بازدید 1106

افزایش نرخ بهره بین بانکی

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود نرخ بهره بین بانکی را به میزان ۲ صدم درصد افزایش داد.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳ 15 July 2023

به گزارش  تابناک اقتصادی، نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی رشد کرد و به 23.46 درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 21 تیرماه، به میزان 2 صدم درصد افزایش یافت تا این نرخ برای دومین هفته متوالی افزایش را تجربه کرده باشد.

این نرخ در پایان هفته منتهی به 14 تیرماه نیز با رشد 3 صدم درصدی به 23.44 درصد رسیده بود.

نرخ بهره بین بانکی در هفته های گذشته و رسیدن به رکورد 23.76 درصد در 27 اردیبهشت ماه، با کاهش روبرو شده است.

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: کاهش تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی و افزایش تقاضای بانک‌ها در عملیات بازار باز، موجب افزایش نرخ بهره بین بانکی شد.

در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاست‌گذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، کف و سقفی تعریف شده و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کریدور تعیین می‌شود به عنوان مثال نرخ بهره هدف 18 درصد است.

در صورت مدیریت صحیح، طبیعتا نرخ بهره در بازار بین بانکی از این سقف کریدور نباید بالاتر برود یا از کف آن به عدد پایین‌تری برسد.

بانک‌های مرکزی در حال حاضر هدف‌گذاری تورمی انجام می‌دهند و این موضوع متعارف است، به عنوان مثال اعلام می‌کنند نرخ تورم هدف، 22 درصد است و با همین نرخ بهره، به آن هدف می‌رسند و به اقتصاد جهت‌دهی می‌کنند؛ پس نرخ بهره‌ بین بانکی که به آن لنگر اسمی گفته می‌شود ابزاری است برای کنترل و هدف‌گذاری تورم که در همه دنیا از آن استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، در پایان برنامه هفتم توسعه، نرخ تورم 10 درصدی برای کشور ترسیم شده است و کریدور نرخ بهره نیز بین 17 تا 24 درصد، قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی