بازدید 14051
مشت نمونه خروار از شیوه عجیب حل بحران آب در کشور؛

اجرای دو پروژه بزرگ برای انتقال بحران به جای دیگر!

این پروژه در دو فاز کلی پی گرفته می‌شود، به این صورت که در یک فاز، ۱۰ یا ۱۱ حلقه چاه عمیق احداث و با کمک خطوط انتقال، آب به شهرستان مجاور منتقل خواهد شد و در فاز دیگر، ساخت سد در دستور کار قرار می‌گیرد تا آب شرب مردم شهرستان مبدا تامین شود؛ پروژه‌هایی که محل احداث آن‌ها دشتی است که در رده دشت‌های با وضعیت بحرانی قرار دارد و هرگونه برداشت آب از آن ممنوع است!
کد خبر: ۱۱۷۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ 17 April 2023

اجرای دو پروژه بزرگ برای انتقال بحران به جای دیگر!رشید مجدد- هرچه بحران آب در کشور بیشتر خودنمایی می‌کند و در مناطقی به وضعیت بحرانی نزدیک می‌شود، مراجعه به تصمیمات و راهکارهای مشکل ساز بیشتر می‌شود؛ اتفاقاتی که ماجرای ذیل یک نمونه قابل تامل از آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش «تابناک»، سال ۱۳۸۷، در سفر استانی دولت دهم به استان گلستان، در میان انبوه طرح‌های مصوب، طرحی به تصویب رسید که در نوع خود قابل تامل بود؛ طرح انتقال آب از رامیان به آزادشهر، دو شهرستان مجاور یکدیگر در استان گلستان؛ استانی که بعید است با شنیدن نامش حتی به ذهنتان برسد که با کمبود آب، آن هم از نوع بحرانی دست به گریبان است.

دقت در همین نکته کافی است تا دریابیم که چقدر در بهره برداری از منابع آبی به خطا رفته ایم و تا چه اندازه نیازمند اصلاحات بنیادی در این حوزه هستیم. ضرورت بازنگری وسیع و جامع در بهره برداری از منابع آبی کشور و تلاش برای جبران اشتباهات گذشته، که موجب شده حتی در استان‌های پر بارش نیز با بحران آب دست به گریبان باشیم، چه برسد به مناطق کم بارش.

البته از آن سال تا به امروز، اوضاع آبی کشور وخیم‌تر هم شده است، چون سایه خشکسالی بر کشورمان گسترده شده و نه تنها با کاهش میزان بارش‌ها مواجه بوده ایم، بلکه نوع بارش‌ها (باران یا برف) و موسم نزول آن‌ها هم به دلایلی از جمله تغییر اقلیم، تغییر کرده است. همه این‌ها در حالی است که آهنگ نادرست مصرف آب در کشور نیز ادامه یافته و حتی شدت گرفته است؛ این را می‌شود از تامل در فرجام پروژه انتقال آب یاد شده دریافت که از سال ۱۳۸۸ با دریافت بودجه، اجرایی شد و قرار بود در پایان سال ۱۴۰۰ به انتها برسد، ولی به مانند اغلب پروژه‌ها در کشورمان، این گونه نشد و تقریبا برای مدت طولانی به محاق رفت تا حالا با ازسرگیری سفر‌های استانی در کانون توجه قرار گرفته و بار دیگر ردیف بودجه دریافت کند و از سر گرفته شود.

اجرای دو پروژه بزرگ برای انتقال بحران به جای دیگر!

 

بر اساس طرح، این پروژه در دو فاز کلی پی گرفته خواهد شد، به این صورت که در یک فاز، ۱۰ یا ۱۱ حلقه چاه عمیق در دشت رامیان احداث می‌شود و با کمک خطوط انتقال، آب به آزادشهر منتقل خواهد شد و در فاز دیگر، ساخت سد رامیان در دستور کار قرار می‌گیرد تا آب شرب مردم این شهر تامین گردد. پروژه‌هایی که محل احداث آن‌ها دشت رامیان است که در رده دشت‌های با وضعیت بحرانی قرار دارد و هرگونه برداشت آب از آن ممنوع محسوب می‌شود!

بر اساس توضیحات مندرج در این طرح، «بر اساس مطالعات انجام شده در سال افق طرح ۱۴۱۵، شهر‌های آزادشهر و رامیان به ۶۲۰ لیتر در ثانیه آب شرب نیاز دارند، در حالی که پتانسیل آب‌های زیرزمینی شهر‌های مزبور برای تأمین این مقدار آب جوابگو نمی‌باشد»؛ توضیحاتی که نشان می‌دهد حجم این انتقال آب حدودا ۲۰ میلیون مترمکعب در سال (دقیقا ۱۹ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۳۲۰ مترمکعب در سال) است.

نکته قابل تامل در این میان، برنامه ریزی برای استحصال روزانه بیش از ۵۳ میلیون لیتر آب شرب (دقیقا ۵۳ میلیون و ۵۶۸ هزار لیتر در روز) است که با احتساب سرانه مصرف روزانه آب در کشور، یعنی ۲۱۰ لیتر، برای مصرف آب شرب بیش از ۲۵۵ هزار تن کافی است، در حالی که جمعیت آزادشهر بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در کشور (سال ۱۳۹۵)، کمتر از ۴۴ هزار تن و جمعیت رامیان کمتر از ۱۳ هزار تن است.

البته جمعیت این شهر‌ها قطعا افزایش خواهد یافت و برنامه ریزی برای تامین نیاز‌های ایشان ضروری است، اما منابع آبی این شهر‌ها فعلا کفاف این جمعیت را داده و افق هدف گذاری شده برای آتیه این مناطق کمی عجیب و ابهام آفرین به نظر می‌رسد، به ویژه اگر بدانیم گزارش‌هایی از فرسودگی شدید خطوط انتقال آب شهری (فرسودگی ۷۵ درصدی!) در این مناطق وجود دارد که نشان می‌دهد راه‌های دیگری هم برای تامین آب مردم این مناطق وجود دارد.

به نکات فوق، فقدان تصفیه خانه به میزان لازم را می‌توان افزود که موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی، کاهش کیفیت آب مورد استفاده در کشاورزی و به خطر افتادن سلامت مردم و حتی آلودگی آب دریا در پایین دست رود‌های جاری را موجب شده و عجیب است که بی توجه به آنها، طرح انتقال آب، آن هم در این ابعاد مورد تصویب قرار گرفته و اجرایی شده است؛ طرحی که به تولید پساب و فاضلاب بیشتر و افزایش مشکلات ناشی از آن‌ها منجر خواهد شد.

اکنون اگر بدانیم طرح احداث سد روی رود رامیان، طرحی است که با اعتراض مردم این شهر به حفر چاه‌های عمیق در دشت رامیان و انتقال آب به آزادشهر، به طرح اولیه سنجاق شده و برای اجرایش، باید شمار زیادی درخت در بخش‌های باقیمانده جنگل‌های هیرکانی در کشور را قطع و جریان طبیعی و البته کم رمق آب در پایین دست دشت را مختل کرد و به بحران دامنگیر آن، شدت داد، ماجرا عجیب‌تر هم می‌شود!

گویی تنها تدبیری که برای خلاصی از کمبود آب یافته اند، انتقال بحران به جای دیگر بوده است؛ انداختن بار بحران آب آزادشهر به گردن دشت رامیان و بعد پاسخ به اعتراض مردم رامیان با افزودن پروژه احداث سد که بحران را به منطقه ثالث، یعنی دشتی منتقل می‌کند که اوضاع آبی وخیمی دارد و اساسا هرگونه برداشت آب از آن ممنوع است؛ ممنوعیتی که برای کسی اهمیتی نداشته و ندارد؛ این را می‌شود از سکوت کش دار سازمان حفاظت محیط زیست دریافت که حتی به دنبال یافتن پاسخ این سوال نیست که چگونه این طرح انتقال آب که پیوست زیست محیطی ندارد، ردیف بودجه دریافت می‌کند و اجرا می‌شود؟ اتفاقی که نشان می‌دهد تاکید موکد مسئولان بر اهمیت محیط زیست و موکول کردن اجرای طرح‌ها به دریافت مجوز سازمان حفاظت، چندان قابل اتکا نیست و نمی‌توان به رهایی از بحران‌های رو به گسترش زیست محیطی در کشور به کمک آنها، امیدوار بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۵
سلام بر همه وطن دوستان بالاخص مسولین محترم
سروران گرامی سد سازی باعث نابودی سرزمین ما میشود .لطفا دست بردارید از اقدامات مخرب این مدل تخریب سفره های آب زیر زمینی همراه با نشست لایه ها دیگر قابل برگشت و ترمبم پذیر نیست.لطفامتوقف کنید لطفا دلتان بسوزد برای آیندگان ایران که فرزندان ما هستند .نابود کردید ایران رو ...داره غیر قابل سکونت میشه.دستکاری نکنید طبیعت رو بخصوص در حوزه آب و آبخیزداری.سی سال است تقریبا دیگر هیچ کشوری سد نمی سازد.بیدار شوید و ایران را تخریب نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
" سی سال است که دیگر هیچ کشوری سد نمی سازد
. این اطلاعات غلط را چرا منتشر می کنید؟بهتر بود می نوشتید کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی تمام جاهاییکه می توانستند سد بسازند را تا 50 سال قبل ساخته اند و دیگر ساختگاه مناسبی برای سد سازی ندارند و حتی مجبورند سدهایی که عمرشان به پایان رسیده و بیش از 100 سال دارند را تخریب کنند . در سایر کشور ها سدسازی جهت تامین آب و تولید برق ادامه دارد . از جمله چین ، هند ، ترکیه و ..." !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
سد اگر نباشه که همه این سیل وبارندگی ها ازبین میرود وباعث نابودی خونه هامیشه.منتهی در بهربرداری وجای مصرف باید دقت بشه
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
انتقال آب رامیان باعث نابودی دشت‌های رامیان و خشک شدن سفره های زیر زمینی و نابودی محیط زیست رامیان میشود
مافياى فاسد سدسازى
دست از اين مملكت برداريد
خدا به سر شاهده پت و مت تصمیم های بهتر و منطقی تر و مهندسی تری میگرفتن تا این مسئولین ما!!!
همه طرح خای آبی مملکت همینجوری شده که آب از یه جا ببریم یجا دیگه! بعد مبدا که بی آب شد حالا آب از یجا دیگه برسونیم به مبدا قبلی!!!! بدبختیش اینجاست که بابت هرکدوم از این طرح ها هزاران میلیارد تومن پول حیف و میل میشه!!!!
نمیدونستم واقعا داره فاجعه رخ میده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
فاجعه رخ میده، انجام کاری بدون فکر
کشاورزی یک منطقه را نابود می کنند تا آب برای کشاورزی منطقه دیگری فراهم شود تا زمینهای خودشان آباد شود.یکی از راههای نمایندگان برای ثروت و رای جمع کردن این کار زلزله هم ایجاد می کند مانند سد سازیهای ترکیه.
همین عملکرد مخرب مسیولین نالایق و کارشناسان نالایق هست که تا نوک بینی خود را هم نمی بینند باعث شده که کشاورزی، زمین بخورد و مردم روستاها به حاشیه شهرها رانده و کوچانده شوند که خود حاشیه نشینی ده ها معضلات عجیب و غریب در بر دارد و البته لابنحل.
خلاصه مملکت را نابود کرده اند و می کنند.از ریش می کنند و پیوند سبیل می کنند.یا کلاه احمد را بر میدارند و سر محمد می گذارند.
یک جای آباد طبیعی که طی هزاران سال بوجود آمده با یکی دوسال تلاش نابود می کنند تا جای دیگری آباد کنند.ان دیگری هرگز آباد نخواهد شد و این آباد موجود هم نابود می کنند و آن وقت طرح های مصیبت بار خود را افتضاح می کنند با هزار بوق و کرنا و پاداش های آنچنانی می گیرند برای این همه خرابکاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
خودکفایی در کشاورزی بزرگترین خیانت به ایران بوده است
بدتر از سدسازی ، اجرای پروژه های ذوب آهن و کارخانه های فولاد در استانهای کویری است. این پروژه ها بشدت به آب نیاز دارند. تور را بخدا افشاء کنید این مسایل را. چرا برخی نمایندگان استانها پشت این پروژه ها هستند. رای آوردن به چه قیمتی؟ چرا دولت این پروژه ها را به جای اینکه کنار خلیج فارس عملیاتی کند در استانهای کم آب اجرا می کند. آیا دستهایی پشت پرده برای خراب کردن کشور هست. ؟ چرا کار کارشناسی صورت نمی گیرد.؟ آب پروژه فولاد جوین سبزوار را چاههای کشاورزی تامین می کنند به قیمت فرونشست در آن مناطق.‌پروژه ها آب بر در یزد، کرمان و . . . دارد اجرا می شود. گوش شنوا هست؟
درود بر ایران و ایرانی.
مردم ایران بدانید که اگر یک سد ساخته شد و هزار تومان سود دهی داشت مطمعن باشید یک میلیون خسارت میزنه .خیلی کشورها سد هایشان را خراب کردند.تا اکو سیستم و محیط زیست سالم بمونه. سد ساز یک شرکت دولتی است و تخته گاز دارد ایران را ویران میکند.البته به لطف قانون ناقص و مشکل دار پروژه های عمرانی که نمایندگان
تصویب کردند اول کارفرما پروژه رو استارت میکنه و نزدیک آخر پروژه تازه سازمان محیط زیست میاد وسط و بصورت خودمونی ماست مالی و امضا میکنند .نتیجه این روند غلط شده فرونشست دشتها واز بین رفتن محیط زیست انسانها و بقیه جانداران .فرونشست برگشت پذیر نیست سدها رو خراب کنید وسط بیابون و مناطق پرت شهرک نسازید که مجبور بشید برای انتقال آب سدبسازید.تقزیبا همه سفره هارو دارید خشک میکنید.لطفا قانون رو اضلاح کنید .تقربا چیزی از محیط زیست باقی نمانده.مسولین لطفا بفکر مردم باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
فرو نشست زمین بخاطر چاههای عمیق مجاز و غیر مجاز زیاد از حد در دشتها است و ربطی به سدها ندارد
استاندار محترم استان گلستان، چه می کند؟!؟!؟!
کاش ایران هم بتونه یه نسخه AutoGPT بومی درست کنه. چون هوش مصنوعی میتونه همه چیز ما رو دگرگون کنه و بهبود ببخشه. ما همینطور که پیام رسان های ایتا و بله و سروش رو درست کردیم باید یه هوش مصنوعی خفن هم درست کنیم در این راه میتونیم از خور chatGPT هم استفاده کنیم. اگه همه تمرکزمون رو بزاریم رو اینکار حتما پیشرفت زیادی می کنیم
سلام.
درر پاسخ به این نظر{فرو نشست زمین بخاطر چاههای عمیق مجاز و غیر مجاز زیاد از حد در دشتها است و ربطی به سدها ندارد}
خدمت شماا عرض کنم که وقتیی سد میسازیم در اصل بیشر برایی تامین آب برای مکانی است که در مسیر رودخانه نیست و مقدار آب دشت کم میشه و ببرای جبران کمبود آب چاه عمیق حفر میکنند و در نهایت باعث خشکی دشت و فرونشست میشود.
جالبه اینه که توی این دولت به اکثر پروژه های مشکل دار زمان احمدی تعریف شده بود و با زدو بند تعریف شده بود و نهادهای خاصی از اونها منتفع میشدن دوباره ردیف بودجه تعریف کردن بدون توجه به آسیبهای وحشتناکی که روی طبیعت و اقتصاد و اجتماع میذارن نظیر همین پروژه فوق یا توسعه حرم شاهچراغ یا سد چمشیر و....
بکی از عوامل اصلی کمبود آب تبخیر آن در پشت دریاچه‌ سد های آب است و بنده راه حل انرا دارم و محصولی را ساخته ام که کاملا بی خطر برای انسان و محیط زیست می باشد
با وزارت نیرو و کشاورزی تماس و متاسفانه جوابی که به حل مشکل کمک‌کند دریافت نشد.
انگار آقایان مسئولین اهمیت موضوع را درک‌ نمی کنند و یا اینکه اصلا سواد کافی در این زمینه ندارند و با اولویت های دیگری مد نظر دارند که سواد ما به آنجا نمی رسد، . ایمیل های ارسالی موجود می باشند.
در حال حاضر ۶۰۰ سد در کشور داریم و در صد بسیار بالایی از آن تبخیر میشود لذا بجای ساخت سد آیا بهتر نیست از تبخیر آن جلوگیری کنیم که هم هزینه کمتر و هم آثار زیست محیطی کمتری دارد
با سلام و احترام
بنده از کانادا تماس میگیرم و بر روی روش های کنترل تبخیر آب تحقیق می کنم.
همانطور که مستحضر هستید در صد بسیار زیادی از منابع آبهای سطحی بصورت تبخیر از چرخه مصرف خارج میشود.
و کشور و مردم سال ها است که با این مشکل دست به گریبان هستند. لذا جهت رفع این مشکل بعد از مدتها تحقیق اینجانب موفق به ساخت محصول مایع جهت کنترل تبخیر آب شده ام و این محصول بک پوشش بسیار نازک در سطح مولکولی بر سطح آب ایجاد میکند که از تبخیر آب جلوگیری و کاملا برای انسان و‌ ماهی ها و محیط زیست بی خطر می باشد، بر خلاف انواع الکلی که که می بایست هر روز استفاده شود و ‌‌حداکثر ۳۰ در صد از تبخیر جلوگیری میکند این محصول سه الی چهار هفته یکبار مصرف میشود و تا ۶۰٪ از تبخیر جلوگیری میکند.
در تست ازمایشگاهی بالای ۸۵٪ از تبخیر جلوگیری کرده است، میزان مصرف پنج لیتر در یک هکتار آب
ایمیل به مسئولین وزارت نیرو و کشاورزی ارسال شد و متاسفانه هیچ گونه حمایت عملی دریافت نشد
باسلام.... اصرار بر یک پروژه اشتباه چیست.... وقتی تبعات فاجعه بار آن عیان شده است.
لطفا مسئولین عالی رتبه جلوی این طرح مخرب رو بگیرند.
متاسفانه ظاهرا محیط زیست هیچ اهمیتی ندارد و درختان زربینی که در بالادست رامیان با پروژه ای که شاید زده شود مثل سد سازی از بین میرود و با زدن چاههای عمیق خشکسالی خواهد شد و جنگلها که تنها سرمایی گردشگری این منطقه است از بین خواهد رفت لطفا تجدید نظر فرمایید
سلام خدمت عزیزان
در خصوص انتقال آب عارضم خدمتتون که راه حل کم آبی و رفع بحران های دیگر... تخریب زیربنای محیطی منطقه دیگری نیست مسئولان محترم از مهاجرت به رویه از استان های جنوبی به شمالی چاره ای بیندیشند و اقدامات لازم جهت رفاه عزیزان نوار جنوبی و دیگر استان ها انجام دهند( مانند گرفتن حق آبه از افغانستان و...)
از دست اندرکاران چینش مسئولان خواهشمندیم از بکارگیری افراد عقده ای و نالایق پرهیز کنند تا جلوگیری از تصمیمات غلط شرمنده آیندگان نشویم
انتقال آب از،رامیان باعث نابودی سفره های زیر زمینی و نابودی محیط زیست رامیان می‌شود و باعث خشک شدن چشمه جهانی گل رامیان می‌شود
اب نداریم
به داد مردم رامیان برسید
سلام خواهشی که از مسولین دارم جلو اینکار که واقعا به محیط زیست منطقه اسیب میزنه رو بگیرن این کار واقعا غیر کارشناسی شده است و رامیان دشت ممنوع هست و همین الان که خدا رو شکر آب معدنی رامیان تریلی تریلی آب رامیان داره میفروشه چشمه های بالا دست همه خشک شدن باید واسه رامیان یه فکر اساسی کرد
نه ب انتقال اب رامیان ب ازادشهر.چ از نظر زیست محیطی.چ از نظر کم ابی و خشکسالی تعداد زیادی چشمه های و چاه های کوچکو بزرگ دور اطراف شهرم و ....
شهرم رامیان دشتی است با تمدن چن صد ساله ک دست ب دست هم دادن تا با بردن اب و نابودی شهری ک خود از بی ابی رنج میبرد....لطفا متوقف کنید این پروژه را ک باعث نابودی شهر زیبای رامیان میشود...
لعنت بر آدمهایی که در گذشته نچندان دور با علم و آگاهی در جهت تخریب زیست بوم شهررامیان قدم برداشتن. دورویی و دروغ، خیانت به مردم نجیب رامیان رو تموم کنید.
محیط زیست را نابود نکنید ،رودخانه هایی که تمام سال جاری بودند فقط موقع بارندگی آب دارند ،جنگل ها را نابود نکنید ،با بردن آب از رامیان ،چشمه های باقی مانده خشک خواهند شد در پی آن جنگل نابود می شود
سلام....این طرح بسیار فاجعه است.....لطفا متوقف نمایید.
باعث نابودی یک شهر و منطقه نشید.مردم چه گناهی کردن.
در این استان چخبر است
مسعولین به فکر باشید
طرحی که برای ۱۸سال پیش بوده بع نظرتون نیاز بع بررسی مجدد ندارد ؟ فکر نمیکنید شرایط اقلیمی تغییر کرده و نباید مجدد بررسی بشه ؟ اگه کار واقعا اصولی علمی و کارشناسانه هست چرا نمیایید و مردم را قانع نمیکنید
(نه به انتقال غیر آب)
نه انتقال آب رامیان
نه به انتقال آب رامیان شهر رامیان خود از بی آبی رنج میبرد روستاهای بالا دست مشکلات زیادی از بی آبی دارند نماینده مجلس شورای اسلامی با رای ملت ب این جایگاه رسیدند ک زبان ملت باشن چرا چون ایننان هستند ک میتوانستند اگر میخواستد و بخواهند جلوی این خیانت بزرگ نه به رامیان نه به استان گلستان بلکه ب کل کشور است مگر میشود از دشتی ک خود مشکلات فراوانی در خصوص آب دارد مگر نیستند نمیبینند کم ابی در فصل گرما قطعی آب در روز چندید باز و ساعت ها زدن سد حتی در این شهر غیر علمیس آزادشهر مشکل کم آبی خود رآه با نابودی رامیان ن بلکه با نابودی استان و کشور میخواهد تامین کند چرا لوله های فرسوده آب شرب خود را تعمیر و یا باز سازی نمیکنند رامیان با کسی دشمنی ندارد فقط مگر نگفتند چراغی ک ب خونه رواست به مسجد حرام است استان مازندارن الان کم آبی بی آبی دارد این رآه همگان میدانند ولی نمیدانیم چرا خودشان رآه ب نفهنیدن میزنند
نه به انتقال آب رامیان
کاری نکنین که به فرزندان آینده خیانت بشه
از اونجایی که سد سازی در گتوند و رودهای تغذیه‌کننده دریاچه ارومیه و چمشیر و غیره و ذلک موفقیت آمیز بوده، باید هم با وقاحت تمام هنوز این ایده را تکرار کنند، از اونجایی که انتقال آب از دیگر سفره‌های اب زیرزمینی و تالاب‌ها و شاخه زنی از رودها برای مصارف صنعتی پر برکت بوده، باید هم این حماقت رو تکرار کنند!!! هنوز یادمان نرفته چه بلایی بر سر اصفهان و سیستان و خوزستان آوردید، هنوز یادمان نرفته شهرکرد، سرچشمه‌ی کارون را به بی‌آبی کشاندید. تن این وطن را سوراخ سوراخ کردید برای تبدیل مشکل به بحران؟
در صورت انتقال آب از رامیان به آزادشهر، فاتحه‌ی این دشت ممنوعه را باید خواند. دشتی که کشاورزان ان اجازه‌ی احداث چاه ندارند، قرار است آب شهر دیگری را تامین کند؟ در صورت احداث سد و انتقال آب، آینده‌ای برای رامیان متصور نخواهد بود.
#نه_به_انتقال_آب_رامیان
مخالف هستم بسیار خطرناک است موجب اختلاف بین مردم دو شهر میشود و منطقه ی ممنوعه ای که خودش بیلان منفی دارد این کار خیلی اشتباه است .من متوجه نمیشوم که این همه پافشاری بر انجام کاری که مردم مخالف ان هستند به خاطر چیست در حالی که پروژه هایی مثل بیمارستان رامیان و جاده رامیان به شاهرود که مورد خواست واصرار مردم به تمام مسولین میباشد به راحتی رها شده و نیمه کاره مانده اند
سلام
لطفاً جلوی این طرح بگیرین ، به عنوان حامی محیط زیست
سلام
باید سازی و انتقال آب باعث نابودی شهر و اکوسیستم منطقه مخصوصا درختان چندین هزار ساله هیرکانی میشه خواهشاً جلوی این پروژه رو بگیرین
سلام آب بردن از رامیان یعنی نابودی جنگل وچشمه های هیرکانی
بنام آفریننده ی آب و خاک
مردم رامیان هم مسلمانند و مانند دیگران بشر دوست. اما وقتی آزادشهر از لحاظ آب خودش از رامیان غنی تره چرا باید از رامیانی که خودش دشت ممنوعه حساب میشه و مشکل آب داره ؛اینهمه بودجه ی دولتی صرف بشه و علارقم نارضایتی مردم و هشدار کارشناسان اصلا جلوی این طرح غلط گرفته نمیشه؟ما عاجزانه از مسئولین امر تقاضا داریم قبل از اینکه مردم نوع دوست رامیان بیشتراز این خشمگین بشن جلوی این طرح گرفته بشه . و جلوی یک ضرر اکوسیستمی گرفته بشه
عضو جامعه ی مداحان شهر محمدرضا بای(اقارضا)
نه به تخریب محیط زیست.
با سلام انتقال آب رامیان به شهر های اطراف علمی نیست در واقعا اگه قرار انتقال بگیره از مناطق پایین دست باید به سمت بالا دست باشه چون سفره های زیر زمینی در بالا دست پایین رفته و ظاهر امر هم منطقی نیست هم برای خوشایند ذی نفعان می باشد
بنده با این طرح مخالفم
مسعولین بحران آب را جدی بگیرید، این آب غنیمت سرسبزی شهرمان هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار