بازدید 15691
تلنگر به وزیری که نه اختیار دارد و نه نظراتش خریدار

معمای عجیب رفع فیلتر نشدن «گوگل پلی»؛ دولت با تقاضای خودش مخالفت کرد؟!

در حالی که وزیر ارتباطات نظری را به عنوان نظر تخصصی مجموعه تحت امر خود بیان کرده و آنقدر بر آن اصرار دارد که آن را در قالب تقاضای رسمی مطرح نموده، با مخالفتی عجیب و سوال برانگیز مواجه شده تا این گونه به نظر برسد که حتی دیگر دولتمردان هم با دیدگاه این وزیر و تخصصی که از آن سخن گفته، موافق نیستند!
کد خبر: ۱۱۸۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 20 July 2023

معمای عجیب رفع فیلتر نشدن «گوگل پلی»؛ دولت با تقاضای خودش مخالفت کرد؟!در اتفاقی عجیب و ابهام آفرین، به رغم طرح تقاضای رفع فیلتر «گوگل پلی» توسط دولت، این تقاضا رای نیاورد و رد شد!

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته خبری به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد که عجیب و سوال برانگیز بود؛ عیسی زارع‌پور در خصوص تصمیم اتخاذ شده در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره رفع فیلترینگ «گوگل پلی» گفت: «درخواست بازگشایی گوگل پلی توسط وزارت ارتباطات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطرح شد، که با آن موافقت نشد.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید در برخی محدودیت‌ها، تجدید نظر شود، افزود: آن‌ها (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در این زمینه تصمیم‌گیر نیستند، همان گونه که پیشتر تاکید کرده بود که «نظر تخصصی وزارت ارتباطات رفع فیلتر گوگل پلی است»؛ هرچند این اظهارنظر از دید گروهی از فعالان حوزه، به تعارف شباهت دارد تا بیان شفاف مواضع و نظر این وزارت خانه.

معمای عجیب رفع فیلتر نشدن «گوگل پلی»؛ دولت با تقاضای خودش مخالفت کرد؟!

پشتوانه این ادعا هم، داستان فیلتر شدن گوگل پلی است؛ بزرگ‌ترین و معتبرترین بازار نرم افزار‌های اندرویدی در جهان که وقتی در آبان ماه سال گذشته در خصوص شناسایی ایراد خطرناک در نرم‌افزار روبیکا به کاربرانش هشدار داد، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد که از جمله آن‌ها بیانیه نسبتا شدیداللحن وزارت ارتباطات کشورمان بود و سرآغاز اقدامات متقابل علیه گوگل شد.

البته در آن بیانه نامی از روبیکا به میان نیامده بود؛ اما تاکید شده بود که «پلتفرم گوگل پلی متعلق به شرکت گوگل، با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی‌های اندروید و بدون اطلاع قبلی در اقدامی خارج از عرف، فرایند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را که عمدتاً حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بومند و مورد استقبال میلیونی کاربران قرار گرفته‌اند، آغاز کرده، در حالی که برنامه‌های فوق هیچ هشدار پیشینی از سوی گوگل دریافت نکرده بودند.»

پیرو این بیانیه، ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد که رفتار گوگل در مورد روبیکا تکرار سیاست‌های گذشته این شرکت است و افزود: «گوگل با مداخله در مورد برنامه‌هایی که می‌توانند تأثیر فرهنگی و سیاسی داشته باشند، فضای مجازی کشور را تهدید می‌کند» و مدتی بعد کاربران پی بردند که برخی نرم افزار‌های گوگل از جمله گوگل پلی فیلتر شده اند و دیگر در دسترس نیستند.

حالا ماه‌ها از آن تصمیم می‌گذرد و در این مدت، کاربران برای به روزرسانی نرم افزار‌ها یا نصب نرم‌افزار‌های تازه، با مشکلات بسیاری دست به گریبان بوده‌اند و بسیاری از اساس قید بروزرسانی را زده‌اند؛ وضعیتی که می‌تواند امنیت این کاربران را به خطر بیندازد، همان گونه که استفاده از روش‌های فراوان برای دور زدن فیلترینگ و دسترسی به امثال گوگل پلی، می‌تواند خطراتی متوجه ایشان کند.

شاید همین نکته موجب شده باشد که وزارت ارتباطات مجاب به طرح تقاضای رفع فیلترینگ گوگل پلی شده است؛ تقاضایی که به گفته وزیر در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح شده، اما به تصویب نرسیده است. تصمیمی که اطلاعاتی از جزییات آن در دست نیست (مثلا نمی‌دانیم استدلال مطرح در تقاضای وزارت ارتباطات چه بوده و در جلسه مذکور، چه مباحثی مطرح شده که در نهایت اعضا رای به رد این تقاضا داده اند)، اما می‌دانیم که در نوع خود بسیار عجیب است.

برای آنکه بدانیم چرا این تصمیم عجیب است، باید به ترکیب اعضای کارگروه مذکور دقت کنیم که متشکل از دوازده عضو است که نیمی از ایشان از طرف دولت هستند؛ شش عضوی که قاعدتا باید نظر واحدشان، نظر نهاد تخصصی دولت در این زمینه یعنی وزارت ارتباطات باشد و در نتیجه می‌بایست نیمی از آرای ثبت شده، موافقت با رفع فیلتر گوگل پلی باشد، اما این گونه نبوده است!

معمای عجیب رفع فیلتر نشدن «گوگل پلی»؛ دولت با تقاضای خودش مخالفت کرد؟!

البته حالت دیگری را هم می‌شود تصور کرد که به نوعی، اشکال بزرگتری به دنبال خواهد داشت؛ اینکه از ترکیب شش نفره دولتمردان، برخی همسو و هم نظر با نهاد تخصصی دولت در این زمینه نباشند و رای به تداوم فیلترینگ گوگل پلی بدهند. رویدادی که با مفروض گرفتنش، بناچار باید بپذیریم در قوه مجریه امور به روال تخصصی پیش نمی‌رود و سلایق تهی از نکات و مسائل تخصصی، بر تخصص چیره می‌شود!

این تازه یک بخش از ماجراست چراکه با نیم نگاهی به ترکیب باقی اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پی می‌بریم که دو عضو دیگر این کارگروه، از طرف قوه مقننه انتخاب می‌شوند که یکی از ایشان، «خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات» بوده و بعید است از مخاطرات فیلترینگ گوگل پلی و مشکلاتی که به دنبال دارد آگاهی نداشته باشد و از آن مهم تر، دیدگاه رقبای بومی گوگل پلی در این خصوص را هم نداند که خواستار رفع فیلتر آن هستند.

نکاتی که تامل در آن‌ها بر ابهامات ماجرا می‌افزاید و این سوال را به دنبال دارد که چگونه چنین تقاضایی از طرف دولت و به طور مشخص، تخصصی‌ترین دستگاه اجرایی کشور در این حوزه انشا و به کارگروه ارجاع شده و در آن کارگروه دست بالا با دولت هم بوده، اما به تصویب نرسیده است؟! سوالی که امیدواریم وزارت ارتباطات پاسخ صریحی به آن بدهد تا دست کم این شائبه را از خودش دور کند که رفع فیلترینگ گوگل پلی، خواسته واقعی اش نیست و تنها به آن تظاهر می‌کند!

شرایطی که یک سوال اساسی دیگر هم به ذهن متبادر می‌کند؛ اینکه چرا وزیر ارتباطات با رقم خوردن این وضعیت و مخالفت با دیدگاهی که آن را تخصصی می‌نامد، مشکلی ندارد و تلاشی برای تغییر شرایط نشان نمی‌دهد؟ مگر نه اینکه این ماجرا نشان می‌دهد که این وزیر و مجموعه تحت امرش آنقدر بی اختیار است که حتی توان رفع فیلتر یک نرم افزار را، آن هم با همراهی جمع دیگری از دولتمردان ندارد و کسی به نظر تخصصی وزارت ارتباطات کاری توجهی نشان نداده؟ آیا با چنین وضعیتی، بهتر نیست که زارع پور از این پست به ظاهر تشریفاتی استعفا دهد؟!


اعضای این کارگروه عبارتند از؛

۱- دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)
۲- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا نماینده وی
۳- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده وی
۴- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده وی
۵- وزیر آموزش و پرورش یا نماینده وی
۶- وزیر دادگستری یا نماینده وی
۷- وزیر اطلاعات یا نماینده وی
۸- رئیس سازمان صدا و سیما یا نماینده وی
۹- فرمانده کل انتظامی
۱۰- یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
۱۱- یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تأیید مجلس شورای اسلامی
۱۲- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۲
با این کلنگ و این مستان انتظاری جز تخریب نیست درجهت حفظ منافع مافیای موافقان تحریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
وقتی مقامات می گویند فضای مجازی بلای جان مسولین است چه انتظاری دارید
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
اتفاقا عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد . یک نفر بنام بوریس یلتسین بتنهایی و با ساز مخالف زدن کاری کرد که غربی ها در نیم قرن نتوانسته بودند انجام دهند و آنهم متلاشی شدن شوروی سابق بود . بعصی مواقع تصمیم گیری بر اساس عناد مسئولی ، تخریب ستون های خودشان را به دنبال دارد و بنفع همه هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
فرهنگ فرمان حاکمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
یک هفته هست گوشی را ریست فکتوری کردم. گرفتار گوگل پلی شدم.
هر چی بگم کم گفتم ....
بیش از ۴۰ساله دارن رانت ایجاد میکنن و از خون مردم برای بدست آوردن ثروت استفاده میکنند. سالها قبل یوتیوب رو‌ فیلتر کردن و آپارات آمد و بعد فیسبوک رو‌ فیلتر کردن کلوپ آمد و بلد تلگرام رو‌فیلتر کردن سروش آمد و هر بارم یک آقازاده رو ثروتمند کردن حالا با فیلتر گوگل پلی دارن به بازار نفع میدن
چه چیزی هایی مسدود است؟
یوتیوب، گوگل پلی، تلگرام، اینستاگرام
وجه مشترک اینها چیست؟
ترافیک زیاد بین المللی. اپراتور ها از این مسدود سازی ترافیک بین المللی سودهای کلان می برند غیر از فروش وی پی ان، عملا اینترانت را بعنوان اینترنت به مردم قالب می کنند‌.
مادامی که مردم وی پی ان از اینان بخرند در بر همین پاشنه می چرخد.
نزاع بین دولت مرحومان و دولت محرومان
در گوگل پلی چندین و چند فیلتر شکن مجانی و مطمئن وجود دارد.
دوستان فقط به خاطر اینکه مردم به این فیلتر شکن ها دسترسی نداشته باشند و احیاناً بازار فروش فیلتر شکن با افت مواجه نشود؛ گوگل پلی را فیلتر کرده اند.
تمام اقدامات دولت رئیسی «ضد حال» هستند!!!
سواد درک‌ اهمیت به روز رسانی در این هیات وجود نداشته و ندارد
اصلا اگر همه ابزارهای مورد استفاده ایرانیان از اینترنت محو بشوند، این هیات خوشحال ترین در دنیا خواهند بود
از دیدگاه آقایان، اینترنت دروازه شیطان به سوی جهنم است. تمام هم و غم شبانه روزی آنها ایجاد اختلال در اینترنت است.
اصلا مهم نیست ...
ما که همه کارامون رو داریم با فیلتر شکن میکنیم ، استفاده از گوگل پلی هم روش !

فقط یادتون باشه دوران سلطه کشورها و سانسور به سرعت در حال سپری شدن هست
یه فکری به حال اون روزاتون بکنید
هدف بازگشت به ١٤٠٠ سال پيش است.
اینها به وظیفه شان که همانا «صیانت از اینترنت» است عمل می کنند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
وظیفه ای خود ساخته و صد در صد باطل البته
ما حداقل دو دسته کاربر داریم
1) کاربرانی که علاقه مند به استفاده از فیلترشکن هستند و در این مسیر یا برای خرید فیلترشکن هزینه می کنند و یا با صبر و حوصله و تشکلی گروههایی از فیلترشکن های رایگان استفاده می کنند. برای این گروه از فیلتر خارج شدنِ یک اپلیکیشن از میان چندین اپلیکیشن فرق چندانی ندارد. با همان فیلترشکنی که اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و غیره را باز می کند طبعاً با همان به گوگل پلی هم دسترسی دارد.
2) کاربرانی که به هر دلیل در مقابل استفاده از فیلترشکن میخواهند مقاومت کنند. یا توان پرداخت هزینه در حد ملیون ماهانه ی آنرا ندارند و یا اینکه وقت و حوصله ی دسترسی به فیلترشکن های رایگان را ندارند و یا دلایل دیگری برای خودشان دارند.
اینها هم فیلترینگ گوگل پلی را با تمام وجود درک می کنند و هم جستجتوی ایمن گوگل را و هم دیگر مواردی که من از آن بی اطلاع هستم.

از اینجا به بعد، نظرم بیشتر قالب طنز دارد و طبعاً توصیه ای نیست که من بتوانم به متخصصان و دولتمردان غربی بدهم آنهم از باکس نظرات تابناک

توصیه: به نظر من به جای تلف کردن وقتمان با مسئولین وزارت ارتباط بهتر است با عرضه کنندگان فیلترشکن به توافق برسیم. گروهی که فیلترشکن پولی استفاده می کنند باید به عرضه کنندگان برای استفاده طولانی مدت از خدمات ایشان تضمین بدهند و خدمات آنها را برای مدت طولانی پیش خرید کنند. (البته مشروط به ارزان فروشی)
برای فیلترشکن های رایگاه هم باید تغییرات تکنولوژیک اعمال شود و یا اینکه قوانینی در کشورهای میزبان تصویب شود که در زمان ایجاد موانع ناشی از فیلترینگ هزینه مقابله به حداقل برسد و الخ

به هر حال مذاکره با فیلترشکن فروش ها و دول خارجی، به نظر هم کم هزینه تر می آید و هم احتمال حصول نتیجه بیشتر است.
پایان طنز پردازی
حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است.
هیچ کار مثبتی در کشور انجام نمی شود چون مدیران بی کفایت سر کار هستند و تخصص و جرات هیچ تصمیمی ندارند.
من واقعا دارم لذت میبرم
مخصوصا از انتخاب تصویر خندان جناب وزیر
مرسی که هستید..................
هيچكس تصميم گير نيست ولى همه اجرا ميكنند!!
خدایا خودت به داد این مردم برس ! الگوی اداره کشور کاملا داره به سمت الگوی طالبانی پیش میره
دعوای جناح فیلتر کننده با جناح فیلتر شکن فروش
نرم افزار های ایرانی حریم خصوصی کاربران رو رعایت نمیکنند. کسایی که تمامی شبکه های اجتماعی رو مسدود کردند دلشون به حال ما نسوخته نرم افزار رایگان برای ما ارائه کنن. ما میدونیم گوگل میدونه شما هم میدونید. والسلام.
خودتان دارید محدود میکنید بعد می گویید که خارجی ها و گوگل کاربران ایرانی را محدود کردن؟؟!
مثل بازار خودرو درامد که طراحان شبکه های بومی از این راه درمیارن طبیعتا حکم میکنه که سوار بر آرای ایدئولوژیکی دولت شوند و به بهانه رشد ترم افزارهای بومی فیلتر کنن
هر جای دنیا بری بگی تو کشور ما گول پلی فیلترش ده در جا بهت پناهندگی میدن
این دولت دشمن واقعی پیشرفت و تکنولوژی و فناوری اطلاعاته
خلاصه اش اینه که مخاطب رو گوش مخملی فرض کردن
موشک داریم هزار هزار .... چه معنی میده اصلا" در خصوص امنیت ناراحت باشیم !!!
نزدیکترین فرضی که نویسنده مقاله یادش رفته بنویسه اینه که سواد کافی در این کار گروه هم وجود نداره !!!
وقتی فروش فیلترشکن درآمد تریلیاردی داره براشون چرا رفع فیلتر کنن؟؟؟؟
به امید روزی که مجبور نباشیم از شما بسته اینترنتی بخریم و بصورت ماهواره ای دریافت کنیم که از شر کاراتون در امان بودیم
پاسخ ها
علیرضا رضوان
| Iraq |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
چقدر کوته فکر و خوش خیال ؟؟ !! برای ماهواره ای هم باید پول کلان بدهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
کدوم کوته فکری؟ نوش جون کسی که پول بگیره ولی خدمات "درست" ارایه بده، نه اینا که اینجور با مردم رفتار می کنند
کلا هیچ رفتار دولت قابل درک نیست فقط تند تند از دست آوردهای که زائیده تخیلتشان است از خودشان و عملکردشان تمجید می کنند
هنوز نفهمیده اند که نمیتوان با زور و ممانعت هیچ کاری را پیش برد چه در موضوع حجاب چه در ایجاد محدودیت برای اینترنت.....
دلیلش واضحه!
نظر تخصصی وزارت یک نظر تخصصی از زاویه فناوری است ولی نظر تخصصی سایر وزارتخانه ها از دید خودشان است. مثلا وزارت اطلاعات از دید امنیتی نظر می‌دهد و نه نرم‌افزاری!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
همه شان در اصل نظر ضد مردمی دارند
همه سیاه بازی و سیاه کاری است با هم تصمیم می گیرند و بعد همه می گویند ما نبودیم
دروغ دروغ دروغ
در این مملکت راه درستکاری و اصولا راه راست بسته است
درآمد و تامین آتیه را نمی توان از حقوق و مزایای کارمندی یا کارگری (عرق جبین) انتظار داشت
سرمایه گذاری در بورس که بنیان صنعت هر کشور است ضرر بار است
دسترسی به اینترنتی که کارایی داشته باشد از طریق فیلتر شکن ممکن است
تولید که شالوده اقتصاد است محکوم به ورشکستگی و فقر و نابودی است
کسانی که حرف راست بزنند رانده می شوند
در عوض بازار اخلال در اقتصاد مملکت، دروغ، دلال بازی، احتکار، زیر میزی، باندبازی، دغل کاری، فیلتر شکن، ماهواره، شرکتهای دروغین و پولشوی، ربا ....سکه است
آش چقدر شور شده که سایت تابناک هم ذره ای یا قطره ای صداش درامده،این افرادی که تو کارگروه هستند معلومه که هیچکدامشان مایل به رفع فیلتر نیستند زمانیکه سیمکارت بین الملی را از 40 میلیون تا 90 میلیون میفروشند آیا میخواهند رفع فیلتر کنند؟معلومه یک شوی تبلیغاتی بوده
وقتی بچه خزعلی و کلی آقازاده دیگه فیلترشکن فروشن شماها انتظار دارین اینا یه چیزی رو رفع فیلتر کنن؟
کافی است به ترکیب افراد لیست دقت کنید تا بفهمید چقدر وزن غیرتخصصی درآن زیاد است.
رئیسی دور دوم هم رای میخواد؟بمونه تا بهش رای بدیم.خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
وزیر بی عرضه و بی لیاقت
فقط دارم فکر می کنم دقیقا کار این آدم چیه ؟؟
مگر حضور مجدد و علنی گشت ارشاد را کسی گردن گرفت که تصمیمات غیر علنی رو گردن بگیرن؟
اگه رد شده حتما فیلتر شدنش بر خلاف مصالح کشور است !!!!!!
چون کار های اینها بر عکس است !
وزیر که بارها گفته من کاره ای نیستم ، کار دست بالادستی هاست، معمولا این یک شگرد موفق در ایران است که، کی بود کی بود؟ من نبودم.
دم گوگل پلی گرم چند تا اپلیکیشن قرآنی شیک و زیبا دانلود کردم بعد اینا زدن فیلتر کردن.
بی عرضه ترین وزیر تاریخ با فاصله کهکشانی
این که گوگل پلی است تمام زندگیمون فیلتر شده از میوه و غذا گرفته تا پدشاک و مسکن و خودرو
بنظر می رسه اگه بچه های بالا کلا اینترنت رو قطع کنند هم خیال اونها راحت تر میشه هم مردم.
چون‌ با اپ های داخلی میخوان فضولی کنن تو‌گوشیتون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست