بازدید 1952
۱

رویترز: ایران و آمریکا در آستانه مبادله زندانی‌ها

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که ایران و آمریکا در آستانه مبادله زندانی‌ها بر اساس توافقی هستند که با وساطت قطر به دست آمد.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵ 10 September 2023

به گزارش تابناک، رویترز امروز به نقل از منابع آگاه خود مدعی شد که این هفته زمانیکه ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به بانک‌های قطر منتقل شود، ۵ زندانی دو تابعیتی آمریکا ایران را ترک می‌کنند و همین تعداد زندانی ایرانی بازداشت شده در آمریکا به خانه باز می‌گردند.

طبق ادعای رویترز، سه زندانی آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد اشراقی و مراد طاهباز می‌شوند و هویت زندانی‌های چهارم و پنجم که یکی از آنها زن است، فاش نشده است. بر این اساس رویترز نتوانسته مشخص کند چه زندانی‌های ایرانی در قبال افراد یاد شده آزاد می‌شوند.

یک منبع آگاه از مذاکرات قطر گفت که دوحه دست کم میزبان ۸ دور از مذاکراتی است که مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی در هتل‌های جداگانه برای مذاکره حضور داشتند که جلسه‌های اولیه عمدتا بر روی مسائل هسته‌ای و باقی جلسات بر روی آزادی زندانی‌ها متمرکز بود.

این منبع اضافه کرد: آنها پی بردند که (مذاکرات) هسته‌ای یک بن بست است و تمرکز را بر روی زندانی‌ها تغییر دادند. موضوع زندانی‌ها ساده‌تر است. دستیابی به آن راحت است و شما می‌توانید اعتماد سازی کنید.

به گفته سه تن از منابع آگاه، دوحه یک مقدمات مالی را اجرا خواهد کرد که بر اساس آن هزینه‌های بانکی را پرداخت می‌کند و نظارت می‌کند که چگونه ایران پول نقد مسدود نشده را هزینه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پولی برای اقلام تحت تحریم‌های آمریکا استفاده نمی‌شود.

رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد ادعا کرد: ایران ابتدا می‌خواست دسترسی مستقیم به منابع مالی داشته باشد اما در نهایت موافقت کرد تا از طریق قطر دسترسی داشته باشد. ایران اقلام غذایی و دارو خریداری و قطر به صورت مستقیم پرداخت خواهد کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که واشنگتن آماده اعلام زمان دقیق آزادی زندانی‌ها نبود. اما وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده و این مساله را یک مذاکره بسیار حساس و در حال انجام خوانده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که واشنگتن به انتقال منابع مالی ایران از کره جنوبی به حساب‌های محدود شده در موسسه‌های مالی در قطر رضایت داد اما هیچ پولی به صورت مستقیم به ایران نمی‌رود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ایران بزرگ رو به حدی از خقارت رسوندین که قطر باید پول مملکت رو برای خرید واریز و برش نظارت کنه! یک میلیاردش هم که پرید.
این شده افتخارتون بعد ۴۴ سال!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست