بازدید 4495
۸

گورستان جدید در تهران ساخته خواهد شد

به گفته معاون خدمات شهری شهردای تهران دو نطقه در شرق و غرب تهران برای ایجاد گورستان جدید مورد بررسی قرار گرفته‌ است.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵ 15 May 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، دهه چهل بود که اولین گورستان رسمی در تهران افتتاح شد. در آن زمان گورستان‌ها به صورت پراکنده و محلی بود و قرار شد که یک گورستان متمرکز در تهران ایجاد شود.

در اواسط دهه ۹۰ بود که بهشت‌زهرا(س) دوباره توسعه یافت و ظرفیت جدیدی برای تدفین ایجاد شد. گفته می‌شود که بهشت‌زهرا(س) سه تا چهار سال آینده همچنان ظرفیت دفن دارد، اما مدیران شهری به دنبال این هستند که گورستان جدیدی در تهران احداث کنند.

در دوره قبل مدیریت شهری بارها مسئولین اعلام کردند که به زودی گورستانی ساخته می‌شود. جانمایی صورت و کار به اتمام رسیده است، اما اقدامی صورت نگرفت. در دوره قبل اعلام کردند که چهار آرامستان در شرق، جنوب‌شرق، شمال‌غرب و غرب ایجاد می‌شود و به گونه‌ای مکان‌یابی می‌شود که دسترسی به آنها راحت باشد. حتی لایحه‌ای هم به عنوان مکان‌یابی تملک و احداث آرامستان‌های جدید تصویب شد، اما این پرونده به نتیجه‌ای نرسید.

در دوره ششم مدیریت شهری اعلام شد که مطالعاتی صورت می‌گیرد تا بتوانیم گورستانی جدید برای تهرانی‌ها بسازیم. مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر معتقد است که عقب‌افتادگی‌هایی در بهشت زهرا(س) از دوره‌های قبل وجود داشته است و باید کاستی‌های موجود برطرف شود.

نظری: به دنبال توافق با سازمان ها هستیم
حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران در رابطه با ایجاد گورستان جدید در تهران گفت: در حال مکان‌یابی برای توسعه بهشت‌زهرا(س) هستیم. قطعا گورستان جدیدی در تهران ساخته خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از نقاطی که برای این منظور در نظر گرفته شده  تلو و  اطراف کوه بی‌بی‌شهربانو است که بازدیدهایی از آن صورت گرفته است. حال به دنبال ایجاد توافق با سازمان‌ها هستیم. ما هدفمان این است که در شرق و غرب تهران مکان‌هایی را پیدا کنیم که تمرکز دفن اموات در بهشت‌زهرا(س) از بین برود و بهشت‌زهرا(س) فعلا سه تا چهار سال آینده ظرفیت برای دفن دارد.

تاجیک: کارهای خوبی در بهشت زهرا انجام شده است
مأموریت شهرداری تهران درحوزه توسعه آرامستان بهشت‌زهرا(س) دوری از تمرکززدایی است و قرار است که در نقاط دیگری از شهر گورستان ساخته شود، البته هنوز مکان قطعی نشده است، اما جواد تاجیک مدیرعامل بهشت‌زهرا وعده داده که به زودی این اقدام صورت می‌گیرد و کارهای خوبی انجام شده است.

تاجیک ادامه می‌دهد: شهرداری تهران سالهاست که مکلف به ساخت گورستانی جدید برای تهران شده و هر سال بودجه‌ای درنظر گرفته می‌شد. در این مدیریت شهری به دنبال این هستیم که این کار به اتمام برسد.

تنها دلیل ساخت گورستان جدید در تهران پر شدن بهشت‌زهرا نیست بلکه قرار است تمرکززدایی از بهشت‌زهرا(س) برداشته شود، به گونه‌ای که در مواقع بروز زلزله یا بحران‌های دیگر آرامستان‌ها ظرفیت لازم را داشته باشد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر می‌گوید: مطالعات مختلفی درباره گورستان‌ها صورت گرفته است. تعیین محل جدید آرامستان نیازمند مصوبه شورا و بررسی دقیق در پارلمان محلی است.

براساس این گزارش، ساخت گورستان جدید در تهران انجام می‌شود و فعلا بهشت‌زهرا ظرفیت لازم را برای دفن اموات دارد، اما قرار است در سال جاری مکان‌یابی برای گورستان جدید تهرانی‌ها صورت گیرد.

باید گفت که مکان آرامستان در فرهنگ و زندگی مردم در شهر های ایران جایگاه خاصی داشته است که با ساخت بهشت زهرا (س) در خارج از فضای شهر، این مفهوم تغییر یافت، در تاریخ شهرهای ایران گورستان جزئی از فضای شهر بوده و هر محله برای خود گورستانی داشته است.

با توجه به راهبردهای طرح جامع تهران و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر ضرورت مکان یابی برای توسعه آرامستان در پایتخت، مطالعاتی از سوی معاونت های شهرسازی و معماری و خدمات شهری شهرداری تهران انجام شده است که بر این اساس مکان های پیشنهادی جدید  برای ساخت آرامستان جدید تهیه شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
هر وقت ساخنین خبر بدین
فقط فقط گورستان ها را اباد کردید
مملکت را ویران کرد قبرستان ها را آباد
جرات ندارند بالا شهر قبرستان بسازند .هر چی بد بختی هست برای جنوب شهر است .
مرسی
گورستان اباد شدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد
تنها خبر امیدوار کننده
یک گورستان مخصوص جهنمیان هم درست کنید،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار