بازدید 4105

تاثیر شکل ربات بر تعامل با انسان‌ها

- محققان دانشگاه آمریکایی «کلمبیا» با ابداع سیستمی بر پایه یادگیری ماشین راه را برای کمک ربات‌ها به انسان‌ها در انجام کارهای آشپزخانه هموار کردند؛ همچنین محققان در انگلیس تحقیقاتی روی کمک ربات ‌ها به بهبود وضعیت ذهنی در محیط کار انجام دادند.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۳ 22 March 2023


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از تارنمای «تک اکسپلور، انسان‌ها به طور ذاتی و درونی یاد می‌گیرند که حرکات خود را بر اساس موادی که با آنها سر و کار دارند و وظیفه‌ای که قصد انجام آن را دارند، تنظیم کنند، مثلا زمانی که شخصی قصد قطعه قطعه کردن میوه ها و خرد کردن سبزیجات خاصی را دارد، می‌آموزد که بخش های سخت‌تر را از دور آن ببرد یا پوست دورش را با دقت بکند.

سامانه‌ای که به ربات‌ها اجازه می‌دهد اشیایی متشکل از مواد مختلف را برش بزنند

ربات ها نیز برای کمک به انسان ها در انجام کارهای روزمره مانند آشپزی و تهیه غذا باید قادر باشند که بخ طور موثری بتوانند مواد مختلف را برش بزنند و قطع کنند. انتقال این توانایی به ربات‌ها اما تا کنون کار دشواری بوده است اما محققان دانشگاه «کلمبیا» و برخی موسسات تحقیقاتی دیگر در آمریکا به تازگی یک سیستم مبتنی بر یادگیری ماشین موسوم به روبونینجا (RoboNinja) ابداع کردند که می‌تواند به ربات‌ها امکان بدهد که اشیای متشکل از مواد مختلف بخصوص مواد نرم با هسته‌های سخت را برش بزند.

این کار تحقیقاتی می‌تواند در نهایت به ارتقای توانایی ربات های طراحی شده برای کمک به انسان ها در کارهای روزمره آشپزخانه یاری برساند.

ربات‌ها آشپز می‌شوند/ تاثیر شکل ربات بر تعامل با انسان‌ها

این محققان برای ارزیابی سیستم ابداعی خود برای قطع کردن و برش دادن اشیای چند ماده‌ای یک محیط قطع کردن را شبیه‌سازی کردند که در آن سناریوهای مختلفی برای برش دادن اشیای مختلف نرم و سخت توسط ربات ها پیش بینی شده است. نتایج این شبیه سازی ها امیدوارکننده بود چرا که سیستم روبونینجا به ربات ها اجازه داد که مقدار زیادی از مواد نرم را از اشیا جدا کند، در حالی که برخورد با بخش های سخت را به حداقل برساند.

آنها سپس همین کار را با ربات در شرایط واقعی انجام دادند تا کار این سیستم را در شرایط واقعی ارزیابی کنند. این آزمایش ها نشان داد که این شیوه قادر است در مورد شرایط جدید و حتی میوه‌های واقعی به کار برود. محققان امیدوار هستند که این یافته‌های آزمایشی و شبیه‌ساز جدید آنها الهام‌بخش کارهای آینده درباره یادگیری رباتها در بر دارنده تعاملات (برخورد) با اشیای چند ماده‌ای باشد.

ربات‌ها می‌توانند به بهبود وضعیت ذهنی در محیط کار کمک کنند

محققان می‌گویند ظاهر و نمای فیزیکی ربات‌ها بر نحوه برخورد افراد با آنها تاثیر گذار است و ربات‌ها می‌توانند وضعیت سلامتی ذهنی و فکری در محیط کار را بهبود بخشند اما باید شکل و شمایل درستی داشته باشند.

ربات‌ها آشپز می‌شوند/ تاثیر شکل ربات بر تعامل با انسان‌ها

براساس گزارش ایندیپندنت، یک پژوهش نشان می دهد درک و برداشت از چگونگی موثربودن ربات ها تا حد زیادی بر شکل و ظاهر آن بستگی دارد.

محققان دانشگاه کمبریج با بررسی جلسات هفتگی کارمندان با حضور ربات ها مشخص کردند که نحوه برداشت و درک از ربات ها تحت تاثیر فرهنگ مردمی قرار دارد و برخورد با ربات ها در جهان واقعی بیشتر مطابق با تصورات و تخیلات انسان ها نیست.

به گفته این محققان از آنجا که ربات های شبیه به اسباب بازی ظاهر ساده‌تری دارند، افراد ممکن است انتظارات کمتری از آنها داشته باشند اما افرادی که با ربات های انسان‌نما سر و کار دارند، دریافتند که انتظارات آنها با واقعیت سازگار نیست زیرا ربات قادر به گفت و گوهای تعاملی نیست.

مینیا اکسلسون از گروه محققان دانشگاه کمبریج گفت: درک و برداشت ما از اینکه ربات ها باید چه ظاهر و رفتاری داشته باشند، ممکن است موجب عقب نگاه داشتن برداشت (uptake) از رباتیک در زمینه‌هایی شود که آنها می‌توانند مفید باشند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر