بازدید 12672
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

سامانه مودیان، بن بستی برای فراریان مالیاتی / جریان کالایی و مالی شفاف خواهد شد

کارشناس اقتصادی گفت: اجرای فاز اول سامانه‌ مودیان، یکسری داده‌ها در اختیار سیاست گذار قرار داد که‌ می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از رویکردهای مهم در زمینه‌ شفافیت مالی اشخاص حقوقی و حقیقی، به رفتار درآوردن اشخاص و مقابله با فرار مالیاتی است.
کد خبر: ۱۱۸۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴ 14 August 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نظام حکمرانی در ایران با مشکلاتی از قبیل ناعدالتی در اخذ مالیات، عدم شفافیت در حوزه جریان کالا، پایین بودن درآمد‌های مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه مواجه است.

به منظور حرکت در مسیر توسعه اقتصادی لازم است به تصحیح نظام مالیاتی کشور بپردازیم و با اخذ صحیح مالیات از مودیان در جهت بهبود شرایط گام برداریم. به باور کارشناسان، در حال حاضر افرادی که درآمد‌های بالایی دارند، اما دولت به اطلاعات آن‌ها دسترسی ندارد، به انحای مختلف از دادن مالیات طفره می‌روند. در عوض افرادی با درآمد‌های معمولی مانند کارمندان و تولیدکنندگان خرد مالیات می‌پردازند؛ بنابراین اصلاح ساختار مالیات گیری در کشور به نفع کلیت جامعه است. زیرا به اخذ مالیات از مودیان پردرآمد منجر و این مبالغ در راستای توسعه کشور به کار انداخته می‌شود.

در راستای حل مشکلات کشور در حوزه شفافیت جریان کالایی و مالیات گیری عادلانه، مجلس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را مصوب کرد. دولت نیز عزم خود را در راستای اجرای این قانون نشان داده است. در خصوص کمکی که این سامانه می‌تواند به حل مشکلات نظام مالیاتی کشور و افزایش شفافیت جریان کالایی در کشور بکند با امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی گفت‌وگویی ترتیب دادیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.

اقبالی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که سامانه مودیان یکی از رویکرد‌های مهم کشور در زمینه جمع آوری اطلاعات به شمار می‌رود و از اهمیت بالایی در فضای اقتصادی کشور برخوردار است، تصریح کرد: در این سازوکار قرار است مشاغل، کسب و کارها، شرکت‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی خدمات و کالایی را که می‌خواهند دریافت کنند، از طریق صورت حساب‌های رسمی به این سامانه منتقل کنند. همزمان تقاطع گیری با تراکنش‌های مالی که مرتبط با این موضوع انجام شده است، صورت می‌گیرد. با توجه به آنچه گفته شد، سامانه مودیان به منزله ایجاد یک سامانه داده محور است، برای شناسایی جریان کالایی هر یک از کالا‌ها و خدمات از مبدأ تا جایی که به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی در ادامه گفت: موضوع دوم این است که ببینیم سامانه مودیان چه تغییری برای کسب و کار‌ها ایجاد خواهد کرد. در پاسخ باید گفت که کسب و کار‌ها منوط به شفافیت می‌شوند و سامانه مودیان شفافیت بالایی را در جریان کالایی کشور برایمان ایجاد می‌کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در تیرماه ۱۴۰۱ شاهد رونمایی از سامانه مودیان بودیم و فاز اولش آغاز شد. دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و اشخاص حقوقی شامل شرکت‌های بزرگ و متوسط که تولید کننده کالا و خدمات هستند، باید به این سامانه متصل می‌شدند. چیزی حدود ۳۰۰ هزار عنوان مودی داریم که تا الان فقط ۲۰ تا ۲۵ هزار مورد به سامانه متصل شده اند. در صورتی که مودیان به این سامانه متصل نشوند، جریمه خواهند شد. تا تاریخ اول مهر ماه سال جاری، مهلت دارند که به سامانه بپیوندند. در اصلاح اخیری که مجلس انجام داد، تا اول دی ماه کسب و کار‌های خرد باید به این سامانه متصل شوند. برای کسب و کار‌های خرد می‌توانیم اطلاعات دستگاه‌های کارت خوان و حساب‌های فرد را برای مالیات گیری در نظر بگیریم.

اقبالی گفت: سامانه مودیان یک بستر است و نمی‌توانیم آن را با پایه‌های مالیاتی مقایسه کنیم و توقع داشته باشیم به افزایش درآمد‌های دولت منجر شود. نحوه استفاده از این بستر اهمیت دارد. بحث اصلی سامانه مورد بحث، ایجاد اطلاعات متقن مالی و جریان کالایی برای سیاست گذار است. سیاست گذار می‌تواند از این داده‌ها استفاده بهینه داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در بحث مالیات گیری به دنبال عادلانه سازی نظام مالیاتی کشور و شفاف سازی درآمد افراد هستیم. اجرای فاز اول سامانه مودیان یکسری داده‌ها در اختیار سیاست گذار قرار داد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. از طریق ساماندهی دستگاه‌های کارت خوان توانستیم تعداد زیادی از مشاغل خاص را به رفتار درآوریم. یکی از رویکرد‌های مهم در زمینه شفافیت مالی اشخاص حقوقی و حقیقی به رفتار درآوردن اشخاص و مقابله با فرار مالیاتی است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که فاز دوم سامانه مودیان تا تاریخ اول دی ماه سال جاری تکمیل شود. به این ترتیب، دیتا‌های متقنی داخل این سامانه وارد و کار اصلی بعد از آن شروع می‌شود. در ادامه تقاطع گیری با جریان مالی مشاغل را خواهیم داشت و درآمد افراد را تشخیص می‌دهیم. در نهایت شفافیت جریان کالایی را رقم می‌زنیم و مالیات گیری عادلانه تری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: شفافیت جریان کالایی در کشور که بر اثر راه اندازی سامانه مودیان، کامل محقق می‌شود، می‌تواند بستری برای افزایش پایه‌های مالیاتی مرتبط شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مجموع درآمد باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۸
از همه مهم تر اینه که میزان مالیات برای مشاغل نباید یکسان باشه -مشاغل سخت و زیان آور با یک فروشنده عطر یکسان هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
صد رحمت به حسن کلید ،چی میکنه این ابراهیم کمرشکن!
۸۰درصد اقتصاد کشور در اختیار نهادهای دولتی و حاکمیتی و خصولتی ها است حالا همه رو رها کردن چسبیدن به بخش خصوصی اون هم کسبه جزء. در اصل پرداخت مالیات هیچ شکی نیست ولی دولت اول از خودش باید شرول کند . تمام نهادها وقتی شفاف مالیات دادند بعد از آن تا ریال آخر از مردم مالیات بگیرید . حاکمیت جراحی اقتصادی را اول از خود باید شروع کند وگرنه هیچ نتیجه ای بجز نارضایتی عمومی نخواهد داشت
آخه کشوری که تحت شدیدترین تحریم های بین المللی قرارداره و هر روز هم یک سامانه به سامانه ها و کاغذ بازی هاش اضافه میشه و من باید به عنوان وارد کننده ده بار کالا رو بچرخونم تا بیارم تو کشور یا به عنوان صادر کننده هزار راه غیر قانونی رو برای گرفتن پولم انجام بدم چی اش میتونه شفاف باشه . وقتی میشه شفاف بود که ما در یک کشور و اقتصاد نرمال زندگی کنیم .و الا چیزی که تو این مملکت زیاد داریم سامانه است . اقتصاد و روش حکمرانی رو به سمت شفافیت ببرید لطفا . متاسفانه هیچ کدام از قانون گذاران ما تا حالا یک کار اجرائی نکردن تا بفهمن یک من ماست چقدر کره داره .
پول نفت کجا میره ؟!
مالیات کجا خرج میشه ؟!
عاقبت مردم تکلیف کشورشونو روشن می کنند. خیلی اینطور نمیمونه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
جبران کسری صندوق های بازنشسته و صدها میلیارد حقوق کارمندان... هزینه جاری اداره کشور و پروژه های عمرانی ریز و درشت و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
از نفت که دیگه به ما پول نمیدن ، فقط میشه تهاتر کرد اونم با دور زدن تحریم
این همه از مردم مالیات میگیرید صرف کجا میشه چرا ما هیچ تغییری در وضعیت شهرها نمیبینیم پروژه های عمرانی که اکثرا تعطیل هستن در ضمن مگه نفت سرمایه ملی نیست برای همه مردم هست مالیات از روی پول نفت بردارید
سامانه مودیان مالیاتی
سامانه جامع مالیاتی
سامانه ارزش افزوده
سامانه معاملات فصلی
سامانه جامع تجارت
سامانه جامع انبارها
سامانه جامع صورت های مالی
فقط یک اقتصاد ورشکسته و تکه پاره با تصمیم گیران چند پاره و ادارات موازی میتونن این همه خلاقیت نوین خلق کنند . طنز این سامانه های جامع در غیر متصل بودن به همدیگست . شما در یک کسب و کار کوچک فقط باید دو تا کارمند داشته باشی که از صبح بیان سامانه گردی کنند .
تکلیف فراریان مالیات که مشخص است ، متاسفانه اراده بر فشار بر همان بخش مالیات دهنده است .
مالیات را در کشوری میگیرند که درآمد و هزینه کشور کاملا شفاف باشه.
صورت وضعیت درآمد و هزینه نفتی که متعلق به ملت هست را هیچوقت اعلام نمیکنند و اساسا متعلق به خودشون میدونند و هر چور دوست دارن مصرف میکنند. یعنی عملا ثروت این مملک و مردم را به تاراج میبرن و هیچکس اجازه اعتراض نداره
پس باید به هر شکلی از پرداخت به این افراد به اسم مالیات یا هر چیز دیگر اجتناب شود.
دولت دست در جیب ملت
خدا کنه دولت در شفافیت مالی دقیق و درست عمل کنه و مالیات را بجا و کاملا درست از همه اشخاص حقیقی و حقوقی و کاملا عادلانه دریافت کنه. منتهی استثنا در کار نباشه. البته مالیات هم در راه منافع ملی مصرف شود. هیچ کس از حساب و کتاب درست بدش نمیاد. حالا ببینیم دولت چکار میکنه؟؟؟؟ تا باحال بجز فلاکت و گرانی چیزی بیشتر عاید مردم نشده است.
اونایی که باید مالیاتهایه کلان بدن که اصلا فرار نمیکنن!!!هستن و میگن ما مالیات نمیدیم هرکی جرات داره بیاد بگیره
از مالیات آستان قدس چه خبر؟
متاسفانه این سامانه اشکالات فنی زیادی دارد و هیچکس هم پاسخگوی ممشکلات ریز و درشت آن نیست. من متصدی مالی یکی از شرکتهای بیمه کشور هستم.. از شهریور سال گذشته تا کنون نتوانسته ایم یک جلسه با متصدیان این سامانه داشته باشیم و در مورد مشکلات مختلف طراحی صورت گرفته و عدم تناسب آن با نیازمندیهای صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور با آنها صحبت کرده و به راهکار برسیم. خیلی راحت کردن خودشون رو و میگن همینه که هست. سازمان امور مالیاتی لطفا پاسخگو باشد تا این سامانه راه اندازی شود.
قرار بود عملکرد و دارایی مسئولان کشور شفاف شود , حالا دارند دارایی و عملکرد مردم را تحقیق میکنند.
من سوال کردم میگن باید پنج میلیون تومان بدی تا نرم افزارشو روی سیستم نصب کنی ، آیا این منطقی است ، اگر اداره مالیات این نرم افزار را برای دریافت مالیات به اصناف رایگان بده آیا بهترنیست؟
کاش این شفافیت برای مسئولین ریز و درشت دولتی ,...هم اعمال میشد!!!!!
از اتباع افغانی هم مالیات بگیرید و بدون مجوز هارو از ایران اخراج کنید
امیدوارم طرح حمایت از مستاجرین و کنترل قیمت مسکن و اجاره هم زودتر یک بن بست برای فرار برخی ایجاد کند.انشالله
مالیات نه اینجوری میشه نه اینجوری مالیات داریم بخور بخور دیکه بدبخت شدیم ما به نون شب محتاج هستیم به مارحم کنید
با وجود ممیزان رشوه بگیر هیچ چیز درست نمیشود. مشکل سامانه نیست. مشکل عدم برخورد با فساد است.
حتی اگر تورمو پنجاه درصد هم حساب کنیم یعنی نیمی از سالو ما رایگان داریم کار میکنیم و بابتش مجبور به پرداخت مالیات هم هستیم دولت از سر استیصال از اشخاصی داره مالیات میگیره که از ناچاری نمیتونند خدمات پزشکی دریافت کنند آدمی که یه دندون سالم تو دهنش نداره مالیات دادنش یه تراژدی تلخه
امیدوارم مجلس انقلابی بعدی انقلابی در گرفتن مالیات ایجاد کند کشور ظرفیتهای بسیار بیشتری برای گرفتن مالیات دارد و از بسیج هم باید برای گرفتن مالیات کمک گرفته شود و بخشی از مالیات به بسیج داده شود در هر محلی مسجد با کمک بازوی بسیج می تواند در گرفتن مالیات مرکزیت داشته باشد و اموال فراریها و ضد انقلاب مصادره شود سکوهای اینترنتی که در خدمت نظام نیستند هم باید مصادره شوند
سلام میدونید چرا عقب گرد میکنیم .چون تصمیمات یک شبه و یک نفره ست .رییس دستگاه تصمیم میگیره معاونان بخاطر موقعیت کف می زنند .رییس دچار توهم میشه نهایتش میشه سامانه مودیان.عزیزان من در یک فروشگاه بزرگ ۱۰ الی ۱۲ درصد سرقت طبیعیه و اصلا مدیر فروشگاه بدنیال کشف اون نیست بلکه تمرکز میکنه روی فروش در جامعه ما خبری از اقتصاد چابک نیست شما سرمایه دار پولدار تصمیم میگیری یه بنکداری )عمده فروشی(تاسیس کنی باید دو نفر استخدام کنی فقط سامانه ها رو کنترل کنن و به امید پنج تن به ماه ششم نرسیده ورشکسته و راهی دادگاه و پاسگاه میشه.
مالیات بر واردات مواد اولیه
مالیات بر کرایه کامیون حمل مواد اولیه از گمرک تا کارخانه
مالیات تولید کننده
مالیات بر کامیون حمل کالا از تولید کننده به نماینده پخش
مالیات بر عمده فروش کالا
مالیات خرده فروش کالا
مالیات ارزش افزوده
مالیات شاپرک کارتخوان و...
کالا برای این گران میشود چند درصد کالا به جیب دولت میرود تورم را دولت دامن میزند و تاوان گرانی کالا را مردم میدهند
یه فاکتور می فروشیم دو طرف یه روز کامل تو سر هم می زنم که تو این سامانه ثبتش کنم و این وسط چند تا شرکت واسط کیفش رو می برن
عدالت مالیاتی درتبریز مالیات موبایل فروشان وزرگران بامغازه های بزرگ کمتراز بقال سرکوچه چرا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست