بازدید 11122

تداوم سد سازی ترکیه

وزارت محیط زیست، برنامه ریزی عمرانی و تغییرات اقلیمی ترکیه به طور رسمی با ساخت سد الجزیره بر روی رودخانه دجله در استان شرناق موافقت کرد.
کد خبر: ۱۱۸۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ 21 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، رووداو گزارش داد که ترکیه در حال بررسی ساخت سدی جدید بر روی رودخانه دجله در منطقه الجزیره در استان شرناق است.

بر اساس این گزارش، وزارت محیط زیست، برنامه ریزی عمرانی و تغییرات اقلیمی ترکیه در ۱۶ اوت به طور رسمی با ساخت سد الجزیره بر روی رودخانه دجله در استان شرناق موافقت کرد.

ارسلان تاتار، نماینده استان شرناق در پارلمان ترکیه اعلام کرد که این سد در روستای میسوری در منطقه قرسک در دره بین کوه جودی و کبار در منطقه الجزیره ساخته می شود.

رووداو گزارش داد: طبق اطلاعات اعلام شده، ساخت این سد ۴۱ متری سه سال به طول خواهد انجامید و ظرفیت ذخیره سازی ۳۸۱ میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت. این پروژه فقط یک سد معمولی نیست، بلکه پروژه ای برای تولید برق و آبیاری زمین های کشاورزی است و بخشی از پروژه «گپ» است.

رووداو گزارش داد: دولت ترکیه بر روی رودخانه دجله که طولانی ترین رودخانه خاورمیانه است و طول آن به دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر می رسد، شش سد بزرگ و ده ها پروژه تولید برق ایجاد کرده است.

این درحالی است که پیش از این، «ثائر مخیف الجبوری» رئیس کمیته امور آبی پارلمان عراق درباره قصد ترکیه برای احداث سد بزرگی از سوی ترکیه که الجزیره نام دارد، هشدار داد و آن را موجب محروم شدن عراق از سهم آبی این کشور دانست و از سکوت دولت این کشور در قبال این موضوع ابراز شگفتی کرد.

وی اعلام کرد: سدی که ترکیه قصد احداث آنرا دارد یکی از خطرناک‌ترین سدها به شمار می‌رود که اگر احداث شود یک قطره آب هم از ترکیه به عراق وارد نخواهد شد و این خطری بزرگ برای عراق است.

پیش از این هم حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق با بیان اینکه منابع آبی باید در اسرع وقت از طریق فشار به ترکیه تأمین شود، پیشنهاد داد که دولت عراق از حجم تجاری سالانه به عنوان ابرازی برای فشار به ترکیه برای به دست آوردن حقوق خود بهره ببرد.

لازم به ذکر است که عراق در حال حاضر شاهد کمبود شدید آب است؛ بحرانی که منجر به خشک شدن دریاچه‌ها و باتلاق‌های این کشور شده و از سویی سطح رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند از زمان بهره‌برداری از سد الیسو بسیار کاهش یافته است. ساخت سد ایلیسو، در قالب یک پروژه راهبردی به نام گاپ، (به ترکی استانبولی Guneydogu Anadolu Projesi و به اختصار GAP ) صورت گرفته است.

متأسفانه بسیاری، سال‌ها نسبت به خطرات زیست محیطی پروژه گاپ ترکیه کم توجه بودند تا اینکه به تدریج سر و کله ریزگردها پیدا شد. پدیده‌ای که منشأ اصلی آن خشک شدن تالاب‌ها و نخلستان‌های همسایه غربی یعنی عراق معرفی می‌شود که عامل اصلی آن نیز سیاست سدسازی گسترده ترکیه است.

نابودی بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق، سوریه، ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تولید گرد و خاک، خشکی عراق و گرد و غبار برخاسته از این کشور بر روی ایران آسیب‌های جبران ناپذیری است که دولت ترکیه با سدسازی و بی توجهی به منافع کشورهای حوزه دجله و فرات عامل آن شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۱۱
راه حل آسانی دارد چند تا موشک نقطه زن و حمایت از کردهای آزادیخواه ترکیه در مقابل ارتش و دولت تروریست ترکیه با توجه به اینکه همه این سدها در کردستان ترکیه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
اون وقت ببین سر خودتون چی میاد. در ضمن ترکیه کردستان نداره
خوب ..........
اقدام ؟؟؟؟؟؟؟؟
حرف؟؟؟؟؟؟؟؟
همه گیر دادن به ترکیه کسی از اوضاع سد طبقه سوریه که 12میلیارد متر مکعب آب داره نمی پرسه یا از سد موصل در عراق با همان مقدار آب یا سد حدیثه با 8.5میلیارد متر مکعب .
ترکیه تنها با در تنگنا گذاشته شدن به قوانین احترام میگذارد دولتهای ایران وعراق و سوریه در اولین کار باید حریم هوایی خود را به روی تمام پروازهای که به انجا میروند ببندند واز راههای زمینی هم اعمال فشار کنند ترکیه از ضعف این دولتها در چند سال گذشته نهایت سود را برده ولی انچنان هم که فکر میکند قوی نیست فشار بهش بیاد 48 ساعته زمینگیر میشه چون قصد نابودی این سه کشور را دارد و باید بداند که همیشه مثل الان دنیا بکامش نخواهد چرخید
جمع رتبه برتری های کنکور آمده بودند تا با دانشگاه تهران آشنا شوند و تصمیم بگیرند در کدام دانشگاه زندگی جدیدشان را شروع کنند. از آنها سوال شد که چقدر به مهاجرت فکر می کنند، هم خودشان و هم اطرافیانشان. معدود افرادی بودند که دوست داشتند در ایران بمانند و زندگی شان را بسازند؛ ولی بسیاری فقط می‌خواستند بروند. این پاسخ‌های تکان دهنده را می‌بینید.
باید کشور ایران ترکیه افغانستان ترکمنستان آذربایجان ارمنستان گرجستان تاجیکستان قرقیزستان قزاقستان پاکستان همگی باید زیر یک پرچم و یک دولت بالادستی باشند و ایالات متحده ایران را تشکیل دهند همه چی دراتحاد است مثل ایالات متحده آمریکا
اگر ترکیه آب را بست باید ایران ‌و عراق یک قطره سوخت به این کشور ندهند هر عمل باید در مقابل یک عمل
اینقدر بشینید طبق معمول دست رو دست بزارید تا کار شونو بکنن وبعد دیگه هیچ غلطی نتونید بکنید افغانستان از اونور داره بهتون زور میگه ترکیه از اینور روسیه از شمال فقط شماها ناظر باشید
ترکیه از لحاظ ساختاری با داعش فرقی نمیکنه
می‌خواهی توران و تورکستان قدیم رو احیا کنی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی