بازدید 2555

درخواست ۶ کشور بالکان درباره پیوستن به اتحادیه اروپا

روسای دولت ۶ کشور غرب بالکان روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواستند تا روند گسترش این بلوک و الحاق کشورهای آنها به این اتحادیه را تا سال ۲۰۳۰ تسریع بخشد.
کد خبر: ۱۱۹۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴ 12 September 2023

به گزارش «تابناک» ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، روسای جمهوری‌های صربستان، کوزوو، بوسنی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و آلبانی در نشستی در اسکوپیه پایتخت مقدونیه شمالی تاکید کردند که کشورهای غرب بالکان و اتحادیه اروپا «باید هر چه زودتر برای گسترش [اتحادیه] آماده باشند» و این اقدام نباید به بعد از سال ۲۰۳۰ موکول شود.

آنها گفتند که «با توجه به ادامه تهاجم روسیه به اوکراین و سرریز شدن تبعات آن» پیوستن کشورهای غرب بالکان به اتحادیه اروپا ضروری است.

زوران میلانوویچ و ناتاشا پیرچ موسار روسای جمهوری کرواسی و اسلوونی که عضو اتحادیه اروپا هستند در جلسه دیدار الکساندر ووچیچ، یاکوف میلاتوویچ، ویوسا عثمانی، بایران بگی، استیوو پنداروفسکی و زلیکو کسمیچ روسای جمهوری‌های صربستان، مونته‌نگرو، کوزوو، آلبانی، مقدونیه شمالی و بوسنی حضور داشتند و از خواسته‌های آنها حمایت کردند.

میلانوویچ گفت: فضای جلسه امروز بهتر از ملاقات‌های پیشین بود و این نشانه دلگرم‌کننده‌ای است.

صربستان و مونته‌نگرو زودتر از کشورهای دیگر غرب بالکان مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را شروع کردند. مذاکرات آلبانی و مقدونیه شمالی با بروکسل نیز سال گذشته آغاز شد. بوسنی و کوزوو نیز در مراحل آغازین روند ادغام با اتحایده اروپا قرار دارند.

بالکان در دهه ۱۹۹۰ درگیر جنگ‌های خونین بود. آسوشیتدپرس نوشت که تنش‌های قومی در این منطقه بویژه میان صربستان و کوزوو بالاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی