بازدید 14360

ده دارویی که هرگز نباید با قهوه مصرف کرد

مطالعات نشان می‌دهند که قهوه ممکن است معده شما را تحریک کند و زمان لازم برای تولید غذا از طریق سیستم گوارش تان را تغییر می‌دهد. با این وجود، فنجان قهوه صبح شما همچنین می‌تواند با دارو‌هایی که ممکن است مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد و سرعت جذب آن را نیز در جریان خون تغییر دهد.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹ 20 August 2023

به گزارش تابناک به نقل از یاهونیوز،- اگر روز خود را با یک فنجان قهوه آغاز می‌کنید و بلافاصله پس از آن به دستشویی می‌روید این اثر رایج کافئین است. مطالعات نشان می‌دهند که قهوه ممکن است معده شما را تحریک کند و زمان لازم برای تولید غذا از طریق سیستم گوارش تان را تغییر می‌دهد. با این وجود، فنجان قهوه صبح شما می‌تواند با دارو‌هایی که ممکن است مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد و سرعت جذب آن را نیز در جریان خون تغییر دهد. این بدان معناست که نوشیدن قهوه همزمان با مصرف دارو‌های تان ممکن است بر میزان تاثیر آن اثرگذار باشد. در سال ۲۰۲۰ میلادی گروهی از محققان دارو‌های متعددی را بررسی کردند و این که چگونه قهوه بر آن دارو‌ها تاثیر می‌گذارد. آنان گزارش دادند که قهوه به طور قابل توجهی بر جذب، توزیع، متابولیسم و دفع بسیاری از دارو‌ها تاثیر می‌گذارد.

 تمام دارو‌ها تحت تاثیر قهوه قرار نمی‌گیرند. در ادامه اشاره خواهیم کرد که کدام دارو‌ها را همراه با قهوه مصرف نکنید:

داروی تیروئید
اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید غده تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند. این امر می‌تواند باعث افزایش وزن، خشکی پوست، درد مفاصل، ریزش مو و دوره‌های قاعدگی نامنظم شود. برای بسیاری از افراد لووتیروکسین یا سایر دارو‌های تیروئید برای کمک به تعادل هورمونی تجویز می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه همزمان با مصرف دارو‌های تیروئید می‌تواند میزان جذب دارو توسط بدن را کاهش دهد و اثربخشی دارو را برای شما کاهش دهد. این تاثیر کمی نیست. گزارش‌های موردی بیماران نشان می‌دهد که قهوه حتی می‌تواند جذب داروی تیروئید را تا بیش از نصف کاهش دهد.

داروی سرماخوردگی یا آلرژی
دارو‌های سرماخوردگی یا آلرژی توسط میلیون‌ها نفر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اغلب حاوی محرک‌های سیستم عصبی مرکزی مانند سودوافدرین هستند. قهوه همچنین یک محرک است. در نتیجه، با نوشیدن آن ممکن است علائمی مانند بیقراری و ناتوانی در خوابیدن را افزایش دهد. برخی از دارو‌های آلرژی مانند فکسوفنادین را نباید با قهوه مصرف کرد، زیرا می‌تواند سیستم عصبی مرکزی شما را بیش از حد تحریک کند و علائم بی قراری را افزایش دهد.

داروی دیابت
اگر قهوه خود را با شکر یا شیر مخلوط کنید می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود و بر عملکرد دارو‌های دیابت تان تاثیر بگذارد. علاوه بر آن، مطالعات نشان می‌دهند که کافئین ممکن است علائم را برای افراد مبتلا به دیابت بدتر کند.

براساس نتیجه مطالعه منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا نوشیدن هر آن چه مانند قهوه حاوی کافئین است می‌تواند سطح انسولین و قند خون شما را افزایش دهد. تحقیقات بیش تری باید در این باره صورت گیرد. با این وجود، محققان هشدار دادند که نوشیدن بیش از حد کافئین می‌تواند مدیریت قند خون را دشوار سازد و در نهایت خطر عوارض دیابت را افزایش دهد.

دیابت و پیش دیابت بسیار شایع هستند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیش از ۳۷ میلیون آمریکایی دیابت دارند و نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر به پیش دیابت مبتلا هستند. اکثر افراد اطلاعی درباره ابتلا به دیابت شان ندارند.

داروی آلزایمر
بیماری آلزایمر هفتمین علت مرگ و میر در آمریکا است و اکثر مبتلایان به آن افراد بالای ۶۵ سال هستند. این بیماری اختلالی در مغز است که منجر به از دست دادن عملکرد شناختی می‌شود و فکر کردن، به خاطر سپردن یا انجام کار‌های روزانه را دشوار می‌سازد.

دارو‌های آلزایمر مانند دونپزیل، ریواستیگمین و گالانتامین تحت تاثیر کافئین قرار می‌گیرند. کافئین موجود در قهوه سد خونی - مغزی را محکم می‌کند و می‌تواند میزان تاثیر دارو بر مغز را کاهش دهد. دارو‌های آلزایمر با محافظت از انتقال دهنده عصبی استیل کولین عمل می‌کنند و نوشیدن مقادیر زیاد قهوه این اثر محافظتی را مختل می‌کند.

داروی آسم
آسم یک بیماری مزمن است که ریه‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و راه‌های هوایی تان را ملتهب و تحریک می‌کند. این بیماری منجر به ایجاد مشکل در تنفس، سرفه و خس خس سینه و احساس سفتی در قفسه سینه می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به آسم از دارو‌های گشاد کننده برونش (نایژه) مانند آمینوفیلین یا تئوفیلین در طول تشدید بیماری استفاده می‌کنند.

گشاد کننده‌های برونش با شل کردن راه‌های هوایی کار می‌کنند و تنفس را آسان‌تر می‌سازد، اما عوارض جانبی‌ای مانند سردرد، بی‌قراری، درد معده و تحریک پذیری دارند. نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند خطر ابتلا به این عوارض جانبی را افزایش دهد. قهوه هم چنین می‌تواند میزان جذب و مفید بودن دارو برای بدن شما را کاهش دهد.

داروی پوکی استخوان
پوکی استخوان باعث نازک و شکننده شدن استخوان‌های شما شده و خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. میلیون‌ها نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند و این بیماری بیش‌تر در میان زنان شایع به ویژه زنانی که به یائسه‌گی زودرس دچار شده اند شایع است.

دارو‌هایی مانند ریزدرونات یا ایباندرونات از پوکی استخوان پیشگیری و درمان می‌کنند و نباید همزمان با قهوه مصرف شوند، زیرا اثربخشی دارو را کاهش می‌دهند. توصیه می‌شود این دارو‌ها را قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی مصرف کنید و قرص را صرفا با آب ساده بشویید. این به بدن شما اجازه می‌دهد تا مقدار کامل دارو را به حداکثر برسانید. هنگامی که قهوه را با این نوع دارو‌ها می‌نوشید اثربخشی آن می‌تواند بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.

دارو‌های ضد افسردگی
براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری از هر ده نوجوان و بزرگسال امریکایی یک نفر روزانه دارو‌های ضد افسردگی مصرف می‌کند. این دارو‌ها بیش‌ترین دارو‌های تجویزی برای بزرگسالان در دهه دوم و سوم زندگی هستند و مصرف آن در چند دهه اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این دارو‌ها می‌توانند به کاهش افسردگی یک اختلال خلقی که بر احساس و عملکرد شما تاثیر می‌گذارد کمک کنند.

قهوه می‌تواند بر نحوه استفاده بدن از دارو‌های ضد افسردگی تأثیر بگذارد. برخی از دارو‌ها مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اس سیتالوپرام و ایمی پرامین در صورت نوشیدن همزمان قهوه به خصوص مقادیر زیاد آن می‌توانند به طور متفاوتی متابولیزه شوند. قهوه می‌تواند مقدار دارویی را که توسط بدن شما جذب می‌شود کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهند که فلووکسامین به طور خاص اثرات جانبی معمول کافئین را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند علائمی مانند بی خوابی و تپش قلب ایجاد کند. بهتر است دارو‌های خود را مصرف کنید و قهوه را برای مدتی متوقف کنید.

دارو‌های ضد روان پریشی
دارو‌های ضد روان پریشی برای افرادی که با اسکیزوفرنی، شیدایی، اختلال افسردگی اساسی و سایر مشکلات سلامت روان زندگی می‌کنند مفید می‌باشند. تقریبا چهار میلیون آمریکایی هر سال از این دارو‌ها استفاده می‌کنند. دارو‌های ضد روان پریشی با مهار انتقال دهنده‌های عصبی خاص یا مسدود کردن گیرنده‌های مغز عمل می‌کنند.

دارو‌هایی که روان پریشی را درمان می‌کنند عبارتند از: فنوتیازین، کلوزاپین، هالوپریدول و الانزاپین. قهوه می‌تواند باعث شود بدن شما کمتر از مقدار معمول این دارو‌ها را جذب کند. در نتیجه، مدتی صبر کنید تا از فنجان قهوه صبحگاهی خود لذت ببرید. مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از این دارو‌ها در حضور قهوه به طور متفاوتی توسط بدن متابولیزه یا تجزیه می‌شوند. برای دریافت اثر کامل دارو آن را به جای قهوه با آب مصرف کنید.

داروی فشار خون
براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا ده‌ها میلیون آمریکایی با فشار خون بالا زندگی می‌کنند و برای بسیاری از آنان این فشار خون به خوبی کنترل نمی‌شود. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. این یک بیماری شایع، اما خاموش است، زیرا به ندرت علائمی را نشان می‌دهد.

بسیاری از افراد از دارو‌های فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می‌کنند که با کاهش ضربان قلب شما کار می‌کنند. این بدان معناست که قلب شما مجبور نیست برای پمپاژ خون به تمام سلول‌های بدن تان به سختی کار کند. با این وجود، نوشیدن قهوه همزمان با مصرف دارو‌های فشار خون مانند فلودیپین می‌تواند باعث جذب کمتر دارو توسط بدن شما شود. ممکن است از مزایای کامل دارو بهره‌مند نشوید.

ملاتونین
ملاتونین یک هورمون طبیعی است که بدن شما می‌سازد و به شما کمک می‌کند شب‌ها احساس خواب آلودگی کنید. این هورمون با غروب خورشید تحریک می‌شود و به مغز شما سیگنال می‌دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین هم چنین بدون نسخه به صورت مکمل فروخته می‌شود و به عنوان کمک کننده خواب استفاده می‌شود.

در مقابل، قهوه به عنوان یک محرک عمل می‌کند و باعث می‌شود احساس بیداری بیش تری کنید. کافئین موجود در قهوه دقیقا برخلاف ملاتونین عمل می‌کند و می‌تواند شما را هوشیارتر کرده و خوابیدن را دشوار سازد. نوشیدن قهوه می‌تواند تولید ملاتونین را در بدن شما مهار کند و این هورمون را کاهش دهد. اگر ملاتونین را همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید ممکن است یکدیگر را خنثی کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست