بازدید 2659
۲

تمایل کارگران به اشتغال در مشاغل کاذب

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی کارگران را به سمت مشاغل کاذب و دلالی هدایت کرده است گفت:بخش زیادی از درآمد کارگران صرف مسکن می شود, طبیعی است که کارگران تمایلی به سمت اشتغال با حقوق وزارت کار نداشته باشند.
کد خبر: ۱۱۸۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶ 06 August 2023

به گزارش «تابناک»، اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به عدم همخوانی آمارهای تورم با واقعیت های جامعه گفت: متأسفانه یکی از دلایلی که مشاهده می کنیم در برخی از فرصت های شغلی کار است؛ اما نیروی کار نیست, بحث حقوق و دستمزد است.

وی با اشاره به حضور شرکت های تأمین نیرو و واسطه در مسیر اشتغال افزود: در دوره ای از زمان به بهانه کوچک سازی دولت بحث شرکت های پیمانکاری مطرح شد. اما با توجه به تأکید رهبری برای مبارزه با فساد اقتصادی بهتر است که این شرکت ها حذف شود.

 وی با بیان اینکه اگر مسئولان به این نکته مهم یعنی مبارزه با فساد اقتصادی توجه کنند بخش زیادی از مشکلات کارگران و کارفرمایان حل می‌شود افزود: در جامعه کارگری و کارفرمایی از نزدیک مافیای قدرت و ثروت را لمس و با آن‌ها مبارزه می‌کنیم. کارفرمایان در بخش تأمین مواد اولیه با همین مشکل مواجه‌اند و مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دستمزدی که وزارت کار برای کارگران تعیین کرد, جوابگوی زندگی آنها نیست گفت: به همین دلیل است که کارگران ترجیح می دهند به جای اینکه در یک واحد تولیدی مشغول کار شوند, به سمت مشاغل کاذب و دلالی بروند, چرا که سود بیشتری دارد.

 رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه تقریباً‌ در تمام محیط های کاری قراردادها به صورت موقت است و این باعث دلسردی نیروی کار می شود افزود: اینکه عده ای می گویند بهره وری در نیروی کار ایرانی پایین است یک دروغ است. شرایط کار کردن برای کارگران به قدری سخت است که حدود 8ساعت کارگر جرأت نشستن برای حتی چند دقیقه را هم ندارد.

 شوکت گفت: مشاغل کاذب درآمد بیشتری از درآمد تعیین شده کارگران تحت پوشش قانون کار دارد, با هزینه هایی که کارگران برای بحث مسکن دارند, بخشی از حقوقشان صرف هزینه مسکن می شود. بنابراین ترجیح می دهند مشاغل کاذب را انتخاب کنند.

 وی با اشاره به اینکه کارفرمایان به شرایط سخت و دشوار کارگران پی برده اند گفت: دولت اگر امسال در مسائل کارگران دخالتی نکرده بود, روند تعیین دستمزد بسیار بهتر از شرایط فعلی می شد. دولت به خاطر مسائل و مشکلات خودش, تصمیمات خود را به کارفرمایان هم تحمیل کرد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی گفت: با توجه به فشاری که بر معیشت کارگران وجود دارد,‌ اولویت کارگران در شرایط فعلی درآمد است تا بیمه. سیاست های اقتصادی کشور در راستای کمک به مشاغل دلالی محور است. سود در سرمایه گذاری بر مسکن, بورس, سکه و ... است. طبیعی است که کارگران برای زندگی بهتر تلاش کنند و به ناچار به سمت مشاغل دلالی بروند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲
نابودی کامل قشر کارگری در این دولت
سلام تابی جون
تو این اوضاع نابسمان اقتصادی کار کردن برای شرکتها و کارخانجات وقت تلف کردن هست.
قبل از اینکه حقوق رو بدن بیمه ومالیات کسر میشه . بدون هیچ فایده ایی .
باید تو اسنپ کار کرد و یا دلالی که از بیمه مالیات خلاص بشن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی