بازدید 28196
۷
با تحولات منطقه و جهان

اعزام ده‌ها جنگنده و کشتی جنگی چین به اطراف تایوان/ آزادی پانزده زندانی ایرانی در امارات/ برگزاری نشست فرماندهان نظامی کشور‌های عضو شورای همکاری/ هشدار سازمان ملل درباره وقوع جنگ تمام عیار داخلی در سودان

اعزام ده‌ها جنگنده و کشتی جنگی چین به اطراف تایوان، آزادی پانزده زندانی ایرانی در امارات، برگزاری نشست فرماندهان نظامی کشور‌های عضو شورای همکاری، هشدار سازمان ملل درباره وقوع جنگ تمام عیار داخلی در سودان و امضای شانزده توافقنامه همکاری میان عربستان و ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ 13 July 2023

اعزام ده ها جنگنده و کشتی جنگی چین به اطراف تایوان/ آزادی 15 زندانی ایرانی در امارات/ برگزاری نشست فرماندهان نظامی کشورهای عضو شورای همکاری/ هشدار سازمان ملل درباره وقوع جنگ تمام عیار داخلی در سودان

بین الملل تابناک: اعزام ده‌ها جنگنده و کشتی جنگی چین به اطراف تایوان، آزادی پانزده زندانی ایرانی در امارات، برگزاری نشست فرماندهان نظامی کشور‌های عضو شورای همکاری، هشدار سازمان ملل درباره وقوع جنگ تمام عیار داخلی در سودان و امضای شانزده توافقنامه همکاری میان عربستان و ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعزام ده ها جنگنده و کشتی جنگی چین به اطراف تایوان

در حالی‌ که تایوان برای حفظ آمادگی، قصد برگزاری تمرینات نظامی دارد، وزارت دفاع این جزیره، روز چهارشنبه اعلام کرد که چین طی دو روز، شناور‌های جنگی و شمار بسیاری جنگنده و بمب‌افکن را به سوی این جزیره فرستاد.

به گزارش «آسوشیتدپرس» به نقل از وزارت دفاع تایوان، ارتش چین ۳۸ هواپیمای جنگی و ۹ کشتی جنگی را از صبح سه شنبه تا صبح چهارشنبه اطراف تایوان فرستاد. سی هواپیمای دیگر از جمله جنگنده‌های «جی-۱۰» و «جی-۱۶» چین ظهر چهارشنبه اطراف تایوان پرواز کردند. تایوان قرار است اواخر ماه جاری رزمایشی برگزار کند که در آن تمرین‌هایی برگزار خواهد کرد.

چین در سال‌های اخیر با افزایش پرواز هواپیماهای نظامی اطراف تایوان، نارضایتی خود را از تحرکات سیاسی و نظامی این جزیره نشان داده است. چین همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و پیام‌های نادرستی به جدایی‌طلبان تایوان ارسال می‌کند. به تازگی هیاتی از کنگره آمریکا وارد تایپه شد؛ این هیات متشکل از قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه بود.

آمریکا از جمله حامیان نظامی تایوان نیز محسوب می‌شود و چین به شدت با حمایت نظامی آمریکا از تایوان مخالفت می‌کند. پکن فروش قریب‌الوقوع ۴۴۰ میلیون دلاری گلوله‌های توپ و سایر تجهیزات آمریکا به تایوان را مورد انتقاد قرار داده و ایالات متحده را متهم نموده که تایوان را به بشکه باروت تبدیل کرده است.

آزادی پانزده زندانی ایرانی در امارات

در پی سفر اخیر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه به امارات عربی متحده و رایزنی رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با مقامات عالیرتبه این کشور و موافقت «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات عربی متحده، پانزده تن از اتباع ایرانی زندانی در آن کشور عفو کردند.

این پانزده تن قرار است به زودی و پس از پیمودن مراحل اداری، به کشور بازگردند.

حسین امیرعبداللهیان اول تیر ماه سال جاری در سفری به چهار کشور حوزه خلیج فارس به امارات عربی متحده رفت و ضمن دیدار با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات با عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز در ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد؛ این نخستین سفر دوجانبه امیرعبداللهیان به امارات عربی متحده بود. او پیش از این و در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ به منظور انجام سفری کوتاه و برای شرکت در مراسم یادبود رئیس فقید امارات به این کشور رفت و پس از این سفر در توئیتی نوشت که صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شده است. 

امیرعبداللهیان بعد از رایزنی‌های اخیرش در ابوظبی با مقامات امارات در جمع خبرنگاران درباره پیگیری مشکلات ایرانیان حاضر در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: «برخی از مشکلات در خصوص فعالیت و حضور ایرانیان در کشورهایی مثل کویت و امارات وجود دارد که اتفاق‌نظر داشتیم که به سرعت از طریق تشکیل کمیسیون کنسولی این مشکلات حل‌وفصل شود و از ظرفیت ایرانیان در راستای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور بتوانیم استفاده کنیم.»

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، حمایت کنسولی و قضایی از ایرانیان خارج کشور و رسیدگی به وضعیت آنان از جمله زندانیان، با جدیت توسط این وزارتخانه ادامه خواهد یافت.

به تازگی نیز با تلاش‌ و پیگیری وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و سفارت ایران در کویت و با همکاری پلیس بین‌الملل، یازده زندانی ایرانی که در کویت زندانی بودند، در قالب موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور، به ایران منتقل شدند. انتقال این زندانیان نیز پس از سفر اخیر امیرعبداللهیان به کویت صورت گرفت. چندی قبل در کمیسیون مشترک کنسولی بین دو کشور که پس از هشت سال وقفه برگزار شده بود، بر اجرای همکاری‌های قضایی بین ایران و کویت تأکید شده بود.

حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه نیز ششم تیر ماه از آزادی هفت زندانی ایرانی در قطر خبر داد و گفت: هفت زندانی کشورمان با همکاری مقامات ذیربط قطر امروز آزاد و به سوی کشورمان پرواز کردند. شش تن از این هفت تن چندی پیش به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های قطر بازداشت شده‌ بودند.

برگزاری نشست فرماندهان نظامی کشورهای عضو شورای همکاری 

بیست و یکمین نشست فرماندهان نیروهای زمینی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ریاست سرتیپ «مطر بن سالم البلوشی» فرمانده ارتش عمان برگزار شد.

در این نشست، زمینه‌های همکاری نظامی نیروهای زمینی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به منظور تحقق اهداف مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

بنابر گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، این نشست در راستای نشست‌های مشورتی فرماندهان نیروهای زمینی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در خصوص اقدام نظامی مشترک و کمک به توسعه توان و امکانات نظامی این نیروها برای تحقق اهداف دفاعی مشترک برگزار شد.

اواخر ماه می گذشته نیز ریاض میزبان بیستمین نشست فرماندهان نیروهای زمینی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقر دبیرخانه این شورا بود.

هشدار سازمان ملل درباره وقوع جنگ تمام عیار داخلی در سودان

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در سخنانی با هشدار نسبت به عواقب تداوم درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز در سودان اعلام کرد که این کشور در صورت ادامه این درگیری‌ها، در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار قرار دارد.

 «فرحان حق»، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اظهار داشت: هر راه حلی برای بحران سودان باید کشورهای همسایه را مد نظر قرار دهد.

فرحان حق با بیان اینکه پیامدهای بحران در سودان گسترده بوده و تعداد آوارگان در حال افزایش است، افزود: جنگ در سودان باید متوقف تا فضا برای کمک‌های بشردوستانه فراهم شود.

وی ادامه داد: ما یک تیم میدانی مستقر در بندر «پورت» سودان داریم و «فولکر پرتز» رئیس نمایندگی سازمان ملل در سودان نیز به همکاری با این تیم ادامه می دهد.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، دبیرکل این سازمان به صراحت اعلام کرد که سودان در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار قرار دارد.

وی پیشتر در گفت وگو با پایگاه خبری «العربی ۲۱» با اشاره به کشته شدن صدها غیرنظامی و آوارگی بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سودان بر اثر جنگ و درگیری اعلام کرد: تلاش‌ها برای آتش بس دائم و آرام کردن اوضاع سودان کافی نیست و ادامه جنگ تنها به معنای رنج روزافزون برای مردم این کشور است؛ موضوعی که می‌تواند برای کل منطقه فاجعه بار باشد.

فرحان حق با بیان اینکه «حجم و سرعت به ورطه کشیده شدن سودان به سمت ویرانی و نابودی بی‌سابقه است، افزود: نمی‌توانیم هیچ تلاشی را تا زمانی که به آتش‌بس پایدار و دائمی منجر نشود، کافی بدانیم.

وی وضعیت در دارفور و خارطوم را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: درگیری‌ها بیداد می کند و مردم در خانه‌ها و خیابان‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: صدها غیرنظامی کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.

امضای شانزده توافقنامه همکاری میان عربستان و ترکیه

شرکت‌های ترکیه و عربستان شانزده توافقنامه همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت و املاک امضا کردند.

این توافقنامه‌ها در جریان همایش تجاری ترکیه و عربستان سعودی در مقر شورای روابط خارجی اقتصادی ترکیه "DEIK" در استانبول و با حضور «عمر بولاط» وزیر بازرگانی این کشور و «ماجد تالحقیل» وزیر امور شهرداری و مسکن عربستان سعودی به امضای دو طرف رسید.

بر پایه این گزارش، توافقنامه‌های همکاری امضا شده میان دو کشور، چندین زمینه از جمله صنعت و بخش املاک و مستغلات را شامل می‌شود.

انتظار می‌رود، توافق‌های همکاری به تقویت مبادلات تجاری میان آنکارا و ریاض کمک کند.

در همین راستا، عمر بولاط در توئیتی نوشت با وزیر مسکن و نمایندگان دنیای تجارت عربستان و ترکیه «نشستی مثمر ثمر» برگزار کرده است.

وی افزود: در این نشست، دو طرف بر تصمیم خود برای ایجاد همکاری در بسیاری از زمینه ها با شروع پروژه های پیمانکاری از طریق ایجاد شهرهای هوشمند، گردشگری، تحول دیجیتال و بخش غذا تاکید کردند.

بولاط ادامه داد در این نشست همچنین درباره فرصت هایی برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در چارچوب چشم‌اندازهای «قرن ترکیه» و «۲۰۳۰» عربستان گفت وگو کردند.

این توافقنامه‌ها در حالی امضا شده اند که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قرار است طی ماه جاری میلادی، به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی سفر کند.

به گزارش آناتولی، اردوغان هفدهم، هجدهم و نوزدهم جولای (۲۶، ۲۷ و ۲۸ تیر) به ترتیب به کشورهای عربستان، قطر و امارات می رود.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
بنده اگر وقت کنم امروز یک تماسی با سودان میگیرم و قول میدهم تا غروب صلح را برقرار کنم
همینطور اگر وقت کنم یک تماس هم با چین و ماچین میگیرم و صلح در تایوان را برقرار می کنم
اگر وقت هم کنم یک تماسی با روس و اوکراین میگیرم و تا غوروب صلح را در آنجاها برقرار میکنم
حالا فعلا مشغول از بین بردن تورم و بیکاری هستم شاید فرصت نکنم تماسی هم بگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
آقا نعمت یه تماسی هم با جیمزوب بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
امروز 22 تیر 1402
قیمت دلار سال 96 برابر 3500 و قیمت باکسر 4 میلون تومان
قیمت دلار در سال 1402 برابر 50 هزار تومان قیمت باکسر 130 میلیون تومان
دلار 15 برابر شد ولی موتور 30 برابر
گرانتر از طلا ، خودرو ، خانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
حاج نعمت یک تماس هم با بایدن بگیر و بگو یک مقدار دلار بفرسته تا دلار بیاد پایین
خوشبختانه حاج رابرت مالی هم که دیگه نیست تا بعضی آقازاده‌ها بهش امید داشته باشن
هیچ کشور در امنیت نیست فرقی ندارد چین باشی یا سوئیس یا عربستان سعودی یا ایران فقط در نحوه پرداخت باج است بزور ازت می گیرند یا داوطلبانه می دهی.
امارات با کمک چین و روسیه هر روز در حال توهین و حقارت ایران و ایرانی است سرمایه های ملت ایران صرف ساخت و ساز دبی شدند و دولت ایران هم در اوج ضعف کاری نمیتواند بکند به روشهای مختلف برای ایرانیان پرونده سازی میکنند تا بتوانند جیبشان را خالی کنند یکی از آشنایان من را در فرودگاه دبی نگه اش داشتند و در زیر زمین فرودگاه زندانی کردند و تمام قسط آپارتمانها و خودرو را با وجود آنکه خانواده اش در دبی بودند و آنجا زندگی میکردند در جا گرفتند مردم گول خرید خانه قسطی و اقامت دبی را نخورید بعد از دو سه تا قسط بانکی با نقشه تمام پول را یکجا میگیرند و اگر هم ندهید اخراجتان میکنند و دیگر ویزا نمیدهند و دستتان به جایی بند نیست دزدترین دولت جهان امارات است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم