بازدید 17233

در انتظار بارش شهاب سنگی سال باشید

علاقه مندان پدیده های نجومی می توانند در شب های پیش رو شاهد یکی از زیباترین و بهترین بارش های شهاب سنگی باشند که پیش بینی می شود در ساعات اوج خود با دیده شدن ده ها مورد شهاب سنگ همراه باشد.
کد خبر: ۱۱۸۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰ 09 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از سیناپرس، طی شب های پیش رو پدیده بارش شهابی Perseid در نیمکره شمالی قابل مشاهده بوده و پیش بینی می شود این بارش طی شنبه شب تا اوایل صبح یکشنبه به اوج خود رسیده و حتی نمایشی چشمگیرتر از سال گذشته داشته باشد. در سال ۲۰۲۲ به دلیل تقارن این پدیده با ماه کامل، نور در آسمان شب زیاد بوده و دیدن شهاب سنگ ها با اختلال همراه بود اما برای امسال شرایط بهتری پیش ‌بینی می‌ شود، زیرا تنها یک هلال ماه باریک نزدیک به پایان شب در آسمان طلوع خواهد کرد.

گفتنی است اکثر ناظرین باید بتوانند بین ۴۰ تا ۶۰ ستاره در ساعت را مشاهده کنند و در مکان‌ های تاریک و بدون آلودگی نوری، این تعداد می‌ تواند به ۱۰۰ شهاب در ساعت برسد.

انجمن شهاب سنگ آمریکا در این رابطه توضیح داد: برای مشاهده موفقیت آمیز پدیده بارش Perseids، پیشنهاد می شود از یک منطقه روستایی امن که تا حد امکان تاریک است، آسمان را تماشا کنید. به طور کلی هر چه آلودگی نوری محیط کمتر بوده و هر چه تعداد ستاره های بیشتری را بتوانید ببینید، شهاب های بیشتری نیز قابل مشاهده خواهند بود.

به گفته منجمین، برخی از شهاب‌ها ممکن است اندکی پس از تاریک شدن هوا طی  شب های آینده در آسمان دیده شوند، اما بهترین فعالیت این پدیده تا نیمه دوم شب انجام نخواهد شد زیرا نقطه تابشی بارش فوق در شمال شرقی آسمان رخ خواهد داد که از ساعت ۲ نیمه شب به بعد دیده می شود.

گفتنی است ترکیبی از شب‌های گرم مرداد با بارش شهاب ‌ها موجب شده که پدیده Perseids به عنوان بهترین بارش شهابی سال معرفی ‌شود. اگر چه در نقطه مقابل، بارش شهابی Geminid در زمستان معمولاً نسبت به Perseids شهاب سنگ های بیشتری دارد، اما آب و هوای زمستانی در مقایسه با رویداد تابستانی بسیار متفاوت بوده و در زمستان احتمال وجود ابر بسیار زیاد است که در دیدن این پدیده اختلال ایجاد می کند.

 بارش شهابی بعدی، اوریونید است که در شب ۲۰ اکتبر تا اوایل صبح ۲۱ اکتبر (۲۸ و ۲۹ مهر ماه) به اوج خود می رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار