بازدید 3706

بازداشت وزیر امورخارجه سابق پاکستان

«شاه محمود قریشی» وزیرسابق خارجه و نایب رئیس حزب تحریک انصاف درحالی از سوی پلیس پاکستان بازداشت می‌شود که درپی دستگیری«عمران‌خان»رهبر این حزب،اوضاع در این کشورهمسایه به شدت آشفته شده و ارتش پاکستان در واکنش شدید به اغتشاشات اخیر اعلام کرد که با مسببان نا امنی به شدت برخورد خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 11 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از شبکه‌های خبری پاکستان، قریشی ساعاتی قبل در اسلام‌آباد پایتخت این کشور بازداشت شد و مسوولان پلیس تحریک مردم به اغتشاش و سلب امنیت عمومی را دلیل بازداشت نفر دوم حزب عمران‌خان اعلام کردند.

بازداشت وزیر سابق امور خارجه پاکستان تنها چند ساعت پس از بازداشت «فواد چودری» وزیر پیشین اطلاع رسانی و دیگر مسوول ارشد حزب تحریک انصاف در اسلام‌آباد اتفاق افتاد.

شبکه «جیو نیوز» پاکستان در آخرین گزارش‌های خود به نقل از مسوولان پلیس در ۲ ایالات پنجاب و خیبرپختونخوا اعلام کرد که بیش از ۱۲۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده و طی دو روز اخیر دست کم ۵ نفر نیز کشته و ده‌ها نفر از حامیان نخست وزیر سابق پاکستان نیز زخمی شدند.

پلیس اسلام‌آباد دیروز «اسد عمر» وزیر سابق دارایی و دبیرکل حزب تحریک انصاف پاکستان را نیز در دادگاه اسلام‌آباد بازداشت کرد در حالی که «سرفراز چیما» استاندار سابق ایالت پنجاب و «سید علی حیدر زیدی» وزیر سابق دریانوردی که هر دو از اعضای ارشد حزب عمران‌خان محسوب می‌شوند، در شهرهای لاهور و کراچی دستگیر شدند.

درپی حمله معترضان در برخی از شهرهای پاکستان به اماکن نظامی، سخنگوی نیروهای مسلح این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از بازداشت رهبر حزب تحریک انصاف (عمران خان) افرادی به صورت برنامه ریزی شده اقدام به حمله به ساختمان‌ها و دیگر اماکن نظامی کردند تا به جایگاه ارتش در میان مردم لطمه وارد کنند که نیروهای مسلح پاکستان این اقدام را به مثابه یک روز سیاه برای کشور می‌داند.

سخنگوی ارتش پاکستان برخی از مسوولان حزب تحریک انصاف را به طراحی و تحریک عناصر خشونت طلب برای حمله به اماکن نظامی متهم کرد و افزود که نیروهای مسلح بردباری و خویشتنداری را اتخاذ کرده اما نهادهای ارتش و دیگر سازمان‌های امنیتی دیگر چنین حملاتی را تحمل نکرده و با مهاجمان، اغتشاشگران و معترضان که به نام سیاست و طرفداری از حزب امنیت و قانون کشور را پایمال می‌کنند، با شدیدترین نوع برخورد خواهد شد.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز شب گذشته در نطق تلویزیونی هشدار داد که عناصر ضدکشور از اقدامات و دشمنی خود دست بکشند در غیر این صورت قانون و نظام کشور با اغتشاشگران برخورد قوی خواهد داشت.

وی بازداشت عمران خان را مطابق با قانون دانست و افزود که عناصری که مرتکب حمله به اماکن دولتی، عمومی و نظامی شده در واقع اقدام تروریستی کرده‌اند و دولت لحظه‌ای در شناسایی، بازداشت و مجازات آنان کوتاه نخواهد آمد.

همزمان با تشدید اوضاع سیاسی در پاکستان درپی بازداشت عمران‌خان اعتراض حامیان وی در شهرهای مختلف ادامه دارد، و نیروهای ارتش برای کنترل اوضاع به شهر اسلام‌آباد دو ایالات خشونت زده پنجاب و خیبرپختونخوا فراخوانده شدند.

اینترنت (تلفن همراه) و برخی از شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر درپی تشدید اوضاع در برخی مناطق پاکستان به ویژه اسلام‌آباد همچنان قطع است و مسوولان پاکستانی این اقدام را جلوگیری از تحریک مردم و توقف انتشار اخبار جعلی عنوان کردند.

عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در ارتباط با پرونده فسادمالی در اسلام‌آباد بازداشت و روز گذشته قاضی دادگاه مبارزه با اختلاس بنا بر درخواست ماموران دیوان ملی محاسبات پاکستان جهت بازجویی از عمران‌خان و تکمیل مراحله تحقیقات وی را برای ۸ روز روانه زندان کرد.

وزرای کشور و دادگستری پاکستان اعتراض و تجمع را حق مشروع و قانونی هر شهروند و حزب سیاسی در این کشور دانسته و هشدار دادند که با نقض کنندگان قانون و آشوبگران به شدت برخورد خواهد شد.

سازمان ملل، انگلیس، اتحادیه اروپا و آمریکا به بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان و رخدادهای پس از آن واکنش نشان داده و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مسائل و اجتناب از خشونت شدند.

عمران‌خان آنچه را که تبانی فرمانده وقت ارتش پاکستان با نیروهای سیاسی و مخالفانش (دولت ائتلافی فعلی این کشور) می‌خواند، دلیل برکناری خود از قدرت دانست و مسوولان ارشد سازمان اطلاعات ارتش (ISI) را به طراحی نقشه ترور و سرکوب رهبران و فعالان سیاسی حزب خود متهم می‌کند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان پیش تر در رشته توییت‌هایی به اتهامات سلف خود پاسخ داد و وی را به پایمال کردن قانون اساسی، بی‌اعتنایی به امنیت کشور و سوء استفاده از جایگاه قوه قضاییه برای فشار بر دولت و عمل به مطالبات سیاسی متهم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل