بازدید 2299
۲

پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بَر چین با سوخت متان

چین روز چهارشنبه با موفقیت اولین موشک ماهواره‌بَر جدید خود با سوخت متان - اکسیژن را از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان واقع در شمال غربی چین به فضا پرتاب کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷ 13 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری شینهوا، موشک ماهواره‌بَر «ژوچیو-۲» در ساعت ۹ صبح چهارشنبه (به وقت محلی) از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان واقع در شمال غربی چین پرتاب شد و ماموریت پرواز خود را طبق روال برنامه‌ریزی شده انجام داد.

ژوچیو-۲ که توسط شرکت موشکی چینی «لند اسپیس» توسعه یافته است، اولین موشک جهان است که از سوخت متان مایع - اکسیژن نیرو می‌گیرد و با موفقیت وارد مدار برنامه‌ریزی شده خود شده است.

این پرتاب نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی در برنامه جدید کم‌هزینه پیشران مایع برای موشک‌های ماهواره‌بَر چین است.

ژوچیو-۲ یک موشک دو مرحله‌ای با قطر بدنه ۳.۳۵ متر و ارتفاع ۴۹.۵ متر است. وزن برخاست این موشک ماهواره‌بَر (وزن آن هنگام برخاستن از روی زمین) حدود ۲۱۹ تن و رانش برخاست آن حدود ۲۶۸ تن بود.

سوخت متان مایع - اکسیژن نوعی پیشران موشک است که از متان مایع و اکسیژن تشکیل می‌شود و با توجه به اینکه متان جزء اصلی تشکیل دهنده گاز طبیعی است، تهیه و تولید این سوخت به مقادیر زیاد امکان‌پذیر است.

انتظار می‌رود پرتاب موفقیت آمیز ژوچیو-۲ هزینه پرتاب موشک‌های تجاری را کاهش داده و تغییراتی را در بازار پرتاب موشک‌های تجاری ایجاد کند.

زانگ چانگ وو مدیر عامل شرکت لند اسپیس با اشاره به اینکه این شرکت از همان ابتدا تحقیقات بر روی موشک متان مایع - اکسیژن را به عنوان مسیر اصلی توسعه خود انتخاب کرد، افزود: ما در آینده می‌توانیم موشک‌های خود را با هزینه‌های کمتری به فضا پرتاب کرده و موشک‌هایی با قابلیت فرود بر روی زمین و قابل استفاده مجدد را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنان به انجام تحقیقات خود با تمرکز بر پرتاب‌کننده‌های سری ژوچیو به عنوان محصولات اصلی خود ادامه داده و به بهینه‌سازی موشک‌ها، بهبود بیشتر عملکرد آنها و ارائه محصولات موشکی کم‌هزینه‌تر و در عین حال با کارایی و ظرفیت بالاتر به بازار ادامه خواهیم داد.

انواع مختلفی از موشک‌های متان مایع - اکسیژن قابل استفاده مجدد در سطح جهانی تحت فرآیندهای تحقیق و توسعه قرار گرفته‌اند. برخی در حال توسعه، برخی دیگر در مرحله آزمایش موتور و یا تحت آزمایش مونتاژ جامع قرار دارند.

به گفته گائو یوشان معاون موسسه پیشرانه هوافضای شیان وابسته به شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، موتور متان مایع - اکسیژن یک پارامتر مهم در فرایند توسعه برای پاسخگویی به تقاضای گسترده و رو به افزایش حمل و نقل فضایی در آینده است که بر قدرت رانش بالا، کارایی بهینه و ساخت و تولید موشک‌های با قابلیت فرود و استفاده مجدد متمرکز است.

به گفته گائو، چین در حال توسعه یک موتور ۲۰۰ تنی متان مایع - اکسیژن است که می‌تواند نیروی کافی را برای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بَر متوسط و بزرگ در آینده فراهم کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
دوران جالبی از حیات در ایران را تجربه می کنیم: روانشناسی که کارشناس روانشناسی است، تیتر میزند: روانشناس متخصص افسردگی!!!
خدایا این مملکت را از دشمن، دروغ و خشکسالی نجات بده!
مگر گاز متان باعث آلودگی هوا و کم شدن لایه ازن نیست ؟ اگر این درست باشد وای به حال ما که چین به جهت عدم رعایت قوانین زیست محیطی باعث گرم شدن زمین و انتشار گازهای گل خانه ایی میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست