بازدید 10650
یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک

تفاهم غیرمکتوب ایران و غرب تبدیل به توافق مکتوب می شود؟/ اروپا به توافق با ایران تن می دهد؟

حضور مقامات سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات برجامی در امارات برای دیدار با مقامات ایرانی، گویای آن است که گفت‌وگوهای عمان، چیزی فراتر از تبادل پیام بین ایران و امریکا بوده و آمریکا به دنبال جلب نظر اروپا برای رسیدن به نوعی توافق با ایران است. در یک سال گذشته مواضع اروپا در قبال توافق با ایران به مراتب منفی تر از آمریکا بوده و دلیل آن جنگ اوکراین از یک سو و اعتراضات داخل ایران از سوی دیگر است.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵ 14 June 2023

تفاهم غیرمکتوب ایران و غرب تبدیل به توافق مکتوب می شود؟/ اروپا به توافق با ایران تن می دهد؟

بین الملل تابناک: همزمان به گمانه زنی ها و تکذیب و تایید ها در رابطه با مذاکرات هسته ای، علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران به امارات رفت و در ابوظبی با طرف‌‌‌های خود در تروئیکای اروپا دیدار و رایزنی کرد.

در این رابطه، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود نوشت: در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی دیدار کرده و در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفت‌وگو کردیم.

پیش از این، معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره سفرش به امارات نوشته بود: در چارچوب تحکیم سیاست همسایگی و در راستای استمرار رایزنی‌های سیاسی با همسایگان، به امارات سفر کردم تا درباره ارتقای همکاری‌های دوجانبه و بررسی مسائل منطقه‌ای با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کنم.

باقری اضافه کرد: دو هفته پیش، وزیر مشاور امارات عربی متحده سفری به ایران داشت که گفت‌وگوهای مفصلی با یکدیگر داشتیم. علی باقری، چندی پیش نیز با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی در اسلو (نروژ) دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

مذاکره علی باقری با نمایندگان تروئیکای اروپایی در حالی است که پیش از آن، رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی از توافق موقت میان ایران و آمریکا خبر داده بودند که با وجود تایید مذاکرات محرمانه با وساطت عمان، هرگونه توافق موقت توسط سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و آمریکا رد شد. رویترز نیز گزارش داد که یک مقام آمریکایی ادعاهای مطرح‌ در برخی گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا درباره یک توافق موقت جایگزین برجام را رد کرده است.

به نظر می رسد، سفر علی باقری به امارات و دیدار به همتایان اروپایی، خود بیش از هر چیز به ادعای مداخله ایران در جنگ اوکراین و همچنین مذاکرات هسته ای مربوط بوده که تا حدودی این دو موضوع به یکدیگر گره خورده اند.

در این رابطه، دکتر «رحمان قهرمانپور» کارشناس مسائل هسته ای و بین الملل در توییتر نوشت: حضور مقامات سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات برجامی در امارات برای دیدار با مقامات ایرانی، گویای آن است که گفت‌وگوهای عمان، چیزی فراتر از تبادل پیام میان ایران و امریکا بوده و آمریکا به دنبال جلب نظر اروپا برای رسیدن به نوعی توافق با ایران است. در یک سال گذشته، مواضع اروپا در قبال توافق با ایران به مراتب منفی تر از آمریکا بوده و دلیل آن جنگ اوکراین از یک سو و اعتراضات داخل ایران از سوی دیگر است. بیانیه اخیر اروپا در شورای حکام هم آشکارا، لحن تندی داشت. اروپایی ها احتمالا به خاطر فشار آمریکا از یک سو و تعدیل مواضع ایران از سوی دیگر، حاضر به دیدار با مقامات ایرانی شده اند.

وی افزود: اروپا در ماه‌های اخیر از امکان فعال کردن مکانیسم ماشه پیش از اکتبر ۲۰۲۳ سخن گفته است. آیا این رفت و آمد‌ها نشان افزایش تمایل ایران برای توافق است؟ در این نکته تردیدی نیست، اما مشکل اصلی در ماهیت توافقی است که همزمان برای آمریکا و ایران و اروپا قابل پذیرش باشد.

قهرمانپور در رابطه با گره خوردن جنگ اوکراین با پرونده هسته ای ایران در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: وارد شدن موضوع اوکراین بدون شک پرونده هسته‌ای را پیچیده می‌کند. در اصل توافق مکتوب بلندمدت را پیچیده می کند. آن چیزی که الان رسانه‌ها گزارش می‌دهند، این هست که ایران و آمریکا قرار نیست، یک توافق مکتوب تعهدآور داشته باشند، بلکه به دنبال نوعی تفاهم نانوشته و فرمول توقف‌ در برابر توقف هستند که به معنای توافق حقوقی یا توافق مکتوب نیست؛ بنابراین، باید گفت که جنگ اوکراین در کدام حالت موضوع را پیچیده تر می کند.
تفاهم غیرمکتوب ایران و غرب تبدیل به توافق مکتوب می شود؟/ اروپا به توافق با ایران تن می دهد؟
 
وی افزود: من معتقدم اگر قرار بر این باشد که دو طرف به یک توافق مکتوب برسند، حتما موضوع اوکراین یک مورد بسیار سخت و دشوار برای توافق است، به ویژه اینکه برای اروپا یک موضوع سرنوشت ساز و حیاتی است؛ اما اگر قرار بر تفاهم شفاهی و توافق نانوشته و توقف در برابر توقف یا چیزی شبیه این باشد، ممکن است که موضوع اوکراین تبدیل به یک موضوع چالش برانگیز یا یک مانع نباشد. اما باید توجه کرد آن چیزی که الان رسانه‌ها در مورد آن صحبت می کنند، امری شکننده است و ممکن است که حتی پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما به هم بخورد.
 
این کارشناس برجسته روابط بین الملل ادامه داد: بنابراین در این فرمول جدید یعنی در این تفاهم غیرمکتوب ممکن است که موضوع اوکراین موقت حل و فصل شود؛ یعنی ایران بپذیرد که پهپادهایی را که به روسیه می دهد کمتر کند؛ اما بعید می دانم ایران به صورت کلی بخواهد از همکاری نظامی با روسیه صرف نظر کند که این مساله برای ایران از نظر دفاعی مساله بسیار مهمی است، چون همین مشکل به شکل دیگری در مورد هند هم وجود داشت و اروپا تلویحا آن را پذیرفت. شاید اروپایی‌ها بتوانند در این مورد به یک توافقی برسند. مساله هند این گونه بود که هندی ها اصرار داشتند چون عمده تجهیزات دفاعی خودشان را از روسیه می خرند، بنابراین، نمی‌توانند خرید تجهیزات از روسیه را متوقف کنند. در مورد ایران مساله دوجانبه است؛ یعنی ایران هم  سلاح از روسیه می خرد و هم پهپاد و برخی سلاح ها و تجهیزات سبک نظامی به روسیه می دهد.
 
قهرمانپور در پایان گفت: در بُعد اول به نظر من اروپا با آن موافقت می کند؛ یعنی ایران به همکاری‌های نظامی با روسیه و خرید تجهیزات دفاعی ادامه دهد؛ اما در مورد بعد دوم یعنی فروش پهپادها به روسیه طبیعتا ایران موضع سختگیرانه تری خواهد داشت؛ همینطور موضوع اروپا هم سختگیرانه خواهد بود. لذا ممکن است آن توافق مکتوبی که درموردش صحبت می‌کنیم، به خاطر همین به تأخیر بیفتد؛ ضمن اینکه هنوز در این مورد ابهام داریم که آیا این تفاهم غیرمکتوب که الان در مورد آن صحبت می شود، مقدمه ای است برای توافق مکتوب در آینده یا دو طرف در این مورد هنوز صحبتی نکرده اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۹
شما که میگفتید توافق موقت در کار نیست؟؟؟!!!! چی شد پس؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
توافق موقتی در کار نیست بعد از شکست جنبش فواحش آمریکا کوتاه اومده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
شما اسمشو بذار صلح امام حسن چکار دارید بذارید توافق بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
خونه عروس بزن و برفص است

خونه داماد هیچ خبری نیست و کاملا تکذیب کردند
اینقدر همه چیز را سیاسی نکنید چندان هم به توافقات دلخوش نباشید بخصوص وقتی که باقری کنی از آن می گوید او یکی از مسببان اخلال در مذاکرات است کمی صبر کنیم تا اوضاع روشنتر شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
خودش ذاتا سیاسی است
ما نباید اجازه دهیم غرب خواسته های خود را یک طرفه به ما تحمیل کند و در حقیقت سرنوشت ما را به دست بگیرد وگرنه شرایطی بهتر از لیبی و سومالی و افغانستان نخواهیم داشت .
فقط در چارچوب برجام و بازگشت تعهدات ایران. آمریکا میشه کار کرد
تحریم سپاه و حقوق بشر باقی میمونه و عملا یکسال به ایران فرصت داده میشه
جناب مسافر ونزوئلا و اوروگوئه و نیکاراگوئه که همیشه میگفت من زندگی مردم را به (برجام) گره نمیزنم حال تماشا کند که برای آوردن پول های خودمان به کشور خودمان از تما دالان هایی که آمریکا برایش مشخص کرده است گذشت ت ابتواند دورایل از این پول ها را بیاورد تو ایران که البته به دست ملت که نمیرسه اولا و دوما الان هم که مخبر خبر آزاد شدن دلارهای ایران را داد ماشین ودلار هر دوتاشون گرون شدند این چه گره ای نحسی است که هر رو محکمتر می شود آقای رئیسی!
دلار میاد تو کشور باید یه چیزی ارزون بشه دیشب تا الن روی خیلی از ماشین ها از 50 میلیون به بالا گران شده
این چه طلسمی است در این دولت!!!
هر گونه توافقی مکتوب ده درصدی و یا نامکتوب خیانت است چرا که دوسال پیش برجام صددرصدی را آمریکا و اروپا قبول کرد و دوستان انقلابی نگذاشتند به نتیجه برسد خوب حالا بعد از آن باید بگردیم خیانتکار را بشناسیم
الان همون غرب ذلیل هایی که تا دیروز میگفتن چرا گفتگو نمی کنید با آمریکا میان میگن تسلیم جام زهر و این حرفهای معادنانه
اروپا چه نیازی به ایران دارد که به این قرار داد ننگین تن دهد
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
وطن فروش بی غیرت
چه توافقی؟! ایران عضو برجام است و تنها در مقابل عهدشکنی آمریکا و تا حدودی اروپا مطابق با مفاد برجام بخشی از تعهدات خود مثل سقف غنی سازی را تعلیق کرده. چرا غرب از قانون تبعیت نمیکند؟! توافقی لازم نیست. دو سال دیگر مکانیسم ماشه هم منقضی می شود. اگر قانون و قطعنامه شورای امنیت باد هواست و در دنیا قانون جنگل حاکم است، به ایران هم بگویند که تکلیف خود را بداند.
با سلام
رئیس جمهور کنونی آمریکا بایدن است، در متن نوشته تا
پیش از پایان ریاست جمهوری اوباما
فرجام برجام قبلی چند ماه دیگر به پایان می رسد و آمریکا و غرب باید به دنبال توافقی دیگر باشند که البته دست ایران در این زمینه بازتر است و می تواند با هوشیاری دیپلماتیک امتیازهای بیشتری از آمریکا و غرب بگیرد زیرا؛
اولا) آمریکا غیر قانونی و یکجانبه از برجام خارج شد و به دنبال آن اروپایی ها هم به تعهدات خود عمل نکردند و اگر این بار نیاز به توافقی جدید باشد باید به ایران امتیازات بیشتری دهند تا بد عهدی و عمل نکردن به تعهدات قبلی شان جبران شود.
ثانیا) ایران در این مدت در زمینه هسته ای به پیشرفت های بیشتری دست یافته و قطعا باید در قبال توافق جدید با آمریکا و غرب امتیازات بیشتری بگیرد.
ثالثا) تحریم ها باعث شد که کشور با کشورهایی که استقلال سیاسی بیشتری داشته و به آمریکا وابستگی زیادی ندارند روابط سیاسی - تجاری - نظامی اش را تعمیق بخشد یعنی کشورهایی از قبیل چین، روسیه، هند و کشورهای آمریکای لاتین و .... و عملا امروز کشور وابستگی چندانی به برجام ندارد پس این آمریکا و غرب هستند که برای رسیدن به توافق باید تلاش بیشتری کنند.
در مورد فروش پهپادها اولا) پهپادها به دلیل مدرن بودن و دقت نقطه زنی بالا قبل از جنگ اوکراین - روسیه توسط مسکو پیش خرید شده اند و اگر اروپا می گوید ایران نباید پهپادهای از پیش فروخته شده را به مسکو تحویل دهد حرف بی منطقی ای می زند در ثانی) اگر آنها نگران کشته شدن مردم بی گناه اوکراین بودند به پیشنهاد صلح پکن توجه می کردند نه این که با ارسال تجهیزات گسترده به کی یف بر شیپور جنگ افروزی بدمند ( آمریکا و غرب در این جنگ بیشتر از آنکه به فکر جان انسان های بی گناه باشند به فکر حیثیت پیمان نظامیشان (ناتو) هستند که مبادا اوکراین شکست بخورد که شکست اوکراین در حقیقت شکست ناتو و به ویژه شکست نفوذ سیاسی آمریکا و غرب در اوکراین است و به همین خاطر پایان مشخصی برای این جنگ وجود ندارد و حتی با طولانی شدن جنگ و درگیری کشورهای بیشتری در این جنگ می توان گفت پایان خوشایندی برای این جنگ وجود ندارد و احتمال جنگ جهانی با چاشنی اتمی بالا است، چیزی که مقامات کرملین از آغاز جنگ تاکنون بارها تحت عنوان آخر زمان هسته ای در مورد آن هشدار داده اند)
تابناک این تبلیغات رو سایت رو بردار یا حداقل اون دکمه حذف مرورگرش رو برگردون هرچیم خودت دلت میخواد تیتر یک نزن بلکه اونچه به نفع جامعت هست و مردم میخوان رو تیتر یک بزن.
ایران باید به حداقل سه میلیون افغانی فارسی زبان اقامت دائم بدهد و آنها را در مرز آذربایجان مستقر کند
آیا تحریم ها نعمتند هنوز؟؟؟!!
من نمی دانم این چه صیغه ای است که اروپایی ها در پیش گرفته اند خودشان انواع سلاح مرگبار به اکراین می دهند آنوقت نسبت به محصولاتی که جنبه دوگانه دارد به ایران ایراد می گیرند و در کمال پررویی ایران را تحریم کرده اند

به هر حال ایران در این شرایط تحریمی دنبال این است که از هر طریقی صادرات انجام دهد و پهپاد هم چیزی است که هم در صنایع کشاورزی و راه داری و هم امنیتی کاربرد دارد و ایران هم به خاطر انواع پایگاه هایی که آمریکا دور و برش ایجاد کرده و انواع تحدید ها که برایش انجام می شود نیاز به صنایع نظامی روسیه دارد و طبیعتا در چنین شرایطی نمی تواند روی اروپا و آمریکا حساب باز کند

اینکه روسیه می خواهد پهپادها را در جنگ اکراین بکار ببرد به ایران ربطی ندارد چشم اروپا و آمریکا کور می خواستند در اکراین دخالت نکنند و نظامی گری نکنند تا جنگ شروع نشود
الان هم خودشان را عقب بکشند مطمئن باشند آتش بس خواهد شد

البته این در شرایطی است که ایران به روسیه پهپاد داده باشد و گرنه نهایت پررویی اروپایی ها را می رساند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
وقتی فرغ دفا متجاوز رافهمیدی ازصیعه اروپا سردرمیاوری
لطفا تیتر مطلب رو عوض کنید، توافق با غرب نیست، توافق با آمریکاست، اروپا هیچ نقشی در مذاکرات عمان نداره حتی نماینده ای در اتاق کناری مذاکرات هم نداشته. امیدوارم برسین به جایی که بگین اروپایی ها کاره ای نبودن و با آمریکا توافق کردیم
مشارکت در جنگ اکراین یک حماقت بزرگ است که امیدوارم حکام ما چنین اشتباهی را انجام نداده باشند . البته در این فضای تاریک پیدا کردن حقیقت دشوار است
"ممکن است که حتی پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما به هم بخورد"
اخوی کارشناس ! اوباما مال قرن قبل بود ( قرن شمسی! )
پس وزیر خارجه ما چکاره هست که باقری کنی در حال مذاکرات هست؟؟؟؟؟؟
با ناامید شدن از اغتشاشات داخلی و نابودی و تضعیف ایران از طریق داخلی یا کشورهای همسایه، دوباره به برجام بازگشتند، در حالی که می گفتند برجام اولویت ما نیست و جالب اینکه در تمام این مدت، ایران را متهم به عدم قبول برجام و مذاکرات برجامی می کنند
نظرات اروپاییها برای آمریکا اهرم هست یعنی فقط نظر خودشان مهم است ولی هر جا مفید باشد برایشان اروپا را وسط می کشند
اگر واقعا ایرانیها متوجه شده باشند که اصل کار مذاکره مستقیم و بی واسطه با خود آمریکاست شانس لغو تحریم ها زیاد خواهدشد
چرا شخص وزیر امور خارجه ایران مذاکرات برجامی انجام نمیدهد!؟ به هرحال وزیر امور خارجه کشورمان ، انسانی بسیار فهمیده تر و مسلط تر از باقری کنی است.
من به عنوان بسیجی اجازه نمیدهم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست