بازدید 8759
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۱۳ تیر

کیهان: دنیا زبان ما را یاد گرفت! / چرایی‌ عدم توانایی کنترل تورم / تهران- ریاض و میدان‌های مشترک نفتی

حضور نمایندگان انجمن صنفی در دادگاه سه روزنامه نگار، آشفتگی دوباره در میز برجام؟ موانع مالیات ستانی از کسب و کار‌های نوظهور، سرور‌های کمپ اشرف در ایران، بیرانوند استقلالی می‌شود؟! گره کور نظام بانکی باز می‌شود؟ همه ناراضی از بازار مرغ! و تاثیر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های بر اقتصاد کشور، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۶ 04 July 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۳ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بررسی احتمال نقض برجام و فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی تروئیکای اروپایی، جنایت در جنین، ۲۰ مالیات جدید برای خانوار‌های ایرانی و اطلاعات سرور‌های منافقین به ایران منتقل شد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 


کیهان: دنیا زبان ما را یاد گرفت!


 مسعود اکبری در بخشی از یادداشتی در شماره امروز روزنامه کیهان نوشت: ایران عملاً در مسیر کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق قرار دارد. پیش از این تعدادی از کشور‌ها در خیالی خام تلاش کرده بودند تا به نوعی جایگزین ایران در منطقه غرب آسیا شوند، اما به رغم تلاش‌های فراوان، ایران همچنان مهم‌ترین کریدور برای عبور از این منطقه به آسیا محسوب می‌شود. 


علاوه‌بر این، ایران بیشترین ذخایر درجای نفت و گاز جهان را بر روی هم دارد که به‌شدت مورد نیاز چین و هند به عنوان دو عضو مهم پیمان شانگ‌های است. وضعیت فعلی سازمان شانگهای، یکی از مصادیقی است که بر افول روزافزون آمریکا صحه می‌گذارد. براساس گزارش‌های متعدد و به اذعان اندیشکده‌ها و تحلیلگران غربی، آمریکا درحال از دست دادن قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود است. 


حذف دلار از روابط اقتصادی و همکاری ویژه کشور‌های تحت تحریم آمریکا، دو نسخه‌ای است که تبعات آن مقامات آمریکایی را به وحشت انداخته است. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چندی پیش و پس از دیدار با مقامات چین، در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به «دنباله‌رو‌های آمریکا» مقاومت کند... اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشیده شدن به رویارویی چین و آمریکا بر سر تایوان اجتناب نماید... اروپا باید وابستگی خود به «فراسرزمینی بودن دلار آمریکا» را نیز کاهش دهد.»


همچنین «جانت یلن» وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در هفته‌های گذشته در نشستی در کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا اعتراف کرد که استفاده از دلار در دنیا رو به کاهش است و تحریم‌ها علیه ایران حتی متحدان آمریکا را به فکر استفاده از ارز‌های جایگزین در مبادلات جهانی انداخته است.


اکنون حدود۲۰ کشور مورد تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌اند و وقتی این کشور‌ها با یکدیگر همکاری کرده و از ظرفیت اتحادیه‌های مختلف مانند شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا استفاده کنند، آمریکا بیش از پیش در موضع ضعف و انفعال قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه، با انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادرات ایران به این کشور‌ها در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.


اتحادیه اوراسیا بازاری ۱۸۰ میلیونی برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی ایران دارد. نکته قابل توجه این‌جاست که مذاکرات با اتحادیه اوراسیا برای انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با موفقیت به اتمام رسیده است. بر همین اساس نمایشگاه اختصاصی کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۱۳ لغایت ۱۶ آذر سال جاری در تهران برگزار می‌شود. 
ایران دقیقا مشابه مسیری که در پیوستن به شانگ‌های طی کرد، در حال حاضر در تلاش برای پیوستن به سازمان بریکس است. بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با پیشرفت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک خود برای کشور‌های دیگر هر روز جذاب‌تر می‌شود، چون از این فرضیه حمایت می‌کند که هر منطقه بر اساس منطقه جغرافیایی خود نیاز‌ها و منافع اقتصادی متفاوتی دارد که باید در توسعه متقابل اعضا به خدمت گرفته شود. نکته این‌جاست که آمریکا و کشور‌های غربی اعتبار خود را در مقابل این گروه نیز از دست داده‌اند.


 و، اما قطعا هر ایرانی دغدغه‌مند نسبت به منافع ملی و عزت کشور - فارغ از گرایش‌های مختلف سیاسی- از عضویت دائم ایران در شانگ‌های و منافع آن و همچنین رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی خرسند و شادمان شده و حس غرور و افتخار پیدا می‌کند. حال سؤال این‌جاست که چرا این ظرفیت بسیار مهم و بزرگ و دیگر ظرفیت‌ها و موقعیت‌ها در ۸ سال دولت مدعی اصلاحات و اعتدال نادیده گرفته شد؟! 
چرا مدعیان اعتدال و اصلاحات اصرار داشتند که بر دیوار سست آمریکا و سه کشور اروپایی یادگاری بنویسند؟! چرا در دولت قبل همه چیز و حتی آب خوردن مردم به برجام و FATF و خشم و لبخند مقامات آمریکایی و اروپایی گره خورد؟! 

 

چرایی‌عدم توانایی کنترل تورم


 هادی حق شناس طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: در خبر‌ها آمده بود که بانک جهانی در گزارش تازه‌ترین شاخص‌های اقتصادی افغانستان که در ۲۸ جون/ژوئن منتشر کرده است، نرخ تورم در افغانستان را منفی حدود یک (۰.۹۵) در ماه آوریل و منفی ۳.۳ در مواد غذایی در طول یک سال اعلام کرده است. شاید سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که چرا افغانستان توانسته و ما نتوانسته‌ایم تورم را کنترل کنیم؟ باید بگویم که این واقعیتی انکار ناپذیر است که تورم در افغانستان منفی یک شده است. اصلی‌ترین دلیل این موضوع هم نه تنها در افغانستان بلکه در کشور‌هایی که تورم پایین دارند، کنترل رشد نقدینگی است. وقتی که نقدینگی کنترل شود و نقدینگی با تولید تناسب داشته باشد طبیعی است که تورم هم کنترل می‌شود. نمی‌شود که رشد اقتصادی مثلا A درصد شود، اما رشد نقدینگی ۶ A شود. یعنی رشد نقدینگی چندین برابر رشد تولید شود. قالب کشور‌های جهان این نظریه رایج را پذیرفته‌اند و آنهم این است که هرجا که تورم هست حتما یک اتفاقی در شاخص‌های کل پولی افتاده است. در همین ترکیه با ابزار پولی، نرخ بهره را شش و نیم واحد افزایش دادند به این دلیل که می‌خواستند تورم را کنترل کنند. در اقتصاد آمریکا نیز درسال گذشته با ابزار افزایش نرخ بهره، تورم را از ده درصد به زیر پنج درصد رساندند. منظور این است که هم دلیل تورم مشخص است هم راه حل کنترل آن که متاسفانه به آن بی‌توجهی می‌شود. اگر افغانستان هم با وجود افرادی مانند طالبان که کاملا هم برای مردم شناخته شده هستند، توانسته تورم را این چنین کنترل کند و آن را به منفی یک برساند، از ابزار‌های رایج پولی یا سیاست‌های رایج پولی استفاده کرده است.


 تهران- ریاض و میدان‌های مشترک نفتی


روزنامه جهان صنعت طی یادداشتی در شماره امروز خود نوشت: دولت سیزدهم به هر دلیل میانجیگری چین برای ترک دوران تنش‌زا با عربستان سعودی را قبول کرد و حالا سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت‌ها بازگشایی شده‌اند. دولت سیزدهم این رخداد را یک دستاورد عظیم دیپلماسی معرفی می‌کند و رسانه‌های هوادار دولت نیز به شهروندان توضیح می‌دهند این آشتی اتفاق‌افتاده به دلیل ترس از قدرت ایران است و باور دارند بن‌سلمان ضدآمریکایی شده است و… .
علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی ایران حالا و پس از دستاورد‌سازی تبلیغاتی دولت انتظار دارند پیامد‌های این وضعیت تازه را در عرصه‌های گوناگون و به ویژه در اقتصاد کشور ببینند. بدون تردید یکی از مسائلی که آگاهان و ناظران سیاسی و اقتصادی توجه ویژه به آن دارند چگونگی تعامل بر سر چگونگی استفاده از میدان‌های مشترک نفتی با عربستان است.


ایران در میدان‌های قابل اعتنایی مثل فرزاد B و A، آرش و فروزان با عربستان مشترک است و عربستان در سال‌های تازه‌سپری‌شده این چاه‌ها را برای خود توسعه داده و از آن‌ها برداشت داشته است. آگاهان می‌گویند با وجودی که اولین چاه‌های اکتشافی را هم ما حفر کردیم امروز عربستان برداشت بیشتری دارد و ما کاری نکرده‌ایم، مثلا در فرزاد A عربستان برداشت با برنامه‌ای را پیش می‌برد و ایران کاری نکرده، در فرزاد B ما یک دکل حفاری مستقر کرده بودیم، اما اکنون این دکل بیکار شده و به پهنه سرزمینی برگشته است. عربستان تعداد زیادی دکل دریایی در این منطقه مستقر کرده است. در گذشته چند دستگاه دکل شرکت آبان در ایران کار می‌کرد که متوقف شد، اکنون عربستان اکثر دستگاه‌های دریایی شرکت آبان را خریداری و در میادین مشترک با ما مستقر کرده و تقریبا در حال تخلیه میادین است.


آیا حالا که دیپلماسی ایران و عربستان به نقطه سازگاری و سازش رسیده است تهران نباید از ریاض بخواهد درباره استفاده از چاه‌های مشترک نفت با ایران همکاری گسترده و عادلانه و منصفانه داشته باشد؟ شاید عربستان به این درخواست پاسخ‌های غیر‌قابل پیش‌بینی بدهد و مثلا بگوید منابع بیاورید و مشارکت کنیم. آیا ایران می‌تواند منابع ارزی کافی برای برداشت از نفت میدان‌های مشترک با عربستان را تامین کند؟ کارشناسان می‌گویند هر روز درنگ در تامین سرمایه برای این فعالیت به زیان ایران خواهد بود و شاید روزی برسد که به نیمه در حال مرگ چاه‌های مشترک نفت با عربستان برسیم. دیپلماسی خشک و خالی به چه دردی می‌خورد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵۲
چرا در دولت قبل همه چیز و حتی آب خوردن مردم به برجام و FATF و خشم و لبخند مقامات آمریکایی و اروپایی گره خورد؟!

فرض کنیم اینگونه بوده که نبوده (مقایسه قیمت دلار و کالاها خود گویای عملکرد دولتها است)ف حالا شما چرا خود را تیکه پاره می کنید که دوباره همان برجام را احیا کنید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
ناشناس محترم علت پیگیری این دولت نسبت به برجام این است که دولت فخیمه روحانی که حقوقدان هم بو مصلا ذیل برجام بندی قرار دادن بنام ماشه یعنی اگر از این قرار داد
نکنین بیرون برود تمام قطعنامه ها بر میگردد
حالا متوجه شدید که چرا این دولت یا وجود خسارت باز بودن
این قرار داد دنبال آن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
اصلاح طلبان همیشه طلبکار گاهی اصرار بر نفهمیدن دارند.
هزینه برجام داده شده است و باید طلب خود را تا جایی که می توانیم بگیریم
آنچه که مهم است این است که کشور را به برجام گره نزدیم
افتاد!!؟.
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
تمام گرفتاری ما مردم زیر خط فقر از شما دو قشر باصطلاح همچی دون طرفدار اصلاح طلب و اصولگرا هست
هر وقت به این درک رسیدین که فرقی بین این دو تا وجود نداره این کشور پیشرفت میکنه
تمام این دعوا ها برا شلوغ کردن صندوق های رای و مشغول کردن یه عده به کل کل بیهوده هستش
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
ناشناس 9:18
اگر برجام امضا نمیشد ایران در ذیل فصل هفتم جا خشک میکرد و میشدیم یه کشور جنگ زده
برجام فرصتی برای تنفس بود.
نکنه انتظار داشتی که به ازای خارج شدن از فصل هفت ، همه چیز بدست بیاری.
قرار بود عاقلانه برخورد بشه. که امثال شماها مهلت ندادین و حالا اومدی میگی که اگه خارج شیم ال میشه و بل میشه .
مگه شماها تحریم را نعمت و فرصت برداشت نکرده بودید.
حالا چتونه ، خارج شید تا پر از نعمت!!! ک
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
آقایون بالا که افاضه فضل فرمودید،،مگر دولت رئیسی از جزئیات مکانیسم ماشه خبر نداشتند که وعده های رنگین می دادن!!؟شما فکر کردید ملت،حواسشون نیست...
عزیز جان، مکانیسم ماشه در دولت احمدی نژاد ،استارت خورد..
روزنامه کیهان و همفکرانش به چی دلتان را خوش می کنید که کشتی ها برای عبور از محدوده ایران اجازه به زبان فارسی می‌گیرند شما اگر خیلی مصمم هستید بروید حق آبه سیستان را بگیرید الان بالای ده میلیون افغانی توی ایران از همه امکانات ایران مثل یک ایرانی استفاده می کنند حالا شما که اینقدر اقتدار اقتدار می کنید بروید و در عمل نشان دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
کارشون شده حرکات پوپولیستی بی حاصل و سپس پروپاگاندا
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
روسیه با اشتباهات تجاوز کارانه پوتین و گرفتاری در

تحریم و محاصره جهانی بدنبال راه اهن از مسکو به

خلیج فارس و انتقال کالاهایش از خاک ایران است

یعنی همان ارزوی ۲۰۰ ساله امپراطوران خونخوار روسیه

و کیهان دارد ذوق میکند که روسیه برای این راه آهن در

فکر سرمایه گزاری است !!!! ؟

جناب رفیق شریعتمداری آیا شما برای روسیه شادمان

هستی ؟ یا برای کشور و مردم ایران؟ ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
حالا شما کاری به روس خونخوار نداشته باش. برو تعظیم کن به آمریکای غیر خونخوار و عزیزت. برو نوکری انگلیس رو کن بیچاره. سر تا پات جنس خارجیه. همون نونی که میخوری از روسیه و کشور دیگه میاد. ابر و بارون هم از طرف روسه میاد پس آب هم نخور .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
ساندیستو یادت رفت بگی از روسیه میگیری
شركت اپل ارزشش بالاى سه ترليون دلار است
تورم در افغانستانی که ما را از ان می ترساندید شده منفی ۱ درصد
کیهان با چه رویی حرف می زنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
الان فکر کردی تورم منفی 1 درصد خوبه؟ مشکلشون رکود شدید اقتصادیه. عملا کار نکنی برات بیشتر می صرفه. نه اینکه ما مشکل نداشته باشیم ولی مشکلات بقیه رو به عنوان ویژگی به تو سر ما نزنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
خب پس چرا 5 ملیون افغانی ایرانند؟
چون کشور درآمدی وجود ندارد
ایران همین الان هرچی ثبت نام کنند دهها ملیون نفر پول دارند و ثبت نام می کنند.
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
تورم منفی یک درصد خوب نیست عالیه
نشانه صفر بودن دزدی از بیتالمال هست
کیهان: دنیا زبان ما را یاد گرفت!
دقیقا درست میفرمایید
به لطف مدیریت قوی شما انقدر ایرانی فرهیخته مهاجرت کردند که حالا خیلی از جاهای دنیا زبان فارسی شناخته شده هست
برای همینه که مثلا به تورنتو میگن تهرانتو !!!!
تا مسئله تحریم و FATF حل نشود، دولت هیچ ابزاری برای کاهش تورم ندارد
کیهان تو ایران کسی زبان تورو یاد نگرفت چطور ادعا داری میگی دنیا زبان مارو یاد گرفت
اخه ادم حسابی وقتیکه عربستان از میادین مشترک برداشت میکند و میداند که از دست ایران از لحاظ حقوق بین الملل کاری بر نمیای ،برای چه بیاید و مشارکت مشترک کند؟! عربها دنبال ثبات نظامی بودند که با این توافق به ان دست پیدا کردند؟!
منهم حرف کیهان را قبول دارم واقعاً دنیا تا کنون نمی فهمید و هنوز هم نمی فهمد ما چه میگیم، چون واقعاً زبان ما با زبان انسان امروزی فرق میکنه. شاید دیگه نا امید شدن و برای در حد دفع خطر با ما بسازند
دنیا فهمید که این ضرب‌المثل واقعیت دارد : دور از شتر بخواب خواب آشفته نبین !
کیهان جان چرا ما زبان شما را نمی فهمیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
چون نمی خواهید جز زبان امپریالیسم زبان دیگری را بفهمید
تحلیل کیهان نمی دونم چرا مرا یاد زمستان سخت اروپا انداخت
با دیدن این خبر شوکه شدم شاید برای شما هم جالب باشد بانک جهانی در گزارش تازه‌ترین شاخص‌های اقتصادی افغانستان که در ۲۸ جون/ژوئن منتشر کرده است، نرخ تورم در افغانستان را منفی حدود یک (۰.۹۵) در ماه اوریل و منفی ۳.۳ در مواد غذایی در طول یک سال اعلام کرده است.
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
نشانه صفر بودن دزدی از بیت المال
خدائیش کیهان نمی فهمه معنی این حرفش چیه؟

این یعنی ما زبان جهان را نفهمیدیم و جهان محبور شد زبان مارا بفهمد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
چرا اتفاقا خوبم می فهمه. منظورش چیز دیگست.
این دستاورد و موفقیتها فقط به اسم شما درتاریخ ثبت خواهد شد .
چین و هند نفت و گاز ایران را میبرند و کارخانجاتشان مصرف میکنند و پیشرفت میکنند و ایران هم نفت و گازش را میدهد یا پولش را کالای بنجل هندی و چینی میگیرد و یا اینکه پولش را در جاهای دیگر مجبور میشود هزینه کند . آنها ایران را وارد شانگهای کردند تا حسابی آن را بدوشند
" ایران بیشترین ذخایر درجای نفت و گاز جهان را بر روی هم دارد که به‌شدت مورد نیاز چین و هند به عنوان دو عضو مهم پیمان شانگ‌های است. "
دوست عزیز با تحریمها به جهان ثابت شد با نبودن نفت ایران هیچ اتفاقی نمی افتد
خيلي خوبه كيهان جان!

حالا كه دنيا زبان شما را ياد گرفته شما هم چند كلمه زبان دنيا را ياد بگيريد. شايد به دردتان بخورد!
جناب کبهان، ایران از اول هم تو مسیر کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب بوده،اما نتیجش چی؟ هیچی!
ایران از اول هم منابع غنی داشته،اما نتیجش بر مردم چی؟هیچی!
ایران بعد ۳۰ سال از بازار بزرگ آسیای مرکزی چه استفاده ای کرده که الان از بریکس بخواد استفاده کنه؟!هیچی!
۷۰ سال شوروی مردمشو برای فروپاشی امپریالیسم آمریکا بدبخت کرد، اخرش چی شد؟
مطمئن باش ازوپا هیچوقت امریکا رو ول نمیکنه بیاد بچسبه به چین
همون اعضای بریکس،بیشترین مبادلات تجاری رو با اروپا و امریکا دارن!!
این تحلیلتون هم مثل همون تحلیل زمستان سخت اروپاست!!!
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
در مورد این چیزایی که گفتی خوب حق داری و واقعا تضمینی در استفاده از هیچ کدوم اینا در آینده نیست چون مسئولین ما متخصص فرصت سوزی هستند.
ولی در مورد زمستان سخت اروپا باید خدمتتون عرض کنم که قرار نبود کل اروپا از سرما یخ بزنه و نسلشون منقرض بشه که. در صورتی که برنامه های تلویزیونی و اینترنتی کشورهایی مثل انگلیس از افزایش بی سایقه قیمت انرژی کلی مستند و اینجور چیزا پخش کردن که نشون میداد اوضاع واقعا خوب نیست. کشورهای اروپایی مثل آلمان هم یارانه های سنگین واسه انرژی دادن که خوب مسلما روی بودجه دولت تاثیر خودش رو میذاره و این روند نمی تونه خیلی ادامه دار بشه. کاری به حرفای دیگه کیهان ندارم ولی تو داستان انرژی واقعا اروپا تو دردسر بزرگی افتاده و این باعث میشه صنایع ازونجا فرار کنن و به کشورهای با انرژی ارزونتر برن. یه مقداری به قضیه عمیق تر نگاه کنید می بینید که این قضیه زمستان سخت پر بیراه هم نیست.
ناشناس
| Austria |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
پاتو از ایران بذار بیرون بعد از فرار سرمایه از اروپا تز آبدوغ خیاری بده
محض اطلاع جنابعالی در صنعت امسال بیشتر از پارسال دارن نیرو جذب میکنند
هر قدر هم هزینه انرژی بره بالا میکشن رو قیمت تولیداتی که به همون کشورهای صادر کننده انرژی صادر میکنند
کی میخوایید یاد بگیرید این چیزایی که براتون تعریف میکنند از اروپا و اذمحلال غرب و ... فقط داستانه برا خواب کردنتون
فاز عمیق نگاه کردن هم برمیدارن با این حد از ندانسته ها
در پاسخ کیهان‌باید گفت چون دولت تدبیر نمی خواست در قبال پول نفت، برنج پاکستان و چای سریلانکا و پشم مغولستان بگیرد. افتاد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
خب در مقابل اروپا حتی به هواپیمای ظریف هم سوخت ندادند.
و صلاح طلبان را به شدت تحقیر کردند.
داد و ستد با مغولستان با کالا و ارز محلی بهتر است از تحقیر ر برابر غرب
بی توجهی نشده ،بلکه ازذیاد بانکهای خصوصی و بدون حدوحصر وام دادن و دست درازی به بانک مرکزی واضافه برداشت باعث این گرفتاری شده .باید دید این بانکها مال کیست که ترسی از کسی ندارند جز نیروهای نظامی و انتظامی
دنیا زبان ما ررو یاد گرفت یا ما بالاخره فهمیدیم که باید با دنیا تعامل کنیم با گفتگو ...؟؟؟!!
دنیا زبان ما را به خوبی بلد شد و توسط همان ضربه ها زد الان به ما رابطه با عربستان را تحمیل کرد با شعارهای دهان پر کن مصرف داخلی، اقتصاد را به ورشکستگی کشاند طوری شد که برای جوانان ازدواج و مسکن آرزو شد ولی ما نتوانستیم زبان دنیا را بفهمیم و در باتلاقی که خود ساخته ایم تلاش وتلاش میکنیم
تیتر کیهان: الان دیگر دنیا زبان ما را یاد گرفته!
پاراگراف انتهایی نوشتار: بخشی از نیروهای درون نظام هنوز زبان ما را یاد نگرفته اند! (به طور ویژه با طعنه زدن به سیاست کار کهنه کار تمام عرصه های نظام، حجه الاسلام دکتر حسن روحانی)
عمداً از هر دو عنوان حجه الاسلام و دکتر استفاده کردم تا ذو شأن بودن روحانی در علوم دینیه و علوم جدید را هم به موضوع اضافه کنم.

جناب اکبری با این تناقض درونی در مطلب شما چه کنیم؟
درد و بلای کیهان بخوره به روزنامه های خود تحقیر
کیهان: دنیا زبان ما را یاد گرفت!


بازخدارو شکر که دنیا توانست زبان شما را یادبگیرد

شما که نتوانستید زبان مردم کشور خودتان را یاد بگیرید چه رسد زبان دنیا را

خداکند دنیا بتواند با زبان خودتان زبان مردم کشورتان را به شماها بفهماند

اگر چه این یک ارزوی خیالی هست اما خیالش هم امید می اورد
طالبان ثابت کرد هر خصلت بدی که دارد ولی به اندازه جیبش خرج می کند و از پول مردم ( چاپ پول) بذل و بخشش و طرح افتتاح نمی کند
جناب حق شناس باید ذکر کنند که رشد نقدینگی اون اولش توسط زیاده خواهانی که در بدنه قدرت و ثروت هستند اتفاق می افتد و بعد با بدی تدبیی و ناآشنایی عوامل قانونیس در آن جهت مهار تورم هی هیزم رشد نقدینگی به آن اضافه میشود و امروز هم که ناکارامد ترین ها بر مسند کنترل تورم نشسته اند که این بچه مار تبدیل به هیولایی بزرگ شده که خون ملت را میمکد
سلام درسیاست خارجی دولت رئیسی تغییری ایجاد نشده بلکه اتاق فکری که پشت دولت رئیسی است و قبلا مقابل دولت روحانی بود همه خط قرمزهای زمان روحانی را پاک کرده وعمل به آنها را دستاورد دولت سیزدهم دانسته رابطه با عربستان عدم ادامه جنگ یمن همکاری های حتی فرا پادمانی با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی رابطه با امارت ومصر ننگ موضوع نفت در برابر غذا کوتاه آمدن در موضوع فلسطین واذربایجان وسوریه تعطیلی جنگهای نیابتی ارسال پهباد به روسیه قراداد محرمانه با چین و روسیه ودهها مورد دیگر که این دولت از کنار آنها بی سر وصدا گذشته و نیز در داخل هم یکدست شدن حاکمیت و عدم اجازه سفارت نوردی همراهی بی‌حد وحصر صدا سیما ولشکر تبلیغاتی سایبری وابسته به خط فکری حامی دولت وحضرات ائمه جمعه وکشیدن ترمز عملیات کفن پوشان و آتش به اختیارها و موارد بسار دیگر که امکان نداشت در دولت روحانی اتفاق بیفتد همه دست بدست دادند تاشما بتوانید در یک میدان بی رقیب هر چه هرچه میخواهید بنویسید برای دولت دوست دستاورد بتراشید ودوستان هم به به چهچه کنند
ولی کیهانیان زبان دنیا را یاد نگرفتند و یاد نخواهند گرفت
جناب کیهان
بیدارش کنید بسی خفته نماند
اصلاح طلبها خوب زبان دنیا رو بلدند ،دلارو ده برابر میکنند،خونه رو ده برابر میکنند کارخانه هارو میدن رفقاشون تا ببندند،تعهدات برجام رو کامل انجام میدن تا مملکت قفل شه بعد التماس کد خدا رو میکنند،
چرایی‌عدم توانایی کنترل تورم
احمدی نژاد را بیاورید چند ماهه تورم را درست میکند.
والا خود ما زبان کیهان را نمی فهمیم حالا دنیا چطور زبان کیهان را یاد گرفته خیلی عجیبه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست