بازدید 14150
پس از چند دهه؛

در دیدار «رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران» با «رئیس صندوق بین‌المللی پول» چه گذشت؟

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: این نشست آغاز دوباره از سرگیری تعاملات بانک مرکزی ج.ا.ا با صندوق بین‌المللی پول است و می‌تواند به ارائه تصویری مثبت از اقتصاد ایران بینجامد. 
کد خبر: ۱۱۷۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ 02 June 2023

در دیدار «رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران» با «رئیس صندوق بین‌المللی پول» چه گذشت؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با خانم کریستالینا جورجیِوا (Kristalina Georgieva) رئیس صندوق بین‌المللی پول در محل این صندوق در واشنگتن دیدار و بر افزایش تعاملات با این نهاد مالی بین‌المللی با رعایت منافع ملی به ویژه در شرایط تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاکید کرد.

در این دیدار، برخی معاونین و مدیران ارشد صندوق بین‌المللی پول از جمله جهاد آزئور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق حضور داشتند.

خانم کریستالینا جورجیِوا در این نشست که پس از چند دهه نخستین نشست رسمی صندوق بین‌المللی پول با ریاست‌کل بانک مرکزی ج. ا. ایران بود، ضمن تبریک بابت انتصاب دکتر فرزین از ملاقات با ایشان ابراز خشنودی نموده و از تلاش‌های ایران به عنوان ریاست کرسی جمهوری اسلامی ایران در صندوق شامل کشور‌های پاکستان، مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، غنا و افغانستان در حمایت از اعضا تشکر کرد.  

وی همچنین تاکید کرد: این نشست شروع دوباره ازسرگیری تعاملات بانک مرکزی ج. ا. ا با صندوق بین‌المللی پول است و می‌تواند به ارائه تصویری مثبت از اقتصاد ایران بینجامد.  

فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی ج. ا. ایران نیز در این دیدار ضمن اشاره به جلسات سازنده با آقای جیهاد آزور مدیر بخش خاورمیانه صندوق، از تقویت ارتباطات با این نهاد پس از یک دوره توقف، ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: در خصوص موضوع مشاوره ماده ۴ صندوق و تهیه گزارشی از وضعیت اقتصادی و کارآمدی سیاست‌های پولی و مالی کشور، پس از انجام هماهنگی‌های داخلی به اطلاع مقامات صندوق رسانده خواهد شد.

همچنین درخصوص ارایه داده‌های اقتصادی به صندوق به منظور تکمیل گزارش ماده ۴ نیز این اطلاعات منظم توسط بانک مرکزی ایران و مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، ولی درخصوص برخی از اطلاعات اقتصادی به دلیل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، طبقه‌بندی محرمانه وجود دارد که قابل دسترس نخواهد بود.  

وی در ادامه به درخواست تامین مالی سریع ایران در دوران کرونا از صندوق که توسط دولت وقت مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: با وجود رد این درخواست از سوی صندوق بین‌المللی پول و درحالی که این مهم، در اختیار عموم کشور‌های متقاضی قرار گرفته بود، ایران توانست همزمان با تعاملات خارجی و اتکا به ساخت واکسن در داخل، با این ضایعه به خوبی مقابله کرده و واکسیناسیون عمومی در ایران را انجام دهد.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ با اعمال سیاست‌های پولی، اعتباری و ارزی موثر توسط بانک مرکزی، میزان رشد نقدینگی کشور با کاهش ۹ واحد درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، به محدوده ۳۰ درصدی رسید.
 
بیشتر بخوانید
 
فرزین ابراز امیدواری کرد که با تداوم برنامه‌های اصلاح سیاست‌ها تثبیت اقتصادی، کاهش قابل توجه تورم و قرار گرفتن در کانال ۳۰ درصد در سال جاری تحقق یابد.  
 
رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان همچنین در ادامه به سیاست‌های موفق ایران در خصوص بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری به حدود ۹ درصد اشاره کردند.  
 
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر اهداف صندوق بین‌المللی پول از جمله ارتقای میزان همکاری مالی، کمک به رشد اقتصادی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشور‌هایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌هایشان هستند به افزایش تعاملات با این نهاد مالی بین‌المللی با رعایت منافع ملی به ویژه در شرایط تحریم‌های غیرقانونی تاکید کرد.
 
روز گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی کشورمان ـ که در راس هیاتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن سفر کرده است ـ در حاشیه دیدار‌های خود گفت: هم اکنون ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل ۶.۷ میلیارد دلار) است که از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود می‌تواند با کمترین تشریفات اداری و به سرعت از این قابلیت استفاده کند.
 
وی افزود: صندوق بین المللی پول در مقاطع زمانی مختلف ـ که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می‌شود ـ به منظور کمک به اعضای خود، اقدام به خلق نقدینگی «SDR Allocation» (حق برداشت ویژه) می‌کند تا کشور‌ها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون رفت از وضعیت رکود به دست آورند.
 
فرزین افزود: در همین راستا تا پیش از سال ۲۰۲۱ در حساب ایران ۱.۴ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه‌های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا ۳.۴ میلیارد SDR  به موجودی قبلی اضافه شد؛ لذا در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) (معادل ۶.۷میلیارد دلار) است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۷
این صندوق بین المللی و اینا مگه خط قرمز نبودن؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
صندوق یکی از ابزار صهیونیسم بین الملل است نباید وارد آن شد و نباید با آن مذاکره کرد
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
خط قرمز نبودند و الان هم فرزین فقط برای آزادسازی طلبمان از کره و .. راهکاری را داد که بانک جهانی پذیرفت .
یعنی درخواست وامی در کار نیست
اما متاسفانه همتی بی اخلاقی کرد و شاید از سر حسادت چنین شایعه‌ای براه انداخت
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
جواب ۱۹۰۸:
اتفاقا همتی راستش را گفته چون خودش روی این صندلی بوده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
چراکشورایران باید هردفعه که دولت عوض میشه به خاطر اختلاف احزاب
از اصل منافع ایران چشم پوشی کنیم مهم سیاست واستقلا ومنافع ملی ایران است باید برای پیشرفت کشوربادنیا ارتباط
داشته باشیم
ریس صندوق بین المللی پول از تورم ما حیرت زده شد و در نهایت گفت از پول مول خبری نیست......تمام...بقیش حرف اضافست..تن ماهی چرا قیمتش باید ۲ برابر بشه؟ مرغ....میوه که سر به فلکک گذاشته....اینم از وضعیت خودرو...اصلا بیخود این اقا رفت سفر..هزاران دلار خرج کرد بره ...اونجا بهش چی بگن...بگن وضعیتتون از لحاظ تورم تو دنیا اول هست !!!
پاسخ ها
چغندر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
خرج‌چی‌بنده‌خدا‌با‌یک‌عدد‌بیسکویت‌ساقه‌طلایی‌ویک‌نوشابه‌مشکی‌عالیس‌پلاستیکی‌رفته‌تازه‌اونم‌بنده‌خدا
خانومش‌گذاشته‌تا‌داخل‌مسیر‌ضعف‌نکنه‌یا‌خدایی‌نا‌کرده‌مجبور‌نشه‌از‌بیت‌المال‌خرج‌کنه
در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل ۶.۷ میلیارد دلار) است که...

عجب! پس حق برداشت دارد و برداشت نمی کند. چنین درجه ای از بی اعتنایی به مال دنیا حقاً که در خور پرهیزکارانی همچون مقامات اقتصادی کشورمان است.
آیا ایشان در حضور رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حجاب اسلامی را رعایت کرواگر نکرد قوه قضائیه موظف است دستور پلمپ ساختمان بانک جهانی صادر کند بعلت عدم رعایت شئونات اسلامی
با دیدن عکس بی حجاب رییس صندوق بین المللی پول حالتی پیدا کردم
پناه بر خدا ،،،،،انشالله وضع کشور که در ای سی یو به بخش مراقبتهای ویژه بیاد
44 ساله وعده وعید میدین.. داستان میگین شام و ناهار هیچی بکار نیست اما آفتابه لگن 7 دست داستان میگین برامون... یک روزی بود که در نماز جمعه رفسنجانی مرحوم گفت.. اور دو تا برنامه 5 ساله صبر کنید در 5 ساله سوم ملت در رفاه خواهند بود... الان 7 تا برنامه 5 ساله را پشت سر گذاشتیم هنوز مردم یک شیشه آب معدنی را 6 هزار تومان میخرند اما یک لیتر بنزین 3 هزار تومان هست... پس در نتیجه طالبان تویوتا آکبند وارد افغانستان میکنه و ایران برای وارد کردن ماشين سواری دست دوم خارجی.... هنوز جلسه میزاره که آیا وارد کند یا نکند.. امثال میر سلیم امثال جلیلی... اینها در کدام مقطع زندگی تحصیل کشور داری کردند که برای ملت انقلابی تصمیم میگیرند و طوری حرف می زنند که انگار باباشون و ننشون.. قبلا شش تا مملکت میگرد ونده.
اخ جون اول شدیم بالاخره در یک‌چیز در دنیا اول شدیم بارک الله مسولین کشوری این همه نبوغ داشتی که ما رو اول کردید باعث افتخار است
پاسخ ها
چغندر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
مگر‌در‌زمان‌اوباما‌هواپیما‌‌صندوق‌صندوق‌چیپس‌اورد‌ایران‌که‌از‌درد‌وداغش‌ترامپ‌برجام‌پاره‌کر‌داخه‌خودش‌ترامپ‌تاجر‌بود‌می‌دونست‌چه‌پول‌کلانی‌وارد‌ایران‌شد‌اگه‌از‌اون‌دلارها‌بدست‌ملت‌رسید‌از‌اینها‌هم‌می‌رسه‌خدا‌داده‌به‌اقازادگان‌داخل‌وخارج‌نشین‌
نتیجه توافقات انجام شده با آمریکا برای آزادی آمریکایی های زندانی شده ، اجازه استفاده از امکانات طبیعی خودمان دربانک جهانی شده است . بلاخره آمریکا رو به زانو درآوردیم .
سیاست همینقدر کثیف است که راضی اند بخاطر دعوای حزبی دولت قبل را از این کارها برحذر دارند و برای دولت رییسی حلال است. بیچاره مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
برو حیا کن
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
داستان مثل واکسنها است
دمت کرم اقای رییس بانگ ملی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
غیر از غذا و دارو اجازه برداشت میدهند؟
مبالغ موجود در این صندوق رو از آنجا بکشید بیرون و بدید به طلا و بعنوان پشتوانه پول ملی و کشور در بانک مرکزی خودمان قرار دهید در افزایش ارزش پول ملی کمک شایانی خواهد کرد
آخه چه فایده دارد که دیدار کنند شرطش این هستش که ارزش پول‌های کشور بالا ببرند وقتی که درتمامی کشورها پول‌های ما حتی ارزشش از اشغال هم کمتر هستش حالا هی شبانه روز دیدار داشته باشید و یا اینکه دیداری کنید آخه معنی این دیدارها چی بوده و هست حتی کم ارزشترین پول‌های دنیارو داریم هروقت عرضه داشتید که هرگز ندارید فقط هیچ کاری نکنید جز بالا بردن ارزش پول‌های کشور هستش حالا می خواهید دیدار ویا مذاکره داشته باشید وقتی که ارزش پولهایمان پایین هستش چه فایده دارد فقطوفقط از همه واجب‌تر بالا بردن ارزش پول‌های کشور هستش
هر کشوری دستورات این سازمان را اجرا کرد بدبخت شد و مشاوران این صندوق سال هاست در تصمیم گیری کشور جا خشک کردن
امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور به نفع مردم بهبود پیدا کنه
رئیس بانک مرکزی ایران : بده در راه خدا !!!!!!!!!!
رئیس صندوق بین المللی پول : روت رو زیاد نکن !!!!!!!!!
عزیزان زمان احمدی نزاد ۷۰۰ میلیارد دلار نفت فروختیم تورم داشتیم
با سلام
فرزین كه سواى اينكاراو نىاره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر