بازدید 4275
۵

نگرانی فزاینده تل‌آویو از ائتلاف‌های جدید خاورمیانه

رسانه‌های عبری به ائتلاف‌های جدیدی که در خاورمیانه با هدف ایجاد مرحله جدیدی در ساختار قدرت شکل گرفته است اشاره کرده و در ارتباط با آن ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ 21 April 2023

 

به گزارش تابناک، به نقل از المیادین، رسانه‌های عبری به گسترش روزافزون روابط ایران و چین برای مقابله با هژمونی ایالات متحده آمریکا، که تمام تلاش‌ها و منابع خود را به سمت جنگ اوکراین هدایت کرده، پرداختند.

ایران و عربستان سعودی پس از قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک از سال ۲۰۱۶ در تاریخ دهم مارس ماه گذشته میلادی با میانجیگری پکن، توافقنامه‌ای امضا کردند که در پی این توافق، روابط سیاسی خود را مجددا از سر گرفتند.

پس از این توافق، عربستان سعودی در راستای پذیرش گام به گام و بازگشت مجدد سوریه به جهان عرب، فیصل مقداد وزیرامورخارجه سوریه را به ریاض دعوت کرد، پس از آن نیز فیصل بن‌فرحان وزیرخارجه عربستان سعودی به دمشق سفر و با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد. همزمان تونس و سوریه در اقدامی متقابل، سفرای جدید خود را در دو کشور تعیین کردند.

از سوی دیگر در منطقه خلیج‌فارس، ایران پس از سال‌ها تنش با امارات، سفیر خود را در آنجا منصوب کرد. به موازات این رویدادها، قطر و بحرین از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک میان خود خبر دادند.

علاوه بر این هیئتی از حماس به ریاست اسماعیل هنیه و خالد مشعل پس از ۱۵ سال قطعی روابط، به عربستان سعودی سفر کردند.

در همین رابطه شبکه صهیونیستی کان، با بیان اینکه نشانه‌ای از تغییر سیاست جدی عربستان سعودی در قبال حماس به وجود آمده است، اعلام کرد: وقتی همه مسائل مربوط به آشتی ایران و عربستان، مثل نزدیک شدن به بشار اسد، دمشق و صنعا را بررسی می‌کنیم و به یکدیگر وصل می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این امر برای اسرائیل کاملا جای نگرانی دارد.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین تاکید کردند که تغییرات منطقه خاورمیانه بعد از دوره موسوم به بهار عربی در آستانه مرحله جدیدی است.

اساف اریون پژوهشگر موسسه تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه ایران از سال ۲۰۱۰ بسیاری از خلاء‌های به وجود آمده در منطقه که بارزترین آن‌ها سوریه بوده را پر کرده، افزود: امروز ما شاهد نوعی سازماندهی مجدد هستیم که توسط ایالات متحده آمریکا شکل گرفته است که تمرکز خود را بر سایر مناطق جهان گذاشته است و در خاورمیانه کمتر حضور دارد.

وی افزود: چشم انداز آینده تل آویو در منطقه را از دو طریق می‌توان مشاهده کرد: اه اول، کاهش خطر از جانب خود ایران است با تنظیم روابط با کشور‌های منطقه که نمونه آن ازسرگیری روابط ایران و عربستان است و راه دوم تنوع بخشیدن به ارتباط با قدرت‌های بزرگ است.

وی سپس ادامه داد: در وزارت امور خارجه اسرائیل، تحولات منطقه را دنبال می‌کنند و می‌گویند، همه کشور‌ها در حال گفتگو با هم هستند، زیرا در سال‌های اخیر تمایل به گفتگو و مذاکره افزایش یافته است. در نتیجه آن‌ها معتقدند که ایران در حال قدرت گرفتن است.

رسانه‌های عبری عنوان کردند که مهمترین جبهه‌ای که رژیم صهیونیستی با آن روبروست، ایران است کشوری که تلاش‌های تل‌آویو برای منزوی کردن آن روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.

همچنین این رسانه‌ها اشاره کردند که ایران تبدیل به مقصدی در منطقه شده که کشور‌های زیادی به دنبال نزدیک شدن به تهران و توافق با آن هستند تا خطرات احتمالی را کاهش دهند.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین اذعان کردند که ایران اعتماد به نفس زیادی دارد و احساس می‌کند که انزوا پایان یافته، در عراق، سوریه و ترکیه بسیار فعال است و حتی می‌تواند در پایان دادن به جنگ یمن موفق عمل کند.

اساف اریون در ادامه نوشت: دبیرکل حزب‌الله لبنان میزان شکاف‌ها در اسرائیل را آشکار می‌کند و این بر بعد امنیتی و تمایل کشور‌های منطقه برای گسترش روابط با ما تاثیر می‌گذارد.

پیشتر رسانه‌های عبری عنوان کرده بودند که این احساس در میان کشور‌های حوزه خلیج‌فارس وجود دارد که موقعیت اسرائیل در واشنگتن پس از امضای توافقنامه ایران و عربستان تضعیف شده است.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، با حمله به نتانیاهو در مورد توافق ایران و عربستان گفت: تجدید روابط تهران-ریاض یک تحول خطرناک برای اسرائیل، یک پیروزی سیاسی برای ایران و یک شکست، سهل انگاری و ضعف چشمگیر برای کابینه نتانیاهو است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
واقعاً که!!!!!!
نگرانی نداره!!
در مسئله اختلاف بین کشورهای حوزه خلیج فارس بیشترین سود را اسرائیل و آمریکا می‌برند
خاک بر سر امریکا تنها کشوری که امریکای بزرگ را از حالت ابر قدرتی در حال به زیر کشیدن است اسراییل است
پس چطور آمریکا شیطان بزرگ گفت ما نگرانی نداریم و ازش استقبال می کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل