بازدید 15010

از اریبهشت تا اردیبهشت؛ یارانه‌ای که همچنان در حساب‌های بانکی «مسدود» است

یک سال قبل، یارانه نقدی به حساب سرپرستانی که نسبت به عدم واریز یارانه اعتراض داشتند، واریز و مسدود شد تا پس از یک ماه بررسی، مشخص شود که امکان برداشت وجود دارد یا خیر. حال با گذشت ماه‌ها از این موضوع، همچنان حساب بانکی بسیاری از مردم با پیام مسدودی مبلغ یارانه مواجه است.
کد خبر: ۱۱۷۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶ 26 April 2023

از اریبهشت تا اردیبهشت؛ یارانه‌ای که همچنان در حساب‌های بانکی «مسدود» است

محمدرضا مقامی فرد-  به گزارش تابناک اقتصادی؛ اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور در گفتگو با مردم از سازوکار جدید پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها خبر داد. پس از این خبر مهم، بسیاری از مردم که تا پیش از این در لیست یارانه بگیران بودند، یکباره با عدم واریز یارانه جدید مواجه شدند و اعتراض کردند و تاکید داشتند، افرادی را می‌شناسند که وضعیت مالی و اقتصادی به مراتب بهتری نسبت به خودشان دارند، ولی آن‌ها از یارنه جدید بهره‌مند شده اند.

در این میان، حجت‌الله عبدالملکی وزیر وقت رفاه در واکنش به برخی از این انتقادات گفته است: در شناسایی مشمولان یارانه، مجموعه متغیر‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شد و این متغیر‌ها شامل گردش حساب، درآمدها، سود‌های بانکی و خودرو و دارایی‌های جاری بود که ملک شامل آن نبود. حجت‌الله عبدالملکی توضیح داد: فرض می‌گیریم که هیچ شخصی ملکی ندارد؛ بنابراین، دهک‌بندی صورت گرفت و در معادله ملک ملاک نبود. به گفته وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گردش مالی و وضعیت خانوار‌ها در مدت زمان چندساله مورد بررسی قرار می‌گرفت و امکان داشت، فردی موقت تراکنش بانکی داشته باشد که نشانگر درآمد مالی بالایی نبود؛ از این روی، طی چند سال ضرایب بررسی می‌شد. 

دستور رئیس جمهور برای واریز یک ماه یارانه

بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال گذشته سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.
 
رئیس جمهور در این جلسه گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است؛ لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ توسط آن‌ها قابل برداشت شود و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت نمایند. رئیسی با اشاره به اینکه باید به مردم فرصت بازبینی اطلاعات خانوار‌ها داده شود تا قانون مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دقیق‌تر به اجرا درآید، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است، حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام نماید.
 
بیشتر بخوانید:
 
بلافاصله پس از این دستور رئیسی، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در گفت‌وگو با خبر سیما، در این مورد گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه ستاد اقتصادی دولت، گزارشی در مورد وضعیت رسیدگی به مشمولان طرح و اعتراض‌ها و تقاضا‌های جدید ارایه کرد. در همین راستا، رییس جمهور دستور داد، تمام افراد یارانه بگیری که تا ماه گذشته مشمول دریافت یارانه نقدی بوده‌اند و درصورتی‌که همچنان خودشان متقاضی باشند، یارانه جدید به حساب آن‌ها واریز شود. وی افزود: از طرفی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید حداکثر تا یک ماه به تقاضا‌ها در مورد دهک‌بندی‌ها رسیدگی کند و در صورتی‌ که این تقاضا‌ها درست باشد، مبلغ یارانه آزاد و برای خانوار‌ها قابل‌ استفاده خواهد بود، اما در صورتی‌ که افراد جزو دهک دهم باشند، مدارک به خانواده‌ها ارایه می‌شود تا در جریان نحوه ارزیابی وزارت رفاه قرار بگیرند.
 
بنابراین تا به اینجا مشخص شد، با دستور رئیس جمهور، یک ماه یارانه به حساب سرپرستانی که تا ماه فروردین ۱۴۰۱ یارانه نقدی دریافت می‌کردند و حالا نسبت به عدم واریز یارانه جدید اعتراض داشتند، واریز شد؛ اقدامی که خیال سرپرستان معترض به عدم دریافت یارانه را تا حدودی راحت کرد تا امیدوار به بررسی یک ماه وزارت رفاه باشند تا در صورت تایید، امکان برداشت مبلغ واریزی را داشته باشند.
 
در این باره، در همان مقطع زمانی مذکور، حجت الله عبدالملکی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: پیرو دستور رئیس جمهور، آمار و کدملی همه افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند، اما به خاطر قرار گرفتن در دهک دهم یارانه آن‌ها حذف شده بود و درخواست بررسی داده بودند، لیست آن‌ها در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت تا کمک معیشت واریز شود. وی ادامه داد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها، کمک معیشت خانوار‌هایی که اعتراض داشته اند را واریز می‌کند، اما این مبلغ مسدود خواهد بود تا بررسی نهایی وضعیت نهایی دهک بندی صورت گیرد. عبدالملکی افزود: تا زمانی استحقاق این افراد تایید شود، مبلغ مسدود می‌ماند و در صورت قرار گرفتن در دهک اول تا نهم، این مبلغ آزاد و قابل برداشت می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اعتراض دهک بندی‌ها در حال بررسی است، گفت: بانک‌های اطلاعاتی متعددی داریم که باید وضعیت اقتصادی مجدد بررسی شود. در این زمینه فرصتی نیاز بود که رئیس جمهور ظرف یک ماه از ما خواستند تا موارد رسیدگی شود.
 

فرصت یک ماهه ای که همچنان تمام نشده است!

 
همان طور که در صحبت های دو وزیر اقتصاد و رفاه مشخص است، هر دو به بازه یک ماهه برای بررسی و رسیدگی به اعتراض سرپرستان اشاره داشتند و قرار بر این بود که تا پایان بهار و شروع تابستان، وضعیت تمام افراد معترض به عدم دریافت یارانه که مبلغ یک ماه یارانه نیز به حسابشان واریز و مسدود شده بود، تعیین تکلیف شود؛ اگر مشمول دریافت یارانه هستند، امکان برداشت یارانه واریزی مسدود شده را داشته باشند و اگر هم مشمول نیستند، این مبلغ از حسابشان خارج و وضعیت حساب بانکی آن ها به حالت قبل بازگردد.
 
اما این اتفاق برای بسیاری از مردم محقق نشد، چون تا به امروز شمار بسیاری از سرپرستان خانوار، همچنان با وجود گذشت نزدیک به یک سال از واریز این مبلغ به حساب بانکی خودشان، با اخطار مسدودی تا یک سقف مشخص مواجه می شوند و نسبت به این وضعیت عجیب اعتراض و گلایه دارند.
 
آبان ماه سال گذشته نیز خبرنگار تابناک اقتصادی در این خصوص، گفت‌وگویی با سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشت و وی پاسخ داد: در اردیبهشت ماه برای ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبلغ یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز و مسدود شد تا بررسی‌ها وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص درخواست بازبینی این افراد انجام تا مشخص شود، در دهک ده قرار می‌گیرند و یا در دهک یک تا نه.

وی افزود: پس از اینکه بررسی‌ها انجام شد تا مرحله ۱۴۰ حدود سه میلیون تن از این تعداد، درخواست بازبینی آن‌ها تایید شد و جزو دهک یک تا نه یارانه بگیران قرار گرفتند؛ بنابراین، یارانه ماه‌های قبل و معوقه به حساب این افراد واریز شد. یعنی رقم مسدودی یارانه در حساب بانکی آن‌ها نیز آزاد شد. الان با توجه به این تعداد، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر همچنان در مرحله بررسی درخواست بازبینی توسط وزارت رفاه هستند، که به عبارتی با توجه به بعد خانوار حدود ۵۰۰ هزار خانوار همچنان با مبلغ یارانه مسدودی در حساب بانکی مواجه هستند.

حسینی گفت: طبق بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت رفاه، مسئول دهک بندی خانوارهاست و ایجاد سامانه الکترونیک جهت ثبت درخواست بازبینی هم به عهده وزارت رفاه است؛ بنابراین، مسئولیت پاسخگویی به انتظار چند ماهه برای رسیدگی به درخواست یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بر عهده این وزارتخانه است.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

پول هایی که در بانک ها پارک شده است!

همان گونه که اشاره شد، تا پاییز سال گذشته، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن همچنان در مرحله بررسی درخواست بازبینی توسط وزارت رفاه و مبلغ یارانه نیز در حسابشان مسدود بوده؛ تعدادی که به نظر نمی‌رسد تا به امروز تغییر چندانی کرده باشد، زیرا پیگیری‌های تابناک اقتصادی از مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، همچنان تعداد زیادی از سرپرستات خانوار تعیین تکلیف نشده اند و با توجه به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر، ده‌ها میلیارد تومان در حساب‌های بانکی مسدود است؛ رقمی که از حساب سازمان هدفمندی خارج شده و به حساب‌های بانکی رفته است، با این شرط که صاحبان حساب اجازه برداشت ندارند.  

به نظر می‌رسد، در این شرایط باید وزارت رفاه با توجه به مسئولیت بررسی اعتراض سرپرستان خانوار، در این باره پاسخگو باشد. همان طور که در ابتدا اشاره شد، اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته، رئیس جمهور به این وزارتخانه فرصت یک ماهه داده بود تا نسبت به این موضوع مهم رسیدگی کند. اما پیام‌های رسیده از سوی برخی مردم نشان می‌دهد همچنان رقمی تحت عنوان یارانه در حساب بانکی است؛ اما اجازه برداشت وجود ندارد! سازمان هدفمندی نیز با توجه به مسئولیتی که دارد، در انتظار پاسخ نهایی از سوی وزارت رفاه است تا تکلیف میلیارد‌ها تومان پول این سازمان در حساب‌های بانکی روشن شود.


 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۹
من اعتراض کردام ار طزیق ستاد کل نیروهای مسلج یارانه برقرار شد والی مبلغ ان ماه هم چنان مسدود و قابل برداشت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
منم دقیقاً همین مشکل رو دارم
قانون حذف یارانه قرار بود زمان آقای روحانی اجرا بشه اما با امدن اقای رئییسی اجرا شد و مردم ناراضی تر شدند...هرچه اقای روحانی تصویب کرد اقای رئیسی اجرا کرد...از اقای رئیسی میخواهیم شمارا بخدا
کارگر هستم به خدا قسم پول خرید دارو هم ندارم همیشه شرمنده زن رو بچم هستم الان یکساله همین یارانه ناچیز ما رو هم زدن قطع کردن اعتراض هم که کردم هیچی قبول نکردن الان یکساله همین پول ناچیز هم توی حسابم مسدود شده اعتراضم به هیچ جایی نرسیده ای خدا خودت کمک کن
مسولین به خاطر بی عدالتی در عدم تخصیص یارانه به برخی از مردم به بهانه دهک بندی های سلیقه ای یه روزی در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشند.
یعنی گند زدید به این بررسی هاتون. حق ما را ندادی آقای رئیسی از نظر شرعی مدیون هستید تا قیامت ضمنا اگر پرداختی ندارید این را از حساب ما خارج کنید تا به اشتباه نیوفتیم
ما غلط کردیم اعتراض کردیم. اینو حذف کنید. دوبار تا حالا چکم برگشت خورده
عجله کار شیطان است انشاالله اردیبهشت ماه ۱۴۱۰ پولهای یارانه ازاد میشه
اندر حكايت يارانه اي كه اسمش هست ، اما خودش نيست !!
------------------
--- برادر جان ! شده ام مثل گربه اي كه گوشت نشانش مي دهند ، اما دستش به گوشت نمي رسه » !!
اين را آقا كمال ميگه ، آقا كمال اضافه ميكنه :
-- « يارانه ام نه اين وري ميشه ، نه اونوري ؟ ... يارانه سه نفرمون تو حسابه ، اما وقتي مي خوام پنجاه تومنش بكشم و خرج كنم ، مي نويسه مبلغ كافي نيست ! .. خدا يا توبه ... نزديك به نهصد تومان -- يعني نهصد هزار تومان -- تو حسابه ، چه طور براي پنجاه تومن كه لازم دارم مي نويسه مبلغ كافي نيست ؟ ! .. اين درست نيست برادر ! ...حالا نميگم كه اين كار توهينه ... نه ... اما جسارته ! ... بالاخره من هم براي خودم ارج و شأني دارم .. عابر بانك نبايد با من شوخي كنه ! ... نبايد مرا فريب بده ... اگر اين يارانه حقم نيست كه بردارند ، اگر حقم هست كه اجازه بدهند خرج كنم .. . الان نزديك يك ساله كه تو حسابه .. يعني تو عابر بانكه ، اما نميشه خرج كرد ! .. عرض كردم كه عينهو گوشتي كه نشان گر .. استغفر الله ربي و اتوب اليه !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
اسمش هست خودش هم هست بیشتر از آنچه باید باشه هم هست برادر
جراحی اقتصادی است دیگه ، بدون درد که نمیشه
، به امید خدا همه چیز درست میشه
از ارديبهشت تا ارديبهشت ، يارانه كه همچنان به مدت يك سال مسدود است !!
-----------
--- از ارديبهشت تا ارديبهشت ؟ ... كدام ارديبهشت مخلصتم ؟ اين براي من مظلوم بردي بهشت است ! ... اين تير است ... اين مرداد است ، اين آذر است ، يعني آتش است براي من ...
--- خدا بد نده آقا مرتضي !
-- بد نبيني برادر ! يارانه ام ... يارانه ام نميدن ! ... حبس كردن ... يك ساله ... آزاد نميكنن ..اين حق مسلم منه !
اگر كسي بخواد يارانه منو بخوره حلالش نميكنم ... روز حساب و كتاب يقه شو ميگيرم ... پاي ميزان عدل الهي ...
پل صراط .. پيش خودمون بمونه جعفر آقا ... باجناقم كه به صد ميليون نميگه پول ، ماه به ماه يارانه اش تو حسابه
اما من مظلوم كه به يك ميليون ميگم صد ميليون ، يارانه ام گير افتاده ... آزاد نميشه ... اين درست نيست برادر !
--- به هر حال آقا مرتضي خودم شاهدم كه يارانه حق مسلم شما هست ، .. خط مي نويسم .. امضا مي كنم !!
-- زنده باشي برادر ! خدا از برادري كمت نكنه .. اي كاش شما مسئول تقسيم يارانه بودي ... سالم باشي برادر !
از این دولت که بیشتر انتظار نداریم
آقا سال قبل برای بنده هم واریز و مسدود شد، درخواست زدم، بعد حدود 4 ماه یکجا با یارانه های جدید قابل برداشت شد. مشکل من پول امانی بود که در حساب خودم نگه داشته بودم، بعد از پس دادن پول و گذشت حدود 4 ماه، با توجه به شرایط دیگه، واریز انجام شد. اگر برای کسی باز نشده، باید وضعیت کل اعضاء خانواده اعم از حسابهای بانکی و سپرده های بلند مدت، خودرو و ملک و مسافرت غیر زیارتی بررسی بشه.
بله
برای پدر منم همین وضعیت شده
از پارسال تا الان، 900 هزار تومن توی حسابش بلوکه شده
هروقت زنگ میزنم ستاد یارانه چندصد نفر در نوبت هستند
خدا ازتون نگذره
دلار از امروز ظهر دوباره گران شده
استاد فرزین کی حباب ربع سکه و طلا خالی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از هفته گذشته دلار را با شیب ملایم حدود ۲۰۰۰ تومان روش گذاشتند
البته احتمالا اینها دلارهای تلگرام است و الکی!!!!!!!!!!!!!
منتهی سکه و طلا کف بازار داره با همین‌دلار تلگرامی با مردم حساب می‌شود

تاسف تاسف

صحبت از یارانه به جوک شبیه شده
یارنه من حذف شده و هر چه اعتراض کردیم به ما اعلام شده که تراکنش بانکی شما بالا بوده و چون یک ماشین و خانه هم دارید به شما تعلق نمی گیره و جز دهک دهم هستید. بنده کارمند دانشگاه مازندران بوده و با یک حقوق ثابت که اونهم به لطف طرح شفافیت دریافتها قابل روئیت هست. و به غیر از آن هیچ منبع درآمدی ندارم در خصوص ماشین هم در سال 95 با اخذ وام یک ماشین پارس تندر خریدم. متاسفانه در یک بازه زمانی با اخذ وام ازدواج برای پسرم شهریه دانشگاه خود و دو پسرم را دادم و بعد از آن با اخذ وام 50 میلیونی از بانک و دو وام از صندوق محل کار برای ازدواج پسرم در سال 98 دریافت کردم که گمان می کنم اینها را به حساب تراکنش های بانکی گذاشتهو دیگر اینکه پدر مرحومم تکه زمینی داشته که پس از فروش پول 400 میلیونی را به حساب مشترک ما بوده که اصلا متعلق به بنده نبوده است . اینها مجموع مواردی بودند که عرض کردم. متاسفانه هیچ گوش شنوایی برای شنیدن حرفهای بنده وجود ندارد و همچنان یارانه ما قطع می باشد شما را به خدا انعکاس بدبد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
من توی کل مدت خدمتم، یکبار به مدت 3 روز رفتم ماموریت خارج از کشور
با پاسپورت دولتی هم رفتم که همه چیزش مشخصه
برای منم نوشتن شما سفر خارجی داشتی و یارانه رو قطع کردن
300 تومان یارانه میدید و قیمت همه چیز به فلک رساندید
باور کنید این مشکلات زیادی را برامون ایجاد کرده است . درود بر تابناک که به فکر مردم هستید .صد بار درود
فقط دروغ و دروغ دروغ و.......
مردم را احمق فرض کردن
برای ما هم اتفاق افتاده بنده فرهنگی هستم وام گرفتم وخودروخریدم خوردبه تورم ، همون یک خودرو رو دارم چون با تورمی که دولت نتونسته مهارش کنهوارزش پول ملی کم شده پول یارانه درحساب مسدودمونده ومعلم جامعه شده دهک دهم!!!!!!حالاهم ماپذیرفتیم وضعمون خوبه حال چرااین پول که مسدودکردین قبرنمی دارید؟!!! به بانک مراجعه کردم میگن دست ما نیست دست ستادهدففمندیه!! خوب این ازحساب سازمان خارج شده مگه حسابرسی نمیشه ؟سال مالی تموم شده چراکسی ازاون سازمان نمیپرسه اون پول کجاست؟!!
یارانه من هم از اردیبهشت پارسال همونطور بلوکه مونده . از این دولت با اون قطار پیشرفتش بیشتر از این بر نمیاد.
آیا کسی که دستور واریز داده نباید پیگیری کند
عین سوئیس شده اوضاع
یارانه من فرهنگی هم قطع شده و۱۲۰۰۰۰ در حسابم مسدود خوب شد نمردیم وعدالت دولت رییسی را هم دیدیم
تو رو خدا این مبلغ مسدودی را پاک کنید، کلا حساب و کتابمون را به هم ریخته
تابناک خدا امواتتو بیامرزه که این مطلب رو نوشتی؛ خیلی‌ها حدود یه ساله این مشکل رو دارند و نمیدونند باید به کی و کجا مراجعه کنند؛ شاید با این مطلب شما حل بشه؛ دست مریزاد
من در دوره ششم شورای روستا شدم و حساب باز کردم برای مسجد روستا و خیلی هم برای روستا فعالیت چون کارت حساب بنام من است جزو گردش مالی من میاد و همین باعث قطع شدن یارانه شده گناه من چیست از پست بانک جویا شوید . چرا جوابگو نیستید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی