بازدید 5423
۱

الزام وزارت صمت به فروشندگان سکه و طلا

طبق تأکید وزارت صمت همه اصناف بازار طلا باید هنگام فروش طلا اعم از آب‌شده، سکه و مصنوعات طلا، نسبت به صدور فاکتور در سامانه جامع تجارت و تحویل آن به مشتری اقدام کنند.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷ 20 June 2023

‌به گزارش تابناک به نقل از  فارس، چندی پیش بود که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد:  عدم ثبت مبادلات سکه در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب خواهد شد و افراد خاطی تحت پیگردهای قانونی قرار خواهند گرفت.

این مسئله با انتشار برخی اخبار دیگر در شبکه‌های مجازی مورد توجه مردم و فعالان بازار طلا قرار گرفت؛ البته بنا بر اعلام وزارت صمت، فرایند ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت زحمتی برای مشتریان نهایی این محصولات ندارد.

به گفته محمدرضا زارع، مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت، سامانه جامع تجارت برای فروشندگان سکه و طلا در همان لحظه ثبت معامله، امکان صدور فاکتور یکپارچه دارد؛ در واقع این سامانه به‌نوعی یک نرم‌افزار حسابداری برای عرضه‌کنندگان سکه و طلا نیز محسوب می‌شود تا متوجه شوند چه مقدار سکه و طلا خریده و به فروش رسانده‌اند.

زارع با بیان اینکه فقط فروشندگان سکه و طلا درگیر با سامانه هستند و مشتریان نهایی سر و کاری با سامانه ندارند، گفت: مبادی که سکه و طلا از آن خارج می‌شود برای ما مهم است و مشتریان نهایی سر و کاری با سامانه ندارند.

وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند دلیل دریافت کد ملی و شماره‌ تلفن همراه هنگام خرید این است که مشخص شود هر شخصی چه مقدار سکه و طلا دارد که در اصل این مسئله موردنظر ما نیست؛ قصد ما این است در چرخه‌ای که سکه‌ای که از بانک مرکزی خارج می‌شود یا طلایی که در بازار خرید و فروش می‌شود تا به دست مردم برسد، کاملاً رصد شود.

اما در جدیدترین اقدام، محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت با ارسال نامه‌ای خطاب به اتاق اصناف ایران به موضوع خرید و فروش طلا با فاکتور قابل استعلام سامانه جامع تجارت اشاره کرده است.

بر اساس این نامه، مطابق ماده ۶ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خریداران کالاهای موضوع قاچاق اعم از تاجران و تولیدکنندگان موظف‌ هستند هنگام خرید این کالاها، از فروشنده صورت‌حساب (فاکتور) دریافت کنند.

در متن نامه آماده است: از آنجا که ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، اسناد فروش ثبت شده در سامانه جامع تجارت را به‌عنوان فاکتور مورد قبول ماده ۶ دستورالعمل صدرالاشاره در نظر گرفته است، ضروری است دستور فرمایید همه اصناف ذی مدخل در هنگام فروش کالا اعم از آب‌شده، سکه و مصنوعات طلا، نسبت به صدور فاکتور مورد اشاره در سامانه جامع تجارت و تحویل آن به مشتری اقدام کنند.

الزام وزارت صمت به فروشندگان سکه و طلا

برادران با اشاره به وضعیت فعلی سامانه جامع تجارت اشاره کرده است: زیرساخت لازم در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شده و فراگیری صدور فاکتور متحدالشکل می‌تواند از مشکلاتی نظیر صدور فاکتور غیرواقعی، محاسبه دستمزد، سود و مالیات بر ارزش‌افزوده بدون ضابطه توسط برخی سودجویان جلوگیری کند.

‌برخی کارشناسان معتقدند که طرح ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت تنها به جهت آن است که سکه‌های تقلبی و طلاهای عیار پایین از بازار خارج شود و شفافیت برای محصولات طلا در سطح بازار ایجاد شود.

بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از آنجا که این صنعت گردش مالی بسیار بالایی دارد، افراد سودجوی بسیاری وارد آن شده‌اند و اقدام به پول‌شویی و فروش کالای تقلبی می‌کنند.

الزام وزارت صمت به فروشندگان سکه و طلا



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
اونوقت کی نظارت میکنه؟ همشون بلا استثنا خریدار رو مجبور میکنن کارت به کارت بکنه . اونوقت انتظار داری این جماعت ثبت کنن؟
بهتره برای بانک ها اجبار کنن که در اپلیکیشن بانک هاشون دکمه بزارن برای گزارش انتقال کاری که مردم با گزارش کردن این موارد یقه همه اونایی که باعث اذیت مردم هستن بگیرن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست