طوفان خورشیدی اینترنت جهان را مختل می کند؟

در هفته‌ های اخیر داستان‌های آخرالزمانی درباره اینترنت وای فای در رسانه های اجتماعی منتشر شده است. این روایت ها و ادعاها تا چه اندازه صحت دارند؟
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹ 04 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فرارو، داستان‌هایی درباره یک "آخرالزمان اینترنتی" قریب‌ الوقوع در هفته‌های اخیر در سراسر رسانه‌ های اجتماعی دست به دست می ‌شود که ظاهرا با گزارش‌ های گمراه‌ کننده درباره ارسال کاوشگر ناسا به منظور جلوگیری از طوفان ویرانگر خورشیدی و همچنین تفسیرهای نادرست از مقاله منتشر شده توسط آن آژانس فضایی آغاز شده است. ناسا اما کاوشگر خورشیدی پارکر را در واقع برای مطالعه خورشید راه اندازی کرده نه آن که گوشی های تلفن همراه ما را از خورشید نجات دهد. در واقع، وقوع یک آخرالزمان اینترنتی برای ویران کردن ارتباطات آنلاین مان در حال حاضر به اندازه انتشار آلبوم دیگری از ریحانا نزدیک نیست! به نوشته "واشنگتن پست" درجاتی از تداخل ارتباطی آسمانی یک احتمال واقعی است و از نظر فنی می ‌تواند در نتیجه یک "طوفان خورشیدی قوی که به زمین برخورد کند" در آینده ایجاد شود.

طوفان خورشیدی چیست؟

به گزارش ویک، طوفان خورشیدی هنگامی رخ می ‌دهد که خورشید انفجارهای عظیمی از انرژی را در قالب شراره‌ های خورشیدی و پرتاب توده ‌های تاجی منتشر می ‌کند. این پدیده‌ها جریانی از بارهای الکتریکی و میدان‌ های مغناطیسی را با سرعتی در حدود سه میلیون مایل در ساعت به سمت زمین می‌ فرستند.

هنگامی که مواد خورشیدی از خورشید به "مغناطیس کره" زمین برخورد می کنند دارای این ظرفیت بالقوه می باشند که به اصطلاح طوفان های ژئومغناطیسی قوی ایجاد کنند که باعث خاموشی و شکست شبکه در زمین می شود. برای مثال،  در سال 1859 میلادی یک طوفان شدید خورشیدی موسوم به "کارینگتون"  برخورد تشعشاتی از انفجارهای سطحی خورشید را موجب شد. آن طوفان شدید خورشیدی  تقریبا انرژی ‌ای معادل 10 میلیارد بمب اتمی یک مگاتونی را آزاد کرد. جریان قدرتمند ذرات خورشیدی پس از برخورد به زمین سیستم‌های تلگراف را در سراسر جهان سوزاند و باعث شد شفق‌ هایی درخشان‌ تر از نور ماه کامل تا جنوب کارائیب ظاهر شوند. سال‌ ها بعد در سال 1989 میلادی یک اختلال خورشیدی مشابه باعث قطعی برق 12 ساعته در کبک در کانادا شد که به تعطیلی مدارس و مراکز کسب و کار انجامید.

امروزه وقوع یک طوفان خورشیدی چگونه می تواند ما را تحت تاثیر قرار دهد؟

ناسا اعلام کرده با توجه به ماهیت به هم پیوسته دنیای بسیار دیجیتالی مان طوفان خورشیدی کارینگتون در سال ۲۰۲۳ میلادی "تاثیرات شدیدتری خواهد داشت" مانند "وقفه‌های گسترده الکتریکی، خاموشی مداوم و قطعی در ارتباطات جهانی". "آشوب تکنولوژیکی ناشی از آن می‌تواند اقتصاد‌ها را فلج کند و امنیت معیشت مردم را در سراسر جهان به خطر بیاندازد. بر اساس برآورد‌های ناظر اینترنت Net Blocks یک روز از دست دادن اتصال ممکن است بیش از ۱۱ میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه داشته باشد.

آیا ممکن است یک آخرالزمان اینترنتی رخ دهد؟

احتمال آن وجود دارد با این وجود کارشناسان می‌گویند این احتمال زیاد نیست. علت آن یک مورد است: طوفان‌های خورشیدی قدرتمند مانند رخداد کارینگتون صرفا انتظار می‌رود هر ۵۰۰ سال یکبار رخ دهند.

علاوه بر این، بسیاری از توجهات اخیر به این موضوع در نتیجه مقاله‌ای که ناسا در ماه مارس منتشر کرد ایجاد شده است. ناسا در آن مقاله  نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی "آب و هوای فضایی خطرناک" را برجسته ساخته بود. در آن مقاله به اصطلاح "آخرالزمان اینترنتی" اشاره نشده، اما هم به رویداد کارینگتون و هم خاموشی کبک اشاره شده و به پیامد‌ها ممکن در صورت وقوع پدیده‌ای مشابه آن رخداد‌ها در برهه زمانی فعلی اشاره کرده است. ناسا با بکارگیری هوش مصنوعی امیدوار است بتواند طوفان‌های خورشیدی را تا ۳۰ دقیقه پیش از وقوع آن رخداد پیش بینی کند و به اپراتور‌های شبکه برق و شرکت‌های مخابراتی زمان بدهد تا سیستم‌های خود را به وضعیت آفلاین منتقل  کرده و از بروز آسیب بیش‌تر جلوگیری نمایند.

طبق گفته سایت Space.com اکثر دروغ‌های آنلاین در مورد امکان وقوع "آخرالزمان اینترنتی قریب الوقوع" به مقاله ماه مارس و هم چنین تحقیقی صورت گرفته در "اوایل سال جاری" اشاره دارند تحقیقی که در آن اشاره شده که خورشید ممکن است به حداکثر خورشیدی خود یا اوج چرخه فعالیت ۱۱ ساله در سال ۲۰۲۴ میلادی برسد که یک سال زودتر از حد انتظار محسوب می‌شود.

سایت Space.com در این باره می‌نویسد:"در حالی که دانشمندان در واقع انتظار دارند طوفان‌های خورشیدی بزرگ پس از رسیدن فعالیت‌های خورشیدی به اوج خود رخ دهند هیچ مدرکی برای حمایت از شایعات وایرال شده مبنی بر آن که طوفان خورشیدی بزرگ بعدی باعث آفلاین شدن اینترنت شود وجود ندارد".

هراس آنلاین مشابهی با کار انجام شده توسط کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا مرتبط است که به گفته "واشنگتن پست" برای "تحقیق در مورد فیزیک خورشید"  به منظور درک بهتر باد‌ها و طوفان‌های خورشیدی برنامه ریزی شده و نه به منظور جلوگیری از خاموش شدن اینترنت وای فای آن گونه که برخی از کاربران در تیک تاک می‌خواهند شما باور کنید!

سایت خبری "یو اس‌ای تودی" اشاره می‌کند که ناسا دست کم از سال ۲۰۰۹ میلادی نسبت به اختلال احتمالی ارتباطات ناشی از طوفان‌ها و باد‌های خورشیدی هشدار داده است. بنابراین، در حالی که درجاتی از بروز هرج و مرج اتصال ممکن است با  این وجود، ناسا هنوز به طور رسمی آخرالزمان اینترنتی قریب الوقوع را اعلام نکرده است.

"ویشال اوپندران" ستاره شناس و فیزیکدان می‌گوید:"اکنون با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان  پیش بینی‌های جهانی سریع و دقیق انجام داد و در صورت وقوع یک طوفان خورشیدی می‌توانیم تصمیم گیری کنیم و از بروز تخریب شدید جلوگیری کرده و میزان تخریب را به حداقل رسانده و یا حتی از بروز آن جلوگیری نماییم".