برود بیرون و کارش را شروع کند. تازه آن وقت هم باید محتاطانه کار را شروع کند. چون دارد تجربه کسب می‌کند. این دیگر اصول اولیه است و مردم هم همین را می‌خواهند.

ما می‌گوییم هرکس می‌خواهد کار زیبایی انجام بدهد، باید مدارکش را بیاورد ببینیم کجا دوره دیده است. همه جای دنیا این موضوع تحت نظارت است و نمی‌شود هرکس، هر کاری خواست بکند. سازمان نظام پزشکی این موارد را نظارت و پایش می‌کند. بعضی‌ها با دیدن یک فیلم یا کنگره رفتن ادعا می‌کنند که می‌توانند کار زیبایی انجام دهند. اینها که قابل قبول نیست. باید آموزش مدون و مورد تایید وزارت بهداشت دیده باشد.

اگر الان یک جراح پلاستیک مثلا از کشور رومانی بیاید، نمی‌تواند در ایران کار کند. مگر این که مدارکش توسط گروه ارزشیابی وزارت بهداشت بازبینی شود. کارشناسان، مدارکش را با شرایط ایران وفق می‌دهند و حتی ممکن است به او گفته شود دوره‌ کامل ندیده‌ای و باید به مدت یک سال در فلان مرکز آموزشی، یک دوره دیگر هم ببینی. 

نمی‌شود هرکس خودسرانه وارد کار زیبایی شود و هر کاری خواست انجام دهد. بعید می‌دانم وزارت بهداشت هم چنین نظری داشته باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست