بازدید 8055

نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به ۸۰۰۰ تومان می‌رسد!

ماجرای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شده است. کریمایی، نایب رئیس فدراسیون پتروشیمی و گاز مصرفی، در این باره به تابناک گفت: تعیین قیمت ۷۰۰۰ تومان برای نرخ خوراک با احتساب ارزش افزوده و عوارضی که به آن تعلق می‌گیرد، عملا ۸۰۰۰ تومان برآورد می‌شود که معادل ۲۲ سنت است.
کد خبر: ۱۱۸۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸ 25 July 2023

خوراک پتروشیمی چیست؟ فرمول جدید نرخ خوراک پتروشیمی - هدف حافظ

به گزارش تابناک؛ کشمکش دولت و بخش خصوصی بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همچنان ادامه دارد! اتفاقی که مسبوق به سابقه است و به نظر می‌رسد، هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده است!

اواسط تیر ماه با اعلام رسمی هیات وزیران، نرخ خوراک محصولات پتروشیمی‌ها ۷۰۰۰ تومان در هر متر مکعب اعلام شد؛ خبری که با واکنش‌های متعددی روبه‌رو گشت.  

مخالفان اجرای این مصوبه، تعیین نرخ خوراک ۷۰۰۰ تومان را سرآغاز ورشکستگی یا مهاجرت پتروشیمی‌ها به دیگر کشورها دانستند و با توجه روند کاهشی قیمت جهانی گاز، این تصمیم را غیرمنصفانه تلقی کردند.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد نیز درباره تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: وزارت اقتصاد عمل کردن بر اساس یک فرمول و ثبات پنج ساله فرمول را به نفع فعالان اقتصادی می‌داند.

او ادامه داد: پیشنهادی تحت عنوان اصلاح آیین‌نامه آماده شده که در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است، طی دو هفته آینده در کمیسیون هم بررسی شده و به صحن هیات دولت می‌رود.

وزیر اقتصاد گفت: در صورت تصویب پیشنهاد در صحن هیات وزیران هم در  مورد بازگشت فرمول به جای نرخ ثابت هم در مورد زمان اجرای آن شاهد تغییر خواهیم بود.

زنگ خطر ورشکستگی بیخ گوش پتروشیمی‌ها

فریبرز کریمایی، نایب رئیس فدراسیون پتروشیمی و گاز مصرفی، درباره تعیین نرخ خوراک گاز ۷۰۰۰ تومانی برای پتروشیمی‌ها به تابناک گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در گذشته بر اساس یک فرمول مشخص تعیین می‌شد.

وی ادامه داد: در تعیین فرمول نرخ خوراک گاز ۲۵ درصد قیمت هاب‌های اروپایی، ۲۵ درصد قیمت هاب‌های آمریکای شمالی و ۵۰ درصد هم میانگین سایر مصارف داخلی در نظر گرفته شد.

کریمایی گفت: در همان ابتدا مطرح شد که تعیین این فرمول با توجه به قیمت هاب اروپایی نمی‌تواند درست باشد، چون ایران روی منابع گازی خوابیده است. اما اروپا نه‌ تنها چنین منابعی ندارد، بلکه در وضعیت ناپایداری به سر می‌برد؛ بنابراین، دخالت دادن قیمت هاب‌های اروپایی در فرمول نرخ خوراک گاز نمی‌تواند منطقی باشد.

این فعال بخش خصوصی افزود: با این حال وزارت نفت توجهی به این موضوع نکرد تا اینکه با جنگ روسیه و اوکراین این فرمول عملا در نیمه دوم سال ۱۴۰۰کارایی خود را از دست داد؛ بنابراین، دولت ناچار شد یک سقف قیمت ۵۰۰۰ تومان را اعمال کند.

با آغاز تنش‌های میان روسیه و اوکراین قیمت گاز در هاب اروپایی به شدت افزایش پیدا کرد؛ برای نمونه، در دی ماه سال ۱۴۰۰ قیمت هر متر مکعب گاز به حدود ۳۸ سنت رسید که رقم چشم‌گیری بود؛ بنابراین دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه گاز، رقم ۵۰۰۰ تومان را سقف قیمت خوراک گاز تعیین کرد.  

او افزود: این روند تا یک سال ادامه داشت و حتی در لایحه بودجه نیز مطرح شد؛ اما با رایزنی‌هایی حذف شد. امروز شاهد آنیم که دولت دوباره نرخ خوراک گاز را افزایش داده است.  

کریمایی تصریح کرد: افزایش نرخ خوراک آثار بسیار خطرناکی دارد. در حالی که در دنیا روند قیمت گاز به شدت در حال کاهش است تعیین چنین قیمتی برای نرخ خوراک منصفانه نیست. ضمن آنکه این رقم با احتساب ارزش افزوده و عوارضی که به گاز تعلق می‌گیرد عملا ۸۰۰۰ تومان برآورد می‌شود که معادل ۲۲ سنت است.

او ادامه داد: در بیشتر کشور‌های مصرف‌کننده گاز، مطرح کردن چنین رقمی برای خوراک کم‌سابقه است. در حال حاضر قیمت گاز در هنری هاب تقریبا ۷/۵ سنت است! بنابراین این روند برای شرکت‌های پتروشیمی یک چالش بسیار جدی محسوب می‌شود.

کریمایی همچنین گفت: در قانون چهارم بند الف ماده یک قانون تنظیم مقررات مالی دولت، مطرح شده است که وزارت نفت مکلف است، قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها را متناسب با معدل وزنی، سایر مصارف داخلی، صادراتی، وارداتی و رقابت‌پذیری محصول تعیین کند؛ بنابراین، با توجه به این مولفه‌ها طبیعتا نمی‌توان یک عدد ثابت تعیین کرد. چنین اقدامی با روح قانون تنظیم مقررات مالی دولت در تضاد است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: نکته دوم اینکه قانون‌گذار در قانون بودجه امسال تاکید کرد که دولت مجاز است برای حمایت از صنایع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را تعدیل کند. به این ترتیب زمانی‌که صحبت از حمایت صنایع و تعدیل نرخ خوراک به میان می‌آید انتظار می‌رود این رقم کاهشی باشد نه افزایشی.

بر اساس این گزارش با توجه به اعتراضاتی که در این زمینه بر دولت وارد شده است، هنوز تکلیف تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید، سرانجام چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۹
تماماً بازی با بورس و هپلو کردن سرمایه های سهامداران است.
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
فقط اونجاش که تو اوج وقتی شاخص 2600 بود و ملت ساده در حال بخر بخر، دولت به حقوقی ها امار داد که نرخ پتروشیمی رو زیاد کردیم سریع بفروشید که قراره بورس سقوط کنه. حقوقی ها و رانتی ها فروختن.
به مدت 2 روز بورس 2 تا منفی 5 درصد خورد و بعد ملت هر روز منتظر بازگشت بودن و هر روز بیشتر در ضرر فرو میرفتن
این دولت بود ک ملت رو در بورس قربانی کرد درست مثل دولت قبل
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
همه چیز تو این مملکت دستوری ومصنوعیه
ناشناس
| Canada |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
بخاطر اینکه یک عده سهامدار بورس سود کنند همه چیز را دستکاری میکنند. هیچ کجای دنیا چنین دستکاریهایی توسط در بورس معنی نداره
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اگر این پتروشیمی ها ضرر ده هستند چرا حقوقهای ۱۵۰ تا ۴۰۰ ملیونی می دهند؟!!
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
یعنی دقیقا بر اساس منافع اینجا حضرات می نالند!!! چون که در بورس بخور بخور بوده و سهام پتروشیمی الکی یک شبه ۲ برابر شده حالا از جیب ملت رانت بدهید که سهام دار حالش را ببرد!!
دلاری درآمد دارند و .... می خواهند امکانات ریالی ارزان هم داشته باشند ... سوء استفاده از این بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
وقتی از چیزی سر در نمیاری نظر نده برادر من
با احتساب این نرخ تمامی پتروشیمی های متانولی زیان ده خواهند شد و دیگر ارزی وارد کشور نخواهد شد و اونموقع هست که باید کاسه چه کنم چه کنم دستتون بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
دولت مجبورشون میکنه دلار 50 هزار تومانیشان را 28500 در اختیار دولت قرار دهند یعنی 50 درصد ازرانتر
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اطلاع نداری حداقل سکوت کن. لااقل متن رو میخوندی. نوشته که. گاز آمریکا ۷.۵ سنت هست.
وقتی دولت میخواد کسری بودجه رو از جیب سهامداران بده از هیچ کاری کوتاهی نمیکنه
رانت دادن به پتروشیمی ها کار درستی نیست اما اینکه بیاییم این صنعت پول ساز و ارز آور رو نابود کنیم چیزی جز تورم و بیکاری به ارمغان نمیاره
کاش کمی کارشناسی میشد و به جای نرخ ثابت فرمول میدادند مثل تمام دنیا ، نمیدوم چرا ما همیشه باید با همه فرق داشته باشیم
هر گونه افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها افزایش درآمد برای دولت و موجی از افزایش قیمت ها و تورم برای مردم ایجاد می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
چه ربطی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
شما که نوشتی چه ربطی داره، پر واضحه زیان ده بودن بازار اون هم در شرایط حصر شدید اقتصادی مردم توسط دولتی ها منجر به خروج سرمایه و انباشت دلار در خانه ها. افزایش بیکاری، و کاهش شدید ارزش پول ملی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
ساده ترین پاسخ رو وقتی رفتی یک کیلو مشمع برای سطل .آشغال منزل بخری و قیمت فروشنده رو شنیدی متوجه میشی
پس چرا تولیدات را به همان نرخ اروپا به مردم میفروشند؟ اینجور که اینها حساب میکنند ارزش گاز مصرفی بیشتر از ارزش تولیدات است...
این وسط مردم سهامدار در بورس که رات اطلاعاتی ندارند هر روز سرمایه خود را از دست می هند. دولت که همیشه و در هرحال نفع می برد صنایع مصرف کننده گاز هم با استفاده از رانت اطلاعاتی وقتی قرار است نرخ گاز افزایش یابد سهام خود را عرضه می کنند و سهامداران کوچک این میان سرمایه خود را از دست می دهند. به نظر می رسد دولت با توجه به انکه بزرگترین عرضه کننده دلار و طلا است ترجیح می دهد که مردم به این بازارها بروند تا بتواند دلار و طلا را گرانتر بفروشد. دولت اصلا دنبال ایجاد یک اقتصاد سالم نیست زیرا بزرگترین رانت خوار اقتصاد ایران در شش دهه گذشته دولتها بوده اند.
زجرآور و وقاحت آمیز و بیشرمانه است که پتروشیمیها زمان افزایش قیمت گاز مصرفی جیغ بنفش میکشند ولی محصولاتشان را بقیمت دلار میفروشند حتی به خریداران ایران و در داخل ایران!! یک زانویی ۹ پولیکا ۳ روز پیش خرید ۸۵ هزار تومان!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
این نتیجه بی ارزش کردن پول ملی هست نه گران فروشی پتروشیمی. این قدر در راهپیمایی ها شرکت نی کنه که وقت نمی کنی هودت یه ذره مطالب علمی رو دنبال کنی. دلار پتروشیمی ها رو با قیمت ۳۸ تومن به زور ازشون می گیرند.
چه کسانی از رانت اطلاعاتی این موضوع سوء استفاده کرده و سهام های پتروشیمی رو قبل از افشای نامه افزایش قیمت فروختن که بورس بلافاصله بعد از اون نامه ریخت و سهامداران از همه جا بی خبر بازنده شدن؟ هر جای دیگه بود کار به محاکمه و محکومیت می کشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اینجا ایرانه
اگر ضررده هستند چرا پس حقوق ۱۵۰ میلیون تومانی به کارمندانشان می دهند?!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
ضرر برای مالکان و صاحبان سهام هست. کارمند که حقوقش رو میگیره. مثل کارمند اداره که در هر صورت حقوقش رو میگیره.
مم جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
سالهاست گاز خوراک پتروشیمی ها مفت به انها داده شده وانها محصولاتشان رابه قیمت صادراتی به مردم وکارخانجات میفروختند ویکی از دلایل گرانی لوازم خانگی وخودرو و...همین شرکتهای پتروشیمی بوده وهستند
دوستان به طور خیلی خلاصه عرض میکنم . دولت قیمت گاز پتروشیمی ها رو 50 درصد گرون کرد . کی ؟ 17 اردیبهشت همون روز دوستان رانتی بازار بورس رو زمین زدن یعنی دولت دست کرد تو جیب ملت . پتروشیمی ها یه مدت زاری میکنن اما در نهایت دولت بهشون اجازه میده قیمت فروششون رو بالاتر ببرن و ضررشون جبران میشه و قیمت نهایی گرونتر به مصرف کننده می رسه پس دولت یک بار دیگه دست در جیب مردم میکنه این دو بار . چون پتروشیمی ها قیمتشون گرونتر میشه مالیات بیشتری هم باید بدن پس باز دولت سود میکنه . دیدید دوستان بازی سه سر سود برای دولت . پس نه دولت ضرر میکنه نه پتروشیمی ها و دولت هم کسری بودجه خودش رو راحت جبران می کنه . این وسط مصرف کننده و سهامدار خرد نابود شدن .
من اسفند ۹۷ ملکمو توتهران فروختم برای مهاجرت دلار کانادا خریدم از اونموقع تابحال دلار من ۴ برابر شده ولی همان ملک ۱۵ برابر ارزش داره
همه چیز توی این ۴ سال همینقدر افزایش قیمت پیدا کرده الا خود ارزکه بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شده
الان باید قیمت دلار امریکا حداقل صدهزار تومان باشه و دیریازود هم فنر فشرده شده باز خواهدشد وقیمت یکباره جهش پیدامیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
نرگ بر دلال
خالو قربان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
عزیز دل جنابعالی ملکتو فروختی دلار خریدی وارزش ملک قبلی شما ۱۵ برابر شده وارزش دلار کانادایی شما ۴برابر شده والان پشیمانی معامله این مسایل را دارد ولی به فکر بدبخت هایی باشید که نه ملک داشته ونه دلاری میتوانند بخرندحداقل ضرر نکردی وپولت ۴ برابر شده بدبخت هایی که دوباره گول دولت راخورده وسهام خریدن چکار کنند
الان ما مردم بیچاره که متصل به مافیای پول و اسلحه نیستیم و روی معادن نفت و گاز نشستیم چرا باید مدام تو سرمون بزنن هزینه گاز مصرفی و بنزین مون باید به فیمت جهانی حساب بشه، اما صاحبان پتروشیمی ها مدعی هستن. البته هنوز خاطره خوراک ارزان دولت روحانی و دلارهایی که لاید به سامانه نیما تزریق میشد و توسط همین صاحبان پتروشیمی بالا کشیده شد یادمون نرفته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار