بازدید 19541
لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه

مردی که باز هم نباخت؛ رجب طیب اردوغان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از صبح امروز آغاز شد تا رای‌دهندگان تصمیم بگیرند که «رجب طیب اردوغان» پس از بیست سال در قدرت بماند یا رقیب او «کمال قلیچدار اوغلو» جانشین وی شود. بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات امروز در داخل این کشور، ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ رای دهنده واجد شرایط پای صندوق‌های رای رفتند.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷ 28 May 2023

پیشتازی اردوغان در نتایج اولیه انتخابات

بین الملل تابناک: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از صبح امروز آغاز شد تا رای‌دهندگان تصمیم بگیرند، «رجب طیب اردوغان» پس از بیست سال در قدرت بماند یا رقیب او «کمال قلیچداراوغلو» جانشین وی شود.

ترامپ با پیام تبریک، اردوغان را دوست خوب خود دانست
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۳:۳۹

ترامپ در رسانه اجتماعی خود موسوم به "تروث سوشیال" گفت: به اردوغان رئیس جمهور ترکیه به خاطر پیروزی بزرگ در انتخابات که لایق آن بود تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: من او را می‌شناسم و از نزدیک با عشق او به ترکیه و مردم عالی این کشور آشنایی دارم. او توانسته است ترکیه و مردم آن را به سطح جدیدی از احترام و برتری برساند.

قلیچدار اوغلو: شاهد انتخاباتی ناعادلانه بودیم
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۳:۳۹

«کمال قلیچدار اوغلو» پس از شکست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برابر «رجب طیب اردوغان» به سخنرانی پرداخت.

وی در این سخنرانی گفت: «من نمی‌توانستم از نقض شدن حقوق شما چشم پوشی کنم و نمی‌توانستم اجازه دهم که مردمم بارهای سنگین را متحمل شوند و به همین دلیل بود که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شدم».

قلیچدار اوغلو اضافه کرد: «شاهد یک دوره انتخاباتی ناعادلانه بودیم و از شما می‌خواهم که در دفاع از دموکراسی تردید نکنید».

وی ادامه داد که تمام بودجه‌های دولتی برای یک حزب سیاسی بسیج شده و زیر پای یک نفر گذاشته شده بود.

نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «اجازه نمی‌دهم که مردم ستمدیده وجود داشته باشند برای آن مبارزه کرده و به مبارزه خود ادامه خواهم داد».

وی ضمن تشکر از جوانان  و زنان، آنها را قهرمانان واقعی در مبارزه برای دموکراسی توصیف کرده و گفت: «از شما می‌خواهم در راستای تحقق دموکراسی واقعی مبارزه کنید».

قلیچدار اوغلو گفت: «در این انتخابات اراده ملت در تغییر بروز یافت و به مبارزه خود برای دستیابی به دموکراسی ادامه خواهیم داد».

نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «احساس ناراحتی می‌کنم زیرا تنگناهایی در انتظار کشورمان قرار دارد».

پوتین: پیروزی اردوغان نتیجه تلاش‌های فداکارانه و سیاست خارجی مستقل اوست
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۳:۳۸

 پوتین یکشنبه شب در پیامی خطاب به اردوغان اعلام کرد: پیروزی شما در انتخابات نتیجه طبیعی تلاش فدارکارانه شما بعنوان رئیس جمهوری ترکیه و شاهد روشنی دال بر حمایت مردم ترکیه از تلاش‌های شما برای تقویت حاکمیت کشور و اجرای یک سیاست خارجی مستقل است.

وی افزود: ما از تلاش شخص شما برای تقویت روابط دوستانه میان روسیه و ترکیه و همکاری سودمند متقابل در حوزه های مختلف تشکر می‌کنیم.

اردوغان خود را پیروز قطعی انتخابات اعلام و از رای مردم تشکر کرد
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۳:۳۶

رجب طیب اردوغان پس از اعلام غیررسمی پیروزی اش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه طی سخنرانی در شهر استانبول خطاب به مردم گفت: سعی می کنم به اندازه ۲۱ سال لایق اعتماد شما باشم.

اردوغان در اجتماع هواداران خود که در حال پایکویی و سرور بودند، افزود: از تک تک مردم ترکیه که مسئولیت مدیریت کشور در پنج سال آینده را به ما سپردند، تشکر می کنم.

وی با بیان این که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را با شور و نشاط ملت به پایان رساندیم، اظهار کرد: از ملتم تشکر می کنم که بین دو عید، عید دموکراسی را به ما هدیه دادند.

رئیس جمهور ترکیه با تقدیر از حضور همه مردم در دور دوم انتخابات و مشارکت بالای مردم در رای گیری داخل و خارج از کشور بیان کرد: «همان طور که گفته بودم، تا مزار همراه شما خواهم بود نه تا بازار.»

وی ۸۵ میلیون جمعیت ترکیه را برنده دور اول و دوم انتخابات در ۱۴ و ۲۸ ماه می عنوان کرد و گفت: ما برنده می شویم تا کسی شکست نخورد. برنده امروز فقط ترکیه است.

اردوغان با بیان این که «با هم درهای قرن ترکیه را باز کردیم» اظهار کرد: نتایج انتخابات امروز نشان داد که هیچ کس نمی تواند دستاوردهای این کشور را نادیده بگیرد.

وی نتیجه امروز را درسی برای قلیچداراوغلو دانست و بیان کرد: او حسابدار است و این چیزها را خوب می داند و معتقدم که او به خاطر معاونین و همراهانی که در فضای رقابت انتخاباتی برای خود انتخاب کرده بود، نتیجه را باخت.

هواداران اردوغان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را جشن گرفتند
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۱:۲۷

هم اکنون هواداران اردوغان در مقابل کاخ ریاست جمهوری ترکیه در شهر آنکارا جشن پیروزی گرفته‌اند.

بنا به اعلام تارنمای خبر. ۷ ترکیه، اردوغان در حال آماده شدن برای سخنرانی پیروزی موسوم به سخنرانی بالکن است.

مردی که بازهم نباخت؛ رجب طیب اردوغان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد

برخی منابع خبری غیررسمی اعلام کردند که در آستانه اتمام روند شمارش آرای انتخابات، تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف ترکیه از بیم حملات و اقدامات خرابکارانه و شورش های احتمالی هواداران رقیب اردوغان افزایش یافته است.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه در پی نتایج به دست آمده از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، انتخابات امروز در کشورش را «جشن دموکراسی» خواند و گفت: کل ترکیه برنده خواهد بود. هیچ شهروندی نباید صدمه ببیند و ناراحت شود. هیچ یک از شهروندان ما ضرر نخواهند کرد. بیایید با پختگی از نتایج انتخابات استقبال کنیم و به یکدیگر برای تقویت دموکراسی خود تبریک بگوییم.

حماس پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۱:۲۶

حماس طی بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که پیروزی اردوغان گامی دیگر در مسیر تقویت روابط ترکیه با کشورهای اسلامی و عربی، بهبود جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور، یاری مظلومین و پیشبرد قضایای عادلانه جهان و در راس آن قضیه فلسطین و حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خویش و تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف و تقویت روابط برادرانه ملت‌های ترکیه و فلسطین باشد.

امیر قطر پیروزی اردوغان را تبریک گفت
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۰:۱۳

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر طی پیامی پیروزی «رجب طیب اردوغان» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفته و برای وی در دوره جدید آروزی موفقیت کرده است.

پیروزی اردوغان در انتخابات قطعی شد
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۲۰:۰۶

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه امروز (یکشنبه) با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو در انتخابات، بار دیگر توانست کرسی ریاست جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند.

مردم ترکیه امروز در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و اردوغان توانست با کسب اکثریت آراء به پیروزی دست پیدا کند.

نتایج انتخابات ترکیه با شمارش ۹۶ درصد آرا
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۱۹:۵۲

نتایج شمارش ۹۶ درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه حاکی است که اردوغان ۵۲.۹۱ درصد و  قلیچدار اوغلو ۴۷.۰۹ درصد آرا را  بدست آورده است.

اردوغان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۱۹:۵۰

الجزیره از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه خبر داد.

بازداشت پنج نفر به علت انتشار مطالب تحریک آمیز در مورد انتخابات ترکیه
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۱۹:۳۷

 دادستان عمومی استانبول اعلام کرد که در نتیجه تحقیقات انجام شده، پنج نفر به علت انتشار مطالب تحریک آمیز و دستکاری شده در شبکه های اجتماعی در مورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بازداشت شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه، این افراد با به اشتراک گذاشتن اطلاعات نادرست و غیرواقعی از طریق حساب‌های رسانه‌های اجتماعی با هدف برهم زدن نظم و آرامش عمومی در صدد ایجاد تصورات گمراه‌کننده در مخاطبان و افکار عمومی بودند که دستگیر شدند.

این رسانه اعلام کرد که این افراد توسط شعبه مبارزه با جرایم سایبری دادستانی شناسایی و با همکاری پلیس استانبول دستگیر شده‌اند.

تفاوت در آمار رسمی و آمار مخالفان ترکیه
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۱۹:۳۳

در حالی که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حال انجام است، آمارهای ارائه شده توسط منابع رسمی و منابع مخالفان کاملا با یکدیگر در تضاد قرار دارند. منابع رسمی از پیشتازی اردوغان خبر می‌دهند اما منابع وابسته به مخالفان، قلیچدار اوغلو را دارای درصد آرای بیشتر معرفی می‌کنند.

نتیجه شمارش 71 درصد ارای انتخابات ترکیه
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۱۹:۳۲

پس از شمارش 71 درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 54.37 درصد و قلیچدار اوغلو 45.63 درصد آرا را بدست آورده‌اند.

 

پیشتازی اردوغان در نتایج اولیه انتخابات

شهردار استانبول: امشب قلیچداراوغلو رئیس‌جمهور می‌شود
۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۱۹:۳۱

«اکرم امام اوغلو» از اعضای ارشد حزب «جمهوری‌خواه خلق» (CHP) و شهردار استانبول، امروز (یکشنبه، ۲۸ می)، پس از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و انداختن رأی خود در صندوق، مدعی پیروزی قاطع قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد. 

شهردار استانبول گفت: ما در روزهای گذشته در معرض حمله یک کمپین بزرگ از دروغ و اتهام قرار گرفتیم.

وی که از مخالفان سرسخت «رجب طیب اردوغان» است، افزود: ما باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و درگیر نباشیم.

اکرم امام اوغلو که در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نیز پیش‌بینی کرده بود «کمال قلیچدار اوغلو» رقیب اردوغان پیروز قاطع این رقابت باشد، امروز نیز ادعا کرد: «کمال قلیچدار اوغلو، امشب رئیس‌جمهور خواهد شد».

امام اوغلو در سال ۲۰۱۹ توانست در یک انتخابات جنجالی، «بن علی ییلدیریم» از حزب حاکم را شکست داده و شهردار استانبول شود.

وی در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نیز مدعی شد: بر اساس اطلاعات ما از صندوق های رای، آقای قلیچداراوغلو در ساعات پایانی امشب به عنوان سیزدهیمن رئیس جمهور ترکیه اعلام خواهد شد...از مردم خود می‌خواهیم صبور باشند و تا پایان باز شدن نتایج  صندوق ها صبر کنند و فریب بازی‌های روانی خبرگزاری آناتولی را نخورند».

رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ به وقت محلی پایان یافت.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله پس از پایان رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب راه یافته به پارلمان این کشور و نیز احزاب ائتلاف حامی دو نامزد حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

پیشتازی اردوغان در نتایج اولیه انتخابات

بنا به دستورالعمل اعلام شده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۵ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه پس از پایان مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش آرا آغاز شده است.

مردم ترکیه امروز برای انتخاب رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و یا کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه به عنوان دو رقیب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق های رای رفتند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات امروز در داخل این کشور، ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ رای دهنده واجد شرایط پای صندوق های رای رفتند.

«اردوغان» و «قلیچداراوغلو» در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد حاضر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ـ که در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد ـ دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آرا و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای، معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان، نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار شد، ولی رای گیری این دور از انتخابات در ۱۷۶ نمایندگی سیاسی ترکیه و در ۷۳ کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور چند روز پیش برگزار شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و شمارش آن پس از پایان انتخابات در داخل و همزمان با آرای سایر صندوق‌ها آغاز شده است.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر به نقل از «احمد ینر» رییس شورای عالی انتخابات ترکیه امروز گزارش داد که نتایج انتخابات با سرعت اعلام خواهد شد، زیرا فقط دو نامزد در آن رقابت دارند.

بنا به اعلام وی، نتایج شمارش آرای هر صندوق در سامانه اینترنتی مربوط ثبت و درج می شود و با توجه به تعیین هر صندوق برای رای دادن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن از واجدان شرایط، شمارش آرا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد، نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات امشب اعلام می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۱۰
اردوغان و تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
مردم ترکیه و چین نشان دادند که مهمترین وظیفه یک دولت همان بهبود وضعیت اقتصادی و قدرت اقتصادی یک کشور هست. نه مردم چین ونه مردم ترکیه از حکومت خود رضایت کامل ندارند ولی وقتی می بینند که حزب کمونست در چین و اردوغان ترکیه و اقتصاد و زیرساختهای ان را در این بیست سال از این رو به ان رو کرده و حتی با وجود تورم 70 درصد ولی می بینند که رکود تورمی ندارند و سالی 10 درصد رشد واقعی اقتصاد و کاهش بیکاری و.... دارند باز هم خرد جمعی یک ملت میکه دلیلی ندارد که به چنین کارنامه ای نمره ردی بدهند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ترکیه تازه وارد یک دو قطبی شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
امیدوارم دچار غرور نگردد بنظرم پیروزی او مدیون دعاهای خیر مطلومین جهان از جمله یک و نیم میلیون آذربایجانی مظلوم بود که ارمنستان با کمک همسایگانش آنها را از خانه و کاشانه شان بیرون کرده بود لطف خداوند و خون شهیدان مظلوم و همت اردوغان حیله ها و مکر های شیاطیین را به خودشان برگرداند.و خدا باز بر مستضعفان منت گذاشت و آنها را به سرزمین های از دست رفته شان بازگرداند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
دعای مظلوم!! مگر ترکیه مدافع مطلوم هست؟!!! همه فهمیدن دنبال چی هست!!!
خطاب به کانادا
چین را با ترکیه مقایسه می کنی؟ ترکیه از قبل هم بدتر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اردوغان ثابت کرده که واقعا سیاست مدار قهاری دهست ببینید چطور همزمان با روسه و اکراین روابط خوب داره یا با ایران و اسراییل روابط خوب داره .کلا خیلی سیاست مدار موفقیه و میدونه بخاطر منافع کشورش چطوری کار بکنه .باید الگوی مسئولین ما قرار بگیره تا یاد بگیرن بجای شعار دادن اهل تخصص باشند.
سلطنت اردوغان ادامه خواهد داشت !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
پادشاه اردوغان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
به کوری چشم سلطنت طلبان.
افت بیشتر ارزش لیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
امریکا قبلا با ژاپن و حالا با چین سر اینکه بزور پولشان را در مقابل دلار تضعیف می کنن مشکل داشته چون کشورهای تولید کننده هستن و با تضعیف پول خود تولید و صادراتشان را افزایش می دن و باهاش شغل ایجاد می کنن البته همه اینها اصول داره هردم بیلی نیست ولی عوام مثل تو فکر می کنن سقوط لیر باعث بدبختی شده سقوط لیر در ترکیه با سقوط ریال در ایران خیلی فرق می کنه سقوط لیر باعث افزایش صادرات شده اشتغال بیشتر شده در ترکیه رکود تورمی حکمفرما نیست و برعکس رشد اقتصادی بالاست تنها چیزی که شبیه ایران و حتی قدری بدتره افزایش قیمت اقلامه ولی دستمزدها متناسب و حداقل نزدیک به میزان تورم افزایش پیدا کرده ولی اقتصاد ترکیه بزرگتر شده تورم و افزایش پول در ترکیه برعکس ایران صرف دلالی نمی شه می ره به سمت تولید و ایجاد اشتغال
متاسفانه برد این بوقلمون به ضرر ملت ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
هر کدومشون که برنده میشدند اولویتشان منافع ملی کشورشان است نه دلخواه شما.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
برعکس میگی! اون یکی مهره غرب بود میگفت ایرانی هارو راه نمیدم اصلا تو ترکیه
همه کشورهای دموکراتیک که به هر نحوی در جریان هست بعد چند دوره دیگر نمی توانند شرکت کنند آن وقت این از 20 سال قبل با انواع کلک ها و تغییر قوانین سرکار هست
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
دوست عزیز، بی اطلاعی بد نیست اما نظر دادن بدون دانشتن خیلی بده
بیست ساله در قدرته از طریق قانونی و انتخابات بوده
نخست وزیر بوده سالها که محدودیتی نداره
. و در نظام قبلی یک بار رئیس جمهور بوده در نظام پارلمانی
از 2018
در نظام ریاست جمهوری جدید که با رفراندم انجام شده حق دوبار انتخاب دارند که این دومیش هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
وقتی در یک کشور با انتخابات آزاد که هیچکس به فرایند رای گیری و نیز شمارش شکی نداری با هشتادوهشت درصد مشارکت رئیس جمهور انتخاب میشه جای سوالی برای کسی وجود نداره
اعتراض های موجود به دلیل دعوا سر تبلیغات و حواشی انتخابات است نه برگزاری آن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
عالیجنابان آزاد دوست
اولا رای گیری درترکیه اجباری هست دوم هم این فرد با تغییر قوانین طوری کرده که تا آخر عمر می تواند در راس باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ناشناس 11:38شرکت در انتخابات در ترکیه اجباری نیست. کمااینکه در این دوره از انتخابات، حدود بیست درصد از واجدان شرایط رأی، پای صندوق نرفتند. اطلاعات غلط ندهید
ازاینکه مردم روشنفکروشکرگزارکشوردوست وهم‌ کیشمان آزادانه و بادرک درست تصمیم گرفتند مجدداً‌رئیس جمهور موفق خودراانتخاب کنند خوشحالیم وامیدواربم مردم کشورماهم همیشه بافکری آزادوبامطالعه رئیس جمهورمحترمی برای کشورمان برگزینند ونیز روزی رسدکه رای دادن درکشورما برای انتخاب برترباشدباشد ونه برای اینکه کس خاصی انتخاب نشود بکس دیگری رای دهیم بعنی که خوب نیست
سلطان مادام العمر عثممانی
سلطنت اردوغان همچنان ادامه خواهد یافت !
پس کو آمار آراء باطله ؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
امار باطله وقتی 54 درصد صندوق ها باز شده بود نزدیک 350 هزار بود. بعدش هم نهایت بشه 700 تا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
640,000
آرای بازطله دارند
تلاش برای اتحاد جمهوری های ترک در قفقاز و آسیای میانه با کمک ناتو علیه روسیه ، ایران و چین -دخالت در قفقاز -به احتمال زیاد تصرف جنوب ارمنستان توسط آذربایجان -احتمال جنگ با ایران از طریق آذربایجان و .. پیامد پیروزی اردوغان خواهد بود . با چیدن همه اینها در کنار تحرکات طالبان بهتر است مسئولان هشیار باشند و برای چنین مسائلی اماده شوند و فعلا مدیریت دنیا و تصرف و نابودی کشورهای دور را مسکوت و صدها شعار بزرگ دیگر را به زمان دیگری وا بگذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
برای پارانویات قرص هم می خوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
کمتر سایت بازنشسته های ایرانشهری رو بخون توهمات دن
.کیشت وار اونا به درد زندگی واقعی نمیخوره
غربگدایی هیچ کجا دنیا دیگه طرفدار نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
شرق گرایی هم آخر و عاقبت نداره بهتره که آدم با سیاست هردو رو داشته باشه
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اما نوكري روسيه و چين تو كشور ما تو بورسه فعلا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
آره فقط ارباب پوتین هر چی بگه طرفدار داره
این درسی است برای مردم ایران که بهمن که حقشون باید چی باشه و چی هست !!!
52% در مقابل 48%
این یعنی انتخابات کاملا دموکراتیک ، بین دو حزب کاملا مخالف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
این یعنی اینکه غربگدایی محکومه که با وجود بد بودن اردوغان همه از ترشون دوباره اردوغان رای دادن
تبریک به آتا اردوگان.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
یاشاسین آذریلر
مشخص است ائتلاف کردها با مخالفین اردوغان که بر طبل ملی گرایی می کوبد هرگز به بالای ۵۰درصد نخواهد رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
تا زمانی که کردها مثل هر اقلیتی قوانین دموکراسی را قبول نکنند و توسعه سیاسی و اجتماعی بدون اسلحه را پیشه نکنن بدیهی است که هیچ وقت به نتیجه نخواهند رسید
غیر از بدبختی و آوارگی هم چیزی آیدشون نخواهد شد
کردها انسانهای رنج کشیده و پرتلاش و با استعداد هستندکه متاسفانه با حربه ملی گرایی بازیچه مراکز قدرت هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
تا زمانی که دولتها حقوق کردها را برسمیت نشناسند هیچ دموکراسی وجود نخواهد داشت.
متاسفانه
آره با سواستفاده از امکانات دولتی و تقلب و انتقال از جمهوری جعلی بادکوبه برای رای دادن انتخابات رو برد در هر صورت 50درصد جامعه علیه اردوغان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
به تو چه ربطی داره؟کشورشونه و خودشون میدونن.تو اگه بیل زنی باغچه خودتو بیل بزن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
شما غربگداها برنده بشید دموکراسیه ببازید تقلب شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
همانطور که بمباردمان یک کلمه انگلیسی است و ربطی به باران بمب ندارد باکو و بکو با فتح ب هزار سال پیش در دیوان الغات الترک به معنی دشت مرتفع آمده است و ربطی به باد ندارد. اینکه د بمباردمان رو حذف کنین به باکو اضافه کنین باعث خنده عقلا میشه
ناشناس
| Austria |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
میدونم کجات میسوزه
باید به مردم ترکیه تبریک گفت که دوباره این بزرگ مرد سیاست را آگاهانه انتخاب کردند. اردوغان واقعا شحصیت بزرگی در دنیای اسلام است. و یکی از افراد کاریزماتیک جهان. درود بر این مرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
حقیقتا همینطور است که می فرمایید. بنظر من بعد از آتاتورک، اردوغان تاثیرگذارترین رهبر ترکیه بوده و آن کشور را در زمره پیشرفته ترین و دموکراتیک ترین ملل دنیا قرار داده است
بهتر، لیر بیشتر سقوط کنه.
ارزش لیر مثل ریال نابود شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
هر چند گویند الحسود لایسود اما خدمتتون عرض کنم پایین اومدن ارزش لیر با پایین اومدن ارزش ریال خیلی تفاوت دارد ترکیه محصول تولیداتی صادر می کند اگر ارزش لیر کمتر شود محصولاتش رقابت پذیرتر خواهند بود ایران مواد خام صادر می کند هر قدر ارزش ریال پایین بیاید بدبخت تر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
یه چیزی که تو و امثال تو متوجه نمی شن اینه که سقوط لیر در ترکیه با سقوط ریال در ایران خیلی فرق می کنه سقوط لیر باعث افزایش صادرات شده اشتغال بیشتر شده و در یکسال حقوق کارمندان دو بار افزایش پیدا کرده در ترکیه رکود تورمی حکمفرما نیست و برعکس رشد اقتصادی بالاست تنها چیزی که شبیه ایران و حتی قدری بدتره افزایش قیمت اقلامه ولی یادت نره دستمزدها متناسب و حداقل نزدیک به میزان تورم افزایش پیدا کرده ولی اقتصاد ترکیه بزرگتر شده یه چیز دیگه هم یاد بگیر تورم و افزایش پول در ترکیه برعکس ایران صرف دلالی نمی شد می ره به سمت تولید واسه همین تعداد شغل برعکس ایران افزایش پیدا کرده به طوری که الان خیلی از ایرانیان در ترکیه کار پیدا کرده ان این چیزها ملموسه و برای همین ترکها دوباره به اردوغان رای داده ان
اینقد توی قدرت میمونه تا به ملکولهاش تجزیه بشه. البته رای آورده اما چرا اینقدر همه عاشق قدرت و خدمت به مردم هستند والله اعلم
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اردوغان هم مثل برخی از سیاسیون خودمان عاشق خدمت است و دوست دارد تا آخرین لحظه حیات پست و مقام داشته باشد!! باور نمی کنید؟!؟
خوب به ما چه ربطی داره بنطرشما موقع انتخابات ایران اونها هم تیتر روزنامه و خبر میکنن یا مردمشان با شوق و ذوق اخبار انتخابات ایران پیگیری میکنند
وقتی فردی به مملکت و ملت خود خدمت صادقانه کرده باشد از برگزاری رفراندوم و انتخابات آزاد نمی ترسد چون می د اند که مردمش قدر دان زحمات او هستند و دوباره و چند باره به او رای خواهند داد. اردوغان ترکیه ویران را در مدت ریاست جمهوری خود به اوج رسانده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
۴۸ درصد مخالف داره داداش
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
با وجود اینکه از اردوغان خوشم نمیاد ؛ ولی حرفت رو بدجور قبول دارم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
آقای داداش در مثل این می مونه که بازی فوتبال بگی 10 گل زدیم فقط با 11 خورده یکی اضافه خوردیم پس بازنده نیستیم
در انتخابات نتیجه با تک رای مشخص میشه و برنده برنده هست
درثانی این یعنی عین دموکراسی ایده آل
اونی که 99 درصد مثل صدام قذافی مبارک ... رای میاورد دموکراسی بود ؟ برو درساتو از نو بخون یک بار
از اولش معلوم بود رجب دوباره سر از صندوقها در می اورد البته فرقی نداره اون یکی از این بدتر بود فرقشون در تمایل به شرق و غرب بود
بنویسید مردی که نمی بازد
ثبات و افزایش تورم در ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
مطمئن باش سر دو سال همه مشکلات و حل میکنه . همه مشکلاتشون به خاطر کرونا و سه سال توریست نیومدن بوده و جنگ اکراین
ناشناس
| Austria |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
شما هم که فقط نشستید تا مشکلات اندک دیگران را ببینید تا بتوانید تیره روزی هموطنان را با ادله مسخره خود توجیه نمایید
حواصتون به مرزهايه شمالغربى و شرقى باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Azerbaijan |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
فعلاً حواست به شرق باشه که پاسگاه ها یکی پس از دیگری سقوط می کنه. در شمال غرب به جز ارمنستان که متجاوز است نجیب ترین همسایه ها را دارید.
قلیچدار یک پان ترکیست افراطی حامی آذربایجان بود
تسلیت به الهام
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اتفاقا نبود. اون سنان اوغان بود که سوم شد که با اردوغان بیعت کرد به دستور علیف.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
حالت خوش نیستا
یه بار دیگه جملتو بخون عمو
ناشناس
| Austria |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اتفاقا الهام علی اف زیر چتر اردوغان به این درجه از قدرت و اعتبار رسید و مسلما در آینده این حمایت ادامه خواهد داشت
حالا باید بسوزند آن مرتجعین که آرزو داشتند اردوغان قهرمان از صحنه سیاسی ترکیه حذف شود زیرا درخشش دموکراسی و پیشرفت خیره کننده ترکها، چشم تاریک پرست را آزار میداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
کدام دموکراسی؟
حضوری زوری و اجباری در انتخابات!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
با آرایی که از باکو انتقال داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
از سال 2016 تا کنون به اسم کودتایی که خودش راه انداخت هزاران نفر را دستگیر و از کار بیکار کرده است مرگک بر دیکتاتور
بلاشک ابراهیم رییسی در روزهای آینده، انتخاب اردغان را به وی تبریک خواهد گفت اما معلوم نیست که ته دلش از بابت نتیجه این انتخابات، خوشحال است یا ناراحت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
خواب تشریف داشتید دیشب گفت افرین به رییسی اتفاقا ترامپ هم تبریک گفت بعلاوه امیر قطر نخست وزیر مجارستان و پوتین. اینها اولین رهبرانی بودند که بلافاصله تبریک گفتند و همه شون دمکراسی ترکیه را ستودند
اقای رئیسی و مجلس انقلابی هم با این آش اقتصادی که برای مردم پختند بایدبه فکر پخت حلوای رای مردم درا نتخابات برای خودشان و همفکرانشان باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
انتخابات با مشاركت 4% مردم كه انتخابات نيست. توهم است.
با توجه به اینکه رجب طیب اردوغان دوباره سکان قدرت را به دست گرفت، از هم اکنون میتوان مطمئن بود که در پنج سال آینده، تروریسم در این منطقه ضربات مهلکی از ترکیه دریافت خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
خودش با حمایت مطلق از داعش و افراط گرایی سنی منطقه رو نابود کرد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
داعش به کی بیشتر ضربه زده؟ ما یا اونا؟ ؟؟ مشخص میشه دنیا دست کیه|
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
اردوغان خودش بزرگترین تروریست دنیاست که با ترور و سرکوب کردهای ترکیه و سوریه میخواهد خودش را ضد تروریسم نشان دهد.
کسانیکه به اردوغان رای دادند شریک جرم اردوغان در کشتن مردم شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا در شمال سوریه هستند. اردوغان و ارتش ترکیه در محاصره این دو شهر و حمایت از تکفیری ها نقش عمده ای داشتند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
داداشتون اسد چی؟
ناشناس
| Austria |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
راجع به سرکوب وحشیانه مسلمانان چین در ناحیه ایغور نظر خاصی نداری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
در مورد اشغال خاک کشور آذربایجان شیعه توسط ارامنه غیر مسلمان نظری نداری؟(البته به کوری چشم خیلی ها داره همشو آزاد می کنه)
برد با این فاصله آراء اگر چه برد است اما چنگی بدل نمیزند
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ولی خیلی ها مثل شما، از پیروزی اردوغان پکر شدند
الان وقتشه جنبش فواحش ترکیه بریزه بیرون بگه تقلب شده ما دیسکو میخواهیم فرهنگ غربی میخواهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
فواحش ؟
چرا فقط بلدید توهین بکنید ؟
چرا امثال شماها هیچ نظر مخالفی رو قبول نمیکنه ؟
آخه شماها چی میخواید از این ملت ؟
همه رو با این تفکراتتون بدبخت کردید ، بستون نیست ؟
ترکيه با فاصله زیاد دموکراتیک ترين کشور منطقه است
این انتخابات قدرت چانه زنی اردوغان را در سطح جهان افزايش داد
مسعود پزشکیان: قرار بود در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول باشیم
پوتین ترکیه ، مگر نه بک نفر فقط دوبار می تواند رییس جمهور شود
درود بر اردوغان
با تقلب
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
تو از کجا فهمیدی که تقلب شده ای شیطون بلا؟
ناشناس
| Austria |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
وقتی خودِ قلیچدار اوغلو به سلامت انتخابات اعتراف کرده، تو دیگه چی میگی؟
برای اینکه اعصابت آروم بشه، یک ساندیس بنوش و به آسمان خیره بشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
جهت رفع سوزش آب بریز و به انتخابات خودمان و کشور اسد هم فکر کن
آفرين به اردوغان، خدمت به مملكت و مردم يعني اين.
اردوغان البته بگیم تیم اردوغان
با ساختن رقیب فرمایشی
ملت ترکیه را خ.. کردن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
کجای دنیا زدگی میکنی؟ یکم سرت رو بیار بیرون
خدایا شکرت.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
باید گفت هزار مرتبه شکر ..... البته اکنون اردوغان حتی از قبل هم قویتر شده
سلطان عبدالاردغان حمید
انتخابات ترکیه باعث شرمندگی برای ما شد
کاسبی بنام دین اردوغان
چرا اردوغان دوباره رای اورد؟ سقوط لیر در ترکیه با سقوط ریال در ایران خیلی فرق می کنه سقوط لیر باعث افزایش صادرات شده اشتغال بیشتر شده و در یکسال حقوق کارمندان دو بار افزایش پیدا کرده در ترکیه رکود تورمی حکمفرما نیست و برعکس رشد اقتصادی بالاست تنها چیزی که شبیه ایران و حتی قدری بدتره افزایش قیمت اقلامه ولی دستمزدها متناسب و حداقل نزدیک به میزان تورم افزایش پیدا کرده ولی اقتصاد ترکیه بزرگتر شده تورم و افزایش پول در ترکیه برعکس ایران صرف دلالی نمی شد می ره به سمت تولید واسه همین تعداد شغل برعکس ایران افزایش پیدا کرده به طوری که الان خیلی از ایرانیان در ترکیه کار پیدا کرده ان این چیزها ملموسه و برای همین ترکها دوباره به اردوغان رای دادن
در اوایل از روی کار آمدنش بسیار خوش‌حال بودم
اما بعدها زمانی جایی نوشتم؛ «کا رجب ناطیب وردوخان»
ولی صادق‌انه، این بار هم از پیروزیش شاد شدم. هرچند درکل هم‌زبان‌هایم در ترکیه به او رایی ندادند!
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
همزبانهایت در ترکیه زیاد مهم و تاثیر گذار نبوده و نیستند
ترکیه به غربگرایی نه گفت!
فقط نفوذ پوتین را مجسم کنید که چقدر در دخالت امور داخلی کشور ها تاثیر دارد
هردلار به ٢٧ لير ميرسه
تركيه بدهكارى سنگين داره و بر ميگرده به ٢٥ سال پيش
ايرانيها اشتباه ميكنند كه در تركيهسرمايهگزارى كنند
خیلی از جوونای منطقه ما واس کار می رن ترکیه.اگه قلیچدار اوغلو رای میاورد همشون اخراج می شدن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی