بازدید 3440

تعلیق اجرای معاهده «استارت نو» آمریکا با روسیه

واشنگتن اعلام کرد که در واکنش به «نقض مداوم» معاهده کنترل تسلیحاتی «استارت نو» توسط روسیه از این پس ارائه برخی اطلاعات مربوط به موشک‌های خود و محل پرتاب آنها به مسکو را متوقف می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸ 02 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، وزارت خارجه آمریکا با انتشار سندی از پایان دادن بندهایی از معاهده «استارت» میان مسکو و واشنگتن در تبادلات اطلاعاتی فیمابین درباره آخرین وضعیت تسلیحات راهبردی دو کشور خبر داد.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه جمعه گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا از اول ژوئن ارسال اطلاعات به فدراسیون روسیه در مورد وضعیت و مکان تسلیحات استراتژیک خود را که تحت معاهده استارت قرار دارند را متوقف خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، واشنگتن همچنین ویزاهای صادر شده برای متخصصان روسی را برای بازرسی تحت معاهده استارت را پس می‌گیرد و قصد صدور ویزاهای جدید را ندارد.

در همین ارتباط، کاخ سفید با توقف این معاهده، مسکو را در جریان آخرین وضعیت تسلیحات راهبردی خود از جمله موشک‌های قاره‌پیما و موشک‌های بالستیک تجهیز شده در زیردریایی‌های ناوگان دریایی قرار نخواهد داد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که این اقدامات کاملاً با معیارهای حقوق بین‌الملل منطبق است و این حق را داراست که متناسب با اقدامات متقابل طرف معاهده خود اقدام به نقض و یا اتخاذ تدابیر مقابله به مثل کند تا بدین شکل روسیه را پایبند به تعهدات کند.

معاهده استارت جدید در سال ۲۰۱۰ امضا شد و ۲۰۲۶ منقضی می‌شود. این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی را که روسیه و آمریکا می‌توانند مستقر کنند، محدود می‌کند.

این معاهده اعلام می‌کند که مسکو و واشنگتن نمی‌توانند بیش از یک هزار و ۵۵۰ کلاهک هسته‌ای راهبردی و بیش از ۷۰۰ موشک زمینی و زیردریایی و بمب‌افکن‌های شلیک‌کننده آنها، مستقر کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر