بازدید 2024

ائتلاف بی‌سابقه اپوزیسیون هند علیه مودی

احزاب مخالف دولت نارندرا مودی که تا پیش از این چنددستگی زیادی داشتند، در اقدامی نادر اتحاد پیدا کرده و ائتلافی را با هدف از قدرت کنار زدن این نخست‌وزیر هند و حزب ملیگرای هندوی او تشکیل دادند.
کد خبر: ۱۱۸۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ 26 July 2023

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: به نوشته پایگاه ای.بی.سی نیوز، نارندرا مودی،‌ نخست‌وزیر محبوب اما جنجالی هند در ادبیات مورد استفاده خود علاقه زیادی به مخفف‌سازی با استفاده حروف اول کلمات با هدف تبلیغ برنامه‌های دولتش و کنایه زدن به رقبای خود نشان داده است. این بار مخالفان سیاسی مودی تصمیم گرفتند همین شیوه را علیه این نخست‌وزیر هند پیاده کنند.

آنها نام ائتلاف جدیدی که با هدف از قدرت کنار زدن مودی و حزب حاکمش تشکیل داده‌اند، ائتلاف "ایندیا" (INDIA به معنی هند) گذاشته‌اند.

این کلمه مخفف "ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند" (Indian National Developmental Inclusive Alliance) متشکل از احزاب مخالفی است که تا پیش از این پراکنده و نابسامان بودند، اما این بار به دنبال مهار نفوذ دولت مودی هستند. این ائتلاف اعلام کرده، آینده دموکراسی چند حزبی هند و بنیان‌های سکولار این کشور در خطر است و منتقدان مودی می‌گویند حزب ملیگرای هندوی او، مشهور به حزب بهاراتیا جاناتا، به این بنیان‌ها حمله کرده‌ است.

این ائتلاف مخالفان مودی حالا نام مخفف خود را دستاویز بازی با کلمات علیه مودی قرار داده و تبلیغ می‌کند که در انتخابات ۲۰۲۴ انتخاب "بین مودی یا ایندیا (هند)" است.

نارندرا مودی در انتخابات سال آینده میلادی به دنبال رسیدن به سومین دور متوالی نخست وزیری، در زمانی است که هند افزایش دسترسی دیپلماتیک خود در صحنه جهانی را تجربه می‌کند. با این حال حکومت او در داخل هند درگیر مشکلات اقتصادی، افزایش بیکاری، تشدید حملات ملی‌گرایان هند علیه اقلیت‌های مذهبی دیگر به ویژه مسلمانان و کم شدن فضا برای فعالیت مخالفان و رسانه‌های آزاد است.

انتظار می‌رود ائتلاف ۲۶ حزبی جدید مخالفان مودی همین مسائل را در کنار دیگر مسائل داخلی از جمله درگیری‌های قومیتی مرگبار در ایالت مانیپور در شمال شرق هند برای حمله به حزب بهاراتیا جاناتا و تبلیغ علیه آن مورد استفاده قرار دهد.

اما تحلیلگران می‌گویند، این ائتلاف برای از قدرت کنار زدن مودی کار دشواری در پیش رو خواهد داشت. او هم اکنون با اختلاف زیادی محبوب‌ترین رهبر هند محسوب شده و حزبش ۱۰ ایالت از ۲۸ ایالت هند را مستقیما در کنترل خود دارد. این حزب همچنین ۵۵ درصد کرسی‌های مجلس سفلی پارلمان را در اختیار داشته و در چهار ایالت دیگر هند نیز ائتلاف تشکیل داده است.

سوهاس پالشیکار، یک کارشناس حوزه علوم سیاسی هند گفت: "مخالفان مودی باید این ائتلاف را به عنوان ائتلافی حامی مردم عادی و نه صرفا جبهه‌ای برای مبارزه با مودی و حزبش نشان دهند. آنها باید یک روایت سیاسی واقع‌گرایانه و بینشی را در قبال هند ارائه دهند که نزد رای‌دهندگان انعکاس یابد."

ائتلاف مخالف ایندیا از سوی حزب کنگره ملی هند که زمانی بر عرصه سیاست این کشور مسلط بوده، رهبری می‌شود و شامل احزاب منطقه‌ای قدرتمندی می‌شود که بعضا در یک سری ایالات رقیب مستقیم یکدیگر هستند. برخی از این احزاب همچنین اختلافات ایدئولوژیکی و درگیری‌های شخصی نیز داشته و در مناطق تحت کنترلشان حاضر به فضا دادن به گروه‌های دیگر نشده‌اند.

وجه اشتراک احزاب حاضر در این ائتلاف، نگرانی آنها نسبت به تحکم تسلط حزب بهاراتیا جاناتای مودی در سراسر نهادهای دموکراتیک و پارلمان هند است. این حزب توانسته در پارلمان لوایح جنجالی از جمله قوانین مناقشه‌برانگیز در حوزه کشاورزی را به تصویب برساند.

آنها همچنین شکایت کرده‌اند که هدف تحقیقات و یورش‌هایی از سوی سازمان‌های فدرالی قرار گرفته‌اند که توسط دولت مودی کنترل می‌شوند. در بیش از ۱۲ مورد از این اتفاقات، رهبران گروه‌ها و احزاب مخالف به حزب بهاراتیا جاناتا پیوسته و گاها بعد از این کار اتهامات علیه این چهره‌ها لغو و فشارها علیه آنها کاسته شد. حزب بهاراتیا جاناتا دست داشتن خود در این پرونده‌ها را رد می‌کند.

حزب مودی در واکنش به تشکیل این ائتلاف، آن را گروهی "متشکل از احزاب خاندانی فاسد خودخواه" خوانده است.

حزب بهاراتیا جاناتا درست در روز اعلام تشکیل این ائتلاف مخالفان، کنوانسیونی تحت عنوان "ائتلاف دموکراتیک ملی" با شرکت ۳۷ حزب دیگر را برگزار کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست