بازدید 2777

خطرات کاهش سطح املاح بدن در تابستان

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور درباره خطرات کاهش سطح املاح در بدن به دنبال بروز گرمازدگی هشدار داد و گفت: تمام واکنش‌های بدن و عملکرد سلول به سلول ما وابسته به سطح سدیم و پتاسیم بدن است که حتی تغییرات اندک در آن، بدن را دچار علائم شدیدی خواهد کرد؛ پس باید مراقب باشیم در جایگزین کردن مایعات همراه با آب،‌ نمک هم مصرف شود.
کد خبر: ۱۱۸۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 07 August 2023

به گزارش «تابناک»، دکتر حسن نوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که فیزیولوژی بدن انسان قابلیت سازگاری با دمای بالا را نداشته باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال مردم در کشورهای اروپایی با تجربه گرمای نه چندان زیاد دچار مشکلات سلامتی می‌شوند که این به علت ناسازگاری بدن آنها با شرایط جدید است و در مورد مردم ما هم افزایش دمای بی‌سابقه و موج گرما می‌تواند مشکل آفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه گرمازدگی در برخی گروه‌های سنی و برخی گروه‌های جامعه بیشتر است، بیان کرد: مثلا پرخطرترین گروه مادران باردار هستند؛ چرا که حجم زیادی از خون و مایعات بدن‌شان صرف نگهداری از جنین می‌شود و بدن می‌خواهد جنین را در شرایط خوبی نگه دارد که با این اتفاق مادر در خطر بیشتری قرار می‌گیرد. گروه دوم در خطر، اطفال هستند زیرا نسبت آب به کل وزن بدن در آنها بیشتر از بزرگسالان است و این سبب می‌شود احتمال گرمازدگی افزایش یابد.

او گروه پرخطر بعدی در معرض گرمازدگی را سالمندان معرفی کرد و افزود: در این گروه به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای و مصرف داروهای خاص ممکن است برخی در درک دمایی دچار اختلال شوند و این سبب می‌شود دچار گرمازدگی شوند. بدن سایر افراد هم به دلیل شکلگیری موج گرما به یکباره، قادر به سازگاری نیست و این سبب می‌شود در خطر گرمازدگی باشند؛ هرچند که این خطر نسب به سایر گروه‌ها کمتر است.

نوری به علائم گرمازدگی اشاره کرد و گفت: ضایعات پوستی، عرق‌سوز شدن، گرفتگی عضلات، اسپاسم عضلات و... رخ می‌دهد و نشان از پیشرفت گرمازدگی دارد. در این شرایط باید کاری کنیم که از ادامه ماجرا جلوگیری کنیم. گرمازدگی شدید به صورت خستگی، تب، بی‌حالی، تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، افت سطح هوشیاری،‌ تشنج و در نهایت مرگ شود.

وی توصیه کرد: از مردم می‌خواهیم تا جای ممکن از منزل خارج نشوند و در محیط‌های خنک بمانند و ترجیحا زیر نورآفتاب فعالیت نکنند. در صورتی که مجبور به حضور در بیرون از منزل هستند نیز حتما از مایعات کافی استفاده کنند. اکیدا توصیه می‌کنیم خانواده‌ها اجازه ندهند فرزندان‌شان در ساعات اوج گرما در کوچه و خیابان تردد کنند.

هشدار ماندن کودکان در خودرو در بسته در تابستان

او نسبت به ماندن کودکان در خودرو در بسته و فاقد تهویه در هوای گرم تابستان هشدار داد و تاکید کرد: متاسفانه این اتفاق چندین بار رخ داده است که خانواده کودک‌شان را در خودرو تنها گذاشتند و حتی برای مدت کوتاهی رفتند و پس از بازگشت متوجه شدند که کودک به دلیل گرمازدگی جان خود را از دست داده است. این موارد به سادگی قابل پیشگیری است و خانواده‌ها باید آگاه باشند.

معاونت آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور نسبت به تنها رها کردن سالمندان در منزل هم هشدار داد و گفت: ممکن است سیستم سرمایشی منزل خراب شود و سالمند هم به دلیل شرایطی که دارد به درستی متوجه گرمای هوا نشود و دچار گرمازدگی شود. باید مراقب باشیم و هرچند ساعت یکبار به این افراد سر بزنیم.

وی افزود: در زمان گرمازدگی انسان شروع به تعریق می‌کند که همزمان با این اتفاق آب و املاحی همچون نمک از بدن دفع می‌شود. تمام واکنش‌های بدن و عملکرد سلول به سلول ما وابسته به سطح سدیم و پتاسیم بدن است که حتی تغییرات اندک در آن، بدن را دچار علائم شدیدی خواهد کرد پس باید مراقب باشیم در جایگزین کردن مایعات همراه با آب،‌ نمک هم مصرف شود. راه ساده این است که از پودر ORS، دوغ، شربت آبلیمو و... در کنار آب استفاده کنیم.

او در پاسخ به این سوال که در شرایط افزایش دما روزی چند لیوان آب باید نوشیده شود؟، گفت: پایه ۶ تا ۸ لیوان آب در هر روز برای تابستان در شرایطی که در منزل باشیم، مناسب است. مصرف مایعات فراوان تنها برای برخی بیماران قلبی محدودیت دارد که پزشک معالج آنها قطعا به آنها هشدار داده است. درصورت خروج از منزل نیز به میزانی که تعریق می‌کنیم باید مایعات بیشتری مصرف کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی