بازدید 5084

ثبت هم‌زمان انفجار خورشیدی در زمین، ماه و مریخ

ذرات پرانرژی که از طریق این رویدادها به سمت زمین پرتاب می‌شوند، می‌تواند برای انسان‌ها و وسایل الکترونیکی خطرناک باشد.
کد خبر: ۱۱۸۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲ 07 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از دیجیاتو، در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱، انفجار عظیمی از پلاسما و ذرات مغناطیسی با فوران‌کردن از خورشید، زمین، ماه و مریخ را در تابش خود غرق کرد. نکته قابل‌توجه اینکه برای اولین‌بار در تاریخ، ابزارهای مستقر در زمین، ماه و مریخ این رویداد را به‌طور هم‌زمان ثبت و اندازه‌گیری کرده‌اند.

در مریخ، مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (TGO) آژانس فضایی اروپا و مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا هجوم این ذرات پرانرژی را ثبت کرده‌اند. در ماه، این ذرات توسط مدارگرد Chang'e-۴ اداره ملی فضایی چین و مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) برداشت شده است. روی زمین نیز ماهواره Eu:CROPIS مرکز هوافضای آلمان آن را در مدار پایین زمین شناسایی کرده است.

امتیاز زمین نسبت به مریخ و ماه: میدان مغناطیسی

 

خروج جرم از تاج خورشیدی از دید رصدخانه سوهو

ذرات پرانرژی که از طریق این رویدادها به سمت زمین پرتاب می‌شوند، می‌تواند برای انسان‌ها و وسایل الکترونیکی خطرناک باشد. بااین‌حال، میدان مغناطیسی زمین در مقابل این فوران‌های خطرناک خورشید به‌عنوان یک سپر عمل می‌کند، اما ماه و مریخ فاقد این محافظ هستند، یعنی تشعشعات بیشتری به سطح آن‌ها می‌رسد.

شناسایی و درک این رویدادها که از آن‌ها به‌عنوان خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) یاد می‌شود، برای اکتشافات فضایی آینده، ازجمله مأموریت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ارسال فضانوردان به مریخ و ساخت یک پایگاه علمی در ماه بسیار مهم است.

این تشعشعات می‌تواند برای فضانوردان خطراتی را به‌همراه داشته باشد. قرارگیری در معرض دوزهای بالای اشعه می‌تواند منجر به تحریک پوست، حالت تهوع، اختلالات خواب، ضعف سیستم ایمنی و حتی سرطان شود. حتی در موارد حاد می‌تواند باعث سوختگی و زوال عصبی شود.

«کالین ویلسون»، دانشمند پروژه ExoMars TGO در بیانیه‌ای گفت: «تشعشعات فضایی می‌تواند خطری مهم برای اکتشافات ما در سراسر منظومه شمسی ایجاد کند. به لطف داده‌هایی که در مأموریت‌هایی مانند ExoMars به دست آمده، می‌توانیم برای بهترین روش محافظت از کاوشگران فضایی خود آمادگی داشته باشیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی