بازدید 5919
۴

روزی برای گرامیداشت گرگان

۲۰ شهریور سالروز تغییر نام این شهر از استرآباد به گرگان به عنوان «روز گرگان» نامگذاری شده است. ۸۴ سال قبل در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ نام شهر استرآباد به گرگان تغییر کرد. گرگان از شهرهای شمالی ایران است، آب و هوای معتدل دارد.این شهرستان در بخش جنوبی استان گلستان واقع شده است که از شمال به شهرستان‌های آق‌قلا و ترکمن و از جنوب به استان سمنان و از شرق به شهرستان علی آباد و از غرب به شهرستان کردکوی محدود می‌شود.شهرستان گرگان در دل کوه‌ها و جنگل‌های زیبا واقع شده است، رشته کوه البرز و جنگل‌های هیرکانی در جنوب آن و در فاصله نزدیک زیبایی منحصر به فردی به این شهرستان داده است، مانند جنگل ناهارخوران و النگدره.
کد خبر: ۱۱۹۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 12 September 2023
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
??????????????????????????
خاقانی شاعر کهن ایرانی می سراید«مقصد آمال ز آمل شناس/ یوسف گم گشته به گرگان طلب!!» بنابراین گرگان نامی کهن برای این منطقه است هر چند استر آباد (ستاره آباد) نام روستایی از توابع گرگان بوده است که بعدها گسترش یافته است. گرگان را اعراب جرجان نامیده اند.
شهر گرگان تا ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ استرآباد نامیده می‌شد، نامی که پیشتر ناصرالدین‌شاه بر روی آن نهاده بود[۱۲][۱۳] و در دوران صفویه احتمالاً به‌دلیل تعداد زیاد سادات در آنجا به دارالمؤمنین شهرت داشت.[۱۴][۱۵] طبق سفرنامهٔ سپهبد فرج‌الله بهرامی رضاشاه در سال ۱۳۰۵ پس از بازدید از استرآباد این‌گونه می‌گوید: «چون گرگان نام تاریخی و اسم قدیم این ناحیه است، امر دادم به هیئت دولت ابلاغ نمایند که استرآباد را بعد از این، به‌نام قدیمی و تاریخی این ناحیه گرگان بنامند، زیرا مدت‌هاست که این اسم، از این دشت و ناحیه، منتزع و متروک مانده‌است.»[۱۳][۱۶] البته اولین بار در فرمانی به تاریخ ۱ دی ۱۳۱۱ نام منطقه استرآباد و صحرا به گرگان و دشت تغییر داده شد. از آن تاریخ به بعد کم‌کم نام استرآباد از میان رفت و عملاً از سال ۱۳۱۴ به بعد در نشریات و مطبوعات نام استرآباد دیده نشد. سرانجام در ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ به تصویب فرهنگستان «استرآباد» به «گرگان» تغییر یافت.[۱۳][۱۷]
خیلی زیباست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی