بازدید 3868
۱

تلاش‌ها برای کشف اختلاس پسر اردوغان

دادستان‌های آمریکا و سوئد در حال بررسی شکایت اختلاس در مورد پسر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هستند.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷ 27 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از رویترز، مقامات مبارزه با فساد در ایالات متحده و سوئد در حال بررسی شکایتی هستند که در آن نام پسر اردوغان آمده است. براساس متن این شکایت، شرکت سوئدی وابسته به یک شرکت آمریکایی متعهد شده است در صورت کمک به یکی از پسران رجب طیب اردوغان برای تضمین جایگاه مسلط در بازار ترکیه، ده‌ها میلیون دلار به عنوان رشوه به پسر اردوغان پرداخت کند.

در این گزارش گفته شده که بر اساس شکایتی که یک فرد به مقامات آمریکایی ارائه کرده، در نهایت، هیچ رشوه ای پرداخت نشد و شرکت سوئدی Dignita Systems AB، در اواخر سال گذشته به طور ناگهانی پروژه‌های مخابرتی و ارتباطی خود در ترکیه را رها کرد.

طبق این شکایت، برنامه این شرکت این بود که دولت اردوغان مقرراتی را تصویب کند که فروش محصول دیگنیتا را افزایش دهد.

در این شکایت آمده است که در ازای ۱۰ سال انحصار تجاری فروش محصولات، شرکت دیگنیتا متعهد شد که ده‌ها میلیون دلار هزینه لابی را از طریق یک شرکت که بلال اردوغان یکی از اعضای هیئت مدیره آنها است، پرداخت کند.

اگرچه این اقدام در ماه سپتامبر منتفی شد، اما تصویر واضحی را نشان می‌دهد که چگونه بلال اردوغان، یک شرکت سرمایه گذاری را مورد حمایت قرار می‌دهد.

«آندرس اریکسون»، مدیر اجرایی دیگنیتا، به رویترز گفت که نمی‌تواند در مورد طرح ادعایی صحبت کند.

بلال اردوغان از طریق یک وکیل گفت که ادعاهایی مبنی بر تبانی او با شرکت دیگنیتا «کاملاً نادرست است». این وکیل دادگستری افزود: «این دروغ است.» با این حال یکی از مقامات ارشد اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرد.

رویترز نتوانسته است به طور مستقل تأیید کند که آیا رئیس جمهور اردوغان و پسرش بلال از طرح ادعایی رشوه دیگنیتا اطلاع داشتند یا خیر؟

پس از دریافت شکایت در ماه آوریل، یعنی دو ماه پیش، وزارت دادگستری ایالات متحده و دادستان سوئد به ترتیب یک مأمور ویژه و یک بازرس کارآگاه را مأمور کردند تا تحقیقات اولیه را انجام دهند و مشخص کنند که آیا ممکن است قوانین ضد رشوه آمریکا و سوئد نقض شده باشد یا خیر؟ کارشناسان مبارزه با فساد ایالات متحده و سوئد گفتند که در هر دو کشور، تعهد به پرداخت کمیسیون ممکن است تحت شرایط خاصی جرم محسوب شود.

سخنگویان وزارت دادگستری و دادستان سوئد گفتند که هیچ نظری در این مورد ندارند.

بلال اردوغان به ندرت در انظار ظاهر می‌شود. این تاجر ۴۲ ساله در کنار سایر اعضای خانواده اردوغان دارای سهام در گروه BMZ، یک شرکت حمل و نقل دریایی و ساخت و ساز است.

نام او در گذشته با فساد مالی مرتبط بوده است. در سال ۲۰۱۶، دادستان‌های ایتالیایی تحقیقاتی را در مورد پولشویی در مورد بلال اردوغان به ظن اینکه وی پول نقد وارد کشور کرده است، انجام دادند. او این اتهام را رد کرد و دادستان‌های ایتالیا در نهایت با استناد به فقدان شواهد، تحقیقات را کنار گذاشتند. سال قبل، دولت روسیه مدعی شد که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد پسر رئیس‌جمهور اردوغان از تجارت فرامرزی نفت با داعش در سوریه سود می‌برد. روسیه از به اشتراک گذاشتن شواهد خود خودداری کرد. بلال اردوغان این اتهامات را رد کرد و گفت که شورشیان افراطی دشمن ترکیه هستند.

شرکت دیگنیتا در سال ۲۰۱۷ با جاه طلبی فروش دستگاه‌های ایمنی ترافیک خود پا به ترکیه گذاشت. در آن سال، اریکسون، مدیر عامل دیگنیتا، سکان هدایت شرکت ترکیه‌ای را که توسط Smart Start راه اندازی شده بود، به دست گرفت. فرد مطلع به این موضوع گفت، برای چندین سال، دیگنیتا و اسمارت استارت پیشرفت چندانی نداشتند زیرا نمی‌توانستند حتی به طور غیرمستقیم به رئیس جمهور اردوغان دسترسی داشته باشند و پس از آن تلاش خود را برای دسترسی به اردوغان و افراد پیرامونی او جهت کمک به انحصاری کردن بازار افزایش دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تلاشی برای یافتن یک گاف. اون هم برای اینه به زور بیاد تو ناتو. بشین پیدا میکنی و حتما میشی عضو ناتو
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست