بازدید 20948
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد / ائتلاف اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی

از صبح دیروز، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در سراسر این کشور آغاز شده و از شب گذشته نیز شمارش آرا و اعلام نتایج در حال انجام است؛ انتخاباتی که نگاه‌ها و توجهات زیادی را به خود معطوف کرده و می‌تواند سرنوشت و آینده ترکیه را با تحولات و تغییرات عمده‌ای همراه کند. در یک سو، رجب طیب اردوغان قرار دارد که با استیلای قدرت خود در صحنه سیاست ترکیه تلاش می‌کند و در طرف مقابل، «کمال قلیچداراوغلو» شانس خود برای به زیر کشیدن اردوغان را به رای مردم گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷ 15 May 2023

اردوغان اکثریت آرا را از دست داد/ انتخابات به دور دوم کشیده می شود؟

بین الملل تابناک: از صبح دیروز، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در سراسر این کشور آغاز شده و از شب گذشته نیز شمارش آرا و اعلام نتایج در حال انجام است؛ انتخاباتی که نگاه‌ها و توجهات زیادی را به خود معطوف کرده و می‌تواند سرنوشت و آینده ترکیه را با تحولات و تغییرات عمده‌ای همراه کند. در یک سو، رجب طیب اردوغان قرار دارد که با استیلای قدرت خود در صحنه سیاست ترکیه تلاش می‌کند و در طرف مقابل، «کمال قلیچداراوغلو» شانس خود برای به زیر کشیدن اردوغان را به رای مردم گذاشته است.

برای اولین بار انتخابات به مرحله دوم رفت
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۱۸:۵۳

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که روز یکشنبه در این کشور برگزار و نتایج آن به تدریج اعلام شد، مشخص شد هیچ یک از دو نامزد اصلی یعنی اردوغان و قلیچداراوغلو نتوانسته‌اند بیش از ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی در دور اول انتخابات را به دست بیاورند.

به گزارش سی‌ان‌ان ترک، شورای عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه به طور رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار است در ۲۸ ماه مه برگزار شود، اعلام و خاطرنشان کرد که این اولین دور دوم انتخابات در کشور خواهد بود.

احمد ینر، رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه گفت: سازمان ما بر اساس شرایط کنونی که هیچ نامزدی ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، تصمیم گرفت که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در روز یکشنبه ۲۸ مه برگزار کند. این اولین بار در تاریخ ترکیه خواهد بود.

او گفت که تا ساعت ۱۲:۱۵ به وقت گرینویچ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ۴۹.۵۱ درصد و رقیب اصلی او، کمال قیلیچداراوغلو، ۴۴.۹ درصد آرا را به دست آورده است. هنوز همه آرای خارج از کشور شمارش نشده است.

فردی که در این بین انتخابات را به دور دوم کشانده است، در واقع نامزد سوم این انتخابات یعنی سینان اوغان است که با کسب حدود ۵.۲ درصد آرا مانع دستیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به پیروزی نهایی شده است و حالا افرادی که به او در دور اول رای داده‌اند نقش تاثیرگذاری در پیروز نهایی انتخابات خواهند داشت.

خود سینان اوغان گفته ورود او به صحنه انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه رای گیری را تغییر داده است.

تصمیم او در مورد اینکه طرفدارانش در دور دوم از چه کسی حمایت خواهند کرد ممکن است تفاوت بزرگی ایجاد کند. او می‌گوید تا چند روز دیگر در این مورد تصمیم خواهد گرفت: «من با رهبران ائتلاف خود صحبت خواهم کرد، در چند روز آینده از رای‌دهندگانم می‌پرسم. و سپس در ۱۴ روز آینده تصمیم خواهیم گرفت و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.»

بایدن برای پیروز انتخابات ترکیه آرزوی موفقیت کرد
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۱۳:۴۳

رئیس‌جمهور آمریکا برای پیروز انتخابات ترکیه آرزوی موفقیت کرد.

 خبرگزاری ریانووستی گزارش داد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین اظهار نظر خود درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه گفت که امیدوار است "هر کسی که در این انتخابات پیروز شود، موفق باشد."

رئیس جمهور آمریکا درباره وضعیت در ترکیه نیز اظهار نظر کرده و گفت، "آن بخش از جهان به اندازه کافی مشکل دارد."

بایدن گفت: "من امیدوارم هر کسی که پیروز (انتخابات ترکیه)‌ باشد موفق باشد. در این بخش از جهان مشکلات به اندازه کافی وجود دارند."

روز یکشنبه ۱۴ مه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ترکیه برگزار شدند. بر اساس داده‌های مقدماتی، هیچ یک از نامزدهای این انتخابات موفق به کسب حد نصاب ۵۰ درصد آرا برای قطعی کردن پیروزی خود در دور اول نشده‌اند.

به این ترتیب پس از اعلام داده‌های رسمی انتخابات از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، دور دوم این انتخابات در ۲۴ مه برگزار خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۹:۵۱

 رسانه‌های ترکیه اعلام کردند تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.

نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به شرح ذیل است:
رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء

کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء

 

«ائتلاف جمهور» اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۹:۰۵

نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه تقریبا قطعی شده و ائتلاف جمهور اردوغان نیمی از کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان ترک، بر اساس آرا شمرده شده از ۶۰۰ کرسی پارلمان ترکیه، "ائتلاف جمهور" رجب طیب اردوغان شامل حزب عدالت و توسعه، حزب جنبش ملی‌گرا و حزب رفاه نو (متعلق به پسر نجم‌الدین اربکان) در مجموع ۳۲۲ کرسی را از آن خود می‌کند.

هم‌چنین "ائتلاف ملت" کمال قلیچداراوغلو به عنوان ائتلاف احزاب اپوزیسیون ۲۱۲ کرسی را کسب می‌کند.

در همین حال ائتلاف کار و آزادی نیز ۶۶ کرسی را به دست می‌آورد.

* آرای احزاب پارلمان ترکیه به تفکیک و بر اساس شمارش نزدیک به ۹۹.۸۵ درصد آرا به شرح زیر است:

حزب عدالت و توسعه (اردوغان) ۲۶۶ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۲۹۵ کرسی ۲۹-

حزب جمهوری خلق (قلیچداراوغلو) ۱۶۸ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۱۴۶ کرسی ۲۲+

حزب سبز و آینده چپ ۶۲ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۶۷ کرسی ۵ -

حزب جنبش ملی گرا ۵۱ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۴۹ کرسی ۲+

حزب خوب ۴۴ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸، ۴۳ کرسی ۱-

حزب رفاه نو ۵ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸ صفر ۵+

حزب کارگران ترکیه ۴ کرسی؛ در انتخابات ۲۰۱۸ صفر ۴+

قلیچدار اوغلو: هیچ کس حق ندارد ادعای پیروزی کند
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۹:۰۳

«کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه گفت که مشارکت بسیار زیادی در انتخابات ترکیه انجام گرفته و هیچ کس [تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات] حق ندارد که ادعای پیروزی کند.

 قلیچدار اوغلو بامداد دوشنبه در سخنانی اظهار کرد: نتایج نشان داد که اردوغان نتوانست اعتماد ملت را به دست آورد و آرای حزب عدالت و توسعه کاهش یافته است.

وی افزود: اگر دور دوم قطعی شود در انتخابات پیروز خواهیم شد.

رقیب اردوغان افزود: داده‌های انتخاباتی هنوز در حال تکمیل است اما ما (رقابت) در دور دوم را می‌پذیریم.

انتخابات در مسیر دور دوم
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۸:۵۹

طبق آمار سی‌ان‌ان ترک و براساس شمارش ۹۸.۸ درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان ۴۹.۳ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد و اوغان ۵.۲ درصد رای به دست آورده‌اند.

سینان اوغان نامزد ائتلاف آتا هم 5.23 درصد آرا را به نام خود ثبت کرده است.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه: رقبا به دنبال توجیه شکست خود هستند

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه و معاون حزبی اردوغان گفت: حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با بی احترامی به روند قانونی انتخابات و به رغم هشدارها، از مواضع خود در خصوص زیر سوال بردن انتخابات عذرخواهی نکرده و آن‌ها به دنبال توجیه شکست خود هستند.

وی بیان کرد: زمانی که داده‌های واقعی انتخابات از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام شود، آن‌ها شرمنده خواهند شد.

این فعال سیاسی حامی اردوغان بیان کرد: سال هاست در ترکیه انتخابات برگزار می‌شود و ملت ترکیه، تجربه و بلوغ لازم را دارد تا بتواند در عرصه انتخابات برای تمام دنیا الگو باشد.

وی اظهار کرد: دولت انتخابات را برگزار و از صندوق‌ها مراقبت کرده و پایبندی خود به دموکراسی و اراده ملت را نشان داده و همه تجربه دموکراتیک ترکیه را می‌پذیرند.

سخنگوی حزب حامی اردوغان با بیان این که در نهایت در انتخابات ترکیه دموکراسی پیروز خواهد شد، اظهار کرد: رقبای ما در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، انتخابات را زیر سوال بردند و در نتیجه آن تشکیک ایجاد کردند.

وی تاکید کرد: حزب عدالت و توسعه و ائتلاف جمهور به روند دموکراتیک و به نتیجه انتخابات احترام می‌گذارد، ولی رقبا خود را برنده اعلام می‌کنند.

چلیک با اشاره به بیانیه کمال قلیچداراوغلو با عنوان "برای شب انتخابات به خیابان‌ها نروید"، بیان چنین سخنانی را راهبردی تنش زا خواند و افزود: آن‌ها از نتایج خجالت زده خواهند شد و به همین علت، سعی می‌کنند با ایجاد تنش، این مساله را پنهان کنند.

وی اضافه کرد: ما با این اقدامات و سخنان تنش زا مبارزه می‌کنیم، جلوی آن را می‌گیریم و اجازه چنین کاری را نخواهیم داد و معتقدیم که همه باید به اراده مردم که در صندوق رای کامل آشکار شده، تن دهند.

انتخابات ترکیه، لیر را در سراشیبی قرار داد

ارزش واحد پول ترکیه (لیر) به دلیل شرایط انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پایین‌ترین حد خود طی دو ماه گذشته رسیده است.

هر دلار آمریکا ۱۹.۵۶ لیر معامله شد که از زمان روی کار آمدن لیر جدید در ترکیه در سال ۲۰۰۵ این میزان بی سابقه بوده است.

هر دلار آمریکا در آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۸.۸ لیر و هر یورو نیز ۲۰ لیر معامله شد تا واحد پول ترکیه در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

اوایل سال ۲۰۲۲ هر دلار آمریکا ۱۳.۵ لیر معامله می‌شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه وعده داد که پس از انتخابات حقوق کارمندان دولتی را ۴۵ درصد افزایش خواهد داد. وی همچنین اعلام کرد که حکومت وی درحال تهیه برنامه‌ای برای افزایش حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگان است، همچنان که وی متعهد شد، حقوق خالص نظامیان پیشکسوت، آسیب دیدگان ناشی از تروریسم، بستگان شهدا را افزایش خواهد داد.

سیستم رأی گیری موجب کاهش رأی ما شد

بامداد دوشنبه، «سینان اوغان»، نامزد ائتلاف آتا گفت که سیستم رأی گیری ترکیه علت کاهش رأی گیری ما بود.

اوغان افزود: باز هم انتظار میزان بیشتری از رأی را داشتیم، اما سیستم رأی گیری که در ترکیه استفاده می‌شود، موجب کاهش میزان رأی ما بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۹۴
سلام این اعدادی که به عنوان شمارش آرا اعلام کردید رو با هم جمع کنید از صد درصد هم بیشتر میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
نو د درصد شرکت رکدن در انتخابات ترکیه اینهمه هم از ملت حرف نمی زنه و نمی گه ما مدیون مردمیم از همه چی داریم عقب میوفتیم.راستی فکری کنید به 20 درصد نرسیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
آنجا مانند اینجا تبلیغ نمی شود که رای ندهید و هرکس هم خواست این کار را بکند سریعا مجازات می کنند
در ضمن یاد سال 88 بخیر که رسانه های دشمن فارسی زبان چگونه تبلیغ می کرد رای داده شود ولی چه نقشه ای بود....
هرچند دولت قبلی کارایی از عمد کزد تا مشارکت کمتر شد ولی میزان مشارکت در انتخابات بعدی مقداری بالاتر خواهد رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
در ضمن رای دادن در ترکیه اجباری هست
ناشناس
| Canada |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
دوره سلطنت اردوغان تمام شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
انتخابات یعنی این ما هم باید خجالت بکشیم اینکه می گویند انتخابات در ترکیه اجباریست صحیح نیست و جنبه سمبلیک دارد کسی هم مجازات نمی شود تشکیلات رای گیری هم کاملا شفاف است و البته اگر از کاندیدی حمایت کند بشدت برخورد می کنند
ناشناس
| Singapore |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
درس دموکراسی برای مدعیان
انشالله نتیجه خیر و برکت باشه برای ترکیه و آزربایجان جنوبی
امروز ۲۵ اردیبهشت و روز گرامی فردوسی بزرگ است باعث بسی تاسف است که اینگونه مسایل در قاموس شما معنایی ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
درود بر شما ايراني وطن پرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اینها که منفی دادند ایرانی نیستند یا با فردوسی مشکل دارند !؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
منفی بده ها لشگر پان ها هستند که از اردوغان و الهامی جون بالا میرن
یوسف از همدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
من اعلام می کنم ایرانیم و تورک وبه نظر شما منفی دادم نه به خاطر نفرت از فردوسی به این خاطر که ایران فقط مال فارس ها نیست
پیروز
| Canada |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
فردوسی در قلب ما هست و حذف شدنی نیست مگر برای کسانی که وطن برایشان معنی ندارد.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
فردوسی یک نژادپرست و زن ستیز بوده فرضا که از نژادپرستیش خوشتون بیاد زن ستیزیشو چگونه توجیه خواهید کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
از امکانات ایران استفاده می کنند ولی پان ترکند و از شاعرهای فارس زبان خوششون نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ایرانی هستم و فردوسی بزرگ را هم دوست دارم اما منفی دادم چون ایشان علاقه ای به ایران و فردوسی ندارند هدف از چنین نظراتی برای چنین اخباری اختلاف افکنی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
جناب یوسف از همدان
به نظر شما وقتی سخن از شهریار شد ما باید منفی بدهیم و بگوییم ایران فقط مال ترکها نیست ؟ استاد با همه چیز قوم گرایانه برخورد نکنیم فردوسی و شهریار هر دو از مفاخر این کشورند و قابل احترام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
چرا در اسامی بالا اسم محسن رضایی نبود؟!!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
حق با شماست. سالهاست.در کشور مادیگه صحبت از فرهنگ ایران و ایرانی نیست سعی وطن فروشان در این است که. نسل جدید آیین های خوب مارا بدست فراموشی سپارند ولی چه تلاش بیهوده ای تا ایرانی ها میهن پرست در کشور حضور دارند آیین های ما هرگز بدست فراموشی سپرده نخواهند شد
ناشناس
| France |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ما نژادپرستان رو گرامی نمیداریم
ناشناس
| Singapore |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
بزرگداشت کی؟
به خاطر اشعار زن ستیزانه؟
دینا ستیزانه
نژادپرستانه؟
گسترش ادبیات هندی؟
به خاطر چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
درود بر فردوسی،بزرگ شاعر پارسی گو.فرهنگ و ادب سرزمین پارس تا ابد مدیون این بزرگمرد است.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
پراید ۴۰۰ میلیونی کی ثبت نام میکنن بریم تو صف انتظار!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
فردوسي يكي از بنيانگذاران شوونيزم در ايران هستش و با توهین هایی که نسبت به دیگر اقوام غیر پارس زبان داشته ، فقط از دیدگه شما پان فارسها بزرگ می باشد. در ضمن در مورد زن ستیزی و دیگاه فردوسی نسبت به زنان چه مطلبی دارید؟
پان ترک های وطنی حتما از این که اردوغان بالا نیاد خیلی ناراحت میشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اتفاقا بر خلاف پانفارس های وطنی که به پیروزی کلیچدارغلو امید بسته بودند، از اینکه نتیجه نهایی انتخابات در دور دوم در دست سینان اوغان خواهد بود، خوشحال هم هستند! وقتی شناخت شما از جامعه ترکیه کافی نیست اظهار نظر نکنید بهتر است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اتفاقا خوشحال هم میشن . چون هدف بزرگ باند اردوغان عربیسم و اعتلای فرهنگ عربی در ترکیه هست . دقیقا کاری که عثمانی ها کردند و کشورشان متلاشی شد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
در جواب ناشناس 10:22 باید بگم که : سینان اوغان در دور دوم حذف شده و در رای گیری حضور نخواهد داشت . در دور دوم اردوغان و قلیچدار اوغلو خواهند بود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
قلیچدار اوغلو از مسلمانان شیعه ترکیه هست و کشورهایی مثل قطر و عربستان بشدت سرمایه گذاری و فعالیت میکنند که رئیس جمهور بعدی ترکیه سنی باشد . سیاست گذار و مجری این اختلاف افکنی ها هم ترول ها با همکاری دولت روسیه می باشد .
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
پان ترک ها سواد درست وحسابی وقدرت تحلیل هم ندارند داش خودتو ناراحت نکن
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اگر اردوغان پیروز نشود قهرمان بزرگ تاریخ خواهد بود چون در اوج قدرت در انتخابات دخالت نکرد.
اردوغان هم با افزایش حقوق ۴۵٪کارمندان هم نتونست پیروز انتخابات بشه ، ولی اینجا با یه کیک و ساندیس همه کار میکنن
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
هیچ جای دنیا شما نمیتونی ساندیس پیدا کنی، مثلا نوتللا همه جا هست ولی این ساندیسسسسس، هیچ جای دنیا نیست، واسه همینه ازش خیلی استفاده و سواستفاده میشه
ارزو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ای دلار بگیر میخواستی قانع باشی شما هم ساندیس می خوردی
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ناشناس جان سعی کن در زنگی دروغ نگی همین جمله دروغی که گفتی در روز جزا پتکی میشود بر سرت از خدا بترسید و اینقدر دروغ و نهمت نزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
این بستگی به میزان گرسنگی ملت ها دارد . ادامه سیاست اردوغان و وابستگی به واردات غذا ، تشکیل صف های مایحتاج عمومی و ... کم کم آنجا را هم به شکل ما در می آورد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
امید جان جوش نزن ساندیست یخ کرد بخور
با ائتلاف سایر احزاب حزب اردوغان اکثریت پارلمان رو از دست میده و خود اردوغان ریاست جمهوری رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
اکثریت طرفداران اردوغان طبقه گرسنه جامعه و کسانی هستند که از سواد و اطلاعات عمومی بی بهره اند . اگر اردوغان خودش را در آستانه شکست ببیند این طیف را به خیابان ها می آورد .
روز فردوسی بزرگ مبارک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
دریغ است، ایران که ویران شود

کُنام پلنگان و شیران شود (حکیم ابولقاسم فردوسی)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
از کسانیکه منفی می دهند دعوت می کنم شاهنامه را باشرح آن بخوانند و به افتخارات ایران توهین نکنند
شاهنامه کتاب تاریخ و داستان نیست سراسر حکمت است
انتخابات ترکیه ب کنار شنیدم مجلس به وزارت نیرو گفته هر کسی آب مصرف میکنه جریمه بشه بعد اون پول هدیه بدیم به کسایی که فرزند آوری میکنن.
شمارش آرا ادامه داره احتمال برنده شدن اردوغان هست
چرا هیچ تیتر خبری از اعدام‌های اخیر نمی گذارید .
چرا کامنتهای مربوط به اعدامها را سانسور می کنید .
b
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
به دوربینی شدید مبتلا شدن . نزدیک ها را نمی بینند ولی تصادف یک شتر با یک خودرو را در دورافتاده ترین شهر آمریکای جنوبی می بینند و تیتر خبر میکنند . نمی دانم شاید هم اجازه نشر بعضی اخبار را ندارند .
انشاالله این اردوغان پلید که دستش به خون سوری های بیگناه الودس هر چه زودتر به ذلت کشیده بشه ... چه آبروها رو که بخاطر نفت و پول به باد داد مردک منافق
روز تاوان دور نیست
این اوغلو مهره غزبی هاست مثل زلنسکی مطمئن باشید تا بیاد اولین کارش منوعیت ورود ایرانیان به ترکیه خوا۶د بود غرب ذلیلا زیاد خوشحال نباشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
الان که دیگه تو کشور خودمون آزادی شده کی دیگه ترکیه میره
شما اردوغانی ها و پان ترکها مطمئن باشید که آرزوی تجزیه ایران و جداکردن آذربایجان و تقدیم آذربایجان به اردوغان را به گور خوهید برد
تابناک به شدت طرفدار حزب مخالف اردوغان است. اما دور دوم اردوغان ۵۵ درصد و کلیچداراوغلو ۴۵ درصد رای میاره و اردوغان قطعا پیروز انتخابات هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
دور دوم اردوغان 52 درصد و اوغلو 48 درصد. جای محسن رضایی خالی که یک ششم آراء را هدر می داد
این کاندیدای جدید قول داده که در صورت انتخاب خرید خانه توسط مهاجرین در ترکیه ممنوع و پناهنده ها از این کشور اخراج شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
توازن نژادی با ورود افغان ها ، سوری ها و متمولان عرب در حال بهم خوردن هست . ایرانی ها سهم خیلی اندکی در این قضیه دارند . کمال قلیچدار اوغلو به صراحت گفت : تا زمانی که هموطنانشان صاحب مسکن نشوند به خارجی ها خانه و زمین فروخته نخواهد شد . این حس وطن پرستی او قابل تقدیر هست نه سرزنش .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
منظورش افاغنه و سوری ها است
کمی شبکه های ترکیه ببینی نفرت از سوری و افاغنه میبینی
این کاندیدای جدید قول داده که در صورت انتخاب خرید خانه توسط مهاجرین در ترکیه ممنوع و پناهنده ها از این کشور اخراج شوند .
روز فردوسی بزرگ گرامی باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ولمون کن بابا .
فقط کوروش کبیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
کوروش صغیر کیه دیگه
این یارو سنان خیلی بی عقله، صد رحمت به ارذوغان
امیدورام برای کریدورهای ما مشکل ایجاد نشود که مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل از مزایای کریدورها بهره مند شوند. مگر نه خیلی بد میشه. جاده ابریشم برای ایران خیلی حیاتیه، این دشمنی اردوغان با ایران عجیبه، قطعا ربطی به ترکیه نداره، چون ما که دوست ترکیه هستیم. این زیر سر بیگانگان هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
سیاست های پوپولیستی همیشه فقر ، گرسنگی و نا امنی به ارمغان می آورد . ترس از قدرت گرفتن قلیچدار اوغلو را طرفداران اردوغان اشاعه می دهند و در اصل یک شایعه و دروغ هست . کمال قلیچدار اوغلو یک مسلمان شیعه هست که اتفاقا برای پیشرفت کشورش و روابط دوستانه و مستحکم با همسایگان تلاش میکند . همیشه هم در سخنرانی هایش اینها را گفته و مستند هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
قلیچدار علوی هست نه شیعه
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
من نویسنده اولین پیامم، من از سنان بد گفتم ، نه از قلیچداراوغلو. من خودم دوست دارم اون برنده بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
در جواب 17:47
علوی همان شیعه هست . در زبان ترکی به شیعه ها مسلمان علوی می گویند. یعنی مسلمانانی که حضرت علی را جانشین پیامبر می دانند .
متاسفانه با کشیده شدن انتخابات به دور دوم ، اردوغان پیروز نهایی خواهد بود
طرفدارای دو آتیشه اردوغان جمع کنن از ایران برن. یا برن ترکیه یا برن مغولستان.
ایران جای نوکرا و ستون پنجم و .. اجانب نیست.
ایران جای ایران دوست هاست جای کسانی هست که به خاطرش حاضرن فدا بشن همانگونه که پیشینیان فدایی وطن بودن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
ای ویلا احسنت پان ترکها از نژاد مغولها هستند همونقدر خشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
فقط آب بریز آنجا که می سوزد
ترکیه هم با این انتخابات بدون رانت و بدون اعمال قدرت بیخودی
عملا:
به جمع کشورهای پیشرفته پیوست
خدا من رو ببخشه ،چون فکر میکردم که اردوان هم در جمع روسای جمهور در باطن مادام العمره
این انتخابات که هردو نامزد،
مسلما:
از حقوق مساوی برخوردار بودند و هیچ کدومشون هم نتونستن که مرز ۵۰ درصد رو رد کنن ،حقانیت اردوان رو در احترام به قانون و دموکراسی ترکیه ،اثبات کرد
آفرین اردوان ،،،آفرین
دموکراسی خصلتش اینه : پوست اندازی می کند ولی نمی میرد! در کمتر جایی است که از دل دموکراسی دیکتاتوری پایدار ایجاد بشود. آینده اذعان دموکراسی خواهی است! هیچ ایدءولوژی توان مقابله با اراده ملت ها را ندارد!
اردوغان و قلیچدار ، هر دو بیخود هستند.
انشالله نابودی کشور جعلی ترکیه را خواهیم دید با آن حکومت تروریستی اش
بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی

نمیرم از این پس که من زنده ام که تخم سخن را پراکنده ام

آفتاب آمد دلیل آفتاب ، مردی که حرفش به روشنایی آفتاب میدرخشد و پارسی همچنان پاینده و بالنده است
حتی یک نفر هم نمیتوانید پیدا کنید که اینچنین با اطمینان از نتیجه کارش آگاهی داشته باشد
درود بر فردوسی پاک نهاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
بسی رنج بردم .... این شعر از فردوسی نیست و در هیچ یک از کتب خطی وجود ندارد.(دکتر خالقی فردوسی شناس )
ناشناس
| France |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
بر شما مبارک باشه این روز ؛ بر ما که نیست و علاقه ای به فردوسی نداریم
ما هم باید انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را یکی کنیم به چند دلیل:
اول اینکه هزینه های برگزاری و تبلیغات را نصف می کند
دوم اینکه تحلیل های ریاست جمهوری با مجلس ادغام و ادغام آنها باعث تصمیم گیری بهتر و نتایج بهتر می شود
سوم اینکه ممکن است انتخاب رئیس جمهور توسط مجلس برای کشور بهتر باشد چنانچه در زمان های قبل نخست وزیر توسط مجلس انتخاب می شد و ظاهرا این روش بهتر از روش فعلی بوده است که با ادغام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس روند آن آسانتر می شود

اما چگونه باید اینکار را کرد که دو راه حل وجود دارد
اول راه حل کششی و دوم را ه حل انطباق
در راه اول مقداری تاخیر در انتخابات مجلس و مقداری تعجیل در ریاست جمهوری انجام می شود تا هر دو انتخابات در یک روز انجام شود

راه حل دوم این است که انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری عقب بیفتد و تمام زمان این تاخیر نامزدهای انتخاباتی یک تبلیغات آرام و بدون هیاهو انجام دهند
دیروز رای گیری کردن و امروز همه رای ها شمرده شد.
پس چرا تو ایران چند روز طول میکشه رای ها شمارش بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
رای گیری از ساعت 8 تا 5 بود و رای ها باید تا ساعت 11 شمرده میشد و شمرده شد چون اونجا قانون حکمرانی می کنه نه سلیقه و رانت
الان من متوجه نمی شوم باید از ادوغان باید حمایت کنیم یا قلیچدار
مسئولین تکلیف ما رو معلوم کنید
ما خودمون تحلیل نداریم و نمی فهمیم کمک کنید که باید طرفدار کی باشیم؟!

بچسبید به کشور خودتون را درست کنید که ذات هر کس از طلا باشد همه خریدار او هستند
مهندسی کامل و آشکار انتخابات به نفع اردوغان انجام شده است
اردوغان شکست بخوره ،بساط سیاست های ا یران درترکیه جمع میشه
اینایی که میان کامنت "ساندیس" میزارن واقعا عجب آدمهای لمپن و عقب مونده و سخیفی هستن. ای کاش یکم مطالعه میکردید و دانش سیاسی خودتون رو ارتقا میدادید تا بتونید نظرات سیاسی کارآمد و گره گشا در جهت خدمت به میهن ارائه کنید وگرنه این لمپنیسم فقط اعتبار خودتون رو میاره پایین تر از اینی که الان هستید
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
اون ساندیسی ها یا فرا فکنی میکنن و یا دامنه درکشان بیش از این نیست و یا مجری طرح تبلیغاتی شرکتی هستند که ساندیس تولید می کند.
در خبری که مربوط به "تورک هاست" یهو کلی نفرات پیدا میشن شروع میکنن از فردوسی که تورک ستیز بود کامنت میزارن! بنظرتون اتفاقیه ؟ بنظرتون واقعا این افراد در پی بزرگداشت فردوسی هستن یا از روی عمد اینجا کامنت میزارن که تفرقه بندازن ؟! پیدا کنید پرتقال فروش را !

متاسفانه نه فقط کشورهای خارجی و سعودی اینترنشنال بلکه بسیاری از جاهلان داخلی نیز گویا عاشقانه در پی تجزیه ایران هستن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
تجزیه بشه، ما گاز و نفت مفت نداریم بهشون بدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
شما از اعراب یا لرهای خوزستانید که نفتتون رو نمی خواید مفا بدید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
در عمرت شاهنامه نخوندی یه چیزی شنیدی پان ترک جان فردوسی بیاد از جنگ ایران و توران بگه ازشون تعریف تمجید کنه؟ توهین نکرده اتفاقا عقل داشته باشی میبینی در شاهنامه از بجای اوردن رسوم پهلوانی در هر دو طرف میگه در ضمن شما تورکی نه تورانی تورانها از سکاها بودن اون زمان شما هنوز معلوم نبوده شما چه مردمی هستید
ان شالله جهت دنیای تورک هم شده باشه باز آقای اردوغان پیروز بشه.
نفرت بر اردوغان و تبارش.
دموکراسیم آرزوست
خیلی جالبه ، انتخاب و یا عدم انتخاب اردوغان در همه جای دنیا بحث انگیز شده است از ممالک غربی گرفته تا ممالک شرقی و مخصوصا کشورهای مسلمان ، و این نشان دهنده جایگاه این شخص در دنیا هست یا نیست ، تا جایی که انتخابات ترکیه در ایران بیشتر از انتخابات ایران هیجان انگیز شده است
زبان ایرانیان قبل از اسلام پهلوی بود که عربها باپستی ازبین بردند فردوسی برای اینکه مانند مصر وسایرین عرب نشویم تلاش کرد اکنون درایران قوم پارسی وجود ندارد بلوچ عرب (لر وکرد واربایجان که همه ماد هستند) کیلکی مازنی و.... بنا براین زبان پارسی زبان مشترک اقوام ایرانی است درکنارش هر قومی هم زبانی دارد که مانندهمه جای جهان بعنوان زبان دوم درسطح اموزش دبستان استفاده اما زبان علوم باید مشترک باشد اگر کسی رشته ایرا به زبان محلی بخواند هرگز نمیتواند به تهران یا سایراستانها برودهمه ایرانی وبه ایران افتخار کنیم که تا ابد جاویدان خواهدبود
تسلیت میگم .
شورای نگهبانشان خیلی ضعیفه ، مال ما خوبه دو سه ساعته میشماره و تایید هم میکنه و کار تمام میشه
اردوغان دیکتاتوری بیش نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار