بازدید 45115

چابهار بزودی جهانی می‌شود

نقش محوری بندر چابهار ایران در ابرمسیر تجاری میان قاره اروپا و اقیانوس هند ظرف ۶ تا ۸ ماه آینده به شکل عملی محک می‌خورد. یکی از رسانه‌های اقتصادی پیش‌رو هندوستان دیروز در گزارشی به موضوع سرمایه‌گذاری این کشور برای تقویت تجارت با روسیه و آسیای مرکزی و ایران از طریق سرعت بخشیدن به عملیات تکمیل راه‌گذر تجاری بین‌المللی شمال - جنوب (INSTC) از طریق بندر راهبردی چابهار پرداخت. 
کد خبر: ۱۱۸۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷ 19 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از وطن امروز، روزنامه برخط لایومینت، به گفتگو با مشاور منطقه آزاد چابهار پرداخته و به نقل از او شرح داده که چگونه یک سال پیش، نخستین محموله آزمایشی در محور راه‌گذر تجاری بین‌المللی شمال - جنوب، از بندر آستراخان در جنوب روسیه (شمال دریای خزر) به بندر جواهر لعل نهرو در بمبئی (شمال اقیانوس هند) ارسال شد. البته این محموله به جای بندر چابهار (در شمال دریای عمان) از طریق یک بندر جنوبی دیگر ایران یعنی بندرعباس (شمال خلیج فارس) ارسال شد.

محمد میری به لایومینت گفته است قرار است اجرای آزمایشی تجارت بین هند و روسیه از طریق بندر چابهار در جنوب شرق ایران طی ۶ تا ۸ ماه آینده انجام شود. این نخستین محک جدی این محور از کریدور چندوجهی شمال - جنوب خواهد بود. 

این رسانه که یکی از پربازدیدترین تارنما‌های انگلیسی زبان بویژه در پرجمعیت‌ترین شهر‌های شبه‌قاره مثل دهلی نو، بمبئی، بنگلور، کلکته، چنای و احمدآباد محسوب می‌شود، بندر چابهار را برای منافع هندوستان حیاتی توصیف کرده و در این باره می‌نویسد: «هند از سال ۲۰۱۶ برای راه‌اندازی آن سرمایه‌گذاری کرده است. این بندر به عنوان رقیبی برای بندر گوادر پاکستان در دریای عرب (عمان) در نظر گرفته می‌شود که اوایل دهه ۲۰۰۰ (میلادی) به لطف سرمایه‌گذاری قابل توجه چین به کریدور اقتصادی چین - پاکستان (CPEC) مرتبط و سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد».

در این گزارش که در رسانه‌های معتبر بین‌المللی و تخصصی مثل آرتی روسیه و ایندیا شیپینگ نیوز نیز بازنشر شده، چابهار نخستین بندر آب‌های عمیق در ایران است که برای جابه‌جایی کشتی‌های بزرگ باری مناسب بوده و مورد توجه هندی‌ها برای تقویت تجارت با روسیه، آسیای میانه و افغانستان مرکزی قرار داشته است. این بندر همچنین برای مسکو حیاتی است، زیرا روسیه به دنبال ایجاد راه‌گذر بین‌المللی INSTC به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز است که به این کشور کمک می‌کند تجارت با هند و سایر شرکای شرقی و جنوبی خود را تقویت و تا حدی بر اختلالات ناشی از تحریم‌های غرب در زنجیره تامین جهانی غلبه کند.

بندر چابهار تنها بندر و همچنین مجهزترین و پیشرفته‌ترین بندر اقیانوسی ایران است که در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان و در کرانه دریای مَکران و اقیانوس هند واقع شده است. چابهار دارای ۲ اسکله مجهز با ظرفیت ۸/۵ میلیون تن کالا در سال است که کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در اسکله آن پهلوگیری کنند. این می‌تواند به منزله سهم ۶۰ درصدی این شهر در صورت فعال شدن تمام ظرفیت بندری‌اش برای واردات کالا‌های اساسی کشور باشد.

۲ پایانه این بندر شامل شهید کلانتری و شهید بهشتی می‌شود که هر کدام دارای ۵ اسکله هستند. از سال ۲۰۱۹ میلادی، دهلی نو رسماً مسؤولیت پایانه دوم را برعهده گرفته و با نصب و راه‌اندازی تجهیزات بارگیری، از جمله جرثقیل‌های بندری در آن موافقت کرد. بدین منظور دهلی‌نو کمک بلاعوض ۸۵ میلیون دلاری و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری را به بندر چابهار متعهد شد.

مقامات منطقه آزاد چابهار هفته گذشته با رودرا گاوراو شرست، سفیر هند در تهران دیدار کردند که خبر آن در رسانه‌های هندی و ایرانی منعکس شد. آن‌ها درباره پیوند مناطق آزاد تجاری بین چابهار و یک بندر هندی گفتگو کردند. 

در این دیدار پیشنهاد مدیرعامل این منطقه آزاد به سفیر هند ارائه شد. بر این اساس قرار است یک نشست در سطح وزرا ژانویه ۲۰۲۴ در چابهار برای پیشبرد روند عملیاتی‌سازی برگزار شود.

خبرگزاری ایرنا نیز روز دوشنبه گذشته به نقل از فرستاده هندوستان نوشت: «این بندر فرصتی طلایی برای هند است تا روابط اقتصادی خود را گسترش دهد».

چابهار یکی از ۲ بندر کلیدی جنوب ایران در امتداد راه‌گذر بین‌المللی تجاری شمال - جنوب است که به مسیر راه‌آهن میان ایران و روسیه متصل بوده یا بزودی خواهد شد. این راه‌گذر تجاری بین‌المللی سال ۲۰۰۱ بر اساس تحقیقات اندیشکده هندی «مرکز مطالعات نیروی هوایی» مفهوم‌سازی شد. تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی مجدد این کریدور به عنوان یک ابرمسیر جدید به منظور تقویت ارتباطات اقتصادی میان هند، آسیای مرکزی و اروپای شرقی انجام شد.

بر اساس طرح اولیه، آغاز مسیر از بندر بمبئی سرچشمه می‌گرفت که از طریق دریا به بندرعباس یا چابهار متصل شده و از طریق شبکه ریلی به بندر انزلی در شمال ایران متصل می‌شد. سپس دوباره در مسیر آبی به آستراخان روسیه در مصب رود ولگا به دریای کاسپین می‌رسید و سپس از طریق خطوط ریلی و ارتباط جاده‌ای به مسکو و سن‌پترزبورگ و از آنجا به شرق اروپا، دریای شمال و اسکاندیناوی منتهی می‌شد. بر اساس برآورد‌های اولیه، پیش‌بینی می‌شود کریدور INSTC مدت زمان حمل‌و‌نقل را تا ۴۰ درصد مسیر‌های فعلی کاهش دهد و آن را از ۶۰-۴۵ روز به ۳۰-۲۵ روز برساند. همچنین احتمالا هزینه‌های حمل‌و‌نقل را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و به عنوان یک جایگزین تجاری مناسب برای پیوند تجاری کانال سوئز بین آسیا و اروپا ظاهر می‌شود.

سال ۲۰۱۴ یک بار به صورت آزمایشی از این مسیر استفاده شد تا مشکلات در طول این راه‌گذر برطرف شود. سپس درباره پیش‌نویس توافقنامه ترانزیت و گمرک این راه‌گذر میان ۳ کشور ایران، روسیه و هند در سال ۲۰۱۵ توافق شد. پس از آن نیز یک اجرای آزمایشی دیگر از روسیه به هند در سال ۲۰۲۲ انجام شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۹
۳۰ سال پیش هم همینو می گفتن
پاسخ ها
پرهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
الان که قدرت منطقه شدیم خوب لابد وقتشه که چابهار رو هم بکننننند جهانی
لابد همانطور که کیش را جهانی کردید. یک کپی برداری ناشیانه وساخت نمونه اسباب بازی گونه ای ازدوبی
چابهار ۴۰ سال پیش باید جهانی می شد
همان زمانی که دوبی یک روستا بود!!!!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
حداقل اطلاعات تون رو کامل کنید بعد بیائید نظر بدهید . دبی در زمان پهلوی دوم برای خودش جایگاهی داشت . حداقل میتونید عکسهای پنجاه شصت سال پیش دبی رو تو گوگل پیدا کنید و ببینید وقتی اطراف تهران حلبی آباد بود دبی چه شکلی بود .‌
فقط حرف حرف ولی عمل نیست که نیست
باتشکرازاین اخبارخوب .
هرچه سریع ترچابهارتجهیزشودهم برای کل کشورازنظر اقتصادی وامنیتی تاثیربسیارمثبتی داردوهم برای هم وطنان بسیارعزیزوبسیارمحروم منطقه بلوچستان.
یک روزتاخیرهم جایزنیست.
ببخشزد نظورت از جهانی نکنه کنیا ودوگاندذ هست
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
یکی از مهمترین شعب سازمان ملل تو کنیا س اما چون تو بی سوادی کنیا رو تحقیر میکنی
البته سالهاست که این وعده داده میشه !
مسئولین کشور که نه پول دارند و نه وقت و اولویت، شما بیایید آباد کنید
وقتی قوانین گمرکیش جهانی نیست چطوری جهانی می شه!
آخ که چه حرصی می زنند غربگدا و اصحاب ما نمی توانیم ... دق مرگ نشید یک وقتی
مسئولین حال حاضر در حرافی بی نظیرند اما در عمل از ضعیف ترینند.
بمبهی نیست،،اسمش عوض شده فک کنم مومبای هستش لطفا اسم درست رو بنویسید ولی تابی جان مسئولان فقط بفکر خودشون هستن کاش چندین سال قبل با دنیا اشتی میکردن و نمیگذاشتن ایران پولش اشغالترین و بی ارزشترین پول بشه با اینهمه منابع طبیعی و نیروی جوان
اسکله شهید بهشتی چابهار اصلا تجهیزات نداره چهار تا چرثقیل قراضه داره همیشه خرابن با همینا میخاد جهانی بشه
اگر لوله انتقال گاز به هند عملیاتی شد اینهم اجرا میشود
باتوجه به 22سال خدمت در این استان از وعده تا عمل فاصله بسیار است و فراوان از این گفتگوها انجام شده است
خداکنه براملت بدبخت هم منافعی داشته باشه وهمچی به جیب چپاولگران وایجاد کنان چپاول نرود
بزک نمیر بهار میاد
سالهاست دارید میگید. مثل دلارهای کره. بابا خودتونم میدونید نمیشه. افغانستان هم دیگ تجارت نمیکنه با ما
شتر در خواب بیند پنبه دانه ما بلوچ دلمون رو شستیم اینا خودشونو درست کنن کافیه
جهانی شدنش فقط بنفع اقایونه
مردم به حاشیه رانده میشوند و ناامن ترین شهر ایران تبدیل شده من خودم جرات نمیکنم غروب به بعد به بازار برای خرید بروم
چابهار از وقتی نماینده اش سعیدی شدنارضایتی مردم بیشتر فقط حرفهای فریبنده یکی به نعل میزنه یکی به میخ باعث شده که مردم ناامید بشوند
اقتصاد تو ایران جهانی نمیشه چون تفکر بسته و دستوری وجود داره همینه گمرک ۱۷۰درصدی نمونه بارزش.ی شرکت مثلاً کلی زحمت میکشه کلی مواد مصرف می‌کنه مثلا ماشین میده ۲۰۰بعد گمرک بدن هیچ مواد مصرفی تکنولوژی زحمتی همین ماشین قیمت می‌زارن ۵۴۰ و همینم همه مردم نمیتونن با این شرایط وارد کنن
الان که هند و روسیه تغیر مسیر دادن!!!! لابد کامل واگذار می کنید به هموطنان چینی و افغانی ما. البته دیر وقته ما رسوای جهان شدیم
من چابهار زندگی میکنم حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه اول بهتره چاه بکنید بعد منا رو بدزدید شهری که آب نداره راه نداره فرودگاه نداره یه دونه بيمارستان دربو داغون که داره فرو میرزه آره همین الانشم تو دنیا مطرح هستش اما از اونورش هیچ کس اینجا دلش بحال مردم خوب چابهار نمیسوزه همه دارن فقط میچاپن به صورت واضح خواستید پیام بدید ببرم ببینید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست