بازدید 4916
۴

آنچه طی ۴۸ ساعت در لرستان گذشت

بارندگی‌های استان لرستان طی ۴۸ ساعت گذشته همان طور که پیش بینی شده بود شدید و با وقوع سیلاب در برخی مناطق همراه بود.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲ 13 April 2023

به گزارش تابناک، بهروز مرادپور مدیرکل هواشناسی لرستان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه ماهیت بارش‌های این موقع از سال رگباری و شدید هستند، اظهار داشت: به دنبال تغییرات اقلیمی که در دنیا رخ داده، استان لرستان نیز شاهد تبعات ناشی از آن است.

وی با بیان اینکه افزایش گازهای گلخانه‌ای و همچنین افزایش دما در ماهیت بارش‌ها تغییراتی را به وجود آورده است، عنوان کرد: یک بارش که باید روال طبیعی خود را طی کند و در بازه چند روز و ملایم باشد، بر اثر تغییر اقلیم تبدیل به بارش‌های رگباری شدید در بازه زمانی کوتاه مدت شده است.

مرادپور ادامه داد: این امر نیز موجب ایجاد روان آب و سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی لرستان با تاکید بر اینکه در فروردین ماه سال ۹۸ طی سه روز در لرستان بارش‌های پشت سر هم داشتیم که آن سیل وحشتناک در استان ما اتفاق افتاد، افزود: این بارش‌ها در تاریخ‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه رخ داد.

مرادپور بیان کرد: در خرم آباد طی ۱۱ فروردین ماه سال ۹۸ چهار میلی متر، ۱۲ فروردین ماه ۱۰۶ میلی متر و ۱۳ فروردین ماه نیز ۲۴ میلی متر بارش باران داشتیم، در سایر شهرستان‌ها مانند ازنا در مجموع ۸۶ میلی متر باران، الیگودرز ۵۸ میلی متر و… بارندگی داشتیم.

وی با بیان اینکه چند روز قبل اعلام کردیم که قرار است یک سامانه بارشی وارد لرستان شود، گفت: در این راستا استاندار دستور دادند که سریعاً ستاد مدیریت بحران در استانداری تشکیل شود، همین اتفاق هم افتاد و ما اهمیت موضوع را اعلام کردیم.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: در چند روز گذشته و هفته‌های قبل بارش‌های خوبی را در استان داشتیم، اما نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که این بارش، بارش سنگینی است.

وی افزود: پیش بینی ما این بود که ممکن است نه مانند سال ۹۸ که سیلاب پلدختر رخ داد، اما در نوع خود شاهد وقوع سیلاب در برخی مسیل‌ها باشیم و اعلام کردیم در مسیرهای رودخانه‌های فصلی باید از تردد عشایر کوچ رو و… جلوگیری به عمل آید.

مرادپور با بیان اینکه خوشبختانه بارش‌های بسیار خوبی را در سطح استان داشتیم، اظهار داشت: قبل از این بارش‌ها میزان بارندگی‌ها در برخی از شهرستان‌ها نسبت به سال گذشته کم شده بود و عدد منفی بود.

وی با بیان اینکه بعد از این بارش‌ها، به جز شهرستان دورود، میزان بارش‌ها در حالت بسیار خوبی قرار دارند، ادامه داد: میزان بارش‌ها در شهرستان خرم آباد ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی لرستان با بیان اینکه بارش‌ها در بروجرد نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یافته است، گفت: سال گذشته بیشتر بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرق استان بود و مناطق جنوب غربی استان کاهش شدید بارش‌ها را شاهد بودیم.

مرادپور، گفت: امسال این قضیه عکس شد، غرب و جنوب استان بارش‌های بسیار خوبی داشتند اما شرق و جنوب شرق استان بارش‌ها خوب بود ولی به اندازه جنوب غرب نبود.

وی با بیان اینکه بیشترین بارش‌ها مربوط به خرم آباد با ۶۶ میلی متر و کمترین نیز مربوط به شهرستان الیگودرز با شش میلی متر بوده است، عنوان کرد: متوسط بارش استان ۵۴ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان، افزود: اعلام کرده بودیم که میزان بارش‌ها در استان به صورت نقطه‌ای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی متر خواهد بود که این عدد تا کنون در «پاعلم» در شهرستان پلدختر ۱۶۸ میلی متر بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اقلیمی چیه آقا . کار دشمنان است
لرستان که انقد بارندگی است باید بشود مهد کشاورزی
آيا با آبخيز داري نمي توان از اين نعمت الهي بهره برد ؟
آيا علم هنوز راهي پيدا نكرده است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینکه شما آبخیزداری نکرده اید، چه ربطی به گازهای گلخانه‌ای دارد؟! آمر به معروف واقعی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس