بازدید 59360

تازه‌ترین موضع‌گیری علی مطهری درباره حجاب

نایب رئیس مجلس دهم در گفت‌وگویی با فارس مواضع خود درباره حجاب را تشریح و اعلام کرد: خیلی از بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها طرفدار بدن‌نمایی و عریانی نیستند.
کد خبر: ۱۱۹۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳ 03 September 2023

به گزارش «تابناک»، اهم اظهارات علی مطهری در گفت‌وگو با فارس را در ادامه بخوانید؛

*خیلی از این بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها هم همین طورند یعنی طرفدار بدن نمایی و عریانی و این چیزها نیستند. آنطور نیست که اگر آزادی کامل باشد، درصد زیادی از خانم‌ها بی‌حجاب بشوند و حتی به نیمه عریانی و این‌ها روی بیاورند. ولی به نظرم با همین وضعیت باید با تدبیر برخورد بشود. البته بخشی از این ماجرا ریشه اقتصادی و معیشتی دارد که واقعاً زندگی برای مردم سخت شده است و عده‌ای از این راه می‌خواهند عکس‌العمل نشان بدهند. اما در جواب سؤال شما، من خودم شخصاً معتقدم در ادارات و اماکن دولتی باید حجاب کامل رعایت بشود، در دانشگاه‌ها همین‌طور، در دبیرستان‌ها همین‌طور، اماکنی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند همین‌طور، ولی ما خیابان را سخت نگیریم. همان‌طور که قبل از این هم همین‌طور بود یعنی قبل از داستان خانم مهسا امینی هم واقعا در خیابان سخت نمی‌گرفتند و خیلی از خانم‌ها حجاب درستی نداشتند.

*انسان یک موجود مرکب است. یک امور مختص به خودش دارد و یک امور مشترک با حیوان. در امور مشترک با حیوان نمی‌توانیم بگوییم آنها هم باید آزاد باشند. اینجا بعضی ها فکر می‌کنند که مواضع من متناقض است اما من می‌گویم متناقض نیست. من، هم اینجا قائل به آزادی هستم و هم آنجا، منتها در هردو قائل به آزادی استعدادهای انسانی انسان هستم.

*جامعه ما حالت طبیعی ندارد یعنی ما باید کاری کنیم که جامعه به حالت طبیعی خودش برگردد یعنی الان یک مقدار ناراحتی‌ها و کینه‌ها و لجاجت‌هایی وجود دارد که ناشی از برخی اتفاقاتی است که افتاده است و بخشی از این بی‌حجابی به عنوان مخالفت با نظام است یعنی در حال طبیعی به نظر من این طور نیست. به نظرم در این موضوع عجله نباید بکنیم و خیلی با تدبیر و به مرور باید کاری بکنیم که جامعه به حالت اول خودش برگردد. چون الان هر اقدامی که حکومت بخواهد انجام بدهد، آنها در مقابلش می‌ایستند و می‌خواهند که یک خودی نشان بدهند، یعنی صرف اینکه طرف روسری‌اش را بردارد می‌شود مبارزه.

*حجاب سیاسی شده است و به نظر من اگر در چند ماه اخیر بیشتر سکوت می‌کردیم و خیلی راجع به حجاب حرف نمی‌زدیم بهتر بود. حتی به نظر من همین لایحه حجاب الان وقتش نبود چون کسانی که به دنبال ترویج بی‌حجابی هستند از این فضا استفاده می‌کنند و در واقع احساس شخصیت می‌کنند و احساس می‌کنند که کارشان موثر بوده است و بنابراین باید بیشتر ادامه بدهند. به نظر من اگر خیلی به این موضوع پرداخته نمی‌شد، بهتر بود. الان هرچه بیشتر صحبت بشود که چنین خواهیم کرد و چنان خواهیم کرد، بدتر می‌شود چون این‌ها این را یک فرصتی برای اظهار مخالفت تلقی می‌کنند و بیشتر به کار خودشان ادامه می‌دهند. اجازه بدهیم یک مقداری بگذرد. حالت طبیعی جامعه ما این نیست. من نمی‌گویم در حالت طبیعی جامعه همه رعایت می‌کنند، ولی به این صورت هم نخواهد بود و بخش عمده این پدیده که پیدا شده است به نظرم از بین می‌رود و یک عده خیلی محدودی باقی می‌مانند.

*تجربه خوبی بود که تقریباً در این چند ماهه آزادی بود و تعداد بی‌حجاب‌ها نسبت به کل کشور اصلاً زیاد نبوده است یعنی آن جوری که تصور می‌شد و یک عده ای تبلیغ می‌کردند که اگر حجاب اختیاری شود ۸۰ درصد خانم‌ها بی‌حجاب می‌شوند، اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاد. یا اینکه یک عده‌ای می‌گفتند در تیر و مرداد که هوا گرم است لختی و برهنگی زیاد خواهد بود. ولی غیر از موارد نادر چیزی دیده نشد. حداکثر این بود که روسری را انداختند و روسری هم روی گردنشان است و لختی و عریانی را من که ندیدم و اگر هم بوده است خیلی کم و محدود بوده است. این خودش نشان می‌دهد که جامعه از یک حدی جلوتر نمی‌رود. اصلاً شاید برخی مردم خودشان طرفدار حجاب اختیاری باشند اما با بدن نمایی و بی‌بند و باری موافق نیستند.

حتی همان موقع هم افرادی بودند که روسری را می‌انداختند، البته خیلی کم بود. یعنی این طور نیست که قبل از داستان خانم مهسا امینی همه به طور کامل رعایت می‌کردند، بلکه در آن زمان هم بعضی‌ها رعایت نمی‌کردند و کسی هم به آنها کاری نداشت. گشت ارشاد هم خیلی محدود بود و به ندرت یک جاهایی گشت ارشاد بود. حالا یک اشتباهی کردند و بالاخره یک اتفاقی افتاد و این‌ها هم خیلی خوب استفاده کردند و باید بگوییم انصافاً مدیریتشان خیلی خوب بود و از این نقطه ضعف به خوبی استفاده کردند و بالاخره آن حوادث پیش آمد. منظورم این است که در ادارات و دانشگاه‌ها و اماکن عمومی دولتی و غیر دولتی، چه کارمندان و چه مراجعان همه باید رعایت کنند و نظارت کافی وجود داشته باشد ولی عرض کردم ما خیابان را سخت نگیریم، مگر بدن نمایی و اندام‌نمایی. یک زمان هست که طرف بدن نمایی می‌کند و می‌خواهد با لباس رکابی به خیابان بیاید. با چنین پدیده‌ای حتماً باید برخورد شود. نمی‌شود بگوییم که اشکال ندارد.

*من نمی‌خواهم بگویم که اعلام شود روسری آزاد است، ولی در عمل سخت نگیریم. در مورد روسری ممکن است بگوییم طرف توجه ندارد، غفلت کرده است، حواسش نیست و روسری‌اش افتاده است. ولی اگر بدن نمایی بود و کسی ‌خواست مثلاً رکابی بپوشد و بیرون بیاید باید برخورد شود. اکثر مردم هم این را قبول دارند. ممکن است خیلی از افراد با این رفتار که اگر یک خانمی قسمت کمی از موهایش بیرون بود با او برخورد شود مخالف باشند ولی با این که اگر کسی بدن نمایی کرد برخورد شود مخالف نیستند. لذا من می‌گویم ما خیابان را با غیر خیابان تفاوت بگذاریم. همان طورکه قبلاً هم همین طور بود. بعضی از خانم‌ها بودند که رعایت نمی‌کردند، حتی گاهی روسری نداشتند و کسی به آنها کاری نداشت. الان جوری تبلیغ می‌کنند که انگار قبلاً همه خانم‌ها با چادر بودند و برقع می‌زدند. اما نه، چنین خبرهایی نبود، آن زمان هم همین گونه بود ، فقط یک مقدار برخی روسری‌ها بیشتر کنار رفته است والا خیلی فرقی نکرده است. یک نکته درباره تذکر لسانی عرض می‌کنم و امیدوارم مورد توجه نیروی انتظامی و دیگران قرار گیرد و آن این است که اگر چنین چیزی نیاز است، در این گشت‌های تذکر لسانی این طور نباشد که فقط خانمهای چادری تذکر بدهند و این طور تداعی شود که پوشش اسلامی منحصر به چادر است، بلکه خانمهایی با حجاب کامل غیر چادر نیز در کنار خانمهای چادری حضور داشته باشند. این روش مؤثرتر است.

*ببینید این‌ها (اصلاح طلبان) عقیده‌شان راجع به حجاب همین است یعنی می‌گویند باید آزاد باشد. در واقع آزادی را به همین مسئله حجاب هم تسری می‌دهند و بین آزادی بیان و آزادی پوشش هیچ تفاوتی قائل نیستند در حالی که این‌ها دو تا مسئله است. آزادی پوشش می‌شود آزادی غریزه جنسی. ولی این‌ها این را قبول ندارند و می‌گویند این‌ها هر دو آزادی است. می‌گویند ما چون معتقد به آزادی هستیم همان طور که آنجا به آزادی تفکر و آزادی بیان قائل هستیم اینجا هم به آزادی پوشش قائل هستیم و در همه جا ما به آزادی قائل هستیم. توجه ندارند که این آزادی پوشش یک لوازمی دارد، یک تبعاتی دارد و یک معنای دیگری دارد. آزادی بیان و آزادی تفکر یعنی آزادی یک نیرو و قوه انسانیِ انسان ولی آزادی پوشش یعنی آزادی یک امر مشترک بین انسان و حیوان و آزادی غریزه جنسی. بین این دوتا باید فرق بگذاریم.

*منتها این‌ها کلی می‌گویند که ما طرفدار آزادی هستیم و در اینجا هم طرفدار آزادی هستیم. شما می‌بینید الان آقای عبدی یا آقای زیدآبادی خیلی از این موضوع آزادی پوشش دفاع می‌کنند. اینها این گونه موضع می‌گیرند و قاعدتاً هدفشان حمایت از براندازان و اغتشاشگران نیست ولی اعتقادشان همین است و قبلاً هم همین حرف‌ها را می‌زدند. یا اینکه بعضی از آنها می‌گفتند که ما شعار «زن زندگی آزادی» را قبول داریم. خوب این یک مقدار بی‌احتیاطی است چون در این شعار، آزادی به چه معنایی است؟ آزادی یک لفظ مشترک است و هر کسی ممکن است یک مفهومی از آن اراده بکند. شما می‌گویید آزادی، منظورتان بیشتر همین آزادی بیان است. ولی وقتی آنها می‌گویند آزادی، یعنی آزادی عریانی و آزادی همه چیز و نمی‌شود بگوییم ما در بست این شعار را قبول داریم. باید بگوییم این شعار را قبول داریم با این توضیح که منظور ما از آزادی این است. همان طور که قبل از انقلاب که در آستانه پیروزی بودیم یک عده از این گروه‌های چپ می‌گفتند که بیاییم از آزادی شعار واحدی بسازیم. گروه‌های چپ چون اقبالی از طرف مردم نداشتند و می‌خواستند خودشان را با انقلابیون شریک کنند، این حرف‌ها را می‌زدند.

شهید مطهری جواب داد که آزادی یک مشترک لفظی و یک لفظ مشترک است. شما می‌گویید آزادی، منظورتان آزادی از مذهب است ولی ما می‌گوییم آزادی، منظورمان آزادی از کمونیسم است و این دو با هم خیلی فرق می‌کنند. چطور ما از آزادی شعار واحدی بسازیم؟ اینجا هم همین طور است یعنی کسی که می‌گوید من شعار «زن زندگی آزادی» را قبول دارم باید به تبعاتش متعهد باشد که منظور از آزادی، آزادی غربی است، همین که همه چیز آزاد باشد، همجنسگرایی آزاد، ازدواج دو هم جنس آزاد، عریانی آزاد. خوب ما که این‌ها را نمی‌توانیم بپذیریم. این است که به نظر من کسانی که می‌گویند ما این شعار را قبول داریم، یک مقدار بی احتیاطی می‌کنند. باید یک کمی توجه بکنند که حرفهایی که می‌زنند به چه معنی است و چه تبعاتی دارد. اگر بگویند حجاب اختیاری باشد، از یک نظر خوب است که معلوم می‌شود چه کسی از روی عقیده پوشش دارد و چه کسی ندارد. ولی این که این را به این معنا بگیریم که هیچ نظارتی نباشد، تبعات بدی دارد که دنیای اروپا در آن دست و پا می‌زند و متفکران آنها پدیده برهنگی موجود در اروپا را که از عمر آن شاید ۷۰ سال بیشتر نمی‌گذرد یک بیماری می‌دانند که باید درمان شود.

*تیپ‌هایی که از این شعار «زن زندگی آزادی» حمایت می‌کنند دنبال چیز دیگری هستند و از اصلاح‌طلب‌ و اصول‌گرا عبور کرده‌اند. به نظرم تاثیری ندارد در این که بخواهند این قشر را جذب کنند. هدف این قشر براندازی است نه اصلاح، و برای خودشان هم استدلال دارند. البته این‌ها دو گونه هستند. یک عده از آنها مذهبی نیستند و بلکه ضد مذهب‌اند و می‌گویند این نظام با آن الگویی که ما داریم خیلی فاصله دارد، لذا می‌خواهند آن را براندازند. یک عده هم هستند که از تیپ‌های مذهبی هستند و سابقه انقلابی‌گری هم دارند و این‌ها هم تقریبا به براندازی روی آورده‌اند مانند آقای مهدی نصیری. منتها استدلال ایشان چیز دیگری است و اگر بپرسید چرا این حرف‌ها را می‌زنید؟ می‌گویند چون اولاً راه اصلاح وجود ندارد و ثانیاً این نظام باعث شده است مردم از دین رویگردان شوند و دین در خطر است، بنابراین این نظام باید کنار برود. منتها دیگر توجه ندارند که این نظام کنار برود چه چیزی می‌خواهد جای آن را پر کند؟ آیا به این فکر کرده‌اند که اگر این نظام رفت چه چیزی جایگزین می‌شود؟ اصلا معلوم نیست چه بشود. در واقع به تبعات ماجرا فکر نمی‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۷۷
دم انتخابات شد علی آقا فیتیله رو کشیده پایین ، در حالت نرمالش ازش بپرسی میگه تو حموم خونه ات هم باید حجاب رعایت کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
کاری به اصل بحث ندارم، ایشان فرمودند:
"یعنی آن جوری که تصور می‌شد و یک عده ای تبلیغ می‌کردند که اگر حجاب اختیاری شود ۸۰ درصد خانم‌ها بی‌حجاب می‌شوند، اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاد."

الان یعنی در حال حاضر با این همه پلمپ و بگیر و ببند، حجاب اختیاری شده؟؟؟؟
که ایشون آمار میدن یا آمار تکذیب می کنند و بر اساس آن استدلال؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
ملت رو چي فرض مي كنه اين ... واقعا جالبه از هيچي خبر نداره
باید ضرورت حجاب را منظر علمی (روانشناسی؛ جامعه شناسی و ...) برای مردم تبیین کرد نه صرفا از جنبه ارزشی!
پاسخ ها
sohrab
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
کشورهای غربی در همه ی علوم از ما جلوتر هستند آیا در این شک داری ؟ پس اگر از نظر سایر علوم که نام بردی حجاب ضرورتی داشت قطعا از ما جلوتر به این مساله می پرداختند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
دوست عزیز در جامعه ای که اکثریت ثشر دانشگاهی و تحصیل کرده هستند چه چیزی را میخوای تبیین کنی؟ الان با سی چهل سال پیش فرق داره. مردم خودشان قدرت تحلیل و تشخیص دارند
اين بنده خدا هم دائم حواسش به ساپورت پوشها و كم حجابهاست. اگر حواست به خودت باشد بهتر نيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
همون کسی است که تو مجلس فیلم ساپورت پوشیدن خانم ها رو‌نشون داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
هموطن دلسوز من مشکل اجتماع. حجاب نیست الکی موضوع حجاب رابزرگش نکنید بانوان غیرتمند این کشور در هر دورانی پوشش قابل قبولی داشتند
احسن بسیارتوضیحات کامل وجامعی بود .وسپاس فراوان ازاطلاع رسانی دقیق وصحیح جناب عالی .آرزوی ایران سربلندواگاه واسلامی.
پاسخ ها
جهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
احسن؟؟؟
سلام آیا به نظر شماخیابان مکان عمومی نیستاگر نیست پس چیست
??
صحبتاشون مشکلی نداشت و بیراه هم نگفتن
قبول دارم
حد باید رعایت شه

محجبه نیستم بیحجابم نیستم
این همه فکرتون توی ۳۰ سانت روسری مردمه
به سفره های خالیشونم فکر میکنید؟؟؟؟
بسه بابا خجالت بکشید دیگه
اقتصاد رو درست کنید همه چی خودش درست میشه
پاسخ ها
بهار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
دوست عزیز گودرز و به شقایق ربط نده.اکر کلیه ت مشکل داره میزنی کبدت رو درمیاری به نشانه ی اعتراض؟؟؟؟ اگر اقتصاد خرابه بزنیم خانواده ها رو بپاشونیم؟؟ درست میشه اینطوری؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
بهار خانم سلام. فقط یه سوال از شما میپرسم. آیا تا حالا شنیدید که وقتی فقر از درب وارد شود ایمان از در دیگر خارج میشود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
خیر جناب بهار! ولی شما فقط چسبیدی به کبد، کلیه رو ول کردی به امان خدا! دو روز دیگه دیالیزی میشی ولی میگی عوضش کبدم سالمه!!!!
حرف حساب ومنظقی
پاسخ ها
رجبعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
انقدر بی منطقی فوق بی منطق شنیده ایم که حالا به حرفای این آقا میگن منطقی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
این بحث حجاب مطرح نشه بهتره ما خواهان امنیت آرامش ر ارزانی هستیم درایت صورت باور بکنید امورات بهتر میشود مشکل حجاب بادست پرتوان بانوان عزیز حل میشه بنظرم
چ کمبود مالی در زندگی سیلی که ایمان حجابو غیرو را میبرد
آیا هزینه مادی ومعنوی. بی حجابی بیشتر است یا با حجابی
چرا ریشه بی حجابی را اقتصاد معرفی می کنید
تحقیق کن‌کدام قشر از جامعه دنبال بی حجابیست.‌
حجابی حداقل صعف وابروی انسان را حفط می کند

نیمه حجاب یا عریان هزینه دارد وخسارت آور وخطرناک است‌
پاسخ ها
تقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
جعفرخان هزینه بی روسری(یا بقول تو بیحجابی) بیشتر است یا آنچه که تا بحال از اجبار روسری دیدیم که نمونه اش قضیه پارسال مهساامینی بود.الانم یک هزینه اش این شده که بخاطر ترس ازتکرار ماجرا ترجیح داده اند بجای نیروهای رسمی یکعده را تحت عنوان آمر معروف خودجوش به جان مردم بیاندازند
نظر ایشان کاملا درست هست بیایید اصل موضوع را درست نمایید آن بی حجابی هم درست می شود
شما غاطی کردین، مگه مردم ایران مسلمان نیستند شما کاسه داغتر شدین، چرا تمام امور کشور به حال خود وا گذاشتین، شما اقای مطهری که تریبون دارین وحرفاتون شنیده میشه چرا هزارو یک مشکل رها کردی چسبیدی به حجاب دارین با این سناریو حجاب بی لیاقتی خودتان را سر گوش میزارین، خدا شاهده اگه مشکل تورم ومعیشت حل بشه مردم میفهمن چطور زندگی کنن، شما فردای قیامت مسولی باید گاسخ بدی اگه یه نفر گرسنه باشه، به سایر امور برسین، منتقد بشین این بعد این 40 سال به کجا رسیدیم این بود مدینه فاضله
تعداد مثبت منفی ها نشون دهنده واقعیت جامعه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
اقایان خانمها چرا پول مال ثروت برمیدار اقازاده نماینده اکثر مسولی خارج حانه دار نه میغروشن نه اجاره میدن خارج هم اینا گرانی درست کردن اینجا ایران ازاد عربستانبس
دقیقا اما مسله حجاب و چادر برای اولین بار توسط مرحوم پدرت و علی شریعتی در حسینیه ارشاد مطرح و حجاب را در چادر خلاص نکرد و بعد از انقلاب هم مانتو آب رفت و شد این
ببنید خیلی از با حجاب ها عفیف نیستند و خیلی از بی حجاب ها عفیف اند ، این مطلب مرا هرکسی می تواند در متن جامعه ببیند و بی حجابی یک معلول است و باید با علت های آن مبارزه شود نه با معلول ، که متاسفانه تصمیم سازان و تصمیم گیران ( به قول خدا در زیارت عاشورا شایعت و بایعت و تابعت ) بصیرت لازم را ندارند.
پاسخ ها
سیاوش
| Finland |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
این جمله ات تکراری و کلیشه ای شده برای عادیسازی بی حجابی
بی حجابها اگر عفیف بودن کشف حجاب نمی کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
آقای سیاوش آدم عاقل با مطالعه و بصیرت صحبت می کند شما متاسفانه فرق حجاب را با عفاف نمی دانید اول یاد بگیر سپس قضاوت کن
مگه مجلس چی داره که موقع انتخابات موجودات از خواب بیدار میشن و دنبال چربیهای سوزانده شده خود در موقع خواب هستند و شروع میکنند که طعمه جمع کنند تا شاید چند نفری به آنها رای دهند به هر قیمتی صواب یا ناصواب. شماها وقتی در خواب زمستانی فرو میروید مردم ایران نفسی میکشند پس ممنون میشویم که این دام را برسر راه مرغ دیگری قرار دهید.
اقای مطهری با پدر گرامیت مرحوم وبزرگ تفاوت بسیاری داری،شما دست ب چیزی نزنی خیلی لهتره چون خراب تر میشه
بی حجابی راهی برای نشان دادن اعتراض به وضعیت عمونی کشور، فساد حکومتی و فقر است
حالا نظر تو برای کی مهمه؟راستی تخصصت چیه که 40 ساله سر سفره نشستی و سیرمونی نداری.
وجدانا طرفداران بی حجابی به خودشان فقط جواب دهند که آیا بی حجابی آادی بعدی مشترک حیوانات و انسانها نیست؟ در حالی که آزادی یک موهبتی الهی است که هیچ احدی حق سلب آن ا انسان را ندارد ولی شما که مادر و خواهر دارید حاضرید با ابزار آزادی، بیمارانی معتقد به آزادی مطلق خدای ناکرده مادر و خواهر شما را با چشم چپ نگاه کنند؟ به خودت پاسخ دهد ای غیرتمند!!!
پاسخ ها
جهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
آادي؟؟ چي چي هست؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
هر چیزی که محدود بشه خواهان بیشتری پیدا میکنه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
بیخودی بحث غیرت رو پیش نکشید. خواهر و مادر من یک شخصیت مستقل هستند و انتخاب اونها، هیچ ربطی به من ندارد. همانطور که من در مقابل اعمالم به اونها پاسخگو نیستم
فقط اونجاییکه در باره مهدی نصیری حرف زد. یا حضرت عباس نصیری از کجا به کجا رسیده !!! واقعا که تند روی عاقبت نداره!
1- آقای مطهری خودش نمیداند با خودش چند چند است ؟ یکبار میگه نباید تو سلف دانشگاه پسر و دختر با هم باشند بعد مجری ازش میپرسه چرا تو مکه زن و مرد کنار هم هستند میگه اونجا فضا معنویه ! مجری که میگه پس چرا تو صحن امام رضا اینطور نیست ؟ آقای مطهری تو این سوال میماند که چی جواب بده !!
الان میگویند تو اداره و دانشگاه و مدارس باید حجاب رعایت بشه ولی تو خیابان آزاد باشند ! خدائیش اینهمه تناقض !!!
بجای مشغول کردن اذهان مردم به موضوع حجاب ، به معیشت و اقتصاد کشور و مردم برسید . حجاب هم یک روزی مثل ویدئو و ماهواره و ماهی اوزون برون از حساسیت خارج خواهد شد و موضوع موی سر عادی خواهد شد
پس این یگیر و ببند خودروها و پارکینگ اجباری از دو تا سه هفته و ... تاثیری در حفظ حجاب نداشته!!! مردم خودشون دوست داشتند!!! یه سری آدم بیمار رو تو خیابون به جون مردم میندازین یه سری عکس میگیرین و ... بعد میگین ازاد گذاشتیم!!! سینما و مرکز تجاری پلمپ میشه میگین ازاد گذاشتیم!!! اگر واقعاً آزاد بود نه 80 درصد بلکه 95 درصد بطور کامل حخجاب برمیداشتند با اون 5 درصد .. کاری نداریم
بسیار کامل و منطقی بود.
ایشان باید نظر علامه شهید مطهری را در مورد حجاب ودیگر موضوعات جامعه بیان کند وخودش نظر ندهد
کسی که امام حسین رو قبول داره ، ارزش ها رو به نون و آب نمی فروشه ..
حجاب برای زن مسلمان یه ارزشه و ارتباطی به سفره ی خالی نداره ...
به امید اینکه همه ی زنان و دختران با ارزش کشورم ، به ارزش حجاب آگاه شوند ..
که با اندکی تفکر می شود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
ما حدیث داریم فقر که از در بیاید دین از پنجره خارج می‌شود طرف به خاطر فقر تن فروشی میکنه بعد شما میگی حجاب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
موضوع حجاب کاملا امر شخصیه حتی در کشورهای مهد اسلام هم حجاب به سفتی و سختی ایران نیست. این قوانین رو شما از کجاتون در مییارید؟
ناهید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
ایا حجاب فقط برای زن مسلمان ایرانی ارزشه؟ واسه زنان مسلمان کشورهای دیگه ارزش نیس؟ بعدشم ما توی ایران اقلیت های مذهبی داریم که معتقد به حجاب نیستن پس تکلیف اونا چیه؟ ایا همه مردم ایران مسلمونن و ایا ارزش یه انسان به نوع پوششیه که انتخاب میکنش؟ بهتر نیس که این ارزشتونو واسه خودتون نگه دارین و دست از سر زنان بیچاره این مملکت بردارین
آقای علی مطهری حرفهای بسیار دور از انتظاری می زنند در ادارات حجاب باشد در مدارس و دانشگاه ولی در خیابان نه. مثلا شما حجاب نداشته باش رسیدی دم اداره دولتی مانتو و روسری سرت کن برو تو بعدش اومدی بیرون در بیار . آخه یکی نیست بگه قبل از حرف زدن کمی فکر کنید بعد تند تند حرف بزنید اون هم بی محتوا
آقای مطهری روزی که والیبال ایران در جهانی از تلویزیون پخش می شد، و گاهی هم که زنی رو نشان میداد، آقای مطهری نایب رئیس مجلس بودند و طی نامه‌ای تند به رئیس صدا و سیما آقای ضرغامی تذکر دادند تا مرتکب اشتباه نشوند، همین آقایان تندرو باعث گرانی هم شدند تا بهانه‌ای برای هرج و مرج در پوشش زنان در جامعه رو افزایش دهند ایشان و هم طیفی هایشان فراموش نکنند که چطور برای عکس سلفی با خانم موگرینی از خود بی خود شده بودند، پس نظرشان در این مورد هم بی جا و بی معناست.
پسرنوح‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
اتفاقا کپی ابوی مرحومشه
واقعا بسیج وسپاه بااین جدیت که دنبال حجاب افتادن دنبال سفره مردم بودن وضعمون بهتر از این بود
لطفا کسانی که طرفدار بی حجابی هستند برای من که خانم هستم بگین چه فوایدی برای شخص و جامعه داره ؟
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
کسی طرفداربی حجابی نیست. با اجبارش مخالفند.خودتو به اون راه نزن
حجاب زن مسلمان ربطی به سفره خالی ندارد همه زنان باید رعایت کنند چه درخیابان چه در اداره .
بعضی حرفهاشون درسته.مثل مترو که تا قبل از این ماجراها اصلا هیچ آقایی وارد واگن خانمها نمیشد واگر هم اشتباهی سوار میشد ایستگاه بعد میرفت بیرون ولی الان انگار سواد ندارن واگن ویژه خواهران.همینطور میریزن تو وصندلی خانمهارو اشغال میکنن وماشین.وخانمهای به ظاهرروشن فکر هم هیچی نمیگن ومیایستن.درحالیکه همشون مشکل کمر درد وزانت درد دارن.
بعد از مدت ها با آقای مطهری موافقم
دولت تورم ومسکن وبیکاری رو درست کند زنها که سهله مردها هم با حجاب میشن این همه بگیر وببند برای سرپوش گذاشتن روی ناکارآمدی دولته
اقای مطهری حال که میدانید ریشه اصلی اقتصادی پس چرا اقتصاد درست نمیکنید
آقایان ریشه همه مشکلات تورم و گرونی. من درسال ۷۶ سیزده هزار تومان حقوق میگرفتم مسئولین بشینند در اتاق فکر باید متوجه بشوند .به سر مردم چی آوردن.اصحاب کهف سیصدسال خابیدن بیدار شدند این گرونی ندیدن مسئولین باید در مورد گرونی حرف بزنند به حاشیه میروند یکی ازحجاب صحبت میکند یکی با تعطیلی شنبه صحبت میکند .در مجلس هر روز باید ار گرونی صحبت بشود مثل اینکه همه در خوابن
سلام ، باز داریم به انتخابات نزدیک می شیم و دوستان دارن از همه ظرفیت شون برای کسب مقبولیت مردمی استفاده می کنن . کاش مقبولیت رو به جای مردم از خدا جست و جو می کردند . ببینید چقدر حرف خوب بلدند ، ولی هیف که این حنا دیگه رنگی نداره .
حنای شما دیگر رنگی ندارد. حداقل با خودتان صادق باشید .
اقای مطهری ، اکثر اوقات تو مسایل فرهنگی جامعه حرفهای خوب و درست میزنه.روح اقای مطهری شاد.
الله اکبر، انقدر تغییر موضع!!؟ مگه میشه!!؟؟ این پسر مرتضی مطهری تئوریسین حجاب اسلامیه و سمبل فلسفه حجاب!؟ این همون شخصیه که عکسهای ساپورت پوشان بدنما رو توی صحن مجلس نشون داد، حالا برای رای اوری در اتنخابات می گه در خیابان با تز این شخص ۱۱ م بی حجابی آزاد گذاشته شده!؟ باد هرکجا می زد جواب خون شهدا و وصایایشان در الزام واجب بودن حجاب و روح پدرت که سمبل تئوریزه کردن حجاب بود را چه می دهی؟؟؟
سخن ابشان بجاست،حدود حجاب باید رعایت شود اما اجبار و تنبیه به حجاب میسر نیست
جوانی را دریابیم وجوان هارادریاییم،درضمن خداوند انسان راباحیا آفریده وخانمهای ایرانی همه حیادارندحتی زمان شاه هم همین طوربود،بیشترخانم هاباحجاب بودند
درود و دو صد بدرود بر علی مطهری .
درود و سلام. ما در قرن ۲۱ بسر می بریم و در هزاره سوم . در عصر فراگیری رسانه ها. توسعه هوش مصنوعی. عقلانیت ، مقبولیت اجتماعی، احترام به حریم خصوصی شهروندان در سطح جامعه، همگرایی ، روح همدردی ، عشق ورزی، حق معیشت ماهیانه مکفی، مسکن بسیار ارزان و درمان کامل رایگان، الزامات جهان امروز در نظر گرفته می شود. ارادتمند
وقتی که صحبت از مسئل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میشه کامنت ها، نظرها و رأی ها خیلی چیز ها را مشخص میکنه و خواسته مردم نمایان میشه ولی دریغ از چشم بینا و گوش شنوا
متأسفانه سرها مثل کبک زیر برفه
خوابیده رامیشه بیدار کرد ولی خود را به خواب زده سخته
اقای مطهری مگه یادت رفته تو خیابونا عکس از زن و دختر مردم گرفتی بردی تو مجلس وا اسلاما سر دادی . شماها خودتون جریان های مخالف برا کشور ایجاد می کنید دو روز بعد که کلی هزینه داد کشور یه دفعه مهربون میشید میگین نباید به مردم سخت بگیرید . همه هزینه هایی ما مردم و کشور میدیم به خاطر امثال شماهاست
یه مرد خوب مطهری حرف نزنی که بهتری
سلام:
ماهمه مردم ایران بایدازگشتِ ارشادحمایت کنیم تاگشتِ ارشادامنیت اخلاقی واجتماعی جامعه مارابرقرارکند.
تو فکرم اگه مسئله حجاب نبود سر ملتو با چی میخواستین گرم کنین
آقای مطهری
مردم دیگر گول امثال تو را نمیخورند
دست بردار
اگه مشکل اقتصادی هست اینکه بیایم خودمونو لخت کنیم زیر آفتاب بزنیم چیزی درست نمیشه
علی مطهری بهترین تحلیل را درباره حجاب انصا فا ارائه کرده است بنده که تمام نظرات را درباره حجاب شنید ه ام بهترین نظریه را گفته است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی