بازدید 73520
استراتژی فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس که عراقی‌ها را شوکه کرد

علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو

من در اثنای عملیات خرمشهر به عواملی برخوردم که تا حدودی در آزادسازی آن شهر سهیم بودند. این عوامل و عناصر در هر نبردی پایه و اصول هستند. نیرو‌های اسلامی با به‌کارگیری آن عوامل توانستند دنیا را غافلگیر کنند و معادله جنگ را به نفع خود تغییر دهند، زیرا نبرد خرمشهر یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌ها در تاریخ معاصر است؛ این عملیات پشت صدام را شکست.
کد خبر: ۵۰۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳ 20 May 2021
یکی از فرماندهان ارتش بعث عراق با اشاره به شوکه شدن عراق از استراتژی که توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس برای فتح خرمشهر و پس زدن بعثی‌ها از جنوب ایران در عملیات بیت المقدس در پیش گرفت، نسبت به ابعاد این استراتژی و تاثیر آن در رقم خوردن این فتح بزرگ سخن به میان آورد.
 
به گزارش «تابناک»؛ عملیات بیت‌المقدس، یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های نظامی تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌های تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود. ۱۳۰ هزار رزمنده ایرانی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، عملیاتی را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید و این روز‌ها مصادف با آخرین روز‌های این عملیات غرورآفرین است.

علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو

پس از پیشروی سریع رزمندگان ایران، نیروهای عراقی که شوکه شده بودند، مجبور به عقب نشینی از خرمشهر شدند تا در قالب عملیات دفاعی تلاش کنند دست کم مناطق اشغالی کمتری را از دست بدهند یا مواضعی را پس بگیرند. در اول خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع نمود. با وجود گستردگی این پاتک، نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت کنند و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود را آزاد نمودند. در هنگام شکست نیروهای عراقی بیش از ۱۹۰۰۰ سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. ایرانی‌ها همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی را به غنیمت گرقتند.
 
این عملیات به قدری بزرگ بود که پس از سال‌ها هنوز ناگفته‌های بسیاری برای آن وجود دارد تا جایی که بسیاری از فرماندهان عراقی نیز در این باره سخن گفته و مقاله‌ها نوشته‌اند که از زوایای مختلف به این موضوع پرداختند. همچنین علل مختلفی برای پیروزی ایران بیان کرده‌اند که یکی از مهم ترینش استراتژی طراحی شده توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که عراقی‌‌‌ها را شوکه کرده بود و یکی از مهم ترین دلایل این فتح بیان شده است.
 
علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو

سرهنگ ستاد فکری حسین از فرماندهان نظامی عراق در زمان دفاع مقدس علل این موفقیت را برشمرده و در ابتدا و مهم ترین عامل را راهبرد نظامی نظامی ایران تلقی کرده که با ابتکار عمل فرماندهی سپاه در دوران دفاع مقدس طراحی و به همت فرماندهان دلاور و رزمندگان سلحشور ایران به اجرا درآمد.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید علل این پیروزی از منظر «سرهنگ ستاد فکری حسین» از فرماندهان عراقی است: در ادبیات و عرف نظامی اصولی وجود دارد که تمام ارتش‌ها به عنوان شیوه‌ها و اسلوب رزم به آن‌ها تکیه می‌کنند. من در اثنای عملیات خرمشهر به عواملی برخوردم که تا حدودی در آزادسازی آن شهر سهیم بودند. این عوامل و عناصر در هر نبردی پایه و اصول هستند.

نیروهای اسلامی با به‌کارگیری آن عوامل توانستند دنیا را غافلگیر کنند و معادله جنگ را به نفع خود تغییر دهند، زیرا نبرد خرمشهر، یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌ها در تاریخ معاصر است؛ این عملیات پشت صدام را شکست. بعد از آزادسازی خرمشهر ما تظاهر به توانمندی و پیروزی می‌کردیم، اما واقعیت اینکه پیروزی در خرمشهر و در شب آزادسازی آن به دست نیروهای اسلامی رقم خورد. منظور پیروزی در همه نبردهاست.علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو

اما نیروهای اسلامی چگونه موفق شدند خرمشهر را آزاد سازند؟

به نظر ما عوامل مهمی وجود دارد که نیروهای اسلامی هنگام آماده شدن برای عملیات آن را در نظر گرفتند. این عوامل در موارد زیر نمایان است؛

۱ـ در عملیات پیشروی به سوی خرمشهر از عنصر غافلگیری به شکل مناسب استفاده شد. فرماندهی ما تصور می‌کرد که نیروهای اسلامی از سمت شهر پیشروی (حمله) خواهند کرد؛ اما نیروهای اسلامی پس از آنکه اقدام به کاهش سطح آب کردند، از طریق منطقه طاهری پیشروی و به این ترتیب، ما را غافلگیر کردند. این عملیات در حالی انجام شد که نیروهای ما از آن اطلاعی نداشتند.

۲ـ نیروهای اسلامی در استتار منطقه عبور موفق بودند؛ همچنین آن‌ها در عملیات احداث پل‌ها، مخفیانه و در سطحی وسیع موفق بودند.

۳ـ عملیات عبور دقیق و خارج از برد توپخانه‌ها و خمپاره‌ها انجام گرفت. این واقعیت نشان می‌دهد که نیرو‌ها با انضباط و مطیع فرماندهانشان بوده‌اند.

۴ـ نیروهای اسلامی پس از عبور به خاطر برخورداری از روحیه بالا، موفق شدند لایه دفاعی خط اول را پشت سر بگذارند و جاده خرمشهر ـ اهواز را تصرف کنند.

۵ـ نیروهای اسلامی هنگام پیشروی همه توان خود را متمرکز بر یک محور نکردند، بلکه در یک زمان از محورهای مختلفی استفاده کردند.

آن‌ها با رخنه در شمال خرمشهر در وضعیت بسیار مناسبی قرار گرفتند و موفق شدند آن رخنه را توسعه بدهند و به سوی مرکز شهر پیشروی کنند.

۶ـ نیروهای ما پس از آنکه از مرکز شهر بیرون رانده شدند، در خارج از شهر موضع گرفتند. این شرایط موجب شد، نیروهای ما بدون غذا، مهمات و سوخت بمانند. از این روی، در وضعیت مصیبت باری قرار گرفتند. البته این شرایط در پی عقب‌نشینی نیروهای ما از مواضع اصلی پیش آمد. نیروهای اسلامی هم از این موقعیت به نفع خود استفاده کردند و نیروهای عراقی را در محاصره کامل خود درآوردند، به نحوی که دیگر هیچ راهی برای آن‌ها نمانده بود؛ یا باید تسلیم می‌شدند یا مرگی سخت در انتظار آن‌ها بود.

در سایه این عوامل خرمشهر به دست نیروهای اسلامی آزاد شد. این افکار و نظریه‌ها محصول بررسی و تحقیق نبرد خرمشهر از ابتدا تا پایان آن به طور اختصاصی است. حق در صورتی که در پی آن طالبانی باشد از بین نمی‌رود.

فیلمی که در ادامه می‌بینید، گزارشی تصویری از عملیات آزادسازی خرمشهر و اتفاقات آن دوره است.
 
تعداد بازدید : 9809
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۱۶
خیلی خوب هست اگر بیشتر به اتفاقات جنگ از نگاه عراقی ها و فرمانده های آن بپردازید. به خصوص فکر می کنم آرشیو تلویزیون و روزنامه ها عراقی در آن زمان خواندنی ودیدنی باشه.
بنام خدا
موفقیت در عملیات آزاد سازی خرمشهر فقط یک دلیل داشت
" خرمشهر را خدا آزاد کرد "
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
نمیدونم چرا برخیها منفی دادند
امام خمینی رحمةالله علیه پس از آزاد سازی خرمشهر فرمودند:
خرمشهر را خدا آزاد کرد
از کسانی که منفی داده اند سؤال میکنم آیا غیر از اراده و خواست خداوند قادر متعال میشد با دست خالی خرمشهر را آزاد کرد؟
آیا شهدا برای چیزی غیر از خدا رفتند و یا صرفا ایمان به خداوند نبود که این فتح را نصیب ما کرد؟
فکر کنید
ایمان داشته باشید به خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
ناراحت نشو بعضی ازقدرت خدا غافلند
بله درست است خدا خرمشهر را آزاد کرد اینطور خدا خرمشهر را آزاد کرد که دید بندگان مخلص ( چه کشوری ، چه لشکری ، چه رئیس بانک ، چه کسبه ، چه مردم عادی )))))) همه یک دل بدون کلک هم دل هم قسم شدیم و خدا هم کمکان کرد و خرمشهر آزاد شد نه حالا که مردم سر هم کلاه می گذارند ، بانکها سر مردم با نزولهای وحشتناک کلاه میگذارند البته منظور عزیزان کشوری و لشکری نیست ققط و فقط منظورم مردم ، بانکها ، بنگاه ها ، خصوصا بنگاه های تولیدی است که بنا و اساسشان با زمان آزادی خرمشهر کمی فرق کرده . باید مثل اوائل انقلاب همه با هم همدل شویم وگر نه نه که خرمشهر بلکه کل خاک کشورمان را نامحرمان داعشی و آمریکایی و .... به یغما خواهند برد.
پاسخ ها
رضایی نژاد از همدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
نامدارعزیز.....لطفا بدون علم واطلاع اظهار نظر نفرمایید!
آیا میدانید قیمت تمام شده پول برای بانکهای کشورمان چند در صد است ؟
آیا میدانید چند درصد سپرده های مردم نزد بانکها گران قیمت است ؟
آیا میدانید چه میزان ازدرآمد بانکها صرف هزینه های بهره ای وغیر بهره ای و امور عام المنفعه و.......میگردد؟آیااز میزان مطالبات معوق بانکها اطلاعات وآماری در اختیار دارید؟
آیا میدانید بانکها طی سال چه مبالغی رابرای مطالبات مشکوک الوصول هزینه می کنند؟
آیا می دانید بسیاری از شعب بانکها بدلیل استمرار خدمات در مناطق محروم زیان ده می باشند؟
شمادرسال چه میزان از وقتتان را صرف مطالعه متون ومقالات اقتصادی می نمایید؟
لطفا کمی بیشترتحقیق فرموده و وضعیت فعلی بانکهارا با گذشته مقایسه بفرمایید....!
منتظر اظهار نظر بعدی جنابعالی هستیم......
باسپاس..............
منظور از نیروهای اسلامی همان ایرانی هست دیگه . مگه نه؟ ...... ضمن تبریک آزادی خرمشهر عزیز و پیروزی رزمندگان ایرانی بر ارتش عراق ، و ادای احترام به همه دلاوران ایرانی که با جانفشانی نگذاشتند ذره ای از خاک ایران عزیزمان لگدمال دشمن متجاوز گردد
روح شهدای ازادی خرمشهر شاد باد من ۲۱ سال داشتم عملیات بودم...خدا کمک کرد
خرمشهر را بندگان خدا باذن خدا آزادکردند.
نصرت الهی پس از حضور در میدان رزم و پوشیدن لباس جهاد و اخلاص و دعای مردان خدا و آموزش ، تلاش برنامه ریزی و جهاد نازل می شود
با سلام لطفا دلیل ناکامی ها را هم بفرمایید صحبت از پیروزی فقط باعث غرور میشود ولی از شکست است که انسان درس پیروزی می گیرد
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ما موجیم آرامش ما در عدم ماست
سالروز آزادسازی خرمشهر تهنیت باد،به إذن خدا وتلاش رزمندگان وازجان گذشتن شهدای گرانقدرمان خرمشهرآزادشد،وهمانگونه داعش نیزسرنگون گردد،ان شاالله.
درود خدا به روان پاک شهدای خرمشهر
با سلام: خداوند تمامی شهدای جنگ ،امام شهدا را با امام حسین (ع) محشور بگرداند .
هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین؛ او کسی است که تو را به نصرت خویش و مومنان نیرو بخشید» (انفال/ 62)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل