بازدید 15003

تابستان ترسناک در انتظار مردم کرمان؛ احتمال جیره بندی و قحطی آب در کرمان وجود دارد

گزارش‌های آماری شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد، وابستگی مصارف به منابع آب زیر زمینی در استان کرمان به بیش از ۹۳ درصد رسیده است؛ وضعیت به شدت ترسناکی که حالا یکی از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی، اظهارات تأمل برانگیز بیشتری در این رابطه در اختیار رسانه ها قرار داده و از احتمال جیره بندی آب در این استان در تابستان سال جاری خبر داده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵ 06 June 2023

تابستان ترسناک در انتظار کرمانی‌ها؛ احتمال جیره بندی و قحطی آب در کرمان وجود دارد

به گزارش «تابناک»، عدم کنترل موثر بر وضعیت منابع آب سطحی و زیرزمینی در دهه‌های گذشته، حالا وضعیت آبی نقاط مختلف کشور را با بحران‌های جدی رو به رو کرده است و بدون شک، استان کرمان، یکی از استان‌های پیشتاز در این حوزه است.

همانطور که اشاره شد، مستند به آمار و اطلاعات رسمی، چیزی حدود ۹۳ درصد از منابع آب مصرفی این استان در حال حاضر از آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود که خود به خوبی گویای اوج بحران آب در این استان است.

از جمله دلایلی که کارشناسان پیرامون چرایی وقوع بحران آب در استان کرمان می گویند، باید به پدیده تغییر اقلیم، توسعه اراضی کشاورزی طی دهه‌های گذشته، رشد جمعیت و عدم اجرای کامل برنامه‌های مدیریتی اشاره کرد؛ وضعیتی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، تاکنون پیامد‌های مخربی همانند خشک شدن بسیاری از دشت ها، افزایش زمین‌های بایر، افزایش عمق بسیاری از چاه‌ها (۸ درصد از مجوز‌های صادره برای کف شکنی و جابجایی چاه مربوط به استان کرمان است)، گسترش فرونشست، پدیده ریزگرد‌ها و مهاجرت‌های انسانی به همراه داشته است.

به تازگی و در همین باره حسین جلالی، عضو هیات نمایندگان استان کرمان، نکاتی را با رسانه‌ها در میان گذاشته است که نه تنها اطلاعات فوق را تأیید می‌کند، بلکه خبر از یک تابستان ترسناک برای استان کرمان می‌دهد!

حسین جلالی با اشاره به اوضاع تامین آب در استان کرمان اظهار داشت: استان کرمان در دل کویر لوت قرار دارد و تقریبا سفره‌های آب زیرزمینی خود را به خاطر عمق و شوری بالا و یا به خاطر تلخی و اسیدی شدن آب از دست داده است؛ بنابراین، امیدی به سفره‌های آب زیرزمینی در استان نیست.

وی افزود: ممکن است بتوانیم ناپایدار و مقطعی از آب زیرزمینی استفاده کنیم، اما برای بلندمدت آبی موجود نیست.

عضو هیات نمایندگان استان کرمان در مجلس با بیان اینکه شهر کرمان تقریبا ۲ هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، گفت: بدتر از کرمان شهر‌هایی هستند که با تنش آبی شدید روبه رو هستند، اکنون رفسنجان، انار، زرند، سیرجان و شهربابک با تنش آبی شدید مواجهند.

وی بیان داشت: برای حل معضل کم آبی در استان پیش بینی شده بود که از خلیج فارس انتقال آب داشته باشیم، اکنون آب از گل گهر و مس رفسنجان عبور کرده و به چادرملوی یزد رسیده. با توجه به سرمایه گذاری گل گهر مشکل سیرجان تا حدی حل و تنش آبی برطرف شده است. کرمان ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که لوله گذاری انجام و ۱۱۵ کیلومتر لوله گذاری شود که به آب خلیج فارس متصل گردد. این میزان اعتبار (۱۰۰۰ میلیارد تومان) را باید معادن مس و گل گهر تامین کنند که متاسفانه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و اکنون قرارگاه، نسیه و غیرنقدی کار را پیش می‌برد، ولی در هر حال تا حدی امکان اجرا دارد و ممکن است با مشکل مواجه شود و نتیجه اینکه در تابستان که تنش بالا می‌رود آب به کرمان نخواهد رسید.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر به تعهدات عمل می‌شد، تنها ۵۰ کیلومتر از  لوله گذاری کرمان باقی مانده بود و مشکل این شهر حل می‌شد، رفسنجان هم فقط ۱۶ کیلومتر با مخزن آب فاصله دارد و همه چیز فراهم است و تنها باید سفارش لوله ۹۰۰ به سلفچگان داده شود تا به شبکه خلیج فارس متصل شود. ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای تابستان از تنش آبی نجات پیدا کنند، اما ۱۶ کلیومتر معلق مانده است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای برای اجرای پروژه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: این ۱۶ کیلومتر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای تامین لوله نیاز دارد، اکنون تمام دستگاه‌ها در رفسنجان مستقرند؛ فقط باید لوله و تجهیزات برسد تا بتوان به سرعت اوضاع را بهبود بخشید.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: چالش دیگر آب استان این است که بعد از اتصال شبکه به خلیج فارس مشخص نیست که آیا وزارت نیرو آب را خریداری و تخصیص می‌دهد یا اینکه اجراکنندگان موظفند آب را مستقیم تحویل دهند؛ هنوز دستوری در این خصوص داده نشده که این آب چگونه واگذار شود.

وی یادآور شد: ابتدا باید لوله گذاری انجام و دستگاه پمپاژ مسقر و بعد تخصیص سهیمه داده شود. به هر حال اکنون آنچه مهم است، قطعا آب خلیج فارس در تابستان به کرمان نخواهد رسید و تنش آبی شدید خواهد بود و به نظر می‌رسد آب در کرمان با قحطی و جیره بندی اداره شود.

جلالی در ادامه درباره بروز پدیده فرونشست در پی کم آبی در استان گفت: هر جا سفره آب زیر زمینی فروکش کند، فرونشست زمین را داریم که به صورت گسل‌های زلزله و یا به صورت خشک شدن قنات‌ها ظاهر می‌شود، هنوز در شهر شبکه آب و فاضلاب نداریم و همچنان فاضلاب وارد سفره‌ها می‌شود، اما در برخی مناطق که سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه نمی‌شوند، فرونشست داریم؛ ضمن اینکه روی خط زلزله و گسل هم هستیم و این مخاطرات استان را تهدید می‌کند.

مستند به اطلاعات فوق به نظر می‌رسد استان کرمان را باید در اولویت‌های اصلی مدیریت حل بحران آب قرار داد و با روش‌های مختلف برای کاهش تنش‌های آبی در این استان اقدام کرد.

البته باید یادآور شد راهکار مورد تأکید این نماینده یعنی انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان با هدف پاسخ به نیاز‌های آبی روزافزون این استان به ویژه در بخش کشاورزی به لحاظ اقتصادی منطقی به نظر نمی‌رسد و آسان‌ترین و منطقی‌ترین روش کاهش تنش‌های آبی در این استان از مسیر مدیریت موثر و کنترل برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیر زمینی، جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی و جلوگیری از کشت محصولات با نیاز آبی بالا در این استان عبور می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷۸
احمدی نژاد باید به دلیل دستور حفر چاه های عمیق و برداشت بی رویه از ابهای زیرزمینی محاکمه می شد ولی فعلا در مجمع جاخوش کرده است
پاسخ ها
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
در کشوری که آب رو به اتمام است مدیران دولتی باید مردم را بسمت استفاده از کولرهای گازی تشویق نمایند(مصرف متوسط هر کولر آبی روزانه 500 لیتر) حالا چرا صورت نپذیرفته است تا کنون جای سوال دارد؟؟؟
بهمن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
کولرهای گازی هم برق میخواهد که البته برق هم نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
در کشورهای پر آب هم بمحض کم شدن بارش برای صرفه جویی در مصرف آب شروع به اقدامات لازم میکنند اینجا همه چیز را عادی جلوه می‌دهند هیچکس صرفه جویی نمیکند بعد به یکباره میگویند ما آب نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
چرا استاد رفسنجانی باساخت تبیخیر و خشک کردن اب نشدن
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
عوضش امنیت داریم
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
به نظرم چند کارخونه فولاد و مس دیگه بزنن، .مشکل خیلی از بر و بچ های کشورهای منطقه حل میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
خدا لعنت کند این تحفه هزاره سوم را ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
انشالله با این همه آب شیرین کن وانتقال بیرویه آب خلیج فارس وآلوده کردن آن مشکل کم آبی استانهای کرمان ویزد شاید مقطعی حل بشه ولی خلیج فارس رو نابود می کنیم
جالبه وقتی بایدصنابع آب بر دراستانهای ساحلی ایجاد می شد ولی با لابی واعمال نفوذ به این استانها برده شد فکر این مسائل نکردن
عزیز دانشمند همه چی دونی میگفت برای ۲ملیارد نفر اب هست
بلایی که نیروهای اصیل سهمیه ای بدون اینکه متوجه باشند با ایران کردند هیچ دشمن خارجی و داخلی با ان نکرد. حالا دهها سال زمان می برد که متوجه شویم عمق ویرانی که تحت عنوان ابادانی به کشور وارد شده چه اندازه هست. از ان شهرداری که قانون ملی معماری و شهرسازی یک ملت را برای پول و حق تراکم فروخت تا ان دانش اموخته ! اقتصاد با معدل 19 که اخیرا کشف کرده که اقتصاد ایران تورمی است وتا ان نماینده ای که گفته اگر ما نبودیم قیمت مرغ به 180 هزار تومن می رسد و..... خدا اخر و عاقبت ایران را با این همه نیروی اصیل سهمیه ای به خیر بگذارند. هر چند خدا به بندگان خود گفته به شما عقل و هوشیاری دادم . اگر استفاده نکردید انتظار فرج هم نباید داشته باشید.
عوضش جهانگیری که اهل کرمان هست در بالا شهر تهران مشکل آب و هوا ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
عوضش اگه آب نداریم کیک زرد داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
ماکه اب هوا نداریم اما هواتونداریم ملت جوگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
کیک زرد افتخار دانشمندان ایرانی است و باعث شده امنیت داشته باشیم تا شما هر چه دلتان بخواهد دانشمندانمان را مسخره کنید.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
روی سخن شما کیه؟ اصلاح طلبها؟
تمام شده رفت عزیزم
الان دیگه خودت هستی و خودت
اصولگرا هم نداریم
فقط جبهه پایداری و مردان انقلابی
در این وضعیت وحشتناک چرا اصرار بر افزایش جمعیت دارید؟
پاسخ ها
دلواپس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
چون جنگجو نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
کیک زرد افتخار دانشمندان ایرانی است و باعث شده امنیت داشته باشیم تا شما هر چه دلتان بخواهد دانشمندانمان را مسخره کنید.
اگر آب شیرین پایدار چاره اندیشی نشود، شهرهای دیگری مانند یزد و کاشان و اصفهان و حتی تهران در پنج سال آینده غیرقابل سکونت خواهند شد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
یزدکه اکنون زاینده رود ودر دل کویرش دریاچه روییده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
ظرف چند روز گذشته در سه نقطه خیبانهای شهر اصفهان فرونشست زمین داشتیم آخرین مورد اتوبان شهید آقا بابایی که ۱۲ متر فرونشت کرده این حاصل برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی است
با تغیر در جغرافیای اداری و سیاسی چند استان، استان های کرمان و فارس رو به خلیج و فارس و دریای مکران وصل کنید تا با شیرین کردن آب دریا مشکلشون رو برطرف کنن و مستقل باشن از آب سایر استان ها
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
تو هم از آب گل آلود ماهی بگیر...تغیر جغرافیای استان‌های مرزی با تنش و درگیری خواهد بود..می خواهید جنگ داخلی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
درگیری واسه آب خیلی وقته شروع شده. ساعت خواب.
عربستان با هزینه در خرید و ساخت آب شیرین کن و بارورسازی ابرها تمامی صحرا ها خودشو داره به جنگل تبدیل میکنه ولی مسولان ما متاسفانه در خواب خرگوشی بودن، و به جای فکر کردن به تابستان و بارورسازی ابرها و انتقال آب دریا و دستگاه آب شیرین کن به فکر امور جانبی از جمله فضای مجازی و حجاب بودن! حالا باید نفت بدهند و آب بگیرند و درس عبرت هم نخواهند گرفت.....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
عوضش موشک هایپرسونیک داریم
با تشکر از دولت
سالهای سال است تبلیغ می شود که جمهوری اسلامی ایران انتقال آب خلیج فارس را به کرمان و دیگر نقاط کشور در دستور کار قرار دارد ...............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
خدایش کرده
خط لوله اش رو تا سیرجان و شهر بابک، خودم دیدم
این همه شرکت دانش بنیان وجود دارد و بودجه های کلان به طرح های مثلا پژوهشی انها داده می شود ولی هیچ طرح اقتصادی در جهت شیرین سازی آب دریا و انتقال ان به فلات مرکز ایران انجام نداده اند در حالی که در 365 روز سال در آن منطقه انرژی رایگان خورشیدی وجو دارد و اگر این قسمت از کشور دراختیار کشوری چون ژاپن یا آلمان بود با استفاده از انرژی خورشیدی اب شیرین مورد نیاز کل کشور را از اب دریا تامین می کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
عقل کل انرژی خورشیدی مگه به همین راحتیه؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
انرژی خورشیدی یکی از راحتترین انرژیهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
مگه موشک هایپرسونیک به این راحتی بود خواستند شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
می توانند مشکل آب را حل کنند اما نمیخواهند که. مشکل آب برطرف بشه
حالا اب خیلی مساله مهمی هم نیست عوضش در جهان عزت داریم و پوزه امریکا و استکبار را مکررا به خاک مالیده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
مخلصیم
احتمال قطعی اب یا قحطی اب ؟ کدومش درست تره ؟
اون دانشپندی که گفته بود برای ۲ میلیارد آب داریم فعلا برای ۱۰ میلیون رو تهیه کنه بقیه پیشکش در این انقلاب حرف مفت زن ها خیلی پروبال گرفتند و کسی هم نیست بزنه توی دهانشون .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
آفرین
مسئولان بی کفایت و دانشگاههای بیسواد و مدرک گرا دست دردست هم دادن تا کشور به این روز افتاد
حفر چاههای عمیق ،کاشت بی رویه محصولات آببر بدون در نظر گرفتن نیاز جامعه ، استقرار صنایع با تجهیزات قدیمی و مصرف آب بالا و عدم مدیریت آن ، عدم نظارت ارگانهای مسئول(وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن ) منجر به خشکسالی استانها و مهاجرت بی رویه آنها به استانهای دیگر از جمله شمال گشته که آنها نیز در آینده خیلی نزدیک دچار مشکل کم آبی و ناچار به استفاده از آب دریا خزر می شوند.
حالا اب خیلی مساله مهمی هم نیست عوضش در جهان عزت داریم و پوزه امریکا و استکبار را مکررا به خاک مالیده ایم
فعلا پوره ما مردم به خاک‌مالیده سده با این تورم
کارشناس بیان بگن اگه کرمان اب نداره چرا اینقدر پسته کاشته شده .چرا اینقدر هندوانه میکارن .چرا زمین های کشاورزی رو کمتر نمیکنن ..اگه کشاورزی تعطیل بشه تبدیل ب بیابون نمیشه هوا پر از ریزگرد نمیشه..کارشناسا بیان بگن .نماینده چند دهه کرمان بیاد بگه چکار میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
باغ پسته های آقوی رفسنجانی که آب دارند. کافیه دیگه.مشکلی نیست. بقیه را ول کن
خوب مشکل اجاره خانه ها حل شد دیگه حالا نوبت آب هست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
الان وقت کنترل حجابه
تا تفکر آب رایگان در ذهن مردم و مدیران ارشد وجود دارد قطعا صنعت آب و فاضلاب ایران هر روز ضعیف تر و از هم می پاشد و نتیجه آن را مردم در زندگی شان لمس می کنند.


ما به افغانستان و ارمنستان پکیج تصعیه فاضلاب می فروشیم ولی توی ایران مشتری ندارد چون بازیابی آب صرفه افتصادی ندارد
چهارتا دیگه کارخونه فولاد و کنستانتره و...اونجا بزنید.جا داره هنوز.تازمانی که فهم محیط زیستی مسولین درست نشه،روز بروز بیشتر ازاین مسایل در پیش داریم.
شما نباید بگزارید انهای که خونشون همکف هست پمپ وصل کنن بخدا تمام این اب این پمپها میریزن نه جریمه میکنید نه پیگیر
از سال ۶۳ و۶۲ چراغ خطر برای دشت های کرمان وجیرفت ورفسنجان روشن شده بود وتوسط اهل نظر ومتخصصین امر اخطار لازم مبنی بر عدم گسترش کشت های ابی،(تره باروصیفی وجالیز وباغات مرکبات وپسته ونخیلات و....) دادهشده بود ولی مدیریت های احمقانه سیاسی وفنی در دستگاهای اجرای ومتولیان امر در بخشهای منابع اب وکشاورزی ان اخطارهارابه تخمشان حساب نکردن وبه غارت انها بصورت وحشیانه ادامه دادن که امروز چنین گرفتارشدن ،حماقت را در این کشور هچل هف حد ومرزی نیست .از بی عرضگی این کشور دارد به بیابان وکویر خشک تبدیل می شود .
کرمان قربانی توسعه کشاورزی گران قیمت است
این فضا سازی اگر چه واقعیت پس از ماجراست و دیر یا زود بسیاری از مناطق ایران قربانی کشت های غیر ضروری همچون هندوانه خواهند شد
ولیکن زمینه سازی برای غارت سرشاخه های کارون توسط جریان سرمایه سالار و مافیای آب در وزارت نیرو را نباید از نظر دور داشت
یقینا وطن پرستان نگران ایران و آینده ی آن در آگاهی بخشی دریغ نمی کنند
اون هایی که زرنگ بودن قیمت خونه را تا تونستند بالا بردند و هرچه احتکار کرده بودند در این سالها فروختند و از ایران رفتند در ترکیه ساکن شدند. تهران در عمق جهنم چرا باید خونه متری ۱۵۰ میلیون باشه. این شهر تا ۲۰ سال آینده غیر قابل سکونت میشه.
صرفا بخشی از نوار شمالی کشور امکان زیست باقی خواهد ماند.
هیچ برنامه ای مدون و قابل اجرایی برای مدیت مصرف و تقاضا در کشور وجود ندارد و تماما سعی در مدیریت تامین از طرق مختلف می‌کنند که این استراتژی شکست خورده است
آب مهم نیست حفظ حجاب مهمه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
قطعا اینکه جلوی شما رو بگیرن به فحشا نکشید دنیارو مهم تره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
پس چرا آقازاده ها ومسوولین به بلاد کفر میروند.
مدیریت باندی و سیاسی و مدارک جعلی و سهمیه ای و تصمیمات هیاتی یعنی همین .
چی بگیم والا شهدا خودشون رفتن بهشت وجهنم رو برای ما گذاشتن چه آرامشی داریم نمیدونیم هر روز یه مشکل ویه بدبختی کاش میزاشتن دشمن مارو هم نابود کنه ماهم میرفتیم بهشت بخدا خسته شدیم از زندگی زجر آور
تابستان سال گذشته در ماهان از 24ساعت شبانه روز معمولا 10ساعت اب داشتیم که اونم اکثرا در طول شب بود امسالو خدا بخیر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
نگران نباش با موشک هایپرسونیک پدر امریکا رو در میلریم و هر چی اب تو امریکا هست میاریم کرمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
خودت بهشون رای میدی. پس تحمل کن.
یه مدت استرس از بین رفتن آبهای زیر زمینی رو داشتیم و خطر فرونشست زمین . خدا رو شکر دیگه این استرس از بین رفته بالاتر از سیاهی دیگه رنگی نیست . خدا رحمت کنه پرفسور کردوانی رو سال 63 این روز ها رو پیش بینی کرده بود . ما کشور دقیقه نودی هستیم ما کشور نوش دارو پس از مرگ سهراب هستیم عزیزان .
یواش یواش همه چی ترسناک میشه
آب نیست
پول نیست
دارو نیست
غذا نیست
خودرو نیست
و...
تا دلت بخواد آدم پر مدعا هست
هزینه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان ۳/۵؟یورو در مترمکعب است و خیلی از آب در استخر های کشاورزی در کرمان خصوصا استخر های صنایع مس تبخیر میشود و نیاز به محصولی جهت کاهش و کنترل تبخیر آب است که‌ گویا یک بنده خدایی هم ساخته است که مسئولین تحویل نگرفتند..
اگر متن پیام ایشان را دیده باشید حتی برای وزارت نیرو و وزارت کشاورزی نیز در مورد اختراع این محصول نوشته بودند بدون دریافت پاسخ.
مدیریت باندی و سیاسی و مدارک جعلی و سهمیه ای و تصمیمات هیاتی یعنی همین .
ما رییسی داشتم جای مهر بر پیشانی با مدرکی کیلیویی از دانشگاهی کیلیویی زمانیکه با سازمان آمد تمام مدیران کل را از رفقا و آقا زاده ها گذاشت کسی هم جرات مقابله با ایشان را نداشت،
غیر از یک نفر در کل سازمان که خیلی مورد اذیت و آزار این باند مخوف قرار گرفت و مجبور به استعفا از سازمان شد.
آخر داستان این آقای بظاهر هر مومن با مهر در پیشانی و در صف اول نماز در اختلاسی بزرگ دستگیر شد و الان هم مشغول آب خنک خوردن هستند.
اما نکته جالب معاون همان سازمان پس از اخراج بدلیل اینکه برادر خانم بکی از وزرای سابق است جدیدا در همان سازمان پست و‌مقامی گرفته و آقا راده همین آقا زاده هم در جای دیگری پست و مقام نان و آب داری گرفته..
باتوجه به وسعت کشاورزی محصولات جالیزی و کیلومترها پسته، چیزی که مثل روز روشن جلوی چشم مسوولین بی کفایت بود قحطی آب هست که حتی امروز هم جلوی این حماقتها گرفته نمیشه، جایی نمانده که ویران نشده باشه. ایران ویران،
سیاست مداران و تصمیم گیران نظام آنقدر مشغول مسائل فرامرزی شده اند که مسائل و مشکلات داخلی را بکلی از یاد برده اند، بزرگواران فقر،اعتیاد،بیکاری،فساد،بی آبی دادوبیداد میکند،،آنچه کشور و حیات یک ملت را تهدید میکند این موارد است،بدون موشک میشود زندگی کرد اما بدون آب نه.
تا وقتی کل متخصصین این مملکت بیکار و افراد نالایق سهمیه ای در راس کار باشند و کار کارشناسی هیچ ارزشی نداشته باشد همین آش و همین کاسه اس
مملکتی که دومین ذخیره بزرگ گاز دنیاست و زمستان‌ها گاز ندارد و از طرف دیگر تولید برق و انرژی در آن گران تمام می‌شود و دولت مجبور به پرداخت مابه التفاوت میشود دیر یا زود از هم می پاشد
دوستان عزیزی که نظر دادین آب شیرین کنن و بفرستند پروسه شیرین کردن آب هیچ کار سخت و پیچیده ای نیست ولی انرژی برق میخواهد و از طرفی چون قیمت تمام شده تولید برق بالاست به صرفه نیست!!!!
آب خونه باغهارو قطع کنید ،همه چشم وهم چشمی خونه وباغچه واستخر رو باز و،،،
فقط موشک هایپرسونیک
تا آنجا که بنده می دانم آب شیرین کن بسیار بزرگی در بندرعباس جهت آب کرمان و یزد احداث شده است، ولی دولت فعلی فرمودند که به آب شیرین کن اعتقاد ندارند لذا درب آن آب شیرین کن تخته شده است، خب حالا بروند از بخش خصوصی بخواهند که آب به آنها بدهد
هر روز بیست هزار متر مکعب آب شیرین با درجه سختی 270 از دشت خاتون آباد شهربابک ، توسط مجتمع مس رفسنجان دزدیده میشه و بعد از استفاده در صنعت مس و بعد از تصفیه در سد رسوبگیر و برخلاف قرارداد انتقال آب ، به جای انتقال دوباره به شهربابک برای مصارف کشاورزی به رفسنجان انتقال داده میشه و پای پسته هاشون جاری میشه.ضمنا از خط انتقال اصلی بدون اجازه و بدون قراداد انشعاب آب آشامیدنی گرفتند و بردند برای شهر رفسنجان
یک درصد از پولهای که به عناوین مختلف خرج بعضی جاها میشه که درکل وجود خارجی ندارد رو اختصاص بدن آب خلیج‌فارس که هیچ آب مدیترانه هم به هر جایی میرسه
اجازه بدید ببینیم این هفته حاج آقا اعلم الهدی چه توصیه ای میکنن .
فرهنگ مردم در مصرف. کردن آب. بسیار ضعیفه همسایه های ما ساعتها آب باز میزارن ،تشکیل شهرها در وسط کویر اشتباه بوده ، شهرهای مهم آمریکا در نوار ساحلی هستن ، زدن کارخانه های فولاد تنها برای منافع سودجویان بوده نه برای کرمان کویری و تشنه
اگر حجاب حل بشه، بی آبی حل میشه. مرگ بر بی حجاب. من از موی زن بی حجاب تنفر دارم. با حرکت زن بی حجاب عرش فلک به لرزه در میاد و باعث عدم باران و خشکسالی می شود. قسم می خورم که عین واقعیته.
کرمان شده افغانستان زیاد مهم نیست برای استاندار عزیز
به نظرم به جای لوله بهتر است کانال حفر کنند ،خیلی سریعتر آب برسه به استانهای مورد نیاز ،حتی سیستان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی