بازدید 3268
۴

پیش‌بینی قیمت نفت/ طلای سیاه به مسیر صعودی بازمی‌گردد؟

قیمت نفت این روز‌ها تحت تاثیر کمبود عرضه، تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و پیش‌بینی افزایش تقاضا از سوی چین در مسیر صعودی حرکت می‌کند و در حال حاضر با نرخ ۸۰.۸۹ دلار در هر بشکه به بازار عرضه می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 23 July 2023

پیش‌بینی قیمت نفت/ طلای سیاه به مسیر صعودی باز می‌گردد؟

به گزارش تابناک، طلای سیاه با ثبت قیمت ۸۰.۸۹ دلار در هر بشکه (تا جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲) چهارمین افزایش قیمت متوالی خود را درهفته‌های اخیر پشت سر نهاد. به نظر می‌رسد، یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش قیمت نفت، کاهش عرضه این محصول در بازار است.

بر اساس آخرین داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، با افزایش صادرات نفت خام و کاهش تقاضا از سوی چین، مصرف پالایشگاه‌ها افزایش پیدا کرد؛ بنابراین، ذخایر نفت خام ایالات متحده تحت تاثیر این روند کاهش یافت.  

همچنین شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز نیز اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری فعال نفت و گاز آمریکا برای دومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد و تعداد سکو‌های نفتی فعال ایالات متحده در هفته گذشته با افت هفت دکل به ۵۳۰ رسید؛ رقمی که کمترین میزان از مارس ۲۰۲۲ به شمار می‌آید.

تحلیلگران بازار انرژی بر این باورند که علت اصلی کاهش دکل‌های حفاری فعال در آمریکا  این است که تولیدکنندگان از زمان رکود سال ۲۰۲۰ و به دلیل کاهش قیمت نفت و گاز، کنترل شدیدتری بر هزینه‌ها داشته‌اند.

روسیه قیمت نفت را افزایش داد

فارغ از مساله کاهش عرضه طلای سیاه، تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین نیز در شکل‌گیری مسیر صعودی قیمت نفت بی‌تاثیر نبوده است. حتی به باور برخی تحلیلگران، مهمترین عامل افزایش قیمت جهانی طلای سیاه، همین موضوع است.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، می‌گوید: بازار نفت به آرامی کمبود عرضه را احساس می‌کند. میزان عرضه جهانی این محصول رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌شود، این روند در هفته‌های آتی به طور چشمگیری سرعت پیدا کند؛ ضمن آنکه افزایش خطر جنگ هم بر تشدید این روند تاثیرگذار خواهد بود.  

به گزارش رویترز، روسیه روز جمعه برای چهارمین روز پی در پی به تأسیسات صادرات مواد غذایی اوکراین حمله و توقیف کشتی‌ها در دریای سیاه را آغاز کرد؛ اتفاقی که موجب تشدید تنش‌ها در منطقه از زمان خروج مسکو از توافقنامه کریدور دریای امن با میانجیگری سازمان ملل شده است.

تعطیلی کریدور غلات می‌تواند به منابع اتانول و سوخت‌های زیستی که با محصولات نفتی  ترکیب می‌شوند (آن هم در زمانی که بازار‌های جهانی غلات با کمبود عرضه روبه رو هستند) ضربه بزند و در نهایت به افزایش مصرف پالایشگاه‌ها از نفت خام بیشتر ختم شود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی چندی پیش گفته بود، با توجه به رشد اقتصادی که برای چین پیش‌بینی می‌شود، به نظر می‌رسد افزایش تقاضای جهانی برای نفت نیز رقم خورد.

افزایش تقاضا تا حد زیادی به رشد اقتصادی بسیاری از کشور‌ها در نیمه دوم ۲۰۲۳ بستگی دارد، چشم‌انداز رشد اقتصادی چین از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر کشور‌ها برخوردار است.

با این حال امکان عدم تحقق هر یک از این پیش‌بینی‌ها وجود دارد؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که چشم‌انداز اقتصادی چین چگونه خواهد بود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بازگردد یا باز نگردد، چه فرقی به حال ما دارد؟
اولاً ظرفیت تولید نفت کشور به شدت کاهش یافته
ثانیاً نفت را به صورت چراغ خاموش و با دور زدن تحریم ها می فروشند
ثالثاً فکر می کنید چند درصد پول فروش نفت در سفره مردم پدیدار می شود؟!
اونکه رفته دیگه هیچوقت نمیاد
دنياي غرب بدون مشگل از منابع انرژي ايران و روسيه چشم پوشي كرد !
چه برگردد و چه برنگردد هیچ فرقی ندارد برای ما فرقی ندارد چون چیزی به ما نمی گذارند برسد الی ماشاالله این موسسه های خصولتی اینقدر هستند که وابسته هستندو
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم