بازدید 5484

میدل‌ایست‌آی: «مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شد»

- میدل‌ایست‌آی از توقف مذاکرات ایران و آمریکا درباره آزادی زندانیان خبر داده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ 29 June 2023


به گزارش تابناک از شفقنا؛ وبگاه میدل‌ایست‌آی  نوشت: منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات به میدل ایست آی گفتند که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای موقت بین ایران و ایالات متحده با مخالفت تهران بر سر خواسته‌های واشنگتن در مورد آزادی زندانیان متوقف شده است.

در اوایل این ماه، به نظر می‌رسید که تهران و واشنگتن پیشرفت خوبی در مذاکرات بر سر یک توافق موقت داشته باشند که در ازای محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای، برخی تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. دو طرف در مذاکرات برای احیای توافق هسته ای برجام 2015 به بن بست رسیده بودند. اما گفتگوهای مستقیم بین رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک بر سر یک توافق موقت نه چندان رسمی، امیدوارکننده بود.

با اینکه سه منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفتند در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های بیشتری در مورد چند موضوع کلیدی حاصل شده است، از جمله وعده‌های ایران مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق توسط متحدان ایرانی مانند گروه‌های شبه‌نظامی عراق مورد حمله قرار نخواهند گرفت؛ اما این مذاکرات بر سر زندانیان دوتابعیتی به مشکل خورده است.

میدل ایست آی مدعی شد: به گفته یک منبع در داخل تشکیلات سیاسی ایران، ایالات متحده تاکید کرده است که پیشرفت بیشتر در مذاکرات نمی تواند حاصل شود مگر اینکه توافقی بر سر موضوع زندانیان دوتابعیتی آمریکایی و ایرانی حاصل شود. این منبع گفت که این لایه جدیدی از پیچیدگی را معرفی کرده و به محل مناقشه تبدیل شده است.

ایالات متحده علناً اعلام کرده است که برای آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی شده‌اند تلاش می‌کند. به گفته منبع دوم و یک فرد دیگر، مقامات آمریکایی به طور غیرمنتظره‌ای به دنبال اضافه کردن نام چهارم به فهرست افرادی بودند که می‌خواهند به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای موقت آزاد شوند.

منبع دوم گفت که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران آماده است تا چهارمین زندانی را به عنوان بخشی از این معامله آزاد کند. با این حال، صداهای مخالفی در برخی نهادهای با نفوذ وجود دارد که اصرار دارند که سرنوشت چهارمین زندانی باید به عنوان موضوعی جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست