بازدید 11811

نبرد کریدور‌ها اوج می‌گیرد؟ / انتقاد شدید ترکیه از «کریدور هند-اروپا» و ارائه پروژه «جاده توسعه» / پروژه‌ای که عراق را به اروپا متصل می‌کند!

پس از آنکه در نشست گروه ۲۰ از کریدور اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا با نام «کریدور هند» رونمایی شد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این پروژه ترانزیتی بین المللی انتقاد کرد و مدعی شد، «کریدوری که ترکیه در آن نباشد قابل اجرا نیست. برای تردد از شرق به غرب مناسب‌ترین مسیر ترکیه است.» به نظر می‌رسد، ترکیه که روی کریدور‌های ترانزیتی بین المللی برای ارتقای جایگاه بین المللی خود حساب ویژه‌ای باز کرده، کریدور هند را تهدیدی مهم برای خود در نظر گرفته است.  
کد خبر: ۱۱۹۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵ 15 September 2023

نبرد کریدورها اوج می گیرد؟/ انتقاد شدید ترکیه از «کریدور هند-اروپا» و ارائه پروژه «جاده توسعه» / پروژه ای که عراق را اروپا متصل می کند!

بین الملل تابناک: پس از آنکه در نشست گروه ۲۰ از کریدور اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا با نام «کریدور هند» رونمایی شد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این پروژه ترانزیتی بین المللی انتقاد کرد و مدعی شد، «کریدوری که ترکیه در آن نباشد قابل اجرا نیست. برای تردد از شرق به غرب مناسب‌ترین مسیر ترکیه است.» به نظر می‌رسد، ترکیه که روی کریدور‌های ترانزیتی بین المللی برای ارتقای جایگاه بین المللی خود حساب ویژه‌ای باز کرده، کریدور هند را تهدیدی مهم برای خود در نظر گرفته است.  

انتقاد وزیر خارجه ترکیه از کریدور هند-خاورمیانه- اروپا

پس از انتقاد صریح اردوغان، روز گذشته نیز وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از این پروژه، از مذاکرات جدی پیرامون پروژه «جاده توسعه» سخن گفت.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه شب گذشته (چهارشنبه) در جریان کنفرانس خبری مشترک «با جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس در آنکارا در بخشی از سخنان خود به پروژه «جاده توسعه» اشاره کرد و گفت، این طرح پس از تحولات ژئوپلتیک سال‌های اخیر، اهمیت زیادی یافته است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او از شیوع کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و رقابت میان آمریکا و چین و غرب با چین به عنوان سرفصل‌های اصلی این تغییرات ژئوپلتیکی یاد کرد و گفت که این تحولات موجب مطرح شدن پروژه‌های راه های تجارت مختلف شده که پیش از این از لحاظ نظری مورد بحث قرار گرفته است.

هاکان فیدان افزود: «مسیر تجاری تنها به معنای تجارت نیست، بلکه در عین حال بازتابی از رقابت ژئواستراتژیک است».

وی با انتقاد از یادداشت تفاهم امضا شده در اجلاس سران G۲۰ در خصوص پروژه کریدور اقتصادی بین هند، غرب آسیا و اروپا، گفت: «وقتی به پروژه‌ای که از هند آغاز می شود نگاه می‌کنیم، می بینیم در میان کارشناسان در مورد هدف اساسی، عقلانیت و کارایی این طرح تردیدهایی وجود دارد.»

بیشتر بخوانید:

کریدور جدید هند ـ خاورمیانه ـ اروپا چه بازیگران و اهدافی دارد؟ / ایران دور زده می‌شود؟

وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد که این تردیدها بیشتر به نگرانی های ژئواستراتژیک مربوط می‌شود.

هاکان فیدان همچنین گفت که پروژه «جاده توسعه» در دیدارهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با رهبران شرکت کننده در اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو مطرح شده است.

او درباره این طرح توضیح داد: «ترکیه در حال حاضر مشغول پروژه جاده توسعه است که از استان بصره در جنوب عراق آغاز و تا شمال این کشور و سپس ترکیه امتداد دارد و آسیا را به اروپا متصل می‌کند.»

هاکان فیدان تاکید کرد که عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و قطر در حال انجام مذاکرات فشرده در این زمینه هستند. اردوغان با محمد بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود توافق کرد که مراحل رسمی نهایی این پروژه را در چند ماه آینده، حداقل از نظر تدوین روی کاغذ و اجرایی کردن آن، تکمیل کنند.

وزیر خارجه ترکیه توضیح داد که ترکیه این دیدار اولیه را به طرف عراقی اطلاع داده است.

پروژه «جاده توسعه» چیست؟

خبر ایجاد این مسیر در نشست خبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و محمد الشیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کاخ ریاست جمهوری در بش تپه آنکارا مطرح شد.

اردوغان، این مسیر را جاده ابریشم جدید و آن را "مسیر توسعه" نامید. به گفته اردوغان، مسیر جدید شامل جاده و خط آهن خواهد بود. با راه اندازی این مسیر، مسیر حمل و نقل کالا میان ترکیه و خلیج فارس کوتاه‌تر خواهد شد.

این پروژه یک جاده زمینی به طول ۱۱۹۰ کیلومتر و راه‌آهن به طول ۱۱۷۵ کیلومتر را شامل می‌شود که قبل از حرکت به سمت بغداد از استان‌های بصره، ذی قار و قادسیه عبور کرده، سپس از طریق صلاح‌الدین، کرکوک و نینوا ادامه می‌یابد و در نهایت به مثلث عراق، ترکیه و سوریه در فیشخابور می‌رسد.

نبرد کریدورها اوج می گیرد؟/ انتقاد شدید ترکیه از «کریدور هند-اروپا» و ارائه پروژه «جاده توسعه» / پروژه ای که عراق را اروپا متصل می کند!

در واقع این مسیر از ترکیه تا خلیج‌فارس کشیده شده و ترکیه و اروپا را به همسایگان جنوبی عراق متصل می‌کند. این پروژه در سه‌فاز تعریف شده که بر اساس پیش‌بینی‌ها، فاز اول آن تا سال ۱۴۰۷، فاز دوم تا سال ۱۴۱۷ و فاز سوم تا سال ۱۴۲۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

طبق بررسی‌های اولیه، پروژه جاده توسعه عراق ۱۷ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ با این‌ حال کارشناسان ۴.۸۵۰ میلیارد دلار سود سالانه از این پروژه پس از بهره‌برداری را برآورد کرده‌اند که ۴ میلیارد دلار آن از انتقال کالا و ۸۵۰ میلیون دلار از محل مسافران خارجی حاصل خواهد شد.

این مسیر امکان انتقال کالا از اروپا به ترکیه و سپس همسایگان جنوبی عراق و نیز از حوزه خلیج‌فارس به اروپا را فراهم می‌کند. بدین‌ طریق جریان‌های تجاری بین آسیا و اروپا تسهیل شده و شرق و غرب متصل خواهند شد. همچنین زمان حمل‌ونقل تجاری بین آسیا و اروپا تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این طرح برای عراق نیز مزایای بی‌شماری دارد؛ عراق پس از تجربه نزاع دائمی، ناامنی و فقر می‌تواند به یک مرکز تجاری و حمل‌ونقل محوری پایدار تبدیل شده و جایگاه خودش را در نقشه تجارت و حمل‌ونقل جهانی تغییر دهد.

دست کم ۱۰۰ هزار موقعیت شغلی جدید ایجاد می‌شود و از این طریق مشکل جدی دولت عراق برای معضل بیکاری رفع خواهد شد. کانتینر‌های حمل کالا از بیش از ۲۵ کشور از این مسیر عبور می‌کنند و شهرک‌های صنعتی و مسکونی در اطراف آن ساخته خواهد شد.

در مجموع، چنین طرحی به‌ منزلة فرصتی است که عراق را در جایگاهی بسیار متفاوت با اکنون قرار داده و دستیابی به توسعه را برای این کشور هموار خواهد کرد.

این پروژه چه چالش‌هایی دارد؟

مهم‌ترین چالش این ابتکار، تأمین هزینه گزاف آن است؛ نخست‌وزیر عراق اعلام کرده پروژه جاده توسعه یک طرح ملی است و مالکیت هیچ بخشی از آن به دولت‌ها یا شرکت‌های خارجی واگذار نخواهد شد، به نظر می‌رسد، این امر در جذب سرمایه‌های خارجی تأثیری منفی داشته باشد.

مسالة دیگر مربوط به زیرساخت‌های ناکافی عراق است؛ باید به این مساله توجه داشت که چنین پروژه عظیمی با وجود آنکه توسعه‌یافتگی به همراه خواهد داشت؛ اما برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری، حداقلی از توسعه را نیز نیاز دارد. مسیر جاده توسعه از ده استان عراق عبور می‌کند که در هیچ یک از این استان‌ها زیرساخت‌های مطلوب وجود ندارد.

چالش مهم دیگر اختلاف‌نظر میان گروه‌های مختلف سیاسی حاکم است؛ اختلافی که به عقیده بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی عدم توانایی دولت عراق در مهار تروریسم بود. تروریسم و فساد سازمان‌یافته همچنان مشکلاتی هستند که در آستانه چنین پروژه عظیمی باید اطمینان حاصل شود که دولت عراق توانایی کنترل آن‌ها را داشته و امنیت سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند.

اختلافات احزاب سیاسی در عراق طی سال‌های اخیر سبب نوسان مواضع دولت در رابطه با همسایگان این کشور نیز شده است. برخی از گروه‌های فعال سیاسی و نظامی در این کشور از جانب کشور‌های خارجی حمایت می‌شوند و همین مساله بر اتخاذ رویکرد توسط دولت نسبت به کشور‌های مذکور تأثیرگذار است.

سرمایه‌گذاران خارجی ممکن است در این رابطه نگرانی‌هایی داشته باشند و این دولت عراق است که موظف به ارائة ضمانتی است که نشان‌دهندة توافق جامع احزاب برای اجرای این پروژه باشد.

علاوه بر اختلافات داخلی، مواضع اقلیم کردستان نیز چندان همسو با مقامات عراقی نیست، چندی پیش اقلیم با گسترش راه‌آهن به طول ۴ کیلومتر از دهوک تا گذرگاه ابراهیم الخلیل در مرز ترکیه مخالفت کرد و در طرح کنونی نیز به نظر نمی‌رسد، بدون تأمین منافع اقتصادی خود موضع موافقی داشته باشد. عراق همچنین باید تنش‌های احتمالی با همسایگان خود را در نظر بگیرد.

نبرد کریدورها اوج می گیرد؟

پس از نشست اخیر گروه ۲۰ و اعلام راه‌اندازی کریدور هند-خاورمیانه- اروپا، نبرد کریدورها برای کسب بیشترین سهم از تجارت جهانی افزایش یافته است که در اظهارات مقامات ترکیه شاهد آن بوده ایم. نقشه زیر مسیرهای سه کریدور اصلی را به نمایش می گذارد؛

مسیر آبی رنگ نشان دهنده کریدور عرب- مد است که هند را به اروپا وصل می‌کند.

نبرد کریدورها اوج می گیرد؟/ انتقاد شدید ترکیه از «کریدور هند-اروپا» و ارائه پروژه «جاده توسعه» / پروژه ای که عراق را اروپا متصل می کند!

مسیر زردرنگ کریدور شمال-جنوب است که برای اتصال روسیه به هند از طریق ایران برنامه‌ریزی شده است.

خطوط قرمز رنگ نیز نشان‌دهنده شاخه‌های ابتکار «کمریند و جاده» BRI چین است.

به باور کارشناسان، مهمترین هدف کریدور هند-اروپا رقابت با قدرت فزاینده چین در منطقه و کاهش اهمیت ژئواکونومیکی ایران و ترکیه است.

حالا باید منتظر واکنش کشورهای رقیب بود؛ آیا مسیر چین- پاکستان- ایران- ترکیه راه‌اندازی می‌شود؟ جاده توسعه نیز به سرانجامی خواهد رسید؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۶
می توان بدون برجام نیز ایران را به کریدور تجاری تبدیل نمود . کالاهای هندی در بندر مکران تخلیه شود سپس از ظرفیت کوله برها استفاده نمود و بار تا استان‌های غربی حمل شود در آنجا عزیزانی حاظر و آماده هستند تا محموله های ترانزیتی را به دوش گرفته و وارد ترکیه نمایند و بازارهای اروپا را به تسخیر درآوریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
آفرین نابغه فقط تویی و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
به امید بازگشایی سفارت ایالات متحده در تهران
زنده باد صلح و برادری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
مسخره کردن مردم فقیر کشورت هزینه زیادی خواهد داشت.مسخره گر سخت کیفر میشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
قصد تمسخر نبود انتقاد به مدیریت بود
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
احسنت ! دراین وانفسای قحط الرجال درمملکت امیدوارم کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
درسته انتقاد داری به تصمیمات سیاستمداران کشور اما مسخره کردن کولبر ها که از مظلوم ترین اقشار جامعه هستن جالب نیست.ما با تصمیم های اشتباه تصمیم گیرندگان مان و همچنین دشمنی روشن و واضح غرب وشرق که در یک قرن گذشته همیشه مانع رشد کشور شده داریم فرصت های زیادی را از دست میدهیم .غرور کاذب داریم
ایران هم کشک . خسته نباشید نا مسولین .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
کریدورهای ایران سر جاشه . این گزارش به سایر کریدورها پرداخته . اگر ایران حذف شدنی بود تا حالا شده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
در حالیکه ترکیه و بسیاری دیگر در حال رایزنی برای نقش آفرینی و سهم خواهی در معادلات منطقه ای و جهانی هستند ما هم برای نحوه خرج کرده6 میلیارد دلارمون در قطر در حال رایزنی هستیمو انشالله بزودی برایش یک جشن بزرگ در میدان آزادی خواهیم گرفت.
درود بر دیپلماسی عزتمندانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
شما از دیپلماسی ایران درمورد منطقه زنگزور و سایر پروژه های کریدوری این منطقه خبر داری؟ یا فقط طبق چیزی که این روزا مد شده می خوای فقط یه نقعی زده باشی
تکلیف مرز دریایی عراق در خلیج فارس چه میشود؟
ایران از حق خود خواهد گذشت؟
این چیزی هست که باید دلسوزان بدان توجه کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
عراق به خلیج فارس مستقیم راه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
کجاش عراق مستقیم به خلیج فارس راه دارد. پس 8 سال جنگ برای چی بود.
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
ای کیو عراق به خلیج فارس راه دارد. اینقدر کینه از همسایگان دارید که بدیهات را فراموش میکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
متاسفانه ناشناسان 0922 و 1038 حتی اطلاعی از الفبای جغرافیای منطقه ندارند و احتمالا به این دلیله که در اینستاگرام و توئیتر و ... به دنبال پستهای دیگه ای هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
عراق از طریق بندر ام الفصر به خلیج فارس راه داره .مال الانم نیست در زمان قبل از انقلاب و جنگ هم راه داشته
در کریدورها علیرغم جایگاه ممتاز ایران بعلت ضعف مسئولین و سیاست‌های نادرست نامی از ایران نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
هست چشم باز می خواهد بدون تعصب و دشمنی
جالبه نه در کریدور هند نه کریدور عراق و نه کریدور زنگزور ایران جایی نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
داره . شما نداشتش رو دوست داری که به آرزوت نمی رسی
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
کریدور فقط یک مسیر نیست ولی شماها همش در حال نا امیدی بسر میرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
جناب 1025 که بالاتر هم متلکهاتو دیدیم و تحمل کردیم خیلی قبلترا یعنی اونزمان که شما به سیب زمینی میگفتی دیب دمینی! این کوریدور وجود داشته قبول ولی از برکت اونهایی که آب و نونت رو واسه کامنت گذاشتن میدن کاملا کنار گذاشته شدیم و مقصرش امثال تو هستن.برو بزرگ شو بچه جون!!!!!این مهمترین مسئولیتته.بزرگ شو و اونوقت میبینی ساندیست مزه خون و کهنگی میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
به اشکال مختلف ایران در حال محاصره است حتا عربستان با وجود ارتباط اخیر حاظر به تعطیل اینتر نشنال نشده
و دولت محترم و نویسنده مقاله هم بنشینند و ذوق بکنند که ترکیه و عراق برنده داستان می شوند یا عربستان و اسراییل و هند! اصلا مهم نیست جایی هم از مسیر اصلی و مهم ایران دیگر در میان نیست و اصلا مهم نیست با چه ذوقی از منافع اقتصادی مسیر جدید ترکیه برای عراق بگوییم اصلا ایران مهم نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
حتی پاکستان هم خط ارسال گاز را تکمیل نکرد در صورتیکه هند باید بازار گاز ایران باشد
درباره زیرساخت بندر فاو عراق صحبت نکردید اصلا یکی از دلایل جنگ دسترسی نامتاسب عراق به خلیج فارس بود
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
دلیل جنگ واضح بود و ربطی به بندر و زمین و راه دریایی نداشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
:)))))))) دسترسی نامناسب دیگه چه صیغه اییه؟!مملکت خودشونه .شما چکاره ای؟!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
عمق دریا در ام القصر بیشتر از سواحل ایرانه کشتی های بزرگ در اونجا پهلوگیری می کنند
وقتی که دائما در حال تهدید کشور های جهان هستید و یک ابراه بین‌المللی را مال خودتون میدونید و به خودتون حق میدید که راه تجارت دیگران رو ببندید .معلومه که برای ایجاد راه تجارت جدید شما رو دور بزنن. شما هم بودید از همه مزایا صرفنظر می‌کردید و امنیت رو انتخاب می کردید .
این مسئله برای روسیه و ترکیه هم دیده میشه . مثل وضعیت الان دریای سیاه و حمل و نقل غلات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
نظر بدون تعصب ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
حالا حاج حسین می نویسد تنگه را ببندید
این هایی که میگن ایران در مسیر نیست چشونه؟
متن و تصویر رو نمی بینند؟ نمی‌خوانند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
در مسیر هست ولی سرمایه گذاری سنگین در بخش بندر راه آهن و اتوبان می خواهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
اشکال از چشم معوج توست فکر می کنی درست می بینی
آفرین به طرز فکرت
کریدور هند - عربستان - امارات - تل آویو - اروپا به خاطر وجود رژیم نامشروع اسرائیل در این خط کریدوری هیچ گاه به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.
هند اقتصاد نوظهور دنیای امروز است و آمریکا به قصد مهار قدرت اقتصادی چین در آسیا این چنین مسیرهای کریدوری را طرح ریزی می کند تا با ایجاد رقابت بین هند و چین از قدرت اقتصادی چین بکاهد و از یک طرف با مهار چین به هدف اقتصادی خود برسد و از سوی دیگر به هدف سیاسی خود که مشروعیت بخشیدن به رژیم اسرائیل در نزد کشورهای مسلمان عربستان و امارات است، سرعت بخشد ولی زهی خیال باطل چون طرحی که اساسش اشتباه است هیچ گاه به نتیجه دلخواه نخواهد رسید، کشورهای مسلمان را چه به طرح کریدوری با رژیمی که کودک های بی گناه مسلمان را در سرزمین های اشغالی می کشد، شهرک سازی های غیر قانونی می کند، مرتکب جنایات جنگی صبرا و شتیلا شده که اگر حمایت های بیجای آمریکا نبود امروز سران و فرماندهان نظامی آن ها باید در دادگاه جنایی بین المللی لاهه محاکمه می شدند، این ها حتی به خبرنگاران بین المللی رحم نمی کنند و خبرنگاری را که به قصد اعتراض در برابر خراب کردن خانه های فلسطینیان مقاومت می کند زیر چرخ های بولدوزر له می کنند، همه این ها بی کنار آیا رژیمی که قانون قضایی خود را ترور می کند و چنین جنایاتی را با ملت مظلوم و مسلمان فلسطین در طول تاریخ انجام داده، می تواند در آینده و بخصوص با کشورهای اسلامی مدارا کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جواب با انسان های هوشیار و وجدان های بیدار.
کوریدور یعنی ایجاد بیماریهای همه گیر، زلزله مصنوعی و جنگ و قحطی در یک مسیر مشخص برای تصاحب و غصب زمینهایی که در مسیر ساختن جاده قیمت پیدا می کنند. کوریدور یعنی مسیری برای غارت منابع کشورهایی که در آن مسیر وجود دارند. کوریدور یعنی حضور نظامی کشورهای دیگر در یک منطقه به بهانه حفاظت از منافع. در نهایت مسیر کوریدور رونق می گیرد ولی تضمینی نیست که بعد از عبور کوریدور از یک کشور، مردم آن کشور در آنجا هنوز وجود داشته باشند.
کوریدور یعنی تقسیم پول ساختن یک جاده جدید بین خودی ها و انداختن مسوولیت ساخت و پرداخت خسارت عدم ساخت به موقع جاده، بر دوش نخودی ها.
کوریدور یعنی تبدیل جاده ترانزیت کالا به محل عبور ارتش بیگانه برای تسخیر کشورهای مبدا.
چین و هند دارند خاک بر سر خودشان می کنند.
کشورهای چین روسیه هند آمریکا اروپا برای دسترسی به نفت و گاز ارزان ، کوتاهترین مسیر انتخاب میکنند،
کشورهای دارای منابع نفت و گاز زبباید ارزان بدهند عرضه زیاد و تقاضا کم.
دولت ايران را خواب خرگوشى فرو برده و دنبال روسيه و چين راه افتاده است
روسيه كه معرف حظور ٢٥٠ ساله ايرانيان است
اقتصاد چين به امريكا و اروپا وصل است وچنانچه اين كشورهاى غربى عطسه كنند چين سينه پهلو ميكند
اینها همه بخاطر. سیاست کثیف ترکیه در دشمنی با ایرانه.
ترکیه با حمایت بیش از حد از آذربایجان در درگیری با ارمنستان
غیرقابل اعتماد بودن خودشو به همه نشان داده.
ایران هم با سیاست موشک پرانی و حمایت از روسیه در همه پروژه ها بازنده است .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
ترکیه شاید برای توبعنوان یک ارمنی غیرقابل اعتمادبنظربرسدولی باقاطعیت تمام پشت آذربایجان ،قطر،لیبی و...ایستاد واعتمادمردمان آن کشورهاراکسب کرد
کشور با صدتا چالش کمر شکن روبروست بفکر تغییرات کلی و اساسی باشید تورم مجددا به مدار افزایش افتاده .
هرکی از خواب پا میشه میخواد یه جاده بزنه! بزار این پروژه تله پورتیشنم جواب بده..
ایران جزو کریدور هست. مگه میشود ایران را جابجا کرد مساله محبوبیت انتخاب کریدور میباشد.
تابناک پر از خارجی های ایرانی نما، البته خارجی های بد خواه
حتی اگر صد تا کوریدور دیگر هم بسازند باز هم باید ایران خطوط شبکه راه آهن خود را سریع تکمیل کند چون دنیا دایم در حال تحول است و چه بسا چین و هند ترکیه بدهند از ایران استفاده کنند و مطلقا وابسته به اعراب نباشند بنابراین ایران نباید آنموقع هم لنگ راه آهن باشد
دوستان توسعه و گسترش اقتصادی درگرو روابط دیپلماتیک سالم و قوی با کشورهای صاحب قدرت و ثروت است
شما در روی کاغذ می توانی هزاران کریدور را تعریف کنی ولی کدامیک به سرانجام خواهد رسید مهم است
ما تا زمانی که به توازن در رابطه با جهان غرب و شرق نرسیم ، نخواهیم توانست بازیگر موفقی در عرصه اقتصادی باشیم و همچنان ساکن خواهیم ماند
ترکیه تازه فهمیده در این واویلا چه بلا هایی یر ایران اوردن هر جایی که قراره منافعی به ایران برسه آمریکا و صهیونیست ها برای جلوگیری از آن فعال میشن و بوقهای داخلی شأن با هلهله توپخانه یأس آفرینی را فعال می کنند اما خبر خوب کریدور ی برای ایران دوستان ایران با ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه بصره حد اکثر تا دو سال به مدیترانه شرقی در سوریه وصل می‌شود و با ۵۲ کیلومتر در شمال به روسیه و از آنجا به شمال اروپا وصل می‌شود شاد باشید و امیدوار و از سخنان تحقیرآمیز هراس نداشته باشيد پیش به سوی ایران قدرتمند
یادمه چند سال پیش هندی ها در جهت راه اندازی کریدور از طریق ایران برای توسعه بندر چابهار وارد شدن که جو سنگینی راه افتاد که چابهار رو فروختن به هند و پس از این جو سنگین هم هند از توسعه بندر چابهار عقب کشید و هم دولت مردان از ترسشون پی کار رو نگرفتن و این شد نتیجش که هند رفت دنبال جایگزین برای ایران
كشورهايه كوهستانى بخاطر گران بودن ريل كشى در درجه دوم هستند
ایران بایدازفرصت استفاده کندتاترکیه رابه احداث راه آهن نزدیک دریاچه وان واتصال راه آهن ایران به راه آهن سراسری ترکیه وسپس اروپا مجاب کند.
ترکیه با گذرگاه زنگزور قصد دور زدن ایران را دارد.
در کشوری که هیچ جاده و اتوبان استانداردی وجو ندارد و سالانه بیش از بیست هزار نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند و دولت تمرکز گرای مرکزی حاضر به احداث راههای بزرگ در استان های مرزی نیست و صرفا تمرکز خود را بر روی راههای تهران قم، تهران اصفهان، تهران مشهد و نهایتا تا شیراز قرار داده است و پروژه های بزرگی مثل جاده ترانزیتی تهران تبریز بازرگان، تهران چابهار و تهران خرمشهر را فراموش کرده است چه انتظاری از کشورهای خارجی برای استفاده از راههای ایران می توان داشت!؟
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی