بازدید 4117
۱

واکنش انگلیس به یک ادعا در اسناد درز کرده آمریکا

وزارت دفاع انگلیس ادعای مطرح شده در اسناد درز کرده پنتاگون، درباره اعزام نیروهای ویژه این کشور به جبهه اوکراین را رد نکرد و مدعی شد که این ادعا دقیق نیست.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳ 12 April 2023

به گزارش تابناک، وزارت دفاع انگلیس روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «نشت اطلاعات محرمانه ادعایی ایالات متحده که به طور گسترده گزارش شده است، از سطح جدی بی‌دقتی برخوردار است. خوانندگان باید در باور ادعاهای دارای ظرفیت انتشار اطلاعات نادرست، محتاط باشند.»

بر اساس یکی از اسناد درز کرده مورخ ۲۳ مارس (۳ فروردین)، انگلیس ۵۰ تن از ماموران نیروی ویژه این کشور را همراه با سایر کشورهای غربی به اوکراین اعزام کرده است. در این سند به جزئیات محل استقرار و عملیات نیروهای انگلیسی اشاره‌ای نشده است.

چند روز پیش هم سند دیگری فاش شد که نشان می‌داد سال گذشته دو جنگنده روسی در آستانه ساقط کردن یک هواپیمای جاسوسی انگلیسی در نزدیکی شبه جزیره کریمه بوده‌اند؛ رویدادی که می‌توانست روسیه و ناتو را به یک درگیری نظامی مستقیم وارد کند.

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، این رویداد روز ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) در سواحل کریمه رخ داده است جاییکه ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه مستقر است و از آن برای حمله به مواضع اوکراین در هر نقطه از این کشور استفاده می‌کند.

در بخشی از این اسناد اشاره شده، یک هواپیمای جاسوسی RC-۱۳۵ بریتانیا در آستانه ساقط شدن بوده است. از این هواپیما برای جمع آوری پیام‌های رادیویی و سایر پیام‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

بر پایه گزارش ها، بن والاس وزیر دفاع انگلیس در ماه اکتبر (مهر/ آبان) این رویداد را به پارلمان این کشور اطلاع داده و گفته است که دو جنگنده سوخو-۲۷ روسیه یک هواپیمای شناسایی RC-۱۳۵ انگلیس را بر فراز دریای سیاه رهگیری کرده و یکی از این جت ها تنها ۱۵ فوت با آن فاصله داشته است.

براساس گزارش واشنگتن پست، والاس به نمایندگان پارلمان گفته، یکی از این جنگنده‌ها یک موشک هم شلیک کرده اما گفته که شلیک این موشک به دلیل نقص فنی بوده است!

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره نوشت: مقامات آمریکایی در تلاش برای حذف این ۱۰۰ سند از شبکه‌های اجتماعی هستند اما هنوز موفق به این کار نشدند.

سابرینا سینگ یک سخنگوی پنتاگون در پی انتشار این اسناد محرمانه گفت: ما از گزارش‌های انتشار این اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی مطلع هستیم و وزارت دفاع در حال بررسی این موضوع است.

این اسناد که جزئیات دقیق زمان و چگونگی حمله اوکراین به روسیه را مشخص نمی‌کند، مربوط به پنج هفته پیش هستند و دیدگاه آمریکایی‌ها و اوکراینی‌ها درباره جنگ را تا تاریخ اول مارس (۱۰ اسفند) نشان می دهند.

این اسناد توسط شبکه های اجتماعی حامی دولت روسیه و نزدیک به کرملین منتشر شده و سرنخ های زیادی درباره جنگ به طور مثال سامانه های راکتی آمریکایی «هایمارس» را در اختیار ژنرال ها و تحلیلگران روس قرار می دهند.

گزارش نیویورک تایمز، بخشی از اطلاعات منتشر شده، مثل زمان تحویل سلاح ها و آرایش نظامی نیروهای اوکراینی را دقیق ارزیابی کرد اما در عین حال مدعی احتمال دستکاری بخش هایی از این گزارش و کاهش تلفات نیروهای روسیه توسط واحد ضداطلاعات این کشور شد.

کریس میگر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور روابط عمومی دوشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: اسنادی که در فضای مجازی منتشر شده «یک خطر بسیار جدی برای امنیت ملی هستند و می توانند اطلاعات نادرست باشند».

میگر گفت: ما هنوز در حال بررسی چگونگی این رخداد و همچنین دامنه موضوع هستیم. اقداماتی برای بررسی دقیق نحوه انتشار این نوع اطلاعات انجام شده است.

این مقام پنتاگون از اظهار نظر در مورد واقعی بودن این اسناد خودداری کرد و گفت که یک تیم وزارت دفاع آمریکا در حال تحقیق است. وی در عین حال خاطرنشان کرد به نظر می رسد تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده اند اطلاعات حساسی را نشان می‌دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انگلیس محو شود دنیا به آرامش میرسد
چون اگر فتنه نکند از گرسنگی و فقر خواهد مرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر